AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #1 Skrevet 13. februar 2019 Jeg tror at folk gjør mange ting som oppfattes som veldig kjipt av dem som har en stram økonomisk situasjon uten at de nødvendigvis mener noe vondt med det. Derfor vil jeg oppfordre dere til å bli med på en dugnad der vi kan samle sammen alle de tingene som gjør ting litt vanskeligere, litt mer ubehagelig, litt vondere for dem med lite penger, og våre forslag til hvordan man med "enkle" grep kan gjøre noe med det. Mitt viktigste eksempel. Jobbutlegg. På flere av jobbene jeg har hatt, har det vært mer eller mindre forventet at jeg har økonomi til å takle å opparbeide meg utlegg i ti-tjuetusenkronersklassen i forbindelse med jobbreiser. Pengene får jeg først igjen når aktiviteten er gjennomført, den er tilstrekkelig dokumentert, og reiseregningen er godkjent og utbetalingen kommer i løpet av to til fire uker. Har jeg litt uflaks, kommer utbetalingen lenge etter regningen til kredittkortet. Dette er noe jeg har råd til, fordi jeg har en buffer jeg kan spise av midlertidig. Ikke alle har tjue tusen i slenge rundt penger på konto. Eller når man plutselig sitter der i en jobbmiddag eller drar i maxitxi fra X til Y, og det viser seg at det er "praksis" at den som har vært der kortest (som kanskje har dårligst utgangspunkt til det) betaler regningen. Du får det jo igjen, men ikke helt med en gang, og det krever at du enten har nok penger på konto eller er kredittverdig (ikke alle er det) og har nok kreditt til å ta utleggene. Noen mulige fikser Jobben tar utlegg til kurs/konferanser mm og dette går rett av et jobbkort Jobben skaffer arbeidsgiverne et kredittkort de kan bruke til reiser med mer (ikke bare bare dette heller da de gjerne er personlige og en i en stram økonomisk situasjon kan ende opp enda verre ut med kredittkortmuligheter) ????? Anonymkode: 92f78...815 14
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #2 Skrevet 13. februar 2019 Jeg har en annen en. Nyttige råd om å kjøpe ting som varer lenge Å være fattig, og da mener jeg ordentlig fattig, er dyrt. Når man aldri har penger, og aldri opparbeider seg en buffer, har man heller ikke råd til å kjøpe kvalitet som varer lenge. Likevel klarer folk tilsynelatende ikke å komme med idiotiske rådet om det ikke kanskje hadde vært billigere om man hadde mere penger. Man sier selvfølgelig ikke det men man sier noe i linjene "noe mer ordentlig som hadde vart lenger". (Svaret er selvfølgelig et rungende ja) Man har en drittbil som bryter sammen og man må bruke en formue på reparasjoner på. Men man får ikke kjøpt en mer driftssikker bil, for man har ikke penger. Og man får heller ikke lån til å kjøpe en bedre bil, for man har allerede alt for mye gjeld fra før og ingenting å stille som sikkerhet. I tillegg får man ikke gjort vedlikehold på ting før de kollapser fordi hele økonomien brukes i aktiv brannslukking, noe som også gjør at utgiftene eksploderer. Løsning: Holde kjeft? Kjøpe en dyr gave i retur til en venn en gang uten å forvente noe i retur? Anonymkode: 92f78...815 27
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #3 Skrevet 13. februar 2019 Skole og idrettslag som vil at alle "støtter opp" med ett eller annet. Flere barn jeg kjenner har måttet slutte med idrett fordi det er så mye ekstra utenom. Klassetur. Dager hvor man må ta med ett eller annet man ikke eier eller har råd til. Halloween. Anonymkode: f0d89...379 19
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #4 Skrevet 13. februar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skole og idrettslag som vil at alle "støtter opp" med ett eller annet. Flere barn jeg kjenner har måttet slutte med idrett fordi det er så mye ekstra utenom. Klassetur. Dager hvor man må ta med ett eller annet man ikke eier eller har råd til. Halloween. Anonymkode: f0d89...379 Å ja herregud den hellige treenighet av 1) Lag en matrett du ikke har råd til å handle inn for 2) Ta med gjenstand X til ungen du ikke eier og 3) Ta fri fra jobben halve dagen for å være med på arrangement Y Anonymkode: 92f78...815 23
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #5 Skrevet 13. februar 2019 Langvarig sykdom og arbeidsløshet ga meg betalingsproblemer, slik at jeg i dag har anmerkninger og en del gjeld. Derfor er det mye jeg ikke har, sånn som abonnementer og kredittkort. Jeg blir stadig frustrert over hvor mye av varer og tjenester som kun har kredittkort som betalingsløsning, f.eks. bruk av vaskemaskin i fellesvaskeriet i blokka der jeg bor, billetter til kirkekonserten jeg ønsket å gå på, det aller meste av annen bestilling og betaling på nett. For meg handler det om at jeg ikke har mulighet til å betale for noe jeg faktisk kan ta meg råd til. Ønsker at flere tilbyr betaling med Bankaxept også. Er endt som varig 100% ufør og har ikke allverden i inntekt, så det vil ta år før jeg er kvitt gjelden. I tillegg til dette med kredittkort, blir jeg matt av det enorme forbruket som mange driver med - nivået for hva som er normalt forbruk blir bare høyere og høyere, og det gjør at vi som ikke har økonomi til dette faller utenom "normalen". Anonymkode: 0f47b...1f6 7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #6 Skrevet 13. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Langvarig sykdom og arbeidsløshet ga meg betalingsproblemer, slik at jeg i dag har anmerkninger og en del gjeld. Derfor er det mye jeg ikke har, sånn som abonnementer og kredittkort. Jeg blir stadig frustrert over hvor mye av varer og tjenester som kun har kredittkort som betalingsløsning, f.eks. bruk av vaskemaskin i fellesvaskeriet i blokka der jeg bor, billetter til kirkekonserten jeg ønsket å gå på, det aller meste av annen bestilling og betaling på nett. For meg handler det om at jeg ikke har mulighet til å betale for noe jeg faktisk kan ta meg råd til. Ønsker at flere tilbyr betaling med Bankaxept også. Er endt som varig 100% ufør og har ikke allverden i inntekt, så det vil ta år før jeg er kvitt gjelden. I tillegg til dette med kredittkort, blir jeg matt av det enorme forbruket som mange driver med - nivået for hva som er normalt forbruk blir bare høyere og høyere, og det gjør at vi som ikke har økonomi til dette faller utenom "normalen". Anonymkode: 0f47b...1f6 Jeg har nærmest aldri vært borti en betalingstjeneste på nett som ikke tar vanlig visa og bankaxept, så sant man er villig til å betale hele beløpet med en gang. Anonymkode: 6ad9f...48f 27
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #7 Skrevet 13. februar 2019 utenlandsturer med idrettslag og korps. Hater det. Vi klarer å prioritere penger til disse fritidsaktivitene i hverdagen, men utenlandsturene tar knekken på oss. Anonymkode: 50645...972 8
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #8 Skrevet 13. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har nærmest aldri vært borti en betalingstjeneste på nett som ikke tar vanlig visa og bankaxept, så sant man er villig til å betale hele beløpet med en gang. Anonymkode: 6ad9f...48f Jeg har vært borti flere, VIsa og Mastercard er da det vanlige. Bankaxept er helt greit det, jeg skal uansett ikke handle på kreditt, men brukes ikke på de eksemplene jeg nevnte. Jeg får ikke vasket klærne mine her jeg bor, og dette merkes godt i hverdagen. Tidligere hadde vi en annen løsning på det, med egne betalingskort som vi kjøpte og brukte i vaskeriet. Anonymkode: 0f47b...1f6 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #9 Skrevet 13. februar 2019 her jeg bor var det slik at du bare fikk rabatt i bompengeringen hvis du hadde råd til å forhåndsbetale et relativt stort beløp. Hadde du ikke råd til å spa opp nesten 2000 kroner på forhånd, måtte du betale full pris, mens de andre fikk rabatt. Det er heldigvis slutt på den ordningen nå. Anonymkode: 50645...972 8
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #10 Skrevet 13. februar 2019 Utsagn som «det er bare å prioritere» og «du vet den regninga kommer til samme tid hvert år». Lite hjelpsomme utsagn for de som lever på ett minimum. Anonymkode: c2eed...b42 23
regine Skrevet 13. februar 2019 #11 Skrevet 13. februar 2019 Spleising når jobbkollegaer går ut. Altså at kollegaer f.eks går ut for å spise julemiddag, som man selv må bekoste, og så sier en eller annen "Jamen, vi bare deler regninga på antallet". Vet ikke hvor mange ganger jeg i yngre år var utsatt for dette, og syns det var så pinlig å tilkjennegi min egen dårlige råd, at jeg aldri sa noe. Men duverden hvor urettferdig det oppleves når en selv har spist etter hva maten koster, og likevel må betale for andres moro. Er veldig bevisst på det nå, når jeg i en del sammenhenger utvilsomt er den med best råd. så løsningen: IKKE splitt regninga etter antall personer, ta dere tid til å regne ut hva hver enkelt faktisk har spist for. 43
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #12 Skrevet 13. februar 2019 Lønningspils. Frivillige aktiviteter til barn. Kjøpepress til barn (det er lettere å stå over eller ofre ting for egen del, man vil jo at barna skal ha det bra og ikke føle seg utenfor). Disktriksnorge gjør kollektiv vanskelig og gjør at man "må" eie bil. Leie/eie. Han man råd til å kjøpe så betaler man inn til egen investering og tjener sånn sett verdier på sikt, har man ikke råd så får man heller ikke råd. Og havner "bakpå". Anonymkode: dcef2...929 10
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #13 Skrevet 13. februar 2019 Regner med at "siden dere er to (og har x antall barn), skal dere betale mye mer i presanger/gaver, for dere har sikkert utrolig mye mer penger enn han/hun som kun forsørger seg selv." Det stemmer sikkert når man har to normale inntekter. Det stemmer SERIØST IKKE når økonomien hangler, og 1 person skal forsørge 2 voksne og x antall barn. Og betale 3-4 ganger mer i presanger etc. Anonymkode: 6734e...dcc 13
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #14 Skrevet 13. februar 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nærmest aldri vært borti en betalingstjeneste på nett som ikke tar vanlig visa og bankaxept, så sant man er villig til å betale hele beløpet med en gang. Anonymkode: 6ad9f...48f Det har ikke jeg heller. Har ikke kredittkort, og dette er en helt ukjent problemstilling for meg Anonymkode: dac0d...848 7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #15 Skrevet 13. februar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regner med at "siden dere er to (og har x antall barn), skal dere betale mye mer i presanger/gaver, for dere har sikkert utrolig mye mer penger enn han/hun som kun forsørger seg selv." Det stemmer sikkert når man har to normale inntekter. Det stemmer SERIØST IKKE når økonomien hangler, og 1 person skal forsørge 2 voksne og x antall barn. Og betale 3-4 ganger mer i presanger etc. Anonymkode: 6734e...dcc Nei, men det er forventet at er man voksne jobber, er man to voksne så skal begge jobbe, evt. AAP, dagpenger eller annet. Anonymkode: 25451...b57
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #16 Skrevet 13. februar 2019 26 minutter siden, regine skrev: Spleising når jobbkollegaer går ut. Altså at kollegaer f.eks går ut for å spise julemiddag, som man selv må bekoste, og så sier en eller annen "Jamen, vi bare deler regninga på antallet". Vet ikke hvor mange ganger jeg i yngre år var utsatt for dette, og syns det var så pinlig å tilkjennegi min egen dårlige råd, at jeg aldri sa noe. Men duverden hvor urettferdig det oppleves når en selv har spist etter hva maten koster, og likevel må betale for andres moro. Er veldig bevisst på det nå, når jeg i en del sammenhenger utvilsomt er den med best råd. så løsningen: IKKE splitt regninga etter antall personer, ta dere tid til å regne ut hva hver enkelt faktisk har spist for. Da hadde jeg nok ikke blitt med. Anonymkode: 25451...b57
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #17 Skrevet 13. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror at folk gjør mange ting som oppfattes som veldig kjipt av dem som har en stram økonomisk situasjon uten at de nødvendigvis mener noe vondt med det. Derfor vil jeg oppfordre dere til å bli med på en dugnad der vi kan samle sammen alle de tingene som gjør ting litt vanskeligere, litt mer ubehagelig, litt vondere for dem med lite penger, og våre forslag til hvordan man med "enkle" grep kan gjøre noe med det. Mitt viktigste eksempel. Jobbutlegg. På flere av jobbene jeg har hatt, har det vært mer eller mindre forventet at jeg har økonomi til å takle å opparbeide meg utlegg i ti-tjuetusenkronersklassen i forbindelse med jobbreiser. Pengene får jeg først igjen når aktiviteten er gjennomført, den er tilstrekkelig dokumentert, og reiseregningen er godkjent og utbetalingen kommer i løpet av to til fire uker. Har jeg litt uflaks, kommer utbetalingen lenge etter regningen til kredittkortet. Dette er noe jeg har råd til, fordi jeg har en buffer jeg kan spise av midlertidig. Ikke alle har tjue tusen i slenge rundt penger på konto. Eller når man plutselig sitter der i en jobbmiddag eller drar i maxitxi fra X til Y, og det viser seg at det er "praksis" at den som har vært der kortest (som kanskje har dårligst utgangspunkt til det) betaler regningen. Du får det jo igjen, men ikke helt med en gang, og det krever at du enten har nok penger på konto eller er kredittverdig (ikke alle er det) og har nok kreditt til å ta utleggene. Noen mulige fikser Jobben tar utlegg til kurs/konferanser mm og dette går rett av et jobbkort Jobben skaffer arbeidsgiverne et kredittkort de kan bruke til reiser med mer (ikke bare bare dette heller da de gjerne er personlige og en i en stram økonomisk situasjon kan ende opp enda verre ut med kredittkortmuligheter) ????? Anonymkode: 92f78...815 De færreste med dårlig råd har vel ikke jobber med jobbmiddager, er ikke de ofte godt betalt? Anonymkode: 25451...b57 9
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #18 Skrevet 13. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har ikke jeg heller. Har ikke kredittkort, og dette er en helt ukjent problemstilling for meg Anonymkode: dac0d...848 Samme her og jeg handler 90% av alt jeg trenger inkludert mat på nett. Lurer på om vedkommende som skrev innlegget har misforstått hva Visa betyr og lar seg skremme bort når det står som betalingsvalg? Visakort kan være kredittkort, men alle (?) vanlige debet bankkort er jo også Visakort. Anonymkode: dd88a...3cd 19
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #19 Skrevet 13. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samme her og jeg handler 90% av alt jeg trenger inkludert mat på nett. Lurer på om vedkommende som skrev innlegget har misforstått hva Visa betyr og lar seg skremme bort når det står som betalingsvalg? Visakort kan være kredittkort, men alle (?) vanlige debet bankkort er jo også Visakort. Anonymkode: dd88a...3cd Dette! Visa er ikke lik kredittkort. Og det er faktisk ikke MasterCard heller. Danske Banks debetkort er Master. Jeg har et prepaid Master via Eurobonus som jeg må overføre penger til for å bruke, det er ikke kreditt på det. Anonymkode: b895c...f8c 5
Sliten&kjørt52 Skrevet 13. februar 2019 #20 Skrevet 13. februar 2019 GRISEDYRE Gebyrer får å betale regninger uten KORT... Grrr... DE Aller fleste Forenklede forelegg, Bøter Etc. -Ikke inntekts-Justert... DOBBEL Grrr... a. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå