AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #1 Skrevet 13. februar 2019 Jeg ønsker å bytte yrke helt og ser det er noen annonser som det står "... har ledig vikariat med mulighet for forlengelse...". Hva legges i det? Uvisst om de trenger meg etter vikariatet er over, eller at det er mulighet om de er fornøyde og jeg har ett ønske om det? Står ingenting i annonsen om grunnen til at det er vikariat. Er forøvrig på sykehuset og det er ofte de legger ut disse annonsene... Har 100% full fast stilling nå, hva er ulempene med vikariater? Skjønner det er ulempe om man står uten jobb på slutten av vikariatet, men tenker at siden dette er innen sykehuset og de ofte lyser ut lignende stillinger at det er ett stort pluss om man har erfaringen og at det da kanskje ikke skulle være så vanskelig å få fortsette.... Anonymkode: 5413b...8e1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #2 Skrevet 13. februar 2019 Det kan jo være flere grunner, for eksempel at noen er sykemeldt og at de ikke vet om de kommer tilbake, eller at de skal sjekke om personen passer i stillingen etc. Anonymkode: 5de89...6cd
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #3 Skrevet 13. februar 2019 Det er i alle fall en ulempe for mange at de vil ha problemer med å få lån, når de ikke er fast ansatt. Dette er et stort problem blant annet for forskere, som ofte er midlertidig ansatt i en rekke tidsavgrensete prosjekter. Anonymkode: 4a8dd...fc6
Ullvott Skrevet 13. februar 2019 #4 Skrevet 13. februar 2019 Vikariat med mulighet til forlengelse kan bety at den som er i stillingen har fått ny jobb og er i permisjon fra nåværende jobb fordi hun ikke har bestemt seg for hvor hun vil jobbe. Det er slett ikke uvanlig i offentlig sektor at man søker permisjon fra nåværende stilling dersom man er tilbudt noe annet. Egentlig en uting at det praktiseres slik, for det skaper usikkerhet som forplanter seg, og dermet er det slett ikke sikkert at man får den beste søkeren når man må utlyse stillinger på denne måten, men akkurat det er min personlige ytring og ikke noe du bør si til arbeidsgiveren. Det kan også bety at personen som har stillingen er syk og at det er uvisst når/om vedkommende kommer tilbake. Eller det kan bety at det er en avdeling innen helsevesenet som til stadighet har folk som er syke/gravide/ute av arbeidssituasjonen slik at vikarbehovet er nesten permanent. Enda et alternativ er at det planlegges flere stillinger på arbeidsplassen. Egentlig er «mulighet til forlengelse» et fint påskudd til å ringe arbeidsgiver for å opprette kontakt, da dette faktisk er en konkret ting man lurer på og kan spørre om. Hvilke planer som finnes og hvor reell muligheten til forlengelse faktisk er kan jo være avgjørende for om man velger å søke eller ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #5 Skrevet 13. februar 2019 8 timer siden, Ullvott skrev: Vikariat med mulighet til forlengelse kan bety at den som er i stillingen har fått ny jobb og er i permisjon fra nåværende jobb fordi hun ikke har bestemt seg for hvor hun vil jobbe. Det er slett ikke uvanlig i offentlig sektor at man søker permisjon fra nåværende stilling dersom man er tilbudt noe annet. Egentlig en uting at det praktiseres slik, for det skaper usikkerhet som forplanter seg, og dermet er det slett ikke sikkert at man får den beste søkeren når man må utlyse stillinger på denne måten, men akkurat det er min personlige ytring og ikke noe du bør si til arbeidsgiveren. Det kan også bety at personen som har stillingen er syk og at det er uvisst når/om vedkommende kommer tilbake. Eller det kan bety at det er en avdeling innen helsevesenet som til stadighet har folk som er syke/gravide/ute av arbeidssituasjonen slik at vikarbehovet er nesten permanent. Enda et alternativ er at det planlegges flere stillinger på arbeidsplassen. Egentlig er «mulighet til forlengelse» et fint påskudd til å ringe arbeidsgiver for å opprette kontakt, da dette faktisk er en konkret ting man lurer på og kan spørre om. Hvilke planer som finnes og hvor reell muligheten til forlengelse faktisk er kan jo være avgjørende for om man velger å søke eller ikke. Tusen takk for utfyllende svar! Anonymkode: 5413b...8e1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #6 Skrevet 13. februar 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er i alle fall en ulempe for mange at de vil ha problemer med å få lån, når de ikke er fast ansatt. Dette er et stort problem blant annet for forskere, som ofte er midlertidig ansatt i en rekke tidsavgrensete prosjekter. Anonymkode: 4a8dd...fc6 Men er det noe annet? Jeg er 26 og har to barn(som selvsagt koster) men er ferdig med boliglånet mitt. Anonymkode: 5413b...8e1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #7 Skrevet 14. februar 2019 10 timer siden, Ullvott skrev: Vikariat med mulighet til forlengelse kan bety at den som er i stillingen har fått ny jobb og er i permisjon fra nåværende jobb fordi hun ikke har bestemt seg for hvor hun vil jobbe. Det er slett ikke uvanlig i offentlig sektor at man søker permisjon fra nåværende stilling dersom man er tilbudt noe annet. Egentlig en uting at det praktiseres slik, for det skaper usikkerhet som forplanter seg, og dermet er det slett ikke sikkert at man får den beste søkeren når man må utlyse stillinger på denne måten, men akkurat det er min personlige ytring og ikke noe du bør si til arbeidsgiveren. Det kan også bety at personen som har stillingen er syk og at det er uvisst når/om vedkommende kommer tilbake. Eller det kan bety at det er en avdeling innen helsevesenet som til stadighet har folk som er syke/gravide/ute av arbeidssituasjonen slik at vikarbehovet er nesten permanent. Enda et alternativ er at det planlegges flere stillinger på arbeidsplassen. Egentlig er «mulighet til forlengelse» et fint påskudd til å ringe arbeidsgiver for å opprette kontakt, da dette faktisk er en konkret ting man lurer på og kan spørre om. Hvilke planer som finnes og hvor reell muligheten til forlengelse faktisk er kan jo være avgjørende for om man velger å søke eller ikke. Takk for tips! Anonymkode: 6bac4...cf9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå