Gå til innhold

Ingen merker at Dove og Nivea har plast i såpa. Rimelige Såpe-tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble ganske overrasket, etter at jeg konfererte med en kjemiker på mistanken, og jo, både dusj-såpen og håndsåpen, og selvbeuningskremen fra hhv Nivea, Palmolive og Dove hadde akrylat kopolymer (acrylates copolymer) i seg!! Det er flytende plast, ifølge kjemikeren, og trolig like miljøskadelig som mikroplast. 

Hvorfor kan ikke forbrukere våkne, hvorfor la seg lure av prisen? Noen som har såpe-tips?

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glitter burde være forbudt. Kvinner pøser på seg glittersminke og glitter på kroppen til danseoppvisninger etc, og så går de og dusjer det av seg etterpå. Alt glitteret renner rett ned i avløpet og ut i havet som mikroplast. 

Anonymkode: d1d03...9e4

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Glitter burde være forbudt. Kvinner pøser på seg glittersminke og glitter på kroppen til danseoppvisninger etc, og så går de og dusjer det av seg etterpå. Alt glitteret renner rett ned i avløpet og ut i havet som mikroplast. 

Det finnes miljøvennlig, nedbrytbart glitter uten plast.

Anonymkode: 59a28...952

• Liker 3
Skrevet

Ja, folk er alt for lite oppmerksomme, vi er ikke vant til å bekymre oss om plast i havet og i maten. Faktisk både spiser vi og drikker vi en god del plast allerede. Plast er i drikkevannet i springen, folkens! 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes miljøvennlig, nedbrytbart glitter uten plast.

Da burde det ta over hele markedet, og glitterplast burde vært forbudt. Men jeg er ganske sikker på at det ikke er slik ennå, at den miljøvennlige varianten er mest vanlig. Billig drittglitter fra land det er billig å produsere det i er nok mest vanlig.

• Liker 4
Skrevet

Faktisk verken vanskelig eller tidkrevende å lage såpestykker selv.

1) kjøp en flaske «kaustisk soda» ( j brukte Biltema sin)

2) Fant en såpekalkulator på Internett 

3) hadde noe gammel billig matolje stående som brukte

4) helte over i en melkekartong, lot stå 1 måned

slumset faktisk med vekt og mål, men såpe ble det allikevel!! Strålende fornøyd. Finnes såpeoppskrofter med sjampo-såpestykker også. Føler at vi er på veivet fra at all såpe skal være flytende

Anonymkode: 084cc...3aa

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Da burde det ta over hele markedet, og glitterplast burde vært forbudt. Men jeg er ganske sikker på at det ikke er slik ennå, at den miljøvennlige varianten er mest vanlig. Billig drittglitter fra land det er billig å produsere det i er nok mest vanlig.

Kan være det finnes, men er neppe dette som er påkjært, pynteting, jenteleker, i sminke og neglelakk, ja i fryktelig mye av «jenteting». Finner glitter over alt! Hater det.

• Liker 1
Skrevet

Myndighetene bør forby produkter som er kilde til plast i havet der det finnes alternativer, - alternativene trenger ikke være «fullgode» en gang for at det skal skje, mener nå jeg! Ta for eksempel kunstgressbaner med oppmalte gamle bildekk! En miljøbombe som lekker både miljøgifter og gummigranulat konstant! Vi har alternativer! Vi har ikke råd til å vente med en omlegging av vaner og tankesett.

• Liker 9
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

slumset faktisk med vekt og mål, men såpe ble det allikevel!! Strålende fornøyd. Finnes såpeoppskrofter med sjampo-såpestykker også. Føler at vi er på veivet fra at all såpe skal være flytende

Er det sant, er det så lett? fikk lyst å prøve. Har du en oppskrift med mål?

Anonymkode: aeb24...48b

Skrevet

Er det sant, er det så lett? fikk lyst å prøve. Har du en oppskrift med mål?

Anonymkode: aeb24...48b

Mangde kaustisk soda som du putter i vann (ikke motsatt!) utvikler varme ( og er etsende), så vær forsiktig. Mengden av dette veies i forhold til hvilken type fett du bruker. I prinsippet er det nesten fantasien som setter grenser for type fett, men den må være i flytende (smeltet) konsistens når du plander det inn i løsningen av kaustisk soda. Man bør bruke en såpekalkulator som guide til mengde av vann, kaustisk soda og fett. Når såpen har stivnet, skjærer du opp i såpestykker 😀 jeg googlet soap calculator og brukte søtmandelolje. 

• Liker 1
Skrevet

Sonett sin håndsåpe er helt fantastisk, og kan også brukes som dusjsåpe. Den tørker ikke ut huden, er superskånsom samt uten plast. Du får den til og med "i løsvekt" i mange helsekostbutikker og zero waste-butikker. 

Anonymkode: 7d153...0d4

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er vel dessverre slik, ja.

Men man kan jo søke på nettet etter miljøvennlig glitter hvis man er opptatt av det. Noe man bør være.

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Sonett sin håndsåpe er helt fantastisk, og kan også brukes som dusjsåpe. Den tørker ikke ut huden, er superskånsom samt uten plast. Du får den til og med "i løsvekt" i mange helsekostbutikker og zero waste-butikker. 

Anonymkode: 7d153...0d4

... og økologisk 😀 Lurte på prøve Sun sepe istedenfor Zalo, noen som har erfaring med den?

Anonymkode: ea815...100

Skrevet

Jeg prioriterer noen ekstra kroner på såpemidler da jeg tenker det vil redusere sjansen for å utvikle hyperallergi og andre plager. Bruker som regel anglamark. Det går ikke så mye såpe. Med mindre du har mann og barn

Anonymkode: 2cdf4...640

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, Blåmandag skrev:

Ble ganske overrasket, etter at jeg konfererte med en kjemiker på mistanken, og jo, både dusj-såpen og håndsåpen, og selvbeuningskremen fra hhv Nivea, Palmolive og Dove hadde akrylat kopolymer (acrylates copolymer) i seg!! Det er flytende plast, ifølge kjemikeren, og trolig like miljøskadelig som mikroplast. 

Hvorfor kan ikke forbrukere våkne, hvorfor la seg lure av prisen? Noen som har såpe-tips?

Jeg ante ikke at det fantes flytende plast en gang. Men er det ikke plastposer og annet søppel som tar liv av fugl og fisk? 

Anonymkode: 2af57...20c

• Liker 2
Skrevet

Personlig har jeg boikottet Nivea i mange år alt. Dette gjør jeg fordi gjentatte forbruker-tester utført av flere aktører har år etter PR påvist hormonforstyrrende stoffer i Nivea produkter. Det som har provosert meg så inn i hampen, er at firmaet har rett og slett gått ut og sagt at de  ikke kommer til å fjerne disse- da de ligger like under verdiene satt i EU reglement bla bla bla.. 

Dette synes jeg er så sinnsvakt arrogant, at jeg ikke har ord. Unge ungdommer, voksne, gravide, miljøet ja... Nei- det er ikke så nøye med de. Vi kommer til å fortsette å bruke hormonforstyrrende stoffer i oppskriftene våre vi- og satser på at forbrukere ikke er opplyste... Men, går og kjøper dette til 11/12 åringen sin og ber de smøre seg inn ...

AAAARGH.. jeg kan ikke tenke mer på Nivea mer🤬 Dårlig start på dagen 🤔

• Liker 3
Skrevet
On 2/13/2019 at 6:50 PM, AnonymBruker said:

Jeg ante ikke at det fantes flytende plast en gang. Men er det ikke plastposer og annet søppel som tar liv av fugl og fisk? 

Anonymkode: 2af57...20c

Akrylat kopolymer er flytende plast ja, og derfor ikke mikroplast, men allikevel høyst sannsynlig like miljøskadelig, fordi det er plast. Helt unødvendig å tilsette i såpe, siden finnes alternativ. Ja, kanskje vi bør gå over til såpestykker igjen.

• Liker 2
Skrevet
On 2/13/2019 at 12:42 PM, AnonymBruker said:

Og kjempefine gaver

Skrevet
On 2/14/2019 at 7:52 AM, MammaMums said:

Personlig har jeg boikottet Nivea i mange år alt. Dette gjør jeg fordi gjentatte forbruker-tester utført av flere aktører har år etter PR påvist hormonforstyrrende stoffer i Nivea produkter. Det som har provosert meg så inn i hampen, er at firmaet har rett og slett gått ut og sagt at de  ikke kommer til å fjerne disse- da de ligger like under verdiene satt i EU reglement bla bla bla.. 

Dette synes jeg er så sinnsvakt arrogant, at jeg ikke har ord. Unge ungdommer, voksne, gravide, miljøet ja... Nei- det er ikke så nøye med de. Vi kommer til å fortsette å bruke hormonforstyrrende stoffer i oppskriftene våre vi- og satser på at forbrukere ikke er opplyste... Men, går og kjøper dette til 11/12 åringen sin og ber de smøre seg inn ...

AAAARGH.. jeg kan ikke tenke mer på Nivea mer🤬 Dårlig start på dagen 🤔

Alle burde boikotte Nivea, Palmolive og Dove mfl, all den tid de bruker miljøskadelige stoffer.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...