Gå til innhold

Dere som har jenter med ADHD

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er de?

Hvordan fant dere det ut?

Jenter er ofte annerledes enn gutter her og vanskeligere å fange opp.

Har snakket med skolen noen ganger.Men de ser ikke noe typiske adhd trekk.Har sagt til de at jenter er annerledes enn gutter.Men virker som de må løpe rundt og være gal for å tro at noen har adhd..

Føler at jenten min har en del trekk. I tilegg har en av oss foreldre det.Og flere bakover i familien på den sin side.

Flere sliter med det og jeg er redd hun kommer til å gjøre det samme om ikke så lenge. Har snakket litt med fagfolk og.

Så dere som har jenter med adhd.Hvordan er de?

Hun er veldig oppmerksomhetssyk/innpåsliten og søker mye oppmerksomhet.

Blir sint når hun får for lite søvn.

Veldig sosial.

Må gjøre noe stortsett hele tiden eller være med folk hele tiden.

Lav toleranseterskel for frustrasjon ofte.

Oppfører seg pent og bryter ikke med de forventede adferdsnormene på skolen.

Er flink og smart.

Liker godt å leke med gutter da de løper,herjer,klatrer i trær og annet gøyt. I forhold til jenter som ofte bare går rundt å snakker i den alderen her.

Fikler med hår,tegner osv.

Aktiv.

Men kan og slappe helt av å se film.

Glemsom til tider og litt dårlig til organisering.

VELDIG TREG med ting(ut døren og andre ting).

En del høylytt .

Viljesterk.

Sta.

En kreativ og fantastisk jente.

Kommer ikke på mer i farten no. 

Men noen som kjenner seg igjen eller er det ikke noe å beskymre seg for?

Takker for alle svar :)

Anonymkode: 4e363...363

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er de?

Har snakket med skolen noen ganger.Men de ser ikke noe typiske adhd trekk.Har sagt til de at jenter er annerledes enn gutter.Men virker som de må løpe rundt og være gal for å tro at noen har adhd..

Føler at jenten min har en del trekk. I tilegg har en av oss foreldre det.Og flere bakover i familien på den sin side.

Flere sliter med det og jeg er redd hun kommer til å gjøre det samme om ikke så lenge. Har snakket litt med fagfolk og.

Veldig sosial.

Er flink og smart.

Liker godt å leke med gutter da de løper,herjer,klatrer i trær og annet gøyt. I forhold til jenter som ofte bare går rundt å snakker i den alderen her.

Aktiv.

En del høylytt .

Viljesterk.

Sta.

Dette var som å lese om jenta mi, men har aldri tenkt at det kan være adhd, ikke har skolen eller andre hatt mistanke heller.

Anonymkode: 0836d...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo evt lese deg litt opp på ADHD (ADD, som jenter oftere har) og så kontakte fastlege eller noen andre enn skolen og be om å få barnet utredet?

Anonymkode: d24df...9cb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er de?

Veldig sosial.

Er flink og smart.

Aktiv.

En del høylytt .

Viljesterk.

Sta.

Du beskriver jo 99% av barna der ute....

Anonymkode: ee71d...c1d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var som å lese om jenta mi, men har aldri tenkt at det kan være adhd, ikke har skolen eller andre hatt mistanke heller.

Har alltid vært aktiv. MYE mer enn andre barn. Fra hun var født. Løp før hun krøp Og overalt hele tiden. 

Men barn er jo aktive sies det. Men ser no forskjell. God forskjell. Men tenkte det ble bedre når hun begynte på skolen. Er aktiv enda.Men på en annen måte enn all løping og herjing ,klatring og alt som må skje hele tiden.

Ser puberteten nærmer seg litt og litt.Og merker mer og mer til at hun forandrer seg. Tåler mindre. Mer frustrasjon. Tregere. Sover like lenge som mindre søsken eller så blir hun en hormonbombe om hun ikke får nok søvn.

Kanskje dette er vanlig?

En fase?

Har alltid følt at det må være noe mer. Og mange har sagt det opp igjennom årene. Så aktiv hun er. Som de er sjokka siden hun er jente.

Hun er og den som helst vil ut og leke og være med venner.Men mange på hennes alder gjerne bare vil trykke på tlf.

Vil at det skal skje noe. Gjøre noe.

Har din alltid vært sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er flere barn enn du tror som har ADHD/ADD. Spesielt ADD har nok gått mye uoppdaget. (Mange får diagnosen først i voksen alder.)

Da jeg var barn hadde de voksne knapt nok hørt om ADHD, og det var bare en gutt eller to innimellom som fikk en slik diagnose. (Knapt nok noen jente noen gang.)
Som voksen har jeg forstått at det antageligvis er dette som gjør at jeg føler meg så "annerledes" enn "alle andre". Jeg har et hode som bare fungerer annerledes. Jeg har antagelig ADD. Og ikke nok med det, jeg har snakket med flere av de jeg gikk i klasse med, og antagelig er vi 3-4 jenter fra en klasse på 20-25 elever som antagelig har dette, men som aldri har tenkt at vi skulle hatt noen diagnose.

I tillegg til den ene gutten som vi allerede da visste at var rastløs langt over gjennomsnittet. (Og hvis da 1 av 5 i min klasse egentlig hadde dette, på 80-tallet, hvor mange barn i dag går uten diagnose men burde hatt?)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo evt lese deg litt opp på ADHD (ADD, som jenter oftere har) og så kontakte fastlege eller noen andre enn skolen og be om å få barnet utredet?

Har gjort det.Og tok med noen av punktene her som passer på hun :)

Men bup sier at det kreves å bli sett på skolen for at de kan gjlre noe med det. Har utredet ett barn.Og alle punktene var adhd.MEN ikke nok ukonsentrert på skolen til å få set. Eneste som manglet.Men h*n tar seg sammen og prøver å få ting gjort for å bli ferdig. Men aktiv og alt annet var innfor ahhd. De var visst blitt veldig streng på det. Flott at ikke de slebger rubdt seg med diagnosen.Men er 100% på at h*n har det. Og det er de fleste andre som kjenner h*n og bup selv sa det.

Men på være på kritisk plan på det punktet.Eller så kan de ikke sitte det. Så 19 av 20(husker ikke kor mange punkt så detre er ett eksempel)..Men kan komme tilbake om det ble verre når de ble større og utfordringene mer synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. INGEN av de andre er sånn.. Men kanskje der du bor da?Derfor jeg spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har alltid vært aktiv. MYE mer enn andre barn. Fra hun var født. Løp før hun krøp Og overalt hele tiden. 

Men barn er jo aktive sies det. Men ser no forskjell. God forskjell. Men tenkte det ble bedre når hun begynte på skolen. Er aktiv enda.Men på en annen måte enn all løping og herjing ,klatring og alt som må skje hele tiden.

Ser puberteten nærmer seg litt og litt.Og merker mer og mer til at hun forandrer seg. Tåler mindre. Mer frustrasjon. Tregere. Sover like lenge som mindre søsken eller så blir hun en hormonbombe om hun ikke får nok søvn.

Kanskje dette er vanlig?

En fase?

Har alltid følt at det må være noe mer. Og mange har sagt det opp igjennom årene. Så aktiv hun er. Som de er sjokka siden hun er jente.

Hun er og den som helst vil ut og leke og være med venner.Men mange på hennes alder gjerne bare vil trykke på tlf.

Vil at det skal skje noe. Gjøre noe.

Har din alltid vært sånn?

Ja, hun har alltid vært sånn, siden hun var baby har hun vært mye mer krevende enn sin søster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er flere barn enn du tror som har ADHD/ADD. Spesielt ADD har nok gått mye uoppdaget. (Mange får diagnosen først i voksen alder.)

Da jeg var barn hadde de voksne knapt nok hørt om ADHD, og det var bare en gutt eller to innimellom som fikk en slik diagnose. (Knapt nok noen jente noen gang.)
Som voksen har jeg forstått at det antageligvis er dette som gjør at jeg føler meg så "annerledes" enn "alle andre". Jeg har et hode som bare fungerer annerledes. Jeg har antagelig ADD. Og ikke nok med det, jeg har snakket med flere av de jeg gikk i klasse med, og antagelig er vi 3-4 jenter fra en klasse på 20-25 elever som antagelig har dette, men som aldri har tenkt at vi skulle hatt noen diagnose.

I tillegg til den ene gutten som vi allerede da visste at var rastløs langt over gjennomsnittet. (Og hvis da 1 av 5 i min klasse egentlig hadde dette, på 80-tallet, hvor mange barn i dag går uten diagnose men burde hatt?)

Hvordan merket du det selv? når tenkte du over det?

Hun sier hun føler seg annerledes.

Og ser at selv om hun er veldig sosial av seg og mange venner. Så sliter hun mer og mer. Og passe helt inn. Den sosiale koden.Og det vet jeg flere med adhd gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hun har alltid vært sånn, siden hun var baby har hun vært mye mer krevende enn sin søster. 

Glemte å si at vi har vært i kontakt med helsestasjon og barnepsykolog, men de har heller ikke nevnt noe om en eventuell diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Er det noen flere i familien som har adhd?

Føler du at det er noe?

Ofte føler foreldre noe på seg. At det er noe som ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å si at vi har vært i kontakt med helsestasjon og barnepsykolog, men de har heller ikke nevnt noe om en eventuell diagnose.

Ok. Har de sagt noe om hva det kan være? Har lest litt rundt og det blir verre når puberten kommer.For jentene. Føler det allerede. Du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. Er det noen flere i familien som har adhd?

Føler du at det er noe?

Ofte føler foreldre noe på seg. At det er noe som ikke stemmer.

Ja, det er noe som ikke stemmer, det føler både jeg og faren.  Vurdere sterkt å få henne analysert hos BUP.

Ok. Har de sagt noe om hva det kan være? Har lest litt rundt og det blir verre når puberten kommer.For jentene. Føler det allerede. Du?

Nei, de sier bare alt det som står i bøkene om barneoppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er noe som ikke stemmer, det føler både jeg og faren.  Vurdere sterkt å få henne analysert hos BUP.

Som sjuåring kommer hun inn i sin første pubertet og kan forandre seg. 

Til ab over. De fleste foreldre bekymrer seg for barna. Det trenger ikke være noe galt. Barn er like forskjellige som voksne er.

Anonymkode: 33e47...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig tungt for noen av de som går med det uten å bli trodd før i langt voksen alder. Og sliter med det i mange år. Spesielt ungdomstid og tidlig voksentiden.

Og føler det er noe galt med seg selv. Men nei de løper ikke rundt og er gal så da har de ikke det. Føles så feil. Hvorfor er det da så mange som får det i voksen alder?

Og i tilegg ligger i familien.Så er sannsynligheten større for å få det og.

Ikke lett å vite hva man bør gjøre. Men tenker det alltid er best å sjekke en gang for mye enn for lite.

Lykke til. Håper dere finner ut av det :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sjuåring kommer hun inn i sin første pubertet og kan forandre seg. 

Til ab over. De fleste foreldre bekymrer seg for barna. Det trenger ikke være noe galt. Barn er like forskjellige som voksne er.

Anonymkode: 33e47...f8e

Det vet jeg. Men når likhetene er 100% lik den andre foreldren som har det. Og har følt seg på samme måte i så mange år.Og slitt så jævlig med det.Og ikke visst hva det var.Og kunne fått ett mye bedre liv.Hadde h*n bare visst.. 

Tror ikke folk som ikke har det eller har barn ektefeller med det skjønnet helt hva vi mener før de selv står i det en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil du ha ut av dette her? 

Sånn du beskriver henne virker hun jo veldig normal og velfungerende. Noen barn er jo litt mer en håndfull en andre, og sånn er det jo. 

ADHD og ADD overdiagnostistes massivt på verdensbasis og også i Norge. Noen trenger hjelp, absolutt, men langt ferre enn de som behandles. Dette er et problem først og fremst pga skolesystemet vi har laget oss, hvis viktigste oppgave er billig oppbevaring. 

Det er jo ikke som hjertefeil, liksom. Det er bare et spekter med en samling symptomer. I de tilfellene symptomene er veldig fremtredende og hindrer et godt liv, stilles diagnose og tiltak vurderes. 

Jeg kjenner meg utrolig godt igjen i beskrivelsen av jenta di. Overlykkelig over at jeg vokste opp før diagnosehysteriet. Disse trekkene er viktige elementer i min personlighet og utgjør den jeg er. 

Jeg har møtt litt motstand på skole og ellers pga manglende organisering, mye dagdrømming, stort aktivitetsbehov etc. men jeg er glad jeg stort sett fikk leke det av meg i trærne sammen med gutta, i stedet for å bli satt på tunge medikamenter og fortalt at det var noe grunnleggende galt med meg. 

Om jenta di har store problemer med å fungere, stiller det seg jo så klart annerledes. Men jeg fikk ikke det inntrykket? 

Anonymkode: 4b682...8a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil du ha ut av dette her? 

Sånn du beskriver henne virker hun jo veldig normal og velfungerende. Noen barn er jo litt mer en håndfull en andre, og sånn er det jo. 

ADHD og ADD overdiagnostistes massivt på verdensbasis og også i Norge. Noen trenger hjelp, absolutt, men langt ferre enn de som behandles. Dette er et problem først og fremst pga skolesystemet vi har laget oss, hvis viktigste oppgave er billig oppbevaring. 

Det er jo ikke som hjertefeil, liksom. Det er bare et spekter med en samling symptomer. I de tilfellene symptomene er veldig fremtredende og hindrer et godt liv, stilles diagnose og tiltak vurderes. 

Jeg kjenner meg utrolig godt igjen i beskrivelsen av jenta di. Overlykkelig over at jeg vokste opp før diagnosehysteriet. Disse trekkene er viktige elementer i min personlighet og utgjør den jeg er. 

Jeg har møtt litt motstand på skole og ellers pga manglende organisering, mye dagdrømming, stort aktivitetsbehov etc. men jeg er glad jeg stort sett fikk leke det av meg i trærne sammen med gutta, i stedet for å bli satt på tunge medikamenter og fortalt at det var noe grunnleggende galt med meg. 

Om jenta di har store problemer med å fungere, stiller det seg jo så klart annerledes. Men jeg fikk ikke det inntrykket? 

No går det fint. Men sliter litt med div. Og ser det blir vanskeligere jo eldre hun blir. Og at hun er veldig lik en av oss.Og vil gjerne at hun skal slippe og ha det så vanskelig som det var. Om vi kan hjelpe hun før det blir for gale. Vil ikke ha noe diagnose hun ikke har slengt etter oss.MEN om hun har noe. Vil vi vite det tidlig.Så vi får tilrettelagt og gitt hun ett verdig og godt liv. Det er mange typer mennesker med adhd. Ingen er like. Noen har det lett og andre ikke. Hun går mer og mer i samme spor som her.Og det beskymrer oss ja. Uten og gå inn på alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kusina mi er også helt lik din beskrivelse. Hun er nå en av Norges beste kvinnelige idrettsutøvere innen sin gren. 

Aksepter jenta du som hun er. Ta vare på hennes unike trekk, og legg til rette for at hun får brukt sine styrker på riktig måte. 

Med mindre det er veldig mange aspekter ved dette som du ikke nevnte i din beskrivelse av henne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...