Gå til innhold

Innkalt til styret for å diskutere sykefraværet mitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan arbeidsgiver innkalle meg til styret for å diskutere sykefraværet mitt? Aldri hørt om noe sånt tidligere og vet ikke helt hva jeg kan forvente meg.. 

Jeg har det siste året vært mye sykemeldt pga skader og operasjoner og jeg føler arbeidsgiver har "fått nok" og ser etter en måte å få meg ut på. Blir usikker på dette møtet. 

Anonymkode: 0b1fc...89e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan dem, og det er veldig vanlig når det er høyt/hyppig sykefravær. 
Det kan være dem ønsker finne en måte å tilrettelegge for deg for å forhindre mer sykefravær. 
Ta med deg tillitsvalgt på møtet. 

• Liker 25
Skrevet
Akkurat nå, _popcorn_ skrev:

Ja, det kan dem, og det er veldig vanlig når det er høyt/hyppig sykefravær. 
Det kan være dem ønsker finne en måte å tilrettelegge for deg for å forhindre mer sykefravær. 
Ta med deg tillitsvalgt på møtet. 

Er det virkelig vanlig? Skjønner ikke hva styret har med dette å gjøre.. 

Det har vært tilfeldig skade med påfølgende operasjon og en lengre periode med akutt sykdom som var helt tilfeldig og uforskyldt. Operert et par ganger for det. Er liksom ikke noe forebyggende tiltak som vil fungere her, etter det jeg kan se. 

Vi har ingen tillitsvalgt..

Skrevet

De kan jo det. De vil nok bare snakke om sykefraværet, og om hvordan det ser ut framover. Det går nok bra.

Anonymkode: 0b99b...528

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært tilfeldig skade med påfølgende operasjon og en lengre periode med akutt sykdom som var helt tilfeldig og uforskyldt. Operert et par ganger for det. Er liksom ikke noe forebyggende tiltak som vil fungere her, etter det jeg kan se. 

Da er det det som blir konklusjonen fra møtet. De må bare kunne dokumentere at de har forsøkt å tilrettelegge og se på løsninger for å få ned et unormalt høyt fravær. Ganske normalt for bedrifter som har måltall for alt, også sykefravær, og dermed en gitt nivå som krever tiltak for å nå målene....Hvis dere ikke har tillitsvalgt kan du ta med verneombudet eller en annen kollega eller venn du stoler på om du ønsker. Har vært med på tilfeller hvor ansatt velger å ta med seg ektefellen og det er helt OK også, slike møter er sjelden skumle, alle er veldig forsiktige og opptatt av å ikke ordlegge seg feil eller gjøre noe som helst som kan åpne for trakasserings beskyldninger....er nok bare en HR ansvarlig som har endt opp med en rød KPI...

• Liker 5
Skrevet

Han bedriver allerede heksejakt på meg, noe BHT kan bekrefte. Derfor tror jeg ikke dette møtet er en formalitet.. Han prøver å bli kvitt meg. 

Kommer til å ha med mannen. 

• Liker 5
Skrevet

Arbeidsgiver kan innkalle deg til møte, også med styret hvis h*n mener det er nødvendig, men det er høyst uvanlig. Dette møtet skal du IKKE stille alene på.

• Liker 11
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han bedriver allerede heksejakt på meg, noe BHT kan bekrefte. Derfor tror jeg ikke dette møtet er en formalitet.. Han prøver å bli kvitt meg. 

Ta med tillitsvalgt!

Anonymkode: a4fa6...180

• Liker 8
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Da tar du med deg noen fra BHT eller du tar med en tillitsvalgt fra fagforening. 

• Liker 8
Skrevet

Vi har ingen tillitsvalgt og verneombudet er kun for den "andre delen" av bedriften. Vi er på en måte forskjellige deler driftet og eid av samme selskap. 

Vet ikke om jeg rekker å få inn noen fra fagforening, møtet er allerede på fredag morgen. 

Kan høre med BHT. 

Huff :(

Skrevet

Det er ulovlig å ikke ha verneombud for bedrifter av en viss størrelse. Hvor mange ansatte er dere i delen av selskapet du jobber? 

Virker også useriøst at det ikke er tillitsvalgt. Hvor lang tid i forveien var innkallingen? For møter som kan avgjøre utfallet om fortsatt arbeidsforhold, så skal man ha rimelig tid til å forberede seg og til å invitere f. eks. fagforeningsrepresentant. Det er ikke bare noe man tar på "sparket" med invitasjon et par dager i forveien. 

Anonymkode: f1653...e1b

• Liker 10
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du ikke organisert? Ta i alle tilfeller med deg en person, helst en rolig og saklig en.

Anonymkode: bbe37...657

• Liker 3
Skrevet

Om møtet gjelder din fremtid i bedriften (sparken eller ei), tror jeg du har krav på å vite hva slags møte det er snakk om. Da kan de ikke skjule seg bak at møtet handler om sykefravær. Da skal du også få vite om møtet i god tid slik at du har mulighet til å ta med deg noen. Du skal også få tid til å endre de tingene de mener er problematiske, før du evt får fyken. Når det gjelder sykefraværet ditt kan de ikke si noe på det, siden det på ingen måte er skulking. 

Om du mistenker at de har noe muffens på gang bør du absolutt ta med deg noen, og helst noen som har.litt peiling på lov og rett i arbeidslivet. Sjekk AML selv også, før møtet. Du kan også be om utsettelse av møtet om det er behov for det.

Anonymkode: bbe37...657

• Liker 6
Skrevet

Vi er 9 på vår side. Har akkurat meldt meg inn i fagforening, ca 1 mnd siden. Fikk sms om møtet i går, det er på fredag. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ta med mannen din.. med mindre han er ansatt i firmaet, i en stilling som berører deg. Mannen min har da ingenting med min jobb å gjøre, og jeg tror det hadde blitt ansett som svært uselvstendig og uprofft om jeg tok med han.. 

Ta med deg en tillitsvalgt, eller i verste fall en annen leder du har god tone med. Hvis du har organisert deg, kan du ta en telefon til de, å høre hvem du kan ha med. 

Men for å ha det sagt, så kan det bare være noe så uskyldig som at de skal diskutere tilrettelegging for deg. Du står fritt til å ikke skrive under noe på et møte. Det er bare å gi beskjed at du må ha litt tid til å lese dette, også tar du en telefon til organisasjonen, å tar det derfra. 

Anonymkode: 575d5...669

• Liker 19
Skrevet

Jeg har vert ansatte sin representant i styre i flere perioder. Har vert på "styre-kurs".   SLIKT snakker en  om.    Styret forholder seg til daglig leder og litt til dens underordna.    Sykefraver kan er en styresak, men absolutt ikke på enkelt-personer.  

Anonymkode: 84069...146

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan arbeidsgiver innkalle meg til styret for å diskutere sykefraværet mitt? Aldri hørt om noe sånt tidligere og vet ikke helt hva jeg kan forvente meg.. 

Jeg har det siste året vært mye sykemeldt pga skader og operasjoner og jeg føler arbeidsgiver har "fått nok" og ser etter en måte å få meg ut på. Blir usikker på dette møtet. 

Se å få fagorganisert deg og få med deg en fra org. På møtet. Eller skaff deg en advokat å ta med deg. Å stille alene er galskap. 

Anonymkode: 2a6fa...a44

• Liker 2
Skrevet

Har du hatt oppfølgingsmøte med arbeidsgiver? Det må man etter fire ukers sykemelding, diskutere tilrettelegging og muligheter for det. 

Anonymkode: 2952a...887

• Liker 1
Skrevet

Jo, ta med mannen din hvis du ikke greier å få tak i noen andre som egner seg bedre, som f.eks. noen fra fagforeningen eller lignende. Det er veldig greit å ha med seg ett par ekstra ører, for det er en fare for at du kommer til å oppfatte en ting, og folkene i styret prøver å formidle en annen ting. Da er alltid greit å ha med seg noen andre. 

Lykke til. 

Anonymkode: 36ed2...495

• Liker 3
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ta med mannen din.. med mindre han er ansatt i firmaet, i en stilling som berører deg. Mannen min har da ingenting med min jobb å gjøre, og jeg tror det hadde blitt ansett som svært uselvstendig og uprofft om jeg tok med han.. 

Ta med deg en tillitsvalgt, eller i verste fall en annen leder du har god tone med. Hvis du har organisert deg, kan du ta en telefon til de, å høre hvem du kan ha med. 

Men for å ha det sagt, så kan det bare være noe så uskyldig som at de skal diskutere tilrettelegging for deg. Du står fritt til å ikke skrive under noe på et møte. Det er bare å gi beskjed at du må ha litt tid til å lese dette, også tar du en telefon til organisasjonen, å tar det derfra. 

Anonymkode: 575d5...669

Jeg har egentlig ikke så mange andre å ha med, så det blir nok han. Skal ringe fagforening. Har hittil snakket med BHT og arbeidstilsynet. 

Tviler på at det er tilrettelegging for den runden har vi vært gjennom - og nå er det kun et par uker sykemelding etter planlagt operasjon som gjenstår før jeg er frisk. 

Jeg har vert ansatte sin representant i styre i flere perioder. Har vert på "styre-kurs".   SLIKT snakker en  om.    Styret forholder seg til daglig leder og litt til dens underordna.    Sykefraver kan er en styresak, men absolutt ikke på enkelt-personer.  

Anonymkode: 84069...146

BHT mente styret ikke kunne ta opp enkeltsaker på personalet, men hadde ikke noen lov/paragraf. 

Se å få fagorganisert deg og få med deg en fra org. På møtet. Eller skaff deg en advokat å ta med deg. Å stille alene er galskap. 

Anonymkode: 2a6fa...a44

Er organisert, men nettopp meldt meg inn. Har karenstid. Huff, advokat.. Blir bare mer bekymret. 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du hatt oppfølgingsmøte med arbeidsgiver? Det må man etter fire ukers sykemelding, diskutere tilrettelegging og muligheter for det. 

Anonymkode: 2952a...887

Jeg blir innkalt til møter hver gang ting ikke går hans vei, så vi har hatt utallige møter. Han har imidlertid ikke laget oppfølgingsplan eller sendt denne til legen min osv. Han følger sjeldent opp sine plikter, men leter med lys og lykte for å finne noe å ta oss ansatte på. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...