Gå til innhold

Hva skjer med hundeeiere som driter i båndtvang og ikke plukker hundedritt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får de i det hele tatt konsekvenser? 

Jeg er så lei av å stadig møte på løse hunder og se drit etter drit i nabolaget mitt. Jeg tok i hundeeier på fersken da han ikke plukket etter dritten og han svarte bare at han bryr seg ikke😡 

Jeg er ingen hundehater, men jeg hater alle hundeeiere som ikke plukker eller lar hundene gå løs. Flere der ute som har samme problemet? Hvordan har dere løst det?

Anonymkode: f7c25...9eb

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Plukk opp driten med en pose og kast det i hagen hans 

• Liker 6
Skrevet
52 minutter siden, Pillow of Dragon skrev:

Plukk opp driten med en pose og kast det i hagen hans 

Jeg vet dessverre ikke hvor han eller noen av de andre eiere bor. Jeg kan ikke stå vakt hele dagen og passe på arrogante hundeeiere. 

Skrevet

Mine hunder går alltid i grøfta når de skal gjøre fra seg.

Nå er brøytekanten 1 meter høy, og jeg følger dem ikke oppi den for å plukke opp. Gjør de fra seg på veien, eller andre steder der folk går, så plukker jeg selvsagt opp. Jeg plukker ikke opp etter dem i grøfta om sommeren heller, forresten. 

Anonymkode: 20a63...347

• Liker 5
Skrevet (endret)

Nei, jeg tror ikke det har noen konsekvenser. Det er forbanna irriterende for oss som faktisk ALLTID plukker opp etter hundene våre ute, at mange ikke gjør det. Dritten som ligger igjen er ikke akkurat appetittelig, og det stinker. Og vi med hund som plukker opp etter den, får skylden for alt som ligger igjen av dritt. Mange ganger når jeg har vært ute og gått med hunden min, har jeg møtt på hissige pensjonister og andre som peker opp på en plen eller noe og roper;" Er det DU som ikke har plukket opp etter hunden din der borte!??" eller "Der er vel du som pleier å lufte hunden din der borte og ikke plukker opp etter den??"

Jeg vasser i dyp snø opp til knærne for å plukke opp etter hunden min i vintermørket. Har støvlene fulle av snø når jeg kommer inn igjen, fordi jeg må vasse i snø på de rareste steder for å få plukket opp.

Endret av Million
  • Liker 10
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet dessverre ikke hvor han eller noen av de andre eiere bor. Jeg kan ikke stå vakt hele dagen og passe på arrogante hundeeiere. 

Følg etter han hjem. 

Anonymkode: 99d6e...daf

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, Million skrev:

Nei, jeg tror ikke det har noen konsekvenser. Det er forbanna irriterende for oss som faktisk ALLTID plukker opp etter hundene våre ute, at mange ikke gjør det. Dritten som ligger igjen er ikke akkurat appetittelig, og det stinker. Og vi med hund som plukker opp etter den, får skylden for alt som ligger igjen av dritt. Mange ganger når jeg har vært ute og gått med hunden min, har jeg møtt på hissige pensjonister og andre som peker opp på en plen eller noe og roper;" Er det DU som ikke har plukket opp etter hunden din der borte!??" eller "Der er vel du som pleier å lufte hunden din der borte og ikke plukker opp etter den??"

Jeg vasser i dyp snø opp til knærne for å plukke opp etter hunden min i vintermørket. Har støvlene fulle av snø når jeg kommer inn igjen, fordi jeg må vasse i snø på de rareste steder for å få plukket opp.

Du er en av de få❤️

Jeg er selv hundepasser og plukker etter hundene jeg passer. Det er så lite delikat med bæsj her og der. Jeg føler at det er mere hundedritt enn snø her jeg bor.

-TS

Skrevet

I det moderne samfunnet hvor folk bor og lever stadig tettere på hverandre er nettopp ekskrementer av kjæledyr et økende problem.

Hundeiere som ikke plukker opp møkk, og katteeiere som har en foreldet og helt uakseptabel holdning hvor de bare lemper kjæledyra sine ut for å drite i naboungene sin sandkasse er to sider av samme sak.

Denne oppførselen er ikke kompatibel med flere og flere mennesker som bor tettere på hverandre. 

Vi kan ikke som samfunn godta at noen få skal få søple ned, ødelegge og spre smitte og urenslighet i stadig tettere befolkede områder.

Jeg vet at landbruksdepartementet er gidt kjent med denne fremvoksende problemstillingen og arbeider for å kunne komme med en regelendring i loven som i mye større grad ansvarliggjør eiere også på dette området.

Her vil det bli skjerpinger på mulighet både for bøtelegging og tvangsavliving heldigvis.

Anonymkode: 2d64b...863

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I det moderne samfunnet hvor folk bor og lever stadig tettere på hverandre er nettopp ekskrementer av kjæledyr et økende problem.

Hundeiere som ikke plukker opp møkk, og katteeiere som har en foreldet og helt uakseptabel holdning hvor de bare lemper kjæledyra sine ut for å drite i naboungene sin sandkasse er to sider av samme sak.

Denne oppførselen er ikke kompatibel med flere og flere mennesker som bor tettere på hverandre. 

Vi kan ikke som samfunn godta at noen få skal få søple ned, ødelegge og spre smitte og urenslighet i stadig tettere befolkede områder.

Jeg vet at landbruksdepartementet er gidt kjent med denne fremvoksende problemstillingen og arbeider for å kunne komme med en regelendring i loven som i mye større grad ansvarliggjør eiere også på dette området.

Her vil det bli skjerpinger på mulighet både for bøtelegging og tvangsavliving heldigvis.

Hjelpes, dødsstraff for at eier ikke plukker opp dritten din? 🙄 Brutalt. 

Har hund selv og plukker alltid opp. En  sjelden gang glemmer jeg pose, og da dør jeg nesten av skam når hunden driter. Tar det opp på neste tur. Det som er verre enn hundedritt som bare ligger der, det er alle de svarte posene folk kaster alle andre steder enn i søpla. Bedre med hundedritt i grøfta enn hundedritt pakka i plast i grøfta(eller hengende i et tre).. 

Anonymkode: c4709...4e4

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpes, dødsstraff for at eier ikke plukker opp dritten din? 🙄 Brutalt. 

Har hund selv og plukker alltid opp. En  sjelden gang glemmer jeg pose, og da dør jeg nesten av skam når hunden driter. Tar det opp på neste tur. Det som er verre enn hundedritt som bare ligger der, det er alle de svarte posene folk kaster alle andre steder enn i søpla. Bedre med hundedritt i grøfta enn hundedritt pakka i plast i grøfta(eller hengende i et tre).. 

Anonymkode: c4709...4e4

Personlig tror og håper jeg på et regelverk som sier at omplassering av hunder og katter skal forsøkes før en eventuell avliving.

På alle felter i samfunnet ser vi en innstramming i reglene som regulerer menneskelig samhandling. Dette er nødvendig alt mens fler og fler bor tettere og tettere.

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Jeg vet at".... og så masse bløff. Kan du dokumentere noe av dette? Som for eksempel en seriøs avisartikkel der det står at den norske stat vurderer å tvangsavlive hunder som driter ute og eieren ikke plukker opp? Og hvordan skal dette iverksettes og håndheves? Finner man en dritthaug dagen etter den er lagt der, aner man jo ikke hvilken hund som la den der!

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Landbruksdepartementet? Hva har de med hundeloven å gjøre? Den er da underlagt Justisdepartementet!

Og tvangsavlivning for å la hundebæsjen ligge? Den må du dra lenger ut på land(bruksdepartement)et med!

Anonymkode: b8f3b...e70

• Liker 3
Skrevet

Jeg har bare hatt hund i to år, men jeg plukker alltid opp etter henne. Bortsett fra én gang da jeg hadde glemt pose, men da kastet jeg bæsjen ned en skråning ved hjelp av en pinne. 

Nå som det er vinter ser det ut som folk i nabolaget her ikke gidder å plukke opp. Som regel er det tydeligvis de med store hunder tatt størrelsen på avføringen i betraktning. 

Gidder man ikke plukke opp etter hunden sin burde man velge et annet kjæledyr mener jeg.

Anonymkode: dc69e...d30

• Liker 2
Skrevet

Saken ligger faktisk under landbruksdepartementet for øyeblikket. Uten at jeg skal gå videre inn på det så har det vel noe med det natur-biologiske å gjøre. Saken skal nok helt sikkert inn i flere andre departementer også før et evt forslag til lovendring kommer opp til storting.

Jeg har ingen anelse om hvordan dette er tenkt håndhevet, jeg bare vet det er en sak.

• Liker 1
Skrevet

Dersom hundeeier gir blaffen i båndtvangen kan du etter loven:

Enhver kan oppta hund som er løs i strid med §§ 4, 6 eller 7, jf. § 9, eller med forskrift gitt i medhold av disse paragrafene. Hunden skal leveres til hundeholderen, dersom denne er til stede. Dette gjelder ikke dersom hundeholderen åpenbart ikke kan ta hånd om hunden på forsvarlig og lovlig måte. Hvis hunden ikke blir levert til hundeholderen, skal den snarest leveres til politiet.

I tillegg står det i en kommentar til hundeloven fra Justis- og beredskapsdepartementet at politiet kan gi skriftlig advarsel til hundeeier som lar hunden gå ulovlig løs eller uten tilstrekkelig tilsyn. Overtredelsen kan også bøtelegges jfr §28. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Saken ligger faktisk under landbruksdepartementet for øyeblikket. Uten at jeg skal gå videre inn på det så har det vel noe med det natur-biologiske å gjøre. Saken skal nok helt sikkert inn i flere andre departementer også før et evt forslag til lovendring kommer opp til storting.

Jeg har ingen anelse om hvordan dette er tenkt håndhevet, jeg bare vet det er en sak.

? Saken? Har aldri hørt om at at dette faktisk er en sak. Kilde er du snill?

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74#KAPITTEL_3

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dersom hundeeier gir blaffen i båndtvangen kan du etter loven:

Enhver kan oppta hund som er løs i strid med §§ 4, 6 eller 7, jf. § 9, eller med forskrift gitt i medhold av disse paragrafene. Hunden skal leveres til hundeholderen, dersom denne er til stede. Dette gjelder ikke dersom hundeholderen åpenbart ikke kan ta hånd om hunden på forsvarlig og lovlig måte. Hvis hunden ikke blir levert til hundeholderen, skal den snarest leveres til politiet.

I tillegg står det i en kommentar til hundeloven fra Justis- og beredskapsdepartementet at politiet kan gi skriftlig advarsel til hundeeier som lar hunden gå ulovlig løs eller uten tilstrekkelig tilsyn. Overtredelsen kan også bøtelegges jfr §28. 

Det er ikke nødvendigvis slik at de departementene som har utarbeidet eller hatt medbestemmelse i utforming av et lovforslag får loven lagt under eget departement. Det kan også være flere instanser fra forskjellige departement som blir koplet inn ved eventuell håndheving av lover.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke nødvendigvis slik at de departementene som har utarbeidet eller hatt medbestemmelse i utforming av et lovforslag får loven lagt under eget departement. Det kan også være flere instanser fra forskjellige departement som blir koplet inn ved eventuell håndheving av lover.

Hundeloven er lagt under justis- og beredskapsdepartementet selv om andre departementer også skulle ha befaring med denne. Og det er de som har utgitt kommentaren til hundloven jeg viste til. Håndhevelsen av hundeloven er lagt til politiet.

Forstår ikke helt sammenhengen mellom min kommentar på selve hundeloven og ditt svar? 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje en ordning som dette?

https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/vil-avslore-hundeeiere-med-finnerlonn-og-dna-analyse-av-hundebaesj/69848430/amp

Skrevet

Nårn bæsjer i kratt og grøftekant blir det bare gjødsel, værre når eiern faktisk tar det i pose, og SÅ kaster posen i grøfta!!! 

Anonymkode: fe487...a7f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...