Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, omarel skrev:

Og det sier du, men så har du andre som sier noe annet. Poenget her er hva du mener ikke er normativ så lenge det ikke er universal forankret i menneskehetens instinktive natur, historie, kultur og moral.

De andre kan si hva de vil. Vi kan ikke ha folk som seriøst mener det ikke er bra å håndhilse på andre fordi de har lest det i en bok.

Anonymkode: 99c34...ee9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De andre kan si hva de vil. Vi kan ikke ha folk som seriøst mener det ikke er bra å håndhilse på andre fordi de har lest det i en bok.

Hvis de mener at det er etisk riktig å ikke hilse, så kan ikke vi påtvinge dem vår etiske verdier som vedr hilse. Verken vår etik eller deres skal eller kan være normativ i forhold til den andre. Det som derimot er normativ er å tolerere etiske ulikheter som eksister i samfunnet. Det er derfor ikke du eller jeg som bestemmer hvilken årsak som er etisk akseptert, så sant du ikke ønsker et diktatorisk samfunn.

Endret av omarel
Skrevet
På ‎13‎.‎02‎.‎2019 den 12.38, 007_008_007 skrev:

Hvorfor plager det deg at en person ikke håndhilser, men hilser muntlig? Om du er på byen og absolutt ikke vil hilse på en person, skal du gjøre det av ren høflighet eller la være? Og hvor stor betydning har det for deg?

Det er helt akseptert at en person ikke håndhilser, men hilser muntlig. Det som ikke er akseptert er at det diskrimineres på kjønn. Altså at en person kan håndhilse på eget kjønn men ikke motsatt kjønn. Det er kjønnsdiskriminering.

Dette finnes det nå (heldigvis) flere dommer på både i Norge og andre land.
Prinsippet om likestilling er et universelt prinsipp i land som regner seg som likestilte, og en persons rett til fri religionsutøvelse veier ikke tyngre enn den universelle retten til ikke å bli forskjellsbehandlet på bakgrunn av kjønn.

Det er altså ikke diskiriminering av en muslim å si denne opp fordi denne personen av religiøse grunner kjønnsdiskrimineres. Og etter en annen artikkel det ble linket til i tråden, vises det til at det i Sveits også er OK å nekte noen sveitsisk statsborgerskap om de insisterer på å kjønnsdiskriminere på grunn av religiøs overbevisning.

Anonymkode: 9b3d0...c5e

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hatt veldig mye med muslimer i Norge og i Midtøsten å gjøre, og det er kun i ETT land i Midtøsten at jeg har opplevd at de ikke ville håndhilse med meg som er kvinne. De tok seg til hjertet og bukket og beklaget seg, og det hele var veldig respektfullt. Det var som at jeg var så "ren" at de ikke kunne ta på meg, om du skjønner? 

Anonymkode: f86ee...d63

Skrevet
6 timer siden, omarel skrev:

Hvis de mener at det er etisk riktig å ikke hilse, så kan ikke vi påtvinge dem vår etiske verdier som vedr hilse. Verken vår etik eller deres skal eller kan være normativ i forhold til den andre. Det som derimot er normativ er å tolerere etiske ulikheter som eksister i samfunnet. Det er derfor ikke du eller jeg som bestemmer hvilken årsak som er etisk akseptert, så sant du ikke ønsker et diktatorisk samfunn. 

Det er ikke greit å bryte norsk lov i Norge selv om norsk lov bryter med dine etiske verdier.

Kjønndiskriminering er ulovlig i Norge, og norsk lov påtvinger altså folk å forholde seg til dette uavhengig av hva de selv mener er etisk akseptert.

Jeg kan fint mene/oppleve at det er etisk akseptert i min vennekrets å drepe butikktyver. Men det gir verken meg eller mine venner rett til å gjøre dette.

Jeg tolker ikke dette som et diktatorisk samfunn, men et samfunn med en del felles regler. Disse reglene endres i takt med samfunnet, men det er ikke greit å bryte dem fordi man er uenig med dem.

Skrevet

NOEN muslimer håndhilser ikke. Og du har fått svar på hvorfor og hva forskjellen springer ut fra.

Husk at det ikke er håndhilsingen som er spørsmålet i samfunnsdebatten. Folk får gjøre som de vil. Spørsmålet er om samfunnet skal tilpasse seg de "ekstreme" eller de "ekstreme" skal tilpasse seg samfunnet. Det er her uengiheten er.

Anonymkode: 10888...2ba

Skrevet

At menn fra andre kulturer hilser på andre måter enn ved vår kulturs håndhilsing krenker meg ekstremt lite som kvinne, kjenner jeg. Jeg blir heller ikke fornærma når menn i deler av Asia tar hendene sammen ved hjertet og sier "namaste".

Jeg har andre ting å kjempe for i likestillingens navn enn et svett håndtrykk.

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, omarel skrev:

Det skal ikke bestemmes av en bok om det skal håndhilses eller ikke. Folk bør være så oppegående at de forstår dette. Dessverre er det ikke tilfellet alltid. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At menn fra andre kulturer hilser på andre måter enn ved vår kulturs håndhilsing krenker meg ekstremt lite som kvinne, kjenner jeg. Jeg blir heller ikke fornærma når menn i deler av Asia tar hendene sammen ved hjertet og sier "namaste".

Jeg har andre ting å kjempe for i likestillingens navn enn et svett håndtrykk.

Veldig enig i dette. Jeg håndhilser ikke på jøder og har aldri opplevd at noen jøder har blitt fornærma. De vet jeg gjør det av respekt.

Anonymkode: 10888...2ba

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke greit å bryte norsk lov i Norge selv om norsk lov bryter med dine etiske verdier.

Kjønndiskriminering er ulovlig i Norge, og norsk lov påtvinger altså folk å forholde seg til dette uavhengig av hva de selv mener er etisk akseptert.

Jeg kan fint mene/oppleve at det er etisk akseptert i min vennekrets å drepe butikktyver. Men det gir verken meg eller mine venner rett til å gjøre dette.

Jeg tolker ikke dette som et diktatorisk samfunn, men et samfunn med en del felles regler. Disse reglene endres i takt med samfunnet, men det er ikke greit å bryte dem fordi man er uenig med dem.

Norges lov bryter ikke med mine etiske verdier bare det er sagt. Jeg kommer fra en muslimsk kultur og en kultur som har mye klemming i seg, såkalt fransk ansikts hilsen, som er mye mer intens i forhold til den norske håndhilse kulturen. 

Du bestemmer over din egen kropp. Det er med andre ord menneskerett å bestemme over egen kropp og man kan selv bestemme om man vil håndhilse eller ikke! 

Du må ikke blande behovet ditt og det du oppfatter som en relativ kultur, verdi og tradisjon med med råderett over egen kropp!

Skrevet (endret)

Det skal ikke bestemmes av en bok om det skal håndhilses eller ikke. Folk bør være så oppegående at de forstår dette. Dessverre er det ikke tilfellet alltid. 

Det står ikke noe som helst sted i Koranen at man ikke skal håndhilse, så hvilken bok er det du referer til?

Det skal ikke bestemmes av en bok

Jeg forstår det slik hen at ditt liv også bestemmes og reguleres av en og flere bøker (norsk lov og forskrifter mm) 

Endret av omarel
Skrevet
3 timer siden, omarel skrev:

Det står ikke noe som helst sted i Koranen at man ikke skal håndhilse, så hvilken bok er det du referer til?

Jeg forstår det slik hen at ditt liv også bestemmes og reguleres av en og flere bøker (norsk lov og forskrifter mm) 

Om det ikke står i Koranen, hvor har de da fått ideen fra? Siden en som laget styr på TV påstod at det nettopp stod i denne boken?

Ja, Norges Lover er en bok med mening og er basert på beviselige fakta. Ikke eventyr

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om det ikke står i Koranen, hvor har de da fått ideen fra? Siden en som laget styr på TV påstod at det nettopp stod i denne boken?

Ja, Norges Lover er en bok med mening og er basert på beviselige fakta. Ikke eventyr

Og hva vet får deg til å uttale deg om en bok du aldri har lest og ikke vet hva som står i den? Du har aldri lest norsk lov, men alikevell uttaler du deg om den, som om du har lest den. Du har aldri lest Koranen og alikevell uttaler du deg om den, som om du har lest den. 

Hvis det ikke står i Koranen, så må du bruke din kunskap om historie og sosial atferd for å finne svaret.

Skrevet
5 timer siden, omarel skrev:

Det er linket til tidligere i tråden.

På 13.2.2019 den 11.15, AnonymBruker skrev:

http://www.justaskislam.com/69/shaking-hands-with-women/

Sitat

It is not allowed for a believing man to put his hand in the hand of a woman who is not allowed for him (mother, wife, sister, daughter, etc.). Whoever does this has wronged himself (sinned).

There is a Hadith from Ma'qil ibn Yasar, saying; The Prophet (Peace and blessings be upon him) said, "It is better for you to be stabbed in the head with an iron needle than to touch the hand of a woman who is not permissible to you."

Anonymkode: 7ff2f...b81

Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er linket til tidligere i tråden.

I Koranen står det at hvis man rører "lams" sin hustru så må man vaske seg i form av dusj. Betyr det at man skal dusje hver gang man rører sin hustru? Nei. Å røre betyr å ha samleie med sin hustru. Så hva sier kilde teksten? Og hvordan tolkes det i samtiden. Det er viktig å ikke hente referanser uten å å bruke riktig analyse verktøy. Gjør man det risikerer man å ta ting ut av kontekst.

Ovenfor henviser du til hadith. Det er ikke Koranen.

Endret av omarel
Skrevet
1 minutt siden, omarel skrev:

I Koranen står det at hvis man rører sin hustru så må man vaske seg. Betyr det at man skal dusje hver gang man rører sin hustru? Nei. Å røre betyr i konteksten å ha samleie med sin hustru. Så hva sier kilde teksten? Og hvordan tolkes det i samtiden. Det er viktig å ikke hente referanser uten å å bruke riktig analyse verktøy. Gjør man det risikerer man å ta ting ut av kontekst.

Du får lese hele teksten i linken da vet du. Det er til og med uttalelser fra fire imamer i bunnen av artikkelen. Happy reading!

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du får lese hele teksten i linken da vet du. Det er til og med uttalelser fra fire imamer i bunnen av artikkelen. Happy reading!

Det skal jeg gjøre.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en side som er opprettet for Sverre islam. Jeg har ikke i mot at folk ikke vil hilse. Men fra et faglig ståsted så vil ikke den linken du viser til bli sett på som troverdig. Anbefaler deg å bruke faglig anerkjente sider med innhold som har akademisk hold. 

Skrevet
3 minutter siden, omarel skrev:

Det er en side som er opprettet for Sverre islam. Jeg har ikke i mot at folk ikke vil hilse. Men fra et faglig ståsted så vil ikke den linken du viser til bli sett på som troverdig. Anbefaler deg å bruke faglig anerkjente sider med innhold som har akademisk hold. 

Jeg kan finne like mange sider som sier at håndhilsing ikke er ok som du kan finne sider som sier at det er ok.

Det står jo i koranen. Hvem som har rett i sin tolkning kommer an på hvem som synser over den som tolker. Den som tolker vil alltid mene at sin versjon er rett. Det som står det står, det kan du ikke motsi.

Koranen er ikke åpen for tolkning slik som feks. som lovtekster, vi kan ikke se på forarbeidet, intensjoner eller gjengs praksis.

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan finne like mange sider som sier at håndhilsing ikke er ok som du kan finne sider som sier at det er ok.

Det står jo i koranen. Hvem som har rett i sin tolkning kommer an på hvem som synser over den som tolker. Den som tolker vil alltid mene at sin versjon er rett. Det som står det står, det kan du ikke motsi.

Koranen er ikke åpen for tolkning slik som feks. som lovtekster, vi kan ikke se på forarbeidet, intensjoner eller gjengs praksis.

Finn verset i Koranen som sier om håndhilsning mellom kvinner og menn? Det finnes ikke et eneste vers om det. Det kan  jeg vedde en milliard på.

Hva angår håndhilsning i tekster så er ikke det noe jeg fornekter.

Endret av omarel
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...