Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ufattelig lei av fromheten til dem som sier at "det står i Koranen så det må vi bare følge". Det må være den mest fordummende religionen. Vi er mange som IKKE er muslimer og jeg tenker ikke på noen måte å la deres regler legge begrensninger på min hverdag. Bønnetider, håndhilsing, skille menn og kvinner, tilrettelegging av måltider: glem det! Det er bare å utebli, la være å spise osv, helt greit for min del!

Rasismestempel? Har aldri møtt verre rasister enn muslimer! Har hykleriet deres langt oppi halsen 😝

Anonymkode: 29f4f...a78

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, skal man tenke klart og rasjonelt er det best å ikke legge for mye i hva religiøse mennesker som levde for mange hundre år siden mente man burde gjøre.

Ja, du har rett i dette til en viss grad. Dette ble skrevet på en helt annen tid slik at man må se på det i forhold til kulturen de hadde da. For eksempel står det om slaver i Bibelen, noe som man må se i kontekst med at det var helt vanlig å ha slaver på den tiden. Hadde noen plutselig kommet og sagt «nei, nå dere skal ikke ha slaver mer» ville dem avfeid det tvert. Derfor var det viktig å lage lover som omhandlet slaver samt definere hva en slave er. 

Har ingen kunnskap om Islam men er nok på samme viset. Det skal helt sikkert være mulig å overføre til det «moderne» samfunn.

Videre er det en del kunnskap som går på mennesket og som ikke kommer til å endre seg uansett hvor moderne vi blir. Blir for dumt å si at noe ikke gjelder lenger bare fordi det er så så gammelt. Er vel de samme som går rundt og roper «vi er jo i 2019!» akkurat som vi blir bedre og bedre for hvert år som går🙄 Med den logikken vil våre skikker og moralske kompass være helt utdatert i år 2500 for eksempel.

Anonymkode: 446bc...af4

Skrevet

Better to be stabbed in the head with an iron needle .....enn å berøre en kvinnes hånd 🙄🤣

Siden vår bibel ikke akkurat er så mye bedre så forholder jeg meg kun til kardemommeloven 👍🏻

Anonymkode: a0710...717

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Better to be stabbed in the head with an iron needle .....enn å berøre en kvinnes hånd 🙄🤣

Siden vår bibel ikke akkurat er så mye bedre så forholder jeg meg kun til kardemommeloven 👍🏻

Anonymkode: a0710...717

Enig! Kardemommeloven er fin.

Men hvorfor skriver du "vår" bibel, om du ikke synes noe om den? Den er ikke min i alle fall. Kommer fra midtøsten den også.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du har rett i dette til en viss grad. Dette ble skrevet på en helt annen tid slik at man må se på det i forhold til kulturen de hadde da. For eksempel står det om slaver i Bibelen, noe som man må se i kontekst med at det var helt vanlig å ha slaver på den tiden. Hadde noen plutselig kommet og sagt «nei, nå dere skal ikke ha slaver mer» ville dem avfeid det tvert. Derfor var det viktig å lage lover som omhandlet slaver samt definere hva en slave er. 

Har ingen kunnskap om Islam men er nok på samme viset. Det skal helt sikkert være mulig å overføre til det «moderne» samfunn.

Videre er det en del kunnskap som går på mennesket og som ikke kommer til å endre seg uansett hvor moderne vi blir. Blir for dumt å si at noe ikke gjelder lenger bare fordi det er så så gammelt. Er vel de samme som går rundt og roper «vi er jo i 2019!» akkurat som vi blir bedre og bedre for hvert år som går🙄 Med den logikken vil våre skikker og moralske kompass være helt utdatert i år 2500 for eksempel.

Anonymkode: 446bc...af4

Ja, det er nok derfor Bibelen sier at slaveri er ok innenfor visse rammer, fordi den var oppunnet av mennesker og slaveri var sett på som ok i samfunnet på den tida.

Men hvis man tror at Bibelen er Guds ord så gir det ingen mening, Gud kommer jo med uendelig mange andre (nye) regler og proklamasjoner, han kunne vel fint ha forbudt slaveri om han ville det. Ergo synes den kristne Guden at slaveri er helt ok.

Ja, det er fullt mulig å "overføre" gamle religioner til et moderne samfunn. Men da må man gjøre som de fleste kristne her i landet gjør: late som om store deler av gudeboken deres ikke finnes.

Helt uenig i ditt siste avsnitt. Jeg tror definitivt at mennesker som lever i dag i gjennomsnitt er mer moralske enn dem som levde for 200, eller 2000 år siden. Mennesker i år 2500 vil helt sikkert synes at mye av det vi ser på som ok i dag er umoralsk.

Anonymkode: 9586a...651

• Liker 3
Gjest 007_008_007
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet ?

Anonymkode: 33a41...aa8

Først og fremst vil jeg be deg om å endre overskriften til "Hvorfor nekter enkelte muslimer å håndhilse?". For er alle nordmenn rasister?

Så til svaret. En god del av innvandrerne som ikke er født og oppvokst i Norge og som kom hit i ung eller voksen alder, har med seg deres opprinnelig kultur. Det er mange sedvaner og skikker de ikke kjenner til. I mange muslimske land håndhilser ikke menn og kvinner. Dette henger igjen fra langt tilbake i tid. I den viktorianske tiden ble dette forstått som kvinnens ære og grenser i forhold til fremmede menn. En kvinne skulle fremstå dydig og ærefull. Men kulturer ikke statiske og du ser raskt at folk bryter sedvanlige mønstre selv i disse samfunnene. Det vil si at for en del vil det være helt naturlig å håndhilse. Det kan virke rart for en selv, men det handler stort sett ikke om at en blir sett ned på osv. Om det er riktig eller ikke så har ingen blitt domsfelt i Norge for ikke å ha håndhilst på noen. Men vi forventer det og når folk ikke svarer til våre forventninger begynner vi å undre oss. Dessverre tror altfor mange at det handler om en selv. Men nei, det gjør det ikke.

Skrevet

De aller fleste muslimer håndhilser.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Aragorn ll Elessar skrev:

De aller fleste muslimer håndhilser.

Men nå handler denne tråden om de som ikke gjør det. Takk for ditt ubetydelige svar i denne og flere andre tråder.

• Liker 3
Gjest 007_008_007
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ufattelig lei av fromheten til dem som sier at "det står i Koranen så det må vi bare følge". Det må være den mest fordummende religionen. Vi er mange som IKKE er muslimer og jeg tenker ikke på noen måte å la deres regler legge begrensninger på min hverdag. Bønnetider, håndhilsing, skille menn og kvinner, tilrettelegging av måltider: glem det! Det er bare å utebli, la være å spise osv, helt greit for min del!

Rasismestempel? Har aldri møtt verre rasister enn muslimer! Har hykleriet deres langt oppi halsen 😝

Anonymkode: 29f4f...a78

Hvorfor plager det deg at en person ikke håndhilser, men hilser muntlig? Om du er på byen og absolutt ikke vil hilse på en person, skal du gjøre det av ren høflighet eller la være? Og hvor stor betydning har det for deg?

Gjest 007_008_007
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men nå handler denne tråden om de som ikke gjør det. Takk for ditt ubetydelige svar i denne og flere andre tråder.

Er det ubetydelig svar fordi vedkommende beskriver andre erfaringer? Eller er dette en tråd opprette kun for negativitet?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er riktig. Skulle til å svare her inne, siden jeg er praktiserende muslim og ikke vil håndhilse på menn. 

Men selvom bøkene våres sier en ting, finnes det muslimer som ikke følger reglene. 

Anonymkode: ba4a4...46e

Helt tåpelig at dere ikke kan håndhilse på det motsatte kjønn. Det går ikke under sex å være høflig.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ehm.. jeg er muslim, og skal prøve å forklare. I grunn er det hele idiotisk, og missforstått. Eller overtolket!

Jeg er muslim, 35 år og har pr dags dato ikke truffet EN muslim som ikke håndhilser. Gjelder både menn og kvinner.

Så har du disse fanatikerne som overtolker alt til det ekstreme, og mener menn og kvinner ikke skal håndhilse utenom ekteskap. I følge Islam skal mannen og kvinnen ikke ha fysisk kontakt før ekteskap, men da menes det sexuell kontakt. Skjønner? Sex kort og greit...

Det er selvsagt ok at vi både håndhilser og klemmer.

Anonymkode: 6f377...8ee

Det utbredt kultur i den muslimske verden å hilse og samtidig å ikke håndhilse.  Jeg har vært i muslimske land og møtt muslimer som ikke vil håndhilse og det motsatte. Men å si at det overtolkes er feil. For alle praktiserer Islam må sin måte og det riktige er å praktiserer islam i tråd med Gud og Hans profet. Allah sier selv i Koranen dersom man er uenig om noe så skal man skal man se på Koranen og Hans budbringer. Jeg har ikke lest noe sted, som jeg kan huske, at profeten håndhilste eller ikke.

Men så sier Guds sende bud at vi også skal ta vår religion fra Hans følgesvenner. Der kommer det at Omar Ibn alkhattab nektet å håndhilse (hvis jeg ikke husker feil. Og jeg har hørt at andre følgesvenner har hilst. Dette emne er ikke noe som jeg har brukt noe særlig krefter på å finne ut av, men en ting er viktig og i det hele. Det er å akseptere at muslimer praktiserer religionen ganske ulikt og at vi må respektere hverandre.

Allah sier i Koranen at Han gjorde oss til stammer og nasjoner for å bli kjent med hverandre. Da betyr det å akseptere hverandres forskjeller.  

Skrevet
3 minutter siden, omarel skrev:

Det utbredt kultur i den muslimske verden å hilse og samtidig å ikke håndhilse.  Jeg har vært i muslimske land og møtt muslimer som ikke vil håndhilse og det motsatte. Men å si at det overtolkes er feil. For alle praktiserer Islam må sin måte og det riktige er å praktiserer islam i tråd med Gud og Hans profet. Allah sier selv i Koranen dersom man er uenig om noe så skal man skal man se på Koranen og Hans budbringer. Jeg har ikke lest noe sted, som jeg kan huske, at profeten håndhilste eller ikke.

Men så sier Guds sende bud at vi også skal ta vår religion fra Hans følgesvenner. Der kommer det at Omar Ibn alkhattab nektet å håndhilse (hvis jeg ikke husker feil. Og jeg har hørt at andre følgesvenner har hilst. Dette emne er ikke noe som jeg har brukt noe særlig krefter på å finne ut av, men en ting er viktig og i det hele. Det er å akseptere at muslimer praktiserer religionen ganske ulikt og at vi må respektere hverandre.

Allah sier i Koranen at Han gjorde oss til stammer og nasjoner for å bli kjent med hverandre. Da betyr det å akseptere hverandres forskjeller.  

Det er umulig å respektere noen som finner på at å håndhilse ikke er bra. Den som fant på dette må ha store problemer.

Anonymkode: 99c34...ee9

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er umulig å respektere noen som finner på at å håndhilse ikke er bra. Den som fant på dette må ha store problemer.

Det er ditt syn, jeg har flere ganger hilst på muslimske kvinner som har nektet å håndhilse og det har jeg respektert. Livet handler om å forstå hverandre ikke kritisere hverandre!

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, omarel skrev:

Det er ditt syn, jeg har flere ganger hilst på muslimske kvinner som har nektet å håndhilse og det har jeg respektert. Livet handler om å forstå hverandre ikke kritisere hverandre!

Nettopp. En trenger å forstå hvorfor folk slavisk følger en bok som sier at det ikke skal håndhilses. Det er latterlig og gir ingen mening. Slikt kan jeg ikke respektere.

Om jeg skal ha respekt for noe, må det ha en halv kvart unse av noe som gir mening i seg. Dette har definitivt ikke det.

• Liker 1
Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. En trenger å forstå hvorfor folk slavisk følger en bok som sier at det ikke skal håndhilses. Det er latterlig og gir ingen mening. Slikt kan jeg ikke respektere.

Om jeg skal ha respekt for noe, må det ha en halv kvart unse av noe som gir mening i seg. Dette har definitivt ikke det.

Du må skille mellom bok og tolkning. For det første så sier står det ikke noe som helst sted i Koranen at man ikke skal håndhilse. Å håndhilse dreier seg og tolkning og tradisjon. Det er viktig at du skiller mellom Koranen, tolkning og tradisjon. Islam som religion er åpen for tradisjon. 

Hva som gir mening i 2017 er ikke noe som ga maning i 700 taller og heller ikke noe som vil gi mening i 2080. Så mening er alltid relativt hvis man skal se på tradisjon.

Endret av omarel
Skrevet
Akkurat nå, omarel skrev:

Du må skille mellom bok og tolkning. For det første så sier står det ikke noe som helst sted i Koranen at man ikke skal håndhilse. Å håndhilse dreier seg og tolkning og tradisjon. Det er viktig at du skiller mellom Koranen, tolkning og tradisjon. Islam som religion er åpen for tradisjon. 

Jeg skiller mellom folk som håndhilser og ikke. De har det fra den boken/religionen uansett.

• Liker 2
Skrevet (endret)
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skiller mellom folk som håndhilser og ikke. De har det fra den boken/religionen uansett.

Hva som gir mening i 2017 er ikke noe som ga maning i 700 taller og heller ikke noe som vil gi mening i 2080. Så mening er alltid relativt hvis man skal se på tradisjon.

I menneskehetens historie har det vært mange sivilisasjoner som ikke håndhilser, så å håndhilse er ikke det viktigste.

Endret av omarel
Skrevet
1 time siden, omarel skrev:

I menneskehetens historie har det vært mange sivilisasjoner som ikke håndhilser, så å håndhilse er ikke det viktigste.

Det er fordi de ikke var vant med det. Ingen religion skal kunne komme å hindre folk i å hilse på hverandre. Om man ikke gjør dette pga at man har en egen personlig god grunn til dette, er det ok. Religion er så intenst ikke en god grunn.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi de ikke var vant med det. Ingen religion skal kunne komme å hindre folk i å hilse på hverandre. Om man ikke gjør dette pga at man har en egen personlig god grunn til dette, er det ok. Religion er så intenst ikke en god grunn.

Og det sier du, men så har du andre som sier noe annet. Poenget her er hva du mener ikke er normativ så lenge det ikke er universal forankret i menneskehetens instinktive natur, historie, kultur og moral.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...