AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #1 Skrevet 13. februar 2019 Jeg er redd jeg kjører økonomien min i grøfta uten å klare å stoppe det eller forstå hvordan. Samtidig som min psyke blir verre, blir økonomien min dårligere. Jeg skjønner ikke hvordan, jeg er jo så og si bare hjemme. Jeg får inn 30.000 i måneden, og dette er regningene mine(faste utgifter er 26.334kr for de som ikke vil lese alt) : Huslån: 8.922 Strøm: siste var på 3.843,60 Mat/vaskemidler: 4.000 Mobil: 300 Pensjonsparing: 1.000 Sector alarm: 379 Trening: 390 Fagforening: 300 Forsikringer: 2.700 Bom: gjennomsnittlig 500 Det vil si jeg sitter igjen med 3.666kr etter alt er betalt og mat er på bordet, og det burde jo være nok, ikke sant? Men nei, det er det ikke. Jeg går litt i minus hver eneste bidige måned, sparekonto har bare rett over 4.000kr igjen, og jeg Må ta tak NÅ. Så jeg spør ydmykt og sårt om hjelp i riktig retning.. De resterende pengene går til bensin, og ja.. Jeg vet ikke hva alt går til, så det er selvsagt noe jeg må ta tak i fort som flint. Jeg hadde satt veldig pris på kun høflige svar og ingen "så dum og teit du er" type svar, dette er flaut nok fra før av. Hilsen snart på luksusfellen idioten... Anonymkode: 68ebf...f1c
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #2 Skrevet 13. februar 2019 Du må gå gjennom kontoutskriftene dine og se hva annet du bruker penger på. Overskrider du matbudsjettet? Klær? Lege, frisør, kafé, nips, ukeblader, blomster…Hvor mye bensin går det? Anonymkode: 8f497...855 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #3 Skrevet 13. februar 2019 Spar på alle kvitteringer. Skriv ned i en notisbok alt som du bruker penger på i løpet av en måned, for å få oversikt. Deretter ser du gjennom dette og finner ut om det er noen av kjøpene som er unødvendige. Kanskje du kan få billigere forsikring og billigere strøm gjennom andre selskap? Ta en ringerunde og undersøk. Anonymkode: fe31f...09e 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #4 Skrevet 13. februar 2019 Bruker du treningssenteret aktivt ukentlig? Hvis ikke, kan du kanskje avslutte medlemsskapet og trene ute/hjemme? Anonymkode: fe31f...09e 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #5 Skrevet 13. februar 2019 Har du gått ned i inntekt? Er du i jobb eller sykemeldt for tiden? Anonymkode: fe31f...09e
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #6 Skrevet 13. februar 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Strøm: siste var på 3.843,60 Strømregningen har nok mye av skylden. De fleste har betalt mer i strøm i vinter enn de betalte forrige vinter. Anonymkode: fe31f...09e 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #7 Skrevet 13. februar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må gå gjennom kontoutskriftene dine og se hva annet du bruker penger på. Overskrider du matbudsjettet? Klær? Lege, frisør, kafé, nips, ukeblader, blomster…Hvor mye bensin går det? Anonymkode: 8f497...855 Jeg glemte diesel , Netflix og Spotify. Diesel ca 1.000kr i mnd(ofte mindre), Netflix 129kr,spotify 129kr. Er ikke ofte hos legen, det er sjeldent. Klær kjøper jeg sjeldent, og har hatt shoppe stopp siden desember pga situasjonen. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spar på alle kvitteringer. Skriv ned i en notisbok alt som du bruker penger på i løpet av en måned, for å få oversikt. Deretter ser du gjennom dette og finner ut om det er noen av kjøpene som er unødvendige. Kanskje du kan få billigere forsikring og billigere strøm gjennom andre selskap? Ta en ringerunde og undersøk. Anonymkode: fe31f...09e Jeg skal absolutt spare på alle kvitteringer og se hvordan det ligger an, takk for det tipset. Og ja, jeg bør og skal sjekke angående strøm. Forsikringene får jeg billig der jeg er pga fagforeningen. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bruker du treningssenteret aktivt ukentlig? Hvis ikke, kan du kanskje avslutte medlemsskapet og trene ute/hjemme? Anonymkode: fe31f...09e Jeg bruker det ca 2 ganger i uken, så kan vel igrunn si det opp? Men jeg har selvsagt vært så dum må binde meg for ett år, så da er det vel dyrt å bryte ut? 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du gått ned i inntekt? Er du i jobb eller sykemeldt for tiden? Anonymkode: fe31f...09e Jeg gikk ned i inntekt for ett år siden, gikk ned 8.000kr i mnd, men på et år burde jeg klart å peile meg inn. Jeg er i jobb foreløpig, men ser dessverre ut som det ligger sykemelding i nærmeste fremtid. Det betyr vel at jeg får enda mindre inn, gjør det ikke? Så jeg burde kanskje helle jobbe til jeg stuper? Ts Anonymkode: 68ebf...f1c
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #8 Skrevet 13. februar 2019 Hvis du har DNB, kan du trykke på "min økonomi" i nettbanken, der får du veldig raskt oversikt over hva du bruker på hvilke ting! Bor du alene, har du barn? Røyker, snuser, drikker du? Spiser du en del sjokolade og snacks? Går du ofte på restauranter eller spiser gatemat? Har du netflix, spotify etc? Shopper du? Er veldig mange steder pengene kan gå. Hvis det bare er deg, så kan du prøve å bruke en tusenlapp mindre på mat. Anonymkode: ac99f...053 1
Gjest dittogdatt Skrevet 13. februar 2019 #9 Skrevet 13. februar 2019 I nettbanken din eller mobilappen kan du som regel se «hva bruker jeg penger på» (dnb har ihvertfall dette) Sett deg ned å ta en grundig titt på denne, der hender det at det ligger mye overraskelser:) jeg oppdaget feks at jeg hadde diverse autotrekk på tilsammen 600kr i mnd for abonnementer jeg ikke lenger brukte. I tillegg er ofte matposten betydelig større enn man er klar over, spesielt hvis man er en impulskjøper. En sjokolade her, en energidrikk der osv.. Det at du sier at du fortsatt har penger igjen på sparekonto forteller meg at du tar tak lenge før det blir et stort problem, så det er jo utrolig bra. Da er det nok bare små justeringer som skal til:) Lykke til:)
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #10 Skrevet 13. februar 2019 Ifølge utgiftene dine pluss disel og netflix så sitter du igjen med 6500 kroner i måneden. Gå inn på nettbanken og finn ut dine egentlige kostnader. Anonymkode: ab296...be9 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #11 Skrevet 13. februar 2019 Hva slags forsikringer har du som mener at 2700 i mnd er billig? Jeg har veldig bra dekning på mine forsikringer og betaler 600 i mnd for helse og ulykke, ufør, innbo, død, 2 dyr og reise. Da jeg hadde bil kostet det 1000 i mnd for idiotforsikring. Du bør ta en runde og se om du kan få det billigere. Ellers er bil en stor utgiftspost for de fleste. Er du avhengig av den? Kan du prøve å kutte strømforbruket? Få nytt mobilabonnement? Forhandle med banken om rente på lånet? Få deg en leieboer? Om du har 40% EK eller mer kan du kanskje få rammelån og betale mindre til banken frem til du har bygd opp en buffer og avklart helsesituasjonen. Sykmelding gir rett til 100% lønn i 12 måneder, så jeg ville ikke ha satset på å jobbe til du stuper. Da blir du kanskje sykmeldt lenger enn 12 mnd. Anonymkode: f1604...c27 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #12 Skrevet 13. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg glemte diesel , Netflix og Spotify. Diesel ca 1.000kr i mnd(ofte mindre), Netflix 129kr,spotify 129kr. Er ikke ofte hos legen, det er sjeldent. Klær kjøper jeg sjeldent, og har hatt shoppe stopp siden desember pga situasjonen. 1) Jeg skal absolutt spare på alle kvitteringer og se hvordan det ligger an, takk for det tipset. 2) Og ja, jeg bør og skal sjekke angående strøm. Forsikringene får jeg billig der jeg er pga fagforeningen. 3) Jeg bruker det ca 2 ganger i uken, så kan vel igrunn si det opp? Men jeg har selvsagt vært så dum må binde meg for ett år, så da er det vel dyrt å bryte ut? Jeg gikk ned i inntekt for ett år siden, gikk ned 8.000kr i mnd, men på et år burde jeg klart å peile meg inn. Jeg er i jobb foreløpig, men ser dessverre ut som 4) det ligger sykemelding i nærmeste fremtid. Det betyr vel at jeg får enda mindre inn, gjør det ikke? Så jeg burde kanskje helle jobbe til jeg stuper? Ts Anonymkode: 68ebf...f1c 1) Fint! 2) Bra! 3) På noen treningssenter kan man fryse abbonementet for en viss tid. Men ettersom du bruker treningssenteret jevnlig, og trening er bra både for psykisk og fysisk helse, ville jeg fortsatt med treningen 4) Sykepenger er vel like mye utbetalt som full lønn? Nei, ikke jobb til du stuper. Det er bedre at du sykmelder deg nå, slik at du kan bli bra hurtigst mulig. Jobber du til du stuper, risikerer du at det tar lang tid å bli bra eller at du ikke blir bra i det hele tatt. PS. Jeg synes at du har håndtert økonomien svært bra, når du har gått ned 8000,- pr mnd i lønn, og du greier å spare penger. Ta godt vare på deg selv og helsa di Anonymkode: fe31f...09e 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #13 Skrevet 13. februar 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: min psyke blir verre, Har du tatt opp dette med fastlegen og spurt om henvisning til psykolog slik at du kan få behandling? Anonymkode: fe31f...09e 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #14 Skrevet 13. februar 2019 Jeg hadde akkurat samme problem som deg. Tjente omtrent det samme, omtrent samme huslån, trodde økonomien var romslig nok til å slippe å ta så nøye valg men gikk alltid bittelitt i minus hver måned. Hadde en stor buffer, men måtte snu trenden. Jeg gikk da gjennom kontoutskrifter for å se, og skilte på faste, forutsigbare utgifter (inkludert variable som strøm), og variable utgifter (mat, lege, nips mm). Fant til slutt ut hvor mye jeg faktisk kunne handle for. Havnet på ca. 250-300kr dagen etter alt er betalt. Måtte begynne å være mer forsiktig, og jeg brukte mye penger på småkjøp av mat ute samt mat jeg tok med hjem. Da jeg ble mer bevisst på dette, fikk jeg snudd trenden. Man har ofte mye mer faste og forutsigbare utgifter enn man tror, og mindre igjen å "rutte med". Anonymkode: 17f4f...155 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #15 Skrevet 13. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har DNB, kan du trykke på "min økonomi" i nettbanken, der får du veldig raskt oversikt over hva du bruker på hvilke ting! Bor du alene, har du barn? Røyker, snuser, drikker du? Spiser du en del sjokolade og snacks? Går du ofte på restauranter eller spiser gatemat? Har du netflix, spotify etc? Shopper du? Er veldig mange steder pengene kan gå. Hvis det bare er deg, så kan du prøve å bruke en tusenlapp mindre på mat. Anonymkode: ac99f...053 Har ikke DnB, og det er ikke noe god oversikt på appen til banken jeg bruker. Men jeg skal logge meg inn på pc i morgen og få en skikkelig oversikt. Jeg bor alene, har ingen barn, men har en katt. Som forøvrig var til dyrlegen denne mnd som kostet meg 700kr. Jeg snuser, men kjøper snus i Sverige hvor det er billigere. Og der kom det en idiotisk unnskylding. Snus skal kuttes, hvis jeg kjøper det i Norge vil det koste meg 1.488kr i måneden, og det er helt sinnsykt. Spiser nok mye godteri og mer gatekjøkken enn andre, men igjen, dette har jeg kuttet betraktelig ned på pga situasjonen. Jeg drikker kanskje en gang i mnd, som regel mye sjeldenere, da går det 500kr. Av de 4.000 til mat er det ikke kun mat. Det er også shanpoo, balsam, vaskemidler osv, men det er kanskje mye uansett? 3 minutter siden, dittogdatt skrev: I nettbanken din eller mobilappen kan du som regel se «hva bruker jeg penger på» (dnb har ihvertfall dette) Sett deg ned å ta en grundig titt på denne, der hender det at det ligger mye overraskelser:) jeg oppdaget feks at jeg hadde diverse autotrekk på tilsammen 600kr i mnd for abonnementer jeg ikke lenger brukte. I tillegg er ofte matposten betydelig større enn man er klar over, spesielt hvis man er en impulskjøper. En sjokolade her, en energidrikk der osv.. Det at du sier at du fortsatt har penger igjen på sparekonto forteller meg at du tar tak lenge før det blir et stort problem, så det er jo utrolig bra. Da er det nok bare små justeringer som skal til:) Lykke til:) Jeg ser for meg at penge går med en tier her og en tier der, ja.. Skal sjekke ordentlig opp på pc i nettbanken i morgen. Jeg vil virkelig ikke skakkkjøre økonomien min helt, så jeg vil ta tak nå før det blir for sent. Jeg har - 3.000kr på master, må betale en regning på 22.000 i mai(dette er en stygg gjeld eksen opprettet i mitt navn). Men heldigvis får jeg bonus denne mnd og ferie penger i mai, så da burde jeg havne litt ovenpå igjen. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags forsikringer har du som mener at 2700 i mnd er billig? Jeg har veldig bra dekning på mine forsikringer og betaler 600 i mnd for helse og ulykke, ufør, innbo, død, 2 dyr og reise. Da jeg hadde bil kostet det 1000 i mnd for idiotforsikring. Du bør ta en runde og se om du kan få det billigere. Ellers er bil en stor utgiftspost for de fleste. Er du avhengig av den? Kan du prøve å kutte strømforbruket? Få nytt mobilabonnement? Forhandle med banken om rente på lånet? Få deg en leieboer? Om du har 40% EK eller mer kan du kanskje få rammelån og betale mindre til banken frem til du har bygd opp en buffer og avklart helsesituasjonen. Sykmelding gir rett til 100% lønn i 12 måneder, så jeg ville ikke ha satset på å jobbe til du stuper. Da blir du kanskje sykmeldt lenger enn 12 mnd. Anonymkode: f1604...c27 Det er en skrivefeil der, det er 1.600kr, ikke 2.700kr. Det inkluderer hus, reise, ufør, bil og dyr. Men ser at du bare betaler 600kr,så da er vel mine dyre? Jeg er helt avhengi av bilen, dessverre. Jobber skift, og bussrutene her går ikke slik at jeg kommer til tide på jobb eller hjem fra jobb. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1) Fint! 2) Bra! 3) På noen treningssenter kan man fryse abbonementet for en viss tid. Men ettersom du bruker treningssenteret jevnlig, og trening er bra både for psykisk og fysisk helse, ville jeg fortsatt med treningen 4) Sykepenger er vel like mye utbetalt som full lønn? Nei, ikke jobb til du stuper. Det er bedre at du sykmelder deg nå, slik at du kan bli bra hurtigst mulig. Jobber du til du stuper, risikerer du at det tar lang tid å bli bra eller at du ikke blir bra i det hele tatt. PS. Jeg synes at du har håndtert økonomien svært bra, når du har gått ned 8000,- pr mnd i lønn, og du greier å spare penger. Ta godt vare på deg selv og helsa di Anonymkode: fe31f...09e Takk, snille du! 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ifølge utgiftene dine pluss disel og netflix så sitter du igjen med 6500 kroner i måneden. Gå inn på nettbanken og finn ut dine egentlige kostnader. Anonymkode: ab296...be9 Jeg har da trekt ut de 4.000 som også går til mat. Ts Anonymkode: 68ebf...f1c 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #16 Skrevet 13. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du tatt opp dette med fastlegen og spurt om henvisning til psykolog slik at du kan få behandling? Anonymkode: fe31f...09e Ja, jeg har akkurat startet i behandling, heldigvis. Så jeg håper trenden snur samtidig som jeg bryr meg litt mer om alt mulig igjen. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde akkurat samme problem som deg. Tjente omtrent det samme, omtrent samme huslån, trodde økonomien var romslig nok til å slippe å ta så nøye valg men gikk alltid bittelitt i minus hver måned. Hadde en stor buffer, men måtte snu trenden. Jeg gikk da gjennom kontoutskrifter for å se, og skilte på faste, forutsigbare utgifter (inkludert variable som strøm), og variable utgifter (mat, lege, nips mm). Fant til slutt ut hvor mye jeg faktisk kunne handle for. Havnet på ca. 250-300kr dagen etter alt er betalt. Måtte begynne å være mer forsiktig, og jeg brukte mye penger på småkjøp av mat ute samt mat jeg tok med hjem. Da jeg ble mer bevisst på dette, fikk jeg snudd trenden. Man har ofte mye mer faste og forutsigbare utgifter enn man tror, og mindre igjen å "rutte med". Anonymkode: 17f4f...155 Takk for at du delte! Jeg skal sette meg ned i morgen og virkelig kikke gjennom alt. Jeg må ta tak og det nå, helst i går. Ts Anonymkode: 68ebf...f1c 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #17 Skrevet 13. februar 2019 Det jeg uansett merker er at du har veldig mange småabonnement her og der. Og så er jeg usikker på om du har fått med alt. bor du i selveierbolig (isåfall hvor er kommunale avgifter, og er det husforsikring i forsikringene dine? Internett?) eller i BRL (hvor er isåfall felleskostnadene?) Jeg får heller ikke summen av kostnadene dine til å stemme med de 26334kr du nevner. Over hvor lang tid er strømregningen? Den virker veldig høy for å være bare 1 mnd selv om det har vært vinter. Du må dele opp på antall måneder den er for slik at du får gjennomsnitt. Anonymkode: 17f4f...155 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #18 Skrevet 13. februar 2019 Du kan også spørre banken om å få avdragsfrihet på boliglånet i et år eller to år, for å få bygd deg opp en buffer. Anonymkode: fe31f...09e
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #19 Skrevet 13. februar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har akkurat startet i behandling, heldigvis. Så jeg håper trenden snur samtidig som jeg bryr meg litt mer om alt mulig igjen. Det er veldig bra at du har begynt i behandling. Har du også snakket med legen om sykemelding (feks 50% eller høyere % sykemelding) for en periode til du har blitt bra? Anonymkode: fe31f...09e
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #20 Skrevet 13. februar 2019 Logg inn på pc ja, og se om du har en slik funksjon. Hvis du ikke har det blir det nok en del arbeid å sette seg inn i for å få en fullstendig oversikt, men det er verdt det når jobben er gjort. 4000 kr på mat og husholdning er ikke så mye altså, men når man ikke har så mye penger bør man sikte seg ned mot 2500 kr på mat i mnd. Du kan nok gjøre noen små endringer så du kan kutte ned litt. Se etter tilbud, datovarer, kilopris, first price etc. Hvor kjøper du shampo og vaskemidler? Jeg kjøper kun shampo når det koster 20 kr, og hamstrer litt når jeg kommer over slike tilbud. Som regel er det alltid en eller annen butikk som har tilbud. H&M, cubus, europris, rema osv. Og så vasker jeg håret litt sjeldnere enn før, merker det godt fordi jeg brukte veldig mye penger på balsam før. For noen mnd siden kjøpte jeg en stor pakke med vaskepulver (ca. 5 kg, nok til 300 klesvask. Så trenger ikke tenke på å kjøpe mer før om 1-2 år) til 100 kr på europris. Sparer veldig mye der, koster jo fort 50 kr for en liten pakke Omo som holder til 20 vask. Er jo mange slike tilbud i Sverige også. Generelt synes jeg f.eks europris har billigere husholdningsartikler enn matbutikkene. Jeg kjøper også bare snus i utlandet. Det er jo optimalt å slutte å snuse, men er vanskelig å gjøre det over natta.. Så du kan prøve å kutte litt og litt ned på snusforbruket ditt. Når du har fått en bedre oversikt og ser hvilke utgifter du kan kutte litt ned på, så bør du prøve å tenke på å sette av noen hundrelapper til sparing hver mnd. Så har du noe å gå på hvis det kommer noen overraskelser, som at katten må til dyrlegen. Jeg synes du er flink jeg, og du virker veldig bevisst på forbruket ditt! Er virkelig ikke billig å leve. Og er trist at strømregningen din kom på flere tusen. Anonymkode: ac99f...053 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå