Gå til innhold

Hvem varsler vi når vi ikke stoler på barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet har skadet seg alvorlig i bhg i dag. Vi foreldre ble ikke oppringt og det ble ikke nevnt ved henting. Vi blir fortalt det av barnet og drar til legevakt. Sender så melding til lederen i bhg om hva som er skjedd og at vi forventer forklaring og bekreftelse på at de må varsle med en gang evnt neste gang.

Har vært flere hendelser i bhg og nå sliter vi med å stole på dem.

Hva gjør vi videre? Hva ville dere ha gjort?

Anonymkode: cc1df...5cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriflig klage til ledelsen og kommunelegen. 

Anonymkode: 4468a...cff

• Liker 12
Skrevet

Jeg trenger å vite hva «skadet seg alvorlig» innebærer ifølge legen før jeg kan mene noe om saken.

Det er jo avdelingsleder man flest varsler, men det kommer som sagt an på det ovennevnte.

• Liker 15
Skrevet

Hvis dere ikke stoler på barnehagen, så ville jeg sett meg om etter en ny. Men hvis dere tenker at de mangler noen rutiner eller lignende, men at barnet ellers er trygt, melder dere fra til barnehagen og dere kan ta kontakt med kommunen også. De driver tilsyn med barnehagene. 

Anonymkode: bca2b...8da

• Liker 2
Skrevet

Barnehageeier

• Liker 2
Skrevet

Hvor alvorlig var barnet skadet? Jeg tror ikke så alvorlig hvis dere må bli fortalt det av barnet selv. Hadde det vært alvorlig hadde ambulansen vært der, de hadde tatt han eller henne til lege. Dere hadde sett det ved henting! Dere hadde sett det før barnet selv måtte fortelle det! 

Anonymkode: 7883f...57f

• Liker 5
Skrevet

Det er kommunen som har tilsyn av barnehagene, så jeg ville ha kontaktet dem.

Men hva er alvorlig egentlig? Slått hode? 

Anonymkode: 570d1...0e4

• Liker 2
Skrevet

Om du trenger hjelp og støtte i denne saken, så kan du jo kontakte foreldrerådet. Alltid greit med andre foreldre i ryggen, til støtte og hjelp.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan definerer dere "alvorlig" skadet? Hva sa de på legevakten? 

Av erfaring vet jeg at det varierer veldig hva foreldre anser som alvorlig skade, og hvilken terskel de har for å dra til legen. Så uten å vite mer, er denne saken umulig å ta stilling til. 

• Liker 8
Skrevet

Ja hva er alvorlig skade her? Mange småhysteriske foreldre anser et lite skrubbsår på kneet som «alvorlig skade» fordi det blør litt.

Anonymkode: efc19...366

• Liker 6
Skrevet

Samarbeidsutvalget i barnehagen, eventuelt det kommunale foreldreutvalget for barnehager - da disse kan videreformidle direkte til kommunen/oppvekstsektorene (barnehagemyndigheten).

Anonymkode: 9c58e...bdf

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet har skadet seg alvorlig i bhg i dag. Vi foreldre ble ikke oppringt og det ble ikke nevnt ved henting. Vi blir fortalt det av barnet og drar til legevakt. Sender så melding til lederen i bhg om hva som er skjedd og at vi forventer forklaring og bekreftelse på at de må varsle med en gang evnt neste gang.

Har vært flere hendelser i bhg og nå sliter vi med å stole på dem.

Hva gjør vi videre? Hva ville dere ha gjort?

Anonymkode: cc1df...5cc

Du må si hva «alvorlig skadet» er før jeg kan svare...

Anonymkode: 600c0...37d

• Liker 1
Skrevet

Hva legger du i alvorlig skadet?

Anonymkode: 83c37...c82

• Liker 1
Skrevet

Her var det mye svar å få gitt. 

Anonymkode: c0d74...69e

Skrevet

Hvordan kan barnet være "alvorlig skadet" når dere som foreldre hverken så det eller merket det før barnet selv fortalte om hendelsen? 

Anonymkode: a5c4c...4e6

• Liker 5
Skrevet

«Meget alvorlig skadde er personer med skader av en slik art at personens liv en tid er truet eller har skader som fører til varig og alvorlig mén. Alvorlig skadde regnes personer med større, men ikke livstruende skader. Lettere skadde er personer med mindre brudd, skrammer osv. som ikke trenger sykehusinnlegging.»

Definisjon av alvorlig skadet. Til opplysning. 

Anonymkode: 7b142...2d9

• Liker 4
Skrevet

Barnehager skal drive skadeforebyggende arbeid. De skal ha varslingsrutiner når noe skjer. De skal håndtere situasjonen på en tilfredsstillende måte. Kommunen er de som fører tilsyn med at barnehager har slike rutiner og at de har systemer som gjør at de følger dem. Vanligvis er det kommuneoverlegen eller miljørettet helsevern i kommunen (bydelen) som arbeider med dette, men mange steder er det en interkommunal ordning for samfunnsmedisin og miljørettet helsevern. Dette finner du ut av ved å kontakte din egen kommune (telefon eller elektronisk). Kommunene fører tilsyn med både kommunale og private barnehager. 

Hvis du kan dokumentere flere tilfeller eller hendelser som ikke er innafor bør du absolutt gå videre til kommunen med det. 

• Liker 2
Skrevet

Fylkesmannen? 

Anonymkode: 2f393...f2a

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fylkesmannen? 

Anonymkode: 2f393...f2a

Nei, de har ikke noe å si her før kommunen har gjort sitt. Hvis man melder saken til kommunen, men ikke er fornøyd med kommunens saksbehandling eller konklusjon kan man klage til Fylkesmannen. Sånn er saksgangen, så det er ikke noe vits i å kontakte Fylkesmannen først. Det eneste de vil gjøre er å henvise til rette instans, som altså er kommunen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...