AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #1 Skrevet 12. februar 2019 Det ligger i fortiden og jeg har ikke mulighet til å si unnskyld. Det kan hende jeg har dårlig samvittighet for ting jeg ikke bør ha dårlig samvittighet for også, men det er noe jeg ikke kan finne ut av nå derfor trenger jeg å komme meg videre. Men hvordan? Å ha dårlig samvittighet ovenfor en annen person, da gjør det jo vondt fordi jeg har såret noen jeg er glad i. Hvordan kan jeg komme meg videre uten å sitte med de vonde følelsene "for alltid"? Jeg har selvfølgelig sagt unnskyld, men i ettertid har jeg endret meg/tankene mine og klart å se ting mer fra den andres perspektiv sånn at jeg føler at jeg ikke har fått sagt unnskyld ordentlig. Går dette over med tiden, eller er det best å jobbe med å få bort den dårlige samvittigheten? Hvordan i så fall? Anonymkode: 32fd0...dcf
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #2 Skrevet 12. februar 2019 Hvis du først har forstått hva du egentlig har gjort i ettertid: si unnskyld igjen.. Anonymkode: ea767...f72 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #3 Skrevet 13. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du først har forstått hva du egentlig har gjort i ettertid: si unnskyld igjen.. Anonymkode: ea767...f72 Det har jeg som sagt ikke mulighet til, uten at jeg ønsker å utdype hvorfor. Anonymkode: 32fd0...dcf
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #4 Skrevet 13. februar 2019 Spørsmålet er før jeg kan hjelpe deg: HVA har du gjort ? Anonymkode: bbd47...285
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #5 Skrevet 13. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Spørsmålet er før jeg kan hjelpe deg: HVA har du gjort ? Anonymkode: bbd47...285 Det ønsker jeg ikke å utdype. Anonymkode: 32fd0...dcf
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #6 Skrevet 13. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det ønsker jeg ikke å utdype. Anonymkode: 32fd0...dcf Det er jo helt umulig for folk her å hjelpe deg hvis ikke man vet hva du har gjort og hvorfor du ikke kan si unnskyld. Eneste unskyldingen for å ikke kunne si unnskyld er hvis personen er død.. da kan du skrive absolutt alt du tenker på et ark og brenne det ute f.eks eller brenne det og legge asken på graven. Snakke med en prest ellet en psykolog. Anonymkode: bbd47...285 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #7 Skrevet 13. februar 2019 Det er jo vanskelig å hjelpe/gi tips når du sier A, men ikke B. Det avhenger jo helt av situasjonen. Du kan jo si om det gjelder utroskap, mobbing, ryktespredning, drap, voldtekt osv. Anonymkode: 9e42e...5cd
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #8 Skrevet 13. februar 2019 Det gjelder ikke noe av det som er nevnt, jeg har ikke vært slem og skadet noen eller brutt noens tillitt, men jeg har reagert/oppført meg på en måte jeg ikke burde og som jeg ikke så selv på den tiden. Forstod ikke heltheten og hvordan det må ha opplevdes for den andre, noe jeg har forstått i ettertid. Først når dette har kommet på avstand har jeg fått et klart syn på meg selv og andre ting. Hvorfor jeg ikke har mulighet til å si unnskyld igjen ønsker jeg ikke å gå innpå. Anonymkode: 32fd0...dcf
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #9 Skrevet 13. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har jeg som sagt ikke mulighet til, uten at jeg ønsker å utdype hvorfor. Anonymkode: 32fd0...dcf Med mindre vedkommende er død kan du vel si unnskyld? Anonymkode: ea767...f72 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #10 Skrevet 13. februar 2019 Jeg har vært der. Jeg prøvde, men vedkommende er blitt foret med så mange usannheter fra en annen og sa derfor nei. Du kan ikke gjøre annet enn å prøve. Vil de ikke, må det respekteres. I mitt tilfellet, så tenker også at løgnene har overskygget det jeg ville si unnskyld for og når vedkommende velger å forholde seg til det fremfor sannheten, så er det han det er trist for Anonymkode: 0200f...9a0 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #11 Skrevet 13. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det gjelder ikke noe av det som er nevnt, jeg har ikke vært slem og skadet noen eller brutt noens tillitt, men jeg har reagert/oppført meg på en måte jeg ikke burde og som jeg ikke så selv på den tiden. Forstod ikke heltheten og hvordan det må ha opplevdes for den andre, noe jeg har forstått i ettertid. Først når dette har kommet på avstand har jeg fått et klart syn på meg selv og andre ting. Hvorfor jeg ikke har mulighet til å si unnskyld igjen ønsker jeg ikke å gå innpå. Anonymkode: 32fd0...dcf Okey, har du fått kontaktforbud av politiet? Anonymkode: bbd47...285
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #12 Skrevet 13. februar 2019 Det du kan gjerne er å ha selvinnsikt. Altså virkelig stå for hva du gjorde, men ta avstand fra det og aldri mer gjenta samme feilen eller begå lignende feil på nytt. Vise at du tar sterk avstand fra det og har selvinnsikt nok til å vite å aldri gjøre ting som du vet ender opp med å havne i en slik situasjon igjen mer i ditt liv. Altså ordet unnskyld må ha tyngde. Det må bety noe. Altså du må "gjøre" unnskyld, ikke bare "si" det. Anonymkode: 69d3a...863 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #13 Skrevet 13. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det du kan gjerne er å ha selvinnsikt. Altså virkelig stå for hva du gjorde, men ta avstand fra det og aldri mer gjenta samme feilen eller begå lignende feil på nytt. Vise at du tar sterk avstand fra det og har selvinnsikt nok til å vite å aldri gjøre ting som du vet ender opp med å havne i en slik situasjon igjen mer i ditt liv. Altså ordet unnskyld må ha tyngde. Det må bety noe. Altså du må "gjøre" unnskyld, ikke bare "si" det. Anonymkode: 69d3a...863 Takk for svaret, dette har jeg kommet frem til selv også og noe jeg er obs på nå. Anonymkode: 32fd0...dcf 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #14 Skrevet 13. februar 2019 Hvis ikke personen er død så syntes jeg ikke du har kommet noe lenger hvis du ikke klarer å fortelle personen det. Uansett om du f.eks har fått kontaktforbud så kan du skrive et anonymt brev.. personen vil skjønne hvem det er ifra uten at du kan bli straffet for noe.. Hvis det et en eks av deg og du har ny kjæreste og er redd for å ødlegge noe der, så drit i det, det blir ikke ødlagt av at du sier unnskyld. Bare noen eksempler... er jo vanskelig å vite hva dette gjelder. Og da blir det vanskelig å komme med nyttige tips. Selvfølgelig kan du si unnskyld om personen ikke er død. Anonymkode: bbd47...285
SoWhat? Skrevet 13. februar 2019 #15 Skrevet 13. februar 2019 Du må erkjenne at du har dårlige sider. Kort og godt. Slutte å banke deg selv for å være et menneske på godt OG vondt. Du har bedt om unnskyldning og mer får du ikke gjort. Du er ikke født med vinger, så aksepter at du ikke alltid er en engel. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #16 Skrevet 13. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis ikke personen er død så syntes jeg ikke du har kommet noe lenger hvis du ikke klarer å fortelle personen det. Uansett om du f.eks har fått kontaktforbud så kan du skrive et anonymt brev.. personen vil skjønne hvem det er ifra uten at du kan bli straffet for noe.. Hvis det et en eks av deg og du har ny kjæreste og er redd for å ødlegge noe der, så drit i det, det blir ikke ødlagt av at du sier unnskyld. Bare noen eksempler... er jo vanskelig å vite hva dette gjelder. Og da blir det vanskelig å komme med nyttige tips. Selvfølgelig kan du si unnskyld om personen ikke er død. Anonymkode: bbd47...285 Jeg skulle si unnskyld til eks, men ble hudflettet fordi det ble et hælvete med diskusjoner ml han og nye dama..så det finnes mange andre grunner enn besøksforbud.. Anonymkode: 0200f...9a0 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #17 Skrevet 13. februar 2019 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Du må erkjenne at du har dårlige sider. Kort og godt. Slutte å banke deg selv for å være et menneske på godt OG vondt. Du har bedt om unnskyldning og mer får du ikke gjort. Du er ikke født med vinger, så aksepter at du ikke alltid er en engel. Det er ikke alltid et unnskyld hjelper. Man må gi en gyldig forklaring også. Virker som at ts ikke har skjønt problemet før nå og derfor tidligere bare gitt et overfladisk unnskyld... ts må si unnskyld så han/hun mener det. Personen det gjelder trenger det nok. Jeg selv har en fortid med en person jeg så sårt skulle hatt en unskylding ifra... Jeg venter på det hver dag, personen sa et kort og greit unnskyld den gangen det gjaldt, men det hjalp ikke. Hvis han nå hadde kommer å virkelig unnskyldte seg Så hadde det blitt mye lettere for meg å komme meg vidre ifra det han gjorde imot meg. Anonymkode: bbd47...285
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #18 Skrevet 13. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg skulle si unnskyld til eks, men ble hudflettet fordi det ble et hælvete med diskusjoner ml han og nye dama..så det finnes mange andre grunner enn besøksforbud.. Anonymkode: 0200f...9a0 Man er bare feig hvis man unnlater å si unnskyld fordi man er redd for å bli hudfletta. Man må stå for det man gjør 100% Anonymkode: bbd47...285
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #19 Skrevet 13. februar 2019 2 minutter siden, SoWhat? skrev: Du må erkjenne at du har dårlige sider. Kort og godt. Slutte å banke deg selv for å være et menneske på godt OG vondt. Du har bedt om unnskyldning og mer får du ikke gjort. Du er ikke født med vinger, så aksepter at du ikke alltid er en engel. Uenig med deg. Nå vet ingen av oss hva ts har gjort, men ts har tydeligvis gjort noe som har påvirket en annen person mye uten å ta det innover seg. Hvis man har gjort stor skade på noen andres liv er det bare ikke godt nok å børste det av som med et enkelt "Tabba meg litt: men ingen er perfekt! " og dure på videre.. Anonymkode: ea767...f72 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #20 Skrevet 13. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uenig med deg. Nå vet ingen av oss hva ts har gjort, men ts har tydeligvis gjort noe som har påvirket en annen person mye uten å ta det innover seg. Hvis man har gjort stor skade på noen andres liv er det bare ikke godt nok å børste det av som med et enkelt "Tabba meg litt: men ingen er perfekt! " og dure på videre.. Anonymkode: ea767...f72 Veldig enig i denne !!! ^ Anonymkode: bbd47...285
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå