Gå til innhold

Vaskemaskin på (tilsynelatende) tregulv - erfaring med å bygge opp under?

Titania

Anbefalte innlegg

Lang historie kort: Vi har funnet ut at gulvet på vaskerommet i leiligheten vi leier tydeligvis er for mykt, da både gammel og ny maskin sentrifugerer som om trommelen er på vei ut av maskinen, og vi har forsøkt det meste vi kan komme på. 

• Maskinen står støtt direkte på gulvet- den beveger seg ikke når vi rister på den og den ikke er i gang
  • Den er i vater, alle mulige veier den kan vatres
  • Den er splitter ny, og fungerte fint med tom trommel som "førvask" før vi begynte med klær - med klær må den holdes fast

Har kontaktet husholdningsservice for tips, og der var svaret at "man ikke får gjort noe med gulvet, kjøp en lettere maskin". Noe som er uaktuelt. 

Etter litt googling har jeg funnet noen litt eldre forumtråder på det store internettet der noen får tips om å kjøpe kryssfinérplate å ha under for å fordele vekten fra maskinen bedre til gulvet under. Noen har også kjøpt tunge steinheller og satt under, men ingen har egentlig gitt noen tilbakemelding om hvordan det fungerte. Fant også et sponset innlegg på tek.no i samarbeid med Miele og noen andre, som skrev at om man ikke hadde noe annet valg, fikk man sette en plate under maskinen. 

Men er det noen som faktisk har gjort det og kan si om det fungerer? Evt har noen andre tips som kan fungere, for klærne må vaskes, og det er ikke så kult å stå og holde maskinen i ro/sitte på den mens den sentrifugerer for at den skal holde seg i ro. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd vibrasjonsdempere? https://byggebolig.no/hvitevarer/stoy-vibrasjonsdemping-av-vaskemaskin

Anonymkode: 170aa...44c

UPS! Glem det! "Gummi føtter må aldri brukes under vaskemaskinen da det kan medføre at lager/støtdempere kan få unødvendig belastning. Enkelte leverandører vil avvise garanti/reklamasjon når slike føtter brukes. De er hovedsaklig beregnet for å stå mellom vaskemaskin og tørketrommel."https://byggebolig.no/hvitevarer/stoy-vibrasjonsdemping-av-vaskemaskin/msg179146#msg179146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transportsikringene er fjernet, og vi har vibrasjonsdempere, men vil ikke prøve de med det første :)

Tester forumet 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En stiv plate høres fornuftig  ut. Jeg ville prøvd det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på at jeg kjenner noen som la en stiv plate (kryssfiner el.l.) under en vaskemaskin og det fungerte bra for de.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert denne artikkelen du fant ts?

" Hvis du ikke har noe valg, og må plassere maskinen på et tregulv, gjelder det å sette den nærmest mulig en del av bærestrukturen – for eksempel rett over en vegg som går under gulvet. Eller du kan legge en tykk plate av presset tre under maskinen og feste den til gulvet."https://www.tek.no/storylabs/annonse-5-tips-som-gir-deg-en-stillere-vaskemaskin/376608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, prt90 skrev:

Dere overfyller ikke maskinen da?

Nope. Var ca halvfull trommel - med erfaringer fra den gamle maskinen turte jeg ikke putte mer inni der første gang. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert denne artikkelen du fant ts?

" Hvis du ikke har noe valg, og må plassere maskinen på et tregulv, gjelder det å sette den nærmest mulig en del av bærestrukturen – for eksempel rett over en vegg som går under gulvet. Eller du kan legge en tykk plate av presset tre under maskinen og feste den til gulvet."https://www.tek.no/storylabs/annonse-5-tips-som-gir-deg-en-stillere-vaskemaskin/376608

Jepp :) Vaskerommet er litt dumt lagt opp - det er ganske lite, med hyller her og der, en vask og litt helling i gulvet, så ikke helt lett å finne den ultimate plassen til den, egentlig. Og det med bærestruktur er jeg ganske grønn på, men vi bor i den eneste etasjen, og ser ikke ut til at det er noe kjeller f.eks under der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...