Gå til innhold

Tantebarn???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er dette for idiotisk ord??? Den korrekte termen er "nevø" og "niese"! Tantebarn høres mer ut som barna til ens tante! Har også hørt versjonen "tante unge", dette selvsagt av folk som ikke er særlig stød i norsk og norsk orddeling tiltross for at de er født i norge. :roll: Hvorfor klarer ikke folk å bruke korrekte uttrykk?? Har dere noengang lest i Donald Duck at onkel Skrue omtaler Donald som sitt" onkelbarn"??? Da onkel Skrue er voksen og lettere intelligent, bruker han konsekvent benevnelsen "nevø" om Donald! Jeg blir så frustrert over folks manglende grunnleggende norskkunnskaper!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jepp, vi udugelige vi, også i tillegg norskfødte da gitt!! :o

det kan ikke være dialekt inne i bildet også da?

jeg kan faktisk fint klare å omtale niesa mi som "tantungen min", noen ganger kaller jeg henne niesa mi, andre ganger tantungen, tantebarnet mitt, navnet hennes, det kommer helt an på.

det har faktisk ikke noe med at jeg ikke VET at det heter niese, men det har noe med at språket endel av oss faktisk bruker i hverdagen er litt mer levende en en tørr norskordbok.

så, altså, det har nødvendigvis ingenting med å gjøre at vi mangler grunnleggende norskkunnskaper.

Gjest gjesta
Skrevet

Gjør det noe da? :ler:

Det viktigste er at vi bryr oss om niesen/tant-ongen ;)

Gjest Anonymous
Skrevet

Kom det fra gjest med masse skrivefeil..

Gjest Anonymous
Skrevet

Den dialekten vi snakker, sier vi aldri niese eller nevø!

Men vi bruker tantunge eller onkelunge.

Skrevet

Hvis man skriver Norge med liten n samtidig som man klager over andres norskkunnskaper, er det desverre ikke sikkert man blir tatt veldig alvorlig...

Gjest skindeep
Skrevet
Den dialekten vi snakker, sier vi aldri niese eller nevø!

Men vi bruker tantunge eller onkelunge.

Glemmer alltid å logge meg på.. dette var da meg!

Skrevet
Kom det fra gjest med masse skrivefeil..
:ler:
Gjest Catwoman
Skrevet
Hvis man skriver Norge med liten n samtidig som man klager over andres norskkunnskaper, er det desverre ikke sikkert man blir tatt veldig alvorlig...

og bruker Donald Duck blader som kilde :ler:

Gjest sexysadie
Skrevet

Og så heter en tante på morsiden for moster og er hun fars søster så er hun en faster og så videre og videre....

Og en fars bror kalles farbror.....

Det er da like greit med onkel og tante, er det ikke det da?

Skrevet

Og dessuten er det faktisk tillat. Bare se her i Bokmålsordboka.

Men, JKM, når man først kritiserer andres staving ... Dessverre skrives med to s-er ...

Gjest Spacegirl
Skrevet

Det var da også en ting å irritere seg over :roll: Sier tantunge selv, men vil ikke si at jeg mangler norskkunnskaper pga det!

Skrevet

Jeg snakker om nieser og nevøer - men omtaler alle i en boks som tantebarna..

Mye rart man skal irritere seg over ja... :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Haha. Av og til er det greit å være gjest slik at slike grove språkfeil ikke følger deg. "Manglende norskkunnskaper?" Tror nok det er du som sliter med det her:

Tantebarn

Onkelbarn

Skrevet

Du har vel rett, Gjest, at det ikke er en korrekt betegnelse. Jeg bruker ikke uttrykket selv, men reagerer ikke over at andre sier det likevel. Ikke noe jeg engasjerer meg i og går i tog i mot for å si det sånn!

Skrevet
Du har vel rett, Gjest, at det ikke er en korrekt betegnelse. Jeg bruker ikke uttrykket selv, men reagerer ikke over at andre sier det likevel. Ikke noe jeg engasjerer meg i og går i tog i mot for å si det sånn!

Men betegnelsen er jo korrekt ;)

Skrevet

.. det er jo absolutt helt greie norske ord - som tom finnes i ordlisten.. se innlegget over ditt..

Skrevet

Tantebarn/tanteunge er jo et ord vi trenger. I forhold til nevø og niese er det kjønnsnøytralt, veldig greit! Bruker det ofte om tantebarna til venninner som jeg ikke husker om er gutt eller jente...

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg syns det blir så upersonlig og ikke rett å si niese for meg, pga dialekten. Tante-ungen min er kjempekoselig synes jeg :)

Skrevet

Og ditt problem, Tisle, vil jeg anta er dårlig fantasi og for mye tid.

Om jeg kaller mine nevøer og nieser for "tantungene" mine så skjeller det ikke deg. Nemlig.

Dessuten er jeg sannelig ikke imponert over norskkunnskapene du fremviser i innlegget ditt. Kanskje du er skaputlending selv? :o

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...