AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #1 Skrevet 12. februar 2019 Foreldelsesfristen for å kreve arv er 10 år har jeg lest, men i praksis -hvordan fungerer det? I min familie ble fast eiendom solgt for 7 år siden, uten at resterende søsken ble kjøpt ut eller fikk noen form for arv. Hva vil skje i praksis om søksmål anlegges her? Skal man da saksøke gjenlevende forelder, eller søsken som kjøpte eiendommen? Anonymkode: a0c40...f02
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #2 Skrevet 12. februar 2019 Man står jo fritt til å selge eller gi bort tingene sine så lenge man lever og er åndsfrisk. Men, er det slik at feks den ene forelderen satt i uskiftet bo og begynte å selge/gi vekk verdier, da stiller det seg annerledes. Dette bør en advokat kunne svare på. Anonymkode: 4496d...7fc 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #3 Skrevet 12. februar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man står jo fritt til å selge eller gi bort tingene sine så lenge man lever og er åndsfrisk. Men, er det slik at feks den ene forelderen satt i uskiftet bo og begynte å selge/gi vekk verdier, da stiller det seg annerledes. Dette bør en advokat kunne svare på. Anonymkode: 4496d...7fc Forelderen satt i uskiftet bo. Anonymkode: a0c40...f02
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #4 Skrevet 12. februar 2019 Så lenge eiendommen ble solgt til markedspris, har du ingenting du skulle ha sagt. Dersom eiendommen ble gitt (helt eller delvis) i gave, må søksmål anlegges innen ett år etter arvingen fikk kunnskap om overdragelsen, jf. arvelova paragraf 19 annet ledd siste punktum. Søksmålet må anlegges både mot gjenlevende ektefelle og gavemottaker. Anonymkode: e4e8a...4dd
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #5 Skrevet 12. februar 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge eiendommen ble solgt til markedspris, har du ingenting du skulle ha sagt. Dersom eiendommen ble gitt (helt eller delvis) i gave, må søksmål anlegges innen ett år etter arvingen fikk kunnskap om overdragelsen, jf. arvelova paragraf 19 annet ledd siste punktum. Søksmålet må anlegges både mot gjenlevende ektefelle og gavemottaker. Anonymkode: e4e8a...4dd Så foreldelsesfristen på 10 år for arvekrav gjelder ikke her`? I så fall hvorfor? Anonymkode: a0c40...f02
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #6 Skrevet 12. februar 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge eiendommen ble solgt til markedspris, har du ingenting du skulle ha sagt. Dersom eiendommen ble gitt (helt eller delvis) i gave, må søksmål anlegges innen ett år etter arvingen fikk kunnskap om overdragelsen, jf. arvelova paragraf 19 annet ledd siste punktum. Søksmålet må anlegges både mot gjenlevende ektefelle og gavemottaker. Anonymkode: e4e8a...4dd Eiendommen ble for øvrig solgt til takst minus et avslag i prisen på ca. en halv million. Ikke markedspris. Anonymkode: a0c40...f02
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #7 Skrevet 12. februar 2019 Spørsmålet er om den ble solgt, eller gitt bort/ solgt til så lav pris at det må ansees som gave? Anonymkode: c5ab9...18f
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #8 Skrevet 12. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet er om den ble solgt, eller gitt bort/ solgt til så lav pris at det må ansees som gave? Anonymkode: c5ab9...18f Om den ble solgt, som den jo ble, vil vel 10-årsfristen slå inn? Anonymkode: a0c40...f02
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #9 Skrevet 12. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så foreldelsesfristen på 10 år for arvekrav gjelder ikke her`? I så fall hvorfor? Anonymkode: a0c40...f02 Hovedsakelig hensynet til gavemottakers innrettelse. Når det lang tid fra gaven er gitt til søksmål anlegges, har gavemottaker ofte disponert over gaven på en måte som enten gjør tilbakeføring vanskelig eller som medfører store konsekvenser for ham. Hensynet til arvingene er uansett ivaretatt gjennom ettårsfristen i paragraf 19. Anonymkode: e4e8a...4dd 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #10 Skrevet 12. februar 2019 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Foreldelsesfristen for å kreve arv er 10 år har jeg lest, men i praksis -hvordan fungerer det? I min familie ble fast eiendom solgt for 7 år siden, uten at resterende søsken ble kjøpt ut eller fikk noen form for arv. Hva vil skje i praksis om søksmål anlegges her? Skal man da saksøke gjenlevende forelder, eller søsken som kjøpte eiendommen? Anonymkode: a0c40...f02 Foreldelsesfristen trenger ikke være ti år, der er også en foreldelsesfrist på fem år fra du ble kjent med eller burde være kjent med forholdet. Så her vil jeg tro du alt har tapt på passivitet. Du må snakke med en advokat og få vurdert saken. Foreldelsesfrister er sammensatte og komplisserte og ikke et ja eller nei spørsmål der svaret har to streker under. Her må hele sakens kompleksistet vurderes. Anonymkode: 9b14d...c6d 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #11 Skrevet 12. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om den ble solgt, som den jo ble, vil vel 10-årsfristen slå inn? Anonymkode: a0c40...f02 Om den er solgt har jo ingen verdier forlatt boet egentlig, bare byttet form fra fast eiendom til penger i banken. Har man ikke lov til dette når man sitter i uskiftet bo? Anonymkode: c5ab9...18f 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #12 Skrevet 12. februar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Foreldelsesfristen trenger ikke være ti år, der er også en foreldelsesfrist på fem år fra du ble kjent med eller burde være kjent med forholdet. Så her vil jeg tro du alt har tapt på passivitet. Du må snakke med en advokat og få vurdert saken. Foreldelsesfrister er sammensatte og komplisserte og ikke et ja eller nei spørsmål der svaret har to streker under. Her må hele sakens kompleksistet vurderes. Anonymkode: 9b14d...c6d Femårsfristen har jeg ikke lest om, men det er jo dumt for meg om det har gått for lang tid. Følte meg optimistisk da jeg leste om 10 år som frist, men.... Men om det er flere gaver/billige salg, et mønster, vil retten eventuelt kunne se bort fra ettårs eller femårskravet? Anonymkode: a0c40...f02
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #13 Skrevet 12. februar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om den er solgt har jo ingen verdier forlatt boet egentlig, bare byttet form fra fast eiendom til penger i banken. Har man ikke lov til dette når man sitter i uskiftet bo? Anonymkode: c5ab9...18f Aner ikke. Men det pleier vel å være vanlig at når et søsken kjøper/arver billig en eiendom, skal vel øvrige søsken "kjøpes ut"? Anonymkode: a0c40...f02
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #14 Skrevet 12. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Aner ikke. Men det pleier vel å være vanlig at når et søsken kjøper/arver billig en eiendom, skal vel øvrige søsken "kjøpes ut"? Anonymkode: a0c40...f02 Nei? Bare om man kjøper den under markedspris. Anonymkode: c5ab9...18f
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #15 Skrevet 12. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Femårsfristen har jeg ikke lest om, men det er jo dumt for meg om det har gått for lang tid. Følte meg optimistisk da jeg leste om 10 år som frist, men.... Men om det er flere gaver/billige salg, et mønster, vil retten eventuelt kunne se bort fra ettårs eller femårskravet? Anonymkode: a0c40...f02 Passiviteten din er tydelig. Du har for lengst tapt på å vite og å ikke handle, om dette er seriøst. Anonymkode: 9b14d...c6d 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #16 Skrevet 12. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei? Bare om man kjøper den under markedspris. Anonymkode: c5ab9...18f Er takst=markedspris? Anonymkode: a0c40...f02
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #17 Skrevet 12. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om den ble solgt, som den jo ble, vil vel 10-årsfristen slå inn? Anonymkode: a0c40...f02 Nei. Dersom eiendommen er solgt til en sum under markedsverdi, gjelder nevtne ettårsfrist, jf. paragraf 19 siste ledd. Gjenlevende ektefelle råder som utgangspunkt over boet som om det var hans eget, jf. paragraf 18 første ledd, og har følgelig adgang til å overdra eiendom så fremt dette ikke forringer verdien av boet. Således er det full anledning til å selge boligen til markedspris. Anonymkode: e4e8a...4dd
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #18 Skrevet 12. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er takst=markedspris? Anonymkode: a0c40...f02 Nei. Markedspris er den verdien du ville oppnådd ved omsetning i det frie markedet. Taksten kan være både høyere og lavere enn markedsverdi. For øvrig har AB et godt poeng om passivitet. I norsk rett gjelder det ulovfestede regler om rettighetstap som sanksjon mot utvist passivitet. Ettersom du har hatt kunnskap om eiendomsoverdragelsen i syv år, kommer du uansett ingen vei selv om fristen i paragraf 19 annet ledd ikke skulle være oversittet. Anonymkode: e4e8a...4dd 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #19 Skrevet 12. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Markedspris er den verdien du ville oppnådd ved omsetning i det frie markedet. Taksten kan være både høyere og lavere enn markedsverdi. For øvrig har AB et godt poeng om passivitet. I norsk rett gjelder det ulovfestede regler om rettighetstap som sanksjon mot utvist passivitet. Ettersom du har hatt kunnskap om eiendomsoverdragelsen i syv år, kommer du uansett ingen vei selv om fristen i paragraf 19 annet ledd ikke skulle være oversittet. Anonymkode: e4e8a...4dd Du virker å ha god peiling på dette, men er du helt sikker på akkurat dette? Anonymkode: a0c40...f02 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #20 Skrevet 12. februar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du virker å ha god peiling på dette, men er du helt sikker på akkurat dette? Anonymkode: a0c40...f02 Ja. Dette fremgår også av forarbeidene til arvelova, se odelstingsproposisjonens spesialmerknader til paragraf 75. Anonymkode: e4e8a...4dd 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå