Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Så på en annen tråd her inne at det var en som beskrev de arb.løse som lite vellykket. Tror hun het Anna?

Er det slik folk ser på oss?

Jeg kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen. Jeg er frivillig arb.løs. Mange er ikke så heldig.(om en kan buke det ordet da)

Jeg er lykkelig, har noe å bruke dagene til, har godt med ledighetspenger. Flott fam,.

Er vi virkelig lite vellkket? Noen som kjenner seg igjen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Frivillig arbeidsløs?

Hvis du velger å ikke jobbe, fortjener du ikke å få ledighetspenger.

Trodde alle arb.ledige var nødt til både å søke jobber og å si ja til evt jobber for å få motta penger.

Jeg ser ikke ned på arbeidsledige, men deg (og andre som utnytter systemet) ser jeg ned på!

Skjerp deg!

Gjest Anonymous
Skrevet
Så på en annen tråd her inne at det var en som beskrev de arb.løse som lite vellykket. Tror hun het Anna?

Er det slik folk ser på oss?

Jeg kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen. Jeg er frivillig arb.løs. Mange er ikke så heldig.(om en kan buke det ordet da)

Jeg er lykkelig, har noe å bruke dagene til, har godt med ledighetspenger. Flott fam,.

Er vi virkelig lite vellkket? Noen som kjenner seg igjen?

Ser ikke ned på arbeidsløse. Har selv vært det, og vet hvordan det er å spy ut søknad etter søknad uten positivt svar.

Men sånne som deg som er "frivillig arbeidsløs" ser jeg ned på. Virker som du bare sitter på ræva og utnytter systemet. Det er en skam, og jeg håper noen i din omgangskrets som vet hva du driver med tar kontakt med AETAT og legger kortene på bordet.

Du utnytter systemet som er der for å hjelpe folk som ikke har en jobb(finnes faktisk arbeidsledige som _ønsker_ å komme seg ut av den situasjonen) :kjempesinna:

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jeg ser ikke ned på dem som prøver å få seg jobb, og som er villige til å ta omtrent hva som helst bare for å få jobbe.

Jeg kjenner jeg blir litt irritert når folk som kunne fått seg en midlertidig jobb i et lavstatusyrke ikke engang prøver å få den, fordi det er "under deres verdighet".

Sånne som trådstarter ser jeg ned på. Synes du at du fortjener å få penger for å sitte på ræva og gjøre ingenting? Og til og med gjøre det med VILJE?

Fy f.... "frivillig arbeidsledig", du. Frivillig arbeidsufør er vel det neste.

Det er på grunn av sånne som deg at andre sliter med å få endene til å møtes!

Skrevet

Jeg synes ikke noe om at folk utnytter trygdesystemet.

Hvis du ikke er arbeidssøker skal du heller ikke ha arbeidsledighetstrygd.

Heller gi trygden til alle dem som er arbeidsledige og reelle søkere, men som ikke har rett til å få ledighetstrygd. Det er faktisk ganske mange der ute som er i den situasjonen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå må dere roe ned. har jeg skrevet at jeg ikke søker jobb?

Ja, jeg sier frivillig arb.løs. Gikk med på sluttpakke av en bedrift som nedbemanner/flagger ut.

Fikk en ganske stor pakke da yrket mitt ikke vokser på trær.

Jeg får bra med ledighetskr,men tror dere virkelig a-etat godtar at jeg ikke søker?

har sagt at e tar andre yrker i mellomtiden også.

Det er bare på kg man blir hengt pga slike ting.

Jeg føler meg fortsatt vellykket.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Når du sier frivillig arbeidsløs, da kan jeg virkelig ikke legge noe annet i det enn at du er arbeidsledig fordi du har valgt det selv. Og da høres det ut som om du ikke vil ha noen jobb.

Hvis du er arbeidssøker, så faller du heller ikke inn under det jeg sa om folk som sitter på ræva og ikke gidder å få seg noen jobb fordi "de har det fint på trygd".

Om aetat ikke godtar at du ikke søker? Neida, men de er vel ikke alltid så nøye på om du gjør dårlige intervjuer med vilje...

Skrevet

Beklager at jeg misforsto!

Enig med deg. Det er ingen grunn til å føle seg mislykket bare fordi man er arbeidsledig.

I mitt hodet har jeg omdøpt arbeidsledig til arbeidssøker. Det høres liksom mer aktivt og gøy ut!

:-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, jeg sier frivillig arb.løs. Gikk med på sluttpakke av en bedrift som nedbemanner/flagger ut.

Jeg får bra med ledighetskr,men tror dere virkelig a-etat godtar at jeg ikke søker?

Og du har heller ingen grunn til å ikke føle deg vellykket :)

Regner med at det er over ett år siden du fikk sluttpakken i og med at du får arb.led.trygd.

Blir du ikke rastløs av å være uten jobb i over ett år? Jeg tror jeg hadde gått på veggene av å gå ledig så lenge. Hva fyller du dagene med?

Ronja_80

Gjest Anonymous
Skrevet

Tror nok at mange ser ned på arbeidsledige uten å innrømme at de gjør det. Er arbeidsledig/arbeidssøker selv og det er ikke lett å få en jobb som mange tror! Har høyere utdanning og søker på "alt", men får ikke engang en vanlig butikkjobb! Har masse arbeidserfaring fra butikk iløpet av studiene, men siden jeg har hovedfag går bare arb.giver ut fra at jeg ikke vil forbli i jobben og gir den heller til noen andre. Tror jammen jeg skal begynne å si at jeg ikke har utdanning og bare jobbet....

Gjest Anonymous
Skrevet

Og du har heller ingen grunn til å ikke føle deg vellykket :)

Regner med at det er over ett år siden du fikk sluttpakken i og med at du får arb.led.trygd.

Blir du ikke rastløs av å være uten jobb i over ett år? Jeg tror jeg hadde gått på veggene av å gå ledig så lenge. Hva fyller du dagene med?

Ronja_80

Du har også en nedlatende tone til ledige.Vet du hvor mange som er ledige? tror du virkelig de føler seg komfortabel med å ha det slik?

Du må forklare meg og andre hvorfor jeg ikke skal føle meg vellykket?

Ja, det er 1 år siden jeg gikk u av firmaet. Jeg fikk en sum som tilsvarer en 3 års vanlig lønn for en g.snitt industriarb. Jeg har stått i samme bedrift i 25 år.

vet du, jeg har ikke en sykedag på disse årene.I motsetning til mange her inne som tar tredagers bare de føler seg uvel. jeg hadde tre mnd svangerskapspermisjon.

Det året jeg ikke hadde ledighetspenger har jeg hatt nok å gjøre. to hunder har fått ekstra oppfølging. Jeg har hatt tid til meg selv, noe jeg ike har hatt på mange år. Jeg har pusset opp uset. Gjort frivillig arbeid i en fam.bedrift.

Gikk over på ledighetspenger 1.februar i år.jeg er aktiv.arb.søker.

rastløs? jeg ordner meg ikke slik at jeg har muligheten til det.

En felle å ramle i er å tro at det ikke nytter. Du finner ikke meg på sofaen i påvente at noen skal ringe meg for å gi meg jobb! tror du virkelig at A-etat finner seg i at jeg ikke gjør noe?

Da har du liten peiling på hvordan systemet virker.

I dag får eg utbetalt godt med ledighetspenger.Dette er noe jeg har kra på og noe jeg har opparbeidet.

Det er mane som er ledige og mindre heldige enn jeg. Som du vet er det en del utflagging i Norge. Dette har rammet folk som bor i disdrikter og hvor firmaet var hjørnestensbedriften. At de skal være nødt til å høre slik som enkelte spyr ut her inne er en stor skam.

Jeg har aldri vert ledig en dag i mitt arb.liv, og ikke trodde jeg at det var så vanskelig.

Sluttpakken jeg fikk gjorde at jeg kunne ta det med ro et år- Et hektisk arb.liv kjennes....Du kan si det var lønn jeg fik for å være hjemme.Skulle jeg føle lite vellykket av den grunn?

Det er rart at så snart man er oppmeldt til a-etat så blir det sært å være hjemme.

Hvor mange er det da ikke som er hjemmeværende uten man stiller spørsmål om man ikke blir rastløs og det som verre er.

Det finnes de som er husmødre med et barn som er i skole hele dagen. Hva med de?

Du må bare ikke slå deg på brystet, det kan ramme deg en dag også.

Gjest Anonymous
Skrevet
Når du sier frivillig arbeidsløs, da kan jeg virkelig ikke legge noe annet i det enn at du er arbeidsledig fordi du har valgt det selv. Og da høres det ut som om du ikke vil ha noen jobb.

Hvis du er arbeidssøker, så faller du heller ikke inn under det jeg sa om folk som sitter på ræva og ikke gidder å få seg noen jobb fordi "de har det fint på trygd".

Om aetat ikke godtar at du ikke søker? Neida, men de er vel ikke alltid så nøye på om du gjør dårlige intervjuer med vilje...

HALLO, EN DÅRLIG DAG I DAG? HVOR STÅR DET AT JE SITTER PÅ RÆVA?

Gjest Anonymous
Skrevet
Frivillig arbeidsløs?

Hvis du velger å ikke jobbe, fortjener du ikke å få ledighetspenger.

Trodde alle arb.ledige var nødt til både å søke jobber og å si ja til evt jobber for å få motta penger.

Jeg ser ikke ned på arbeidsledige, men deg (og andre som utnytter systemet) ser jeg ned på!

Skjerp deg!

EN RETTIGHET JEG HAR OPPARBEIDET MEG.Hvor står det at jeg mottar penger og ikke er jobbsøker? Om du vet reglene så vet du at du må være søker på jobb!!!!!

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg ser ikke ned på dem som prøver å få seg jobb, og som er villige til å ta omtrent hva som helst bare for å få jobbe.

Jeg kjenner jeg blir litt irritert når folk som kunne fått seg en midlertidig jobb i et lavstatusyrke ikke engang prøver å få den, fordi det er "under deres verdighet".

Sånne som trådstarter ser jeg ned på. Synes du at du fortjener å få penger for å sitte på ræva og gjøre ingenting? Og til og med gjøre det med VILJE?

Fy f.... "frivillig arbeidsledig", du. Frivillig arbeidsufør er vel det neste.

Det er på grunn av sånne som deg at andre sliter med å få endene til å møtes!

Og hva sliter du med pga meg da? Det må du gjerne forklare meg.

Gjest Anonymous
Skrevet

[Fy f.... "frivillig arbeidsledig", du. Frivillig arbeidsufør er vel det neste.

Du har kansje erfaring. En ting du mangler og det er takt og tone.

Arbeidsufør? :hoho: jeg?

Gjest Anonymous
Skrevet

[.

Hvis du ikke er arbeidssøker skal du heller ikke ha arbeidsledighetstrygd. HVOR STÅR DET DA?

Heller gi trygden til alle dem som er arbeidsledige og reelle søkere, men som ikke har rett til å få ledighetstrygd. Det er faktisk ganske mange der ute som er i den situasjonen.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

:o

Dæven, det er nok noen andre enn meg som har en dårlig dag her... Leste du i det hele tatt innlegget mitt (og de andre sine)? Og så klarte du likevel å føle deg truffet så til de grader at du måtte skrike? Jaja, jeg får prøve å oppklare, men jeg gidder ikke å kverulere:

Det jeg (og tydeligvis flere med meg) reagerte på, var at du kalte deg "frivillig arbeidsløs". Jeg forklarte hva jeg forstod med det utsagnet her:

Og du har heller ingen grunn til å ikke føle deg vellykket  :)
Du må forklare meg og andre hvorfor jeg ikke skal føle meg vellykket?

Skrevet

Jeg ser ikke ned på noen (og det var vel det spørsmålet i denne tråden var :wink: ).

Bra med ledighetspenger? Men da får du ikke bare penger fra aetat? Aetat har jo en øvre grense, så det spiller ingen rolle om du har hatt 1 mill i inntekt.

Jeg vet også at aetat ikke godtar at arbeidsledige "ikke gjør noe". Det hender de ber om å få se søknader.

Gjest Porselen
Skrevet

Jeg sluttet selv "frivillig" med sluttpakke for noen år siden, sluttpakken var et helt år og jeg kunne ikke få dagpenger før det året var omme. Jeg søkte jobber hele tiden, og jobbet i en periode i en barnehage bare for å ha noe å gjøre. Jeg syntes det ble litt stusslig å være hjemme hele dagen, var vant til å ha en jobb å gå til. Ungene var på skolen og husarbeidet gjort unna på kort tid, måtte ut før "såpeseriene" tok meg.

Fikk meg ny jobb etter 7 mnd, og var kjempefornøyd. Men det var deilig å gjøre noe helt annet en periode, prøve et annet yrke når det passet meg. Barnehageyrket er ikke helt for meg men jeg fikk iallfall prøvd det ut.

Hadde trådstarter fortalt at hun hadde sluttet jobben med sluttpakke for et år så hadde nok reaksjonene her inn blitt helt annerledes. Mengden av info, vesentlig info er ofte avgjørende for hva slags respons som fås her inne. Hadde du fortalt om sluttpakken som gjorde det mulig for deg å hente inn litt ro og avslapning etter mange års jobbing, så hadde du fått en masse respons fra folk som også kunne tenke seg litt mere tid til andre ting.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vel, JEG skjønte ihvertfall hva som var poenget til trådstarter helt fra starten! Men som vanlig ser det ut til at en misforstår med vilje kanskje, og det gjør vel godt å få ut sin frustrasjon også tenker jeg....Hadde den første som svarte sagt at dette var helt ok så tenker jeg også at tråden hadde fått et helt annet innhold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...