Gå til innhold

Male tremøbler- hvilken farge?

Celia

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte til å ha trehvit (furu) bordplate, men male understellet på langbordet på stuen.

Noen forslag? Har tenkt på mørkt, mørkt blått, men tar gjerne imot tips. Vurderer å male en skjenk som nå er mørk mahognibrun også, for å få litt mer helhet, kanskje noen andre stuemøbler også.

Trenger visst inspirasjon. Noen innspill eller linker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har beiset en furu kjøpmannsdisk og bondebrisk med sort lakkbeis. Syns det ble kjempefint! Om du beiser bord, bør du bruke voks over bordplata så den tåler fukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hvitt er fint til sånt. Eller en annen helt lys farge.

Har gjort det selv, malte tv-benken, en skjenk og bena på (det trehvite) spisebordet + stolene hvitt. :) Ble mer helhetlig liksom, siden alt var i forskjellige farger fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Om du beiser bord' date=' bør du bruke voks over bordplata så den tåler fukt.[/quote']

Veldig godt tips, det der med voksen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hvitt er fint til sånt. Eller en annen helt lys farge.

Har gjort det selv, malte tv-benken, en skjenk og bena på (det trehvite) spisebordet + stolene hvitt. :) Ble mer helhetlig liksom, siden alt var i forskjellige farger fra før.

Det var veeeldig interessant å høre- for det er akkurat det jeg foreslo for mannen min i går- en kremfarge eller lys beige, men så var vi i tvil om det blir for liten kontrast til det lyse treverket i bordplaten. Har også lyst til å male noen andre møbler, men er ønsker egentlig ikke at alle møblene mine skal være helt mørke heller, derfor tenkte jeg på lys maling. Spennende dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Hvis du klikker her får du se hvordan kjøkkenbordet mitt ser ut, trehvit bordplate og hvitmalt "understell".

Bordet er eldgammelt og skikkelig slitt, men jeg synes faktisk det er litt kult jeg :) Gudene vet hvor mange farger det har hatt, jeg fant i hvert fall grønt, blått og gult. Det var veldig grønt da jeg fikk det (arv fra oldeforeldre), så jeg måtte jo male.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Makaronica

Jeg har flere furumøbler på stua som jeg er møkk lei av. Jeg har lyst til å male/beise dem svarte.

Er det noen som har erfaring med det? Jeg vil at fargen skal være heldekkende, sånn at treet ikke skinner gjennom. Jeg vil også at det skal være matt farge - da er det kanskje en matt maling som er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si det, Macaronika: Jeg synes også det er fint med svartemalte møbler akkurat nå. Men det har jo vært in et par år allerede- og er sikkert på vei ut snart! Og da kan jeg love deg at du blir enda mer møkk lei de beksvarte møblene dine om et par år til.

Er det ikke lurere å finne på noe som ikke er så i tiden? Det er det jeg forsøker på iallefall... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Makaronica
Vil bare si det, Macaronika: Jeg synes også det er fint med svartemalte møbler akkurat nå. Men det har jo vært in et par år allerede- og er sikkert på vei ut snart! Og da kan jeg love deg at du blir enda mer møkk lei de beksvarte møblene dine om et par år til.

Er det ikke lurere å finne på noe som ikke er så i tiden? Det er det jeg forsøker på iallefall... :)

Jeg tar imot tips med stor takk! :-) Det eneste jeg har bestemt meg for, er at det trehvite skal bort!

Stua vår er ganske stor, med mange vinduer, så den er ganske lys. Veggene er lyse, er usikker på hvilken farge, men noe a la eggehvit. Taket er hvitt, og vi har relativt lys parkett på gulvet.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt i forskjellige nyanser er jo veldig in nå da. Hagemøbler i tre som er malt i en ganske lys og sterk grønnfarge ser jeg for meg at kan bli ganske kult! Iallfall om det ikke skal stå midt på plenen. Sommerlig farge iallfall! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med fargen Symi?

Lurer på om jeg skal male 90-talls furumøblene mine i den fargen, men klarer liksom ikke å bestemme meg... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med fargen Symi?  

Lurer på om jeg skal male 90-talls furumøblene mine i den fargen, men klarer liksom ikke å bestemme meg... :roll:

Nei, det er kjempevanskelig å bestemme seg...

Jeg har beiset noen møbler og skap i teak-farge og oljet etterpå. Det synes jeg har blitt kjempefint! (Bla. kjøkkeninnredningen)

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...