AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #1 Skrevet 12. februar 2019 Høres kanskje ut som et luksusproblem men jeg få ALDRI være i fred føles det som. Det rakner for meg om jeg ikke får alenetid snart. Og da mener jeg en hel helg alene der jeg bare slapper av hjemme. Har en jobb der jeg reiser en del + noe representasjon, og jeg trenger derfor mye tid alene for å komme meg etter å ha vært med på ulike jobb events. Problemet er at mine venner forstår ikke dette. "Det er så lenge siden vi har sett deg, kan du ikke bli med på byen" osv. Svarer jeg er sliten også er det bare mas og furting av en annen verden når jeg sier jeg er sliten. Er spesielt 2 som er eksperter i å prøve å gi meg dårlig samvittighet. Har nylig vært bortreist og festet daglig med kolleger/kunder, jeg trenger da lang tid for å komme meg. Tåler bråk veldig dårlig og det føles som det skjærer i hodet mitt når det er for mye støy og snakking. Mulig jeg er rar men jeg trenger mye ro og fred. Hvordan kan jeg få folk til å forstå? Anonymkode: c0dcf...acd
Aragorn ll Elessar Skrevet 12. februar 2019 #2 Skrevet 12. februar 2019 Om du vil være alene så vær alene og dritt i hva måtte mene om det. 2
Pal Fungi Skrevet 12. februar 2019 #3 Skrevet 12. februar 2019 Det er slitsomt å være populær, bruker jeg å si..
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #4 Skrevet 12. februar 2019 1 minutt siden, Aragorn ll Elessar skrev: Om du vil være alene så vær alene og dritt i hva måtte mene om det. Ja jeg er det en del nå men folk blir jo så utrolig furtete og sure! Jeg er gjerne sosial, det er ikke det men nå har jeg reist jorda rundt på det ene og det andre i det siste og jeg er så sliten at jeg bare gråter. Verker i kroppen for jeg har sånn behov for fred. Anonymkode: c0dcf...acd
Aragorn ll Elessar Skrevet 12. februar 2019 #5 Skrevet 12. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja jeg er det en del nå men folk blir jo så utrolig furtete og sure! Jeg er gjerne sosial, det er ikke det men nå har jeg reist jorda rundt på det ene og det andre i det siste og jeg er så sliten at jeg bare gråter. Verker i kroppen for jeg har sånn behov for fred. Anonymkode: c0dcf...acd Dritt i om de furter og blir sure.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #6 Skrevet 12. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg er det en del nå men folk blir jo så utrolig furtete og sure! Jeg er gjerne sosial, det er ikke det men nå har jeg reist jorda rundt på det ene og det andre i det siste og jeg er så sliten at jeg bare gråter. Verker i kroppen for jeg har sånn behov for fred. Anonymkode: c0dcf...acd Si gjerne dette til dem slik at de forstår bedre. Anonymkode: 8b1d4...915 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #7 Skrevet 12. februar 2019 Lær deg og si nei på en hyggelig måte, det er viktig å lære seg. Anonymkode: 8e839...426 1
Million Skrevet 12. februar 2019 #8 Skrevet 12. februar 2019 MÅ du sitte med nesa i telefonen da? Kan du ikke bare sette den på lydløs, og legge den vekk i et par dager i helgen? Eller i det minste vente med å plukke den opp til det er for sent å bli med masete venninner ut på byen? Ikke noe problem i det hele tatt. Bare legg den vekk! 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #9 Skrevet 12. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Lær deg og si nei på en hyggelig måte, det er viktig å lære seg. Anonymkode: 8e839...426 Ja, jeg har sagt det også. Har avtalt å invitere folk på middag når jeg føler meg bedre, men jeg ble kalt egoistisk fordi jeg ikke ble med på grisefylla i Oslo i helgen.. det er forøvrig det siste jeg trenger og har sagt fra. Når man i tillegg jobber mye så begrenser det seg litt hva man orker sånn sosialt. Anonymkode: c0dcf...acd
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #10 Skrevet 12. februar 2019 Si at du har planer/avtaler/selskap med familien din. Til familien din sier du omvendt. Anonymkode: 6f829...494
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #11 Skrevet 12. februar 2019 Akkurat nå, Million skrev: MÅ du sitte med nesa i telefonen da? Kan du ikke bare sette den på lydløs, og legge den vekk i et par dager i helgen? Eller i det minste vente med å plukke den opp til det er for sent å bli med masete venninner ut på byen? Ikke noe problem i det hele tatt. Bare legg den vekk! Godt tips! Opplevde forøvrig at en venninne dukket opp uanmeldt på døra med en flaske vin her en dag.. fikk løyet på meg at jeg skulle sitte barnevakt men hun virket så skuffet. Virker ikke som folk forstår hvor intens jobben min er, og med tidsforskjeller, klimaforskjeller etc så trenger jeg litt tid på å komme meg. Anonymkode: c0dcf...acd
Gjest Arwen Undómiel Skrevet 12. februar 2019 #12 Skrevet 12. februar 2019 Så frekt, du skal ikke ha dårlig samvittighet hvertfall. Noen må tåle å få ett nei.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #13 Skrevet 12. februar 2019 Ikke ha dårlig samvittighet hvertfall, det er en kunst å lære seg å si nei uten å få dårlig samvittighet. Fikk det før. Anonymkode: 8e839...426
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #14 Skrevet 12. februar 2019 Vennene dine har ingen forutsetninger for å forstå at du får dekket hele det sosiale behovet gjennom jobben din, fordi du fester, reiser og herjer på den arenaen. De som skjønner deg der, er de som har en tilsvarende jobb. Det er helt meningsløst å tro at andre skal forstå en og enda mer meningsløst å bli sur fordi de ikke forstår. Folk forstår som regel bare det de kan relatere til selv. Du må bare sette grenser, på en hyggelig: men bestemt måte. Hvis noen blir sur: la dem bli sur. Anonymkode: e753f...e69 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #15 Skrevet 12. februar 2019 Jeg er introvert og det er ikke måte på hvor ofte jeg har glemt tlf på lydløs etter jobb eller at den lå i treningsbagen. 😅 Men innimellom så skjerper jeg meg og inviterer et par stk på vin bare en torsdagskveld, for da går folk gjerne litt tidligere hjem. Anonymkode: 8ebd3...f52
Gjest INGNTNG Skrevet 12. februar 2019 #16 Skrevet 12. februar 2019 Venner som kaller deg egoistisk fordi du takket nei til å dra på fest? Kanskje på tide å bytte dem ut. Det der hadde jeg ikke funnet meg i.
Bestevenninna di Skrevet 15. februar 2019 #17 Skrevet 15. februar 2019 Nå høres det ut som du har satt endel grenser som ikke helt har blitt respektert, og det er allerede lakt i en jobb å få vennene dine til å forstå. Men her tror jeg nok du trenger å ta en runde til. Personlig ville jeg ha invitert de hjem til deg én etter en. Ordnet koselig stemning med noe dere (du og den du inviterer) setter pris på sammen. Når dere har koset dere en stund ville jeg tatt opp det slik: jeg håper du veit at jeg er veldig glad i deg som venn. Jeg skjønner at du vil tilbringe mer tid sammen, og jeg setter pris på at du alltid inkluderer meg. Desverre så har jeg en jobb som tar store resurser ut i fra sosialiseringskontoen min. Ofte når jeg kommer hjem f.eks fra tur er jeg helt tom og har ikke noe energi å gi. Det er ikke personlig. Jeg har bare vært så mye rundt folk at jeg trenger å hente meg inn i samle energi i lengre perioder for å fungere. Hvis jeg ikke får samla meg greier jeg ikke slappe av og sette pris på det som er så fint med det vi har. Jeg er så heldig at jeg har mange gode vennskap, men jeg føler jeg ikke strekker til med tid. Derfor snakker jeg med dere én etter én. Fordi selv om jeg skulle ønsker å imøte komme ditt og deres behov, og får dårlig samvittighet når jeg må takke nei, så må jeg passe på å ikke gå på veggen. Jeg håper du forstår. Selv om vi ikke er like hyppig sosial så bryr jeg meg like mye om deg og ingenting er forandret mellom oss :). Jeg er gjerne med på ting i ny og ned, og du kan alltid ringe om det er noe. Jeg er selvfølgelig her for deg. Jeg trenger bare litt alenetid innimellom uansett hvordan du velger å gjøre det så handler det om å vise at du ser deres behov og gjerne skulle imøtekommer det, men det er ikke mulig da du har basalbehov som gjør at uten denne avslapping så fungerer du ikke som god venn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå