Ella Ellefantella Skrevet 12. februar 2019 #1 Skrevet 12. februar 2019 Har aldri savnet det og de beste brødene og pizzabunnene lager jeg uten elting. Dvs helt til nå, da jeg har skaffet meg pizzastål, da må glutenbindingene være sterkere for å klare å lage tynn nok. Og da må det visst eltes. Men jeg kan jo ikke kjøpe en kjøkkenmaskin bare fordi jeg trenger å elte en deig en gang i uka, det er dritdyrt OG tar stor plass. Med mindre noen kan overbevise meg om at det er noe smart jeg går glipp av? Heller mot å bare ta det som en treningsøkt, men vil høre her
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #2 Skrevet 12. februar 2019 Nå fikk jeg min kjøkkenmaskin i julegave, men du verden jeg kunne ikke vært foruten når jeg har blitt vandt med den ❤️ Jeg baker veldig mye, så jeg lager alt fra kakerøre, gjærdeiger, pizzadeig osv i den. Får deiger som er utrolig gode å jobbe med da jeg aldri har vært typen til å gidde å stå å kna deig for hånd i et kvarter. Anonymkode: 1eea5...42f
Jellybean Skrevet 12. februar 2019 #3 Skrevet 12. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nå fikk jeg min kjøkkenmaskin i julegave, men du verden jeg kunne ikke vært foruten når jeg har blitt vandt med den ❤️ Jeg baker veldig mye, så jeg lager alt fra kakerøre, gjærdeiger, pizzadeig osv i den. Får deiger som er utrolig gode å jobbe med da jeg aldri har vært typen til å gidde å stå å kna deig for hånd i et kvarter. Anonymkode: 1eea5...42f Wops skulle ikke være anonym 😂
Arkana Skrevet 13. februar 2019 #4 Skrevet 13. februar 2019 (endret) Alt av kakerører og brøddeiger. Jeg foretrekker gjærbakst som knas framfor no knead-gjærbakst som får en helt annen tekstur. For min del er den vel verdt å ha selv om den bare er i bruk en gang i uka, men har man ikke plass og ikke savner den heller så er det jo bare å la være. Endret 13. februar 2019 av Arkana 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #5 Skrevet 13. februar 2019 Jeg bruker min til alt av baking, både kakerører og gjærdeiger. Gjærdeiger skal jo gjerne eltes en god stund, man ser og smaker stor forskjell på gjærbakst som er eltet lenge kontra ikke lenge. Og man orker ikke å stå å elte den som en maskin og i så lang tid. Anonymkode: 6c1a0...c9b
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #6 Skrevet 13. februar 2019 Jeg baker mye, og "Majoren" er min bestevenn på kjøkkenet. Å røre/elte en glutenfri brøddeig i 20-30 minutter for hånd har jeg hverken styrke eller tid til. For ikke å snakke om når jeg skal bake kaker, eller lage kjøttfarser. Ellers bruker jeg blenderen til smoothies, og kvernen når jeg skal lage potetball. "Majoren" er i bruk 3-5 dager i uken, og jeg hadde ikke klart meg uten. Anonymkode: 883e3...128 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #7 Skrevet 13. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Å røre/elte en glutenfri brøddeig i 20-30 minutter for hånd har jeg hverken styrke eller tid til. Anonymkode: 883e3...128 For å klargjøre. Jeg lager ofte flere deiger i slengen, og hvis hver av dem skal eltes/røres i 10 minutter hver, blir det 20-30 minutter samlet. Anonymkode: 883e3...128
Ullvott Skrevet 13. februar 2019 #8 Skrevet 13. februar 2019 (endret) Jeg bruker «majoren» kun til to ting: elte gjærdeiger og kverne kjøtt. Til alle andre kakerører og deiger, kremer, marengs osv bruker jeg enten en tradisjonell mixmaster (dvs håndmikser med «stativ») eller jeg rører sammen for hånd. De sistnevnte metodene er mer lettvint på småting, tar mindre plass på benken, genererer mindre oppvask og blir i sum raskere og enklere. Majoren har mye utstyr, tar stor plass og er ikke framme veldig mange ganger i løpet av året, men til de tingene den brukes til er den veldig bra. Jeg har med andre ord ingen entydig konklusjon til deg, men kanskje mine innspill likevel kan være med og hjelpe deg i din egen vurdering? Endret 13. februar 2019 av Ullvott 1
Aubree Skrevet 13. februar 2019 #9 Skrevet 13. februar 2019 Jeg har to men bruker bare den ene:p har en bosch jeg bruker når jeg baker brød. Den er sollid og kraftig til gjærdeiger. Så har jeg en kenwood som jeg fikk av mannen for noen år siden, den har jeg brukt en gang, står i boden. Den er mer høvelig til kaker og det baker jeg lite av gitt 😛
skruf Skrevet 13. februar 2019 #10 Skrevet 13. februar 2019 Jeg har råflott nok både Kenwood major og ei snasen rød kitchenaid Kenwooden blir bare brukt til brøddeiger da kitchenaid´ en ikke har stor nok bolle eller motor til så tunge deiger. Så kenwooden står plassert i matboden, drar den bare frem når jeg skal bake ukas ladning med grovbrød Den røde lekre derimot står fremme på kjøkkenbenken hele tiden, bruker den til pizzadeig, søte gjærdeiger, krempisking, kakebaking, vaffelrøre, marengs, lager kjøttfarse....til ganske mye egentlig
^^Belle^^ Skrevet 13. februar 2019 #11 Skrevet 13. februar 2019 Jeg har en fra Kenwood, og bruker den til gjærdeiger (hvor jeg ikke bruker brødbakemaskinen - eltefunksjonen der er helt magisk) og når jeg lager cookies. Som er relativt ofte.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #12 Skrevet 16. februar 2019 Jeg ga bort kjøkkenmaskinen min. Baker ikke så ofte, og syntes det var mer styr med å dra frem maskinen enn bare å elte for hånd. Elter aldri deigen så lenge som anbefalt, men får nå lett og luftig bakst likevel Lar den alltid heve lenge da, vet ikke om det har noe å si? Anonymkode: d3c80...ece
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #13 Skrevet 16. februar 2019 Har en foodprossesor som jeg bruker til det meste. Tar litt plass,men virkelig verdt det.Noen eksempler. Bakst(gjærdeig,smørdeig,småkaker osv) Kakerører Hakking,rasping osv Pureer Nøttesmør Hummus Pisking av krem Anonymkode: 0972d...47b
NewInTown Skrevet 16. februar 2019 #14 Skrevet 16. februar 2019 Alt mulig. Brød, pizzadeig, kakedeig, visper ting som f.eks. krem, lager deiger med K-kroken, osv. Kjekk sak!
Ella Ellefantella Skrevet 18. februar 2019 Forfatter #15 Skrevet 18. februar 2019 Takk for svar! Jeg kommer neppe til å bruke den mer enn en gang i uka, men siden jeg er en pizzafrik så er det vel verdt det. Håper bare jeg finner noe som ikke koster 4-5000,- Jeg trenger ingen andre funksjoner enn elting, men de fleste har vel en haug. Hvis jeg først har det, så kan det jo hende at jeg lærer å bruke den til mer. Men jeg lager altså superbra og luftige brød uten elting.
pingeling Skrevet 18. februar 2019 #16 Skrevet 18. februar 2019 Jeg endte opp med å kjøpe en kjøkkenmaskin med for mye utstyr, fordi det var et så godt tilbud, og jeg regnet med at jeg ikke kom til å bruke en del av det. Var likevel billigere enn selve maskinen og det utstyret jeg ønsket meg. Overraskende nok har jeg brukt mye mer av den enn jeg trodde. Åpenbare ting som gjærdeig, kakerører, marengs og eggedosis. Mousser og kremer. Tertedeig og pastadeig. Kverning av kjøtt. Smotthies. Lager krydderblandinger (sånn små handy kopper med kvern som man sette på maskinen. De har lokk så har jeg ferdig tacokrydder på 1-2-3). Coleslaw går enda kjappere i maskinen. Jeg elsker maskinen min
exictence Skrevet 18. februar 2019 #17 Skrevet 18. februar 2019 Har du mange du baker til? Vi baker brød ca 1 gang i uken. Lager noen ganger pizza også. Men vi er få, og laver liten porsjon. Vi vil ikke ha kjøkkenmaskin som elter. Tenker at den tar stor plass. Og kanskje først og fremst at jeg tenker at det blir mer rengjøring i kjøkkenskaftet og det den henger på i maskinen. Synes det fungerer å elte med hendene, eller noen deig rører vi bare med en treskje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå