Gå til innhold

Sprengkåt hannhund med dårlig appetitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, som tittelen sier, jeg har en hannhund som nesten ikke spiser nå pga løpetid i området. Han får vanligvis tre måltider om dagen, men nå spiser han knapt ett. 

Bare lurer på hvordan dere håndterer deres hannhunder når de er sånn? Det er fryktelig slitsomt for oss begge, men jeg er også bekymret. Hva gjør man? 

Anonymkode: 71f49...bc5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tre måltider om dagen?

Anonymkode: baebc...b2a

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tre måltider om dagen?

Anonymkode: baebc...b2a

Det var den delen av innlegget du valgte å svare på? 

• Liker 3
Skrevet

Bikkjer skal vel bare ha ett måltid om dagen, så vidt jeg vet. 

Skrevet
5 minutter siden, FrankDrebin skrev:

Bikkjer skal vel bare ha ett måltid om dagen, så vidt jeg vet. 

Godt det er så mange eksperter her, da skal jeg slutte å ta han med til veterinæren med kostholdsspørsmål 😊

• Liker 6
Skrevet

Jeg stiller spørsmålet på nytt:

Hva gjør dere med deres kåte hannhunder, mtp appetitt og andre ting? 

Det er det eneste jeg lurer på. 

Skrevet

Heia!,

dette er helt normalt. Vi hadde en hannhund som heller ikke fikk i seg mye mat når nabotispene hadde løpetid. Så gjorde vi det enda mer tullete for oss med å anskaffe oss en hund til, ei tispe. Når tispa fikk løpetid så klarte han seg på luft og kjærlighet i den verste perioden. For å forsikre oss om at han fikk i seg litt næring tok vi han med på tur i skogen alene, og med på turen hadde vi med en hundepølse. På det meste spiste han vel ikke på 4-5 dager. 

Hvorfor gir dere hunden mat 3 ganger for dagen? Holder vel fint med 2, en morgen og en ettermiddag. 

Anonymkode: d482e...0c2

Skrevet

Det finnes knapt større gruppe av bedrevitere enn hundeeiere.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Heia!,

dette er helt normalt. Vi hadde en hannhund som heller ikke fikk i seg mye mat når nabotispene hadde løpetid. Så gjorde vi det enda mer tullete for oss med å anskaffe oss en hund til, ei tispe. Når tispa fikk løpetid så klarte han seg på luft og kjærlighet i den verste perioden. For å forsikre oss om at han fikk i seg litt næring tok vi han med på tur i skogen alene, og med på turen hadde vi med en hundepølse. På det meste spiste han vel ikke på 4-5 dager. 

Hvorfor gir dere hunden mat 3 ganger for dagen? Holder vel fint med 2, en morgen og en ettermiddag. 

Anonymkode: d482e...0c2

Okey, det er godt å høre, men man blir jo naturligvis engstelig. Er ofte vanskelig å vite om oppførselen hans kommer av sykdom eller bare... Tisper 😛

Når det kommer til antall måltider så er det helsegrunner til det 😊

Skrevet

Jeg kastrerte han, for han ble fader meg helt komplett stokk iddiot av tisper med løpetid. Fungerte knall!

MEN dette er jo et stort inngrep for et "lite" problem. Det jeg mener er at hvis hunden din "bare" får dårlig appetitt, så må du bare la han la være å spise. Det tåler han. Men hvis han i tillegg uler, sørger, blir urolig og spinnvill på tur, slik at rullgardina bare går ned, så kan det hende det er bedre for han å slippe å bli styrt av disse hormonene.

Hannhunden min var en kjempeflott hund, lydig og lykkelig - men med løpetid i nabolaget ble han en skygge av seg selv, nærmest overbemannet av disse onde hormonene. Og det skiftet på SEKUNDET han fikk feromoner i snuta. Det var veldig slitsomt for han, og han har det mye bedre nå som han er kastrert.

Anonymkode: 52ddd...1b3

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kastrerte han, for han ble fader meg helt komplett stokk iddiot av tisper med løpetid. Fungerte knall!

MEN dette er jo et stort inngrep for et "lite" problem. Det jeg mener er at hvis hunden din "bare" får dårlig appetitt, så må du bare la han la være å spise. Det tåler han. Men hvis han i tillegg uler, sørger, blir urolig og spinnvill på tur, slik at rullgardina bare går ned, så kan det hende det er bedre for han å slippe å bli styrt av disse hormonene.

Hannhunden min var en kjempeflott hund, lydig og lykkelig - men med løpetid i nabolaget ble han en skygge av seg selv, nærmest overbemannet av disse onde hormonene. Og det skiftet på SEKUNDET han fikk feromoner i snuta. Det var veldig slitsomt for han, og han har det mye bedre nå som han er kastrert.

Anonymkode: 52ddd...1b3

Ja, jeg vurderer å prøve kjemisk kastrering, for han blir helt idiot. Det er ikke bare appetitten, det er konstant piping, pesing, forhudskatarr (han har vanligvis litt, men det blir ekstra voldsomt), våte drømmer (gøy å stå opp og tråkke direkte i en dam av.. Vel..), jeg henger etter han som et slips på tur, han nekter å være med inn igjen, og er... Et mareritt 😅 jeg elsker han, men herregud finn.no er litt attraktivt akkurat nå. 

Skrevet

Jeg ville også vurdert kjemisk kastrering. Det er ikke godt for ham, verken fysisk eller mentalt, å gå med så mye stress så lenge. Evt, hvis det kun dreier seg om de få ukene nabotispa har løpetid og han er rolig resten av året, så kan du høre om noen kan passe ham akkurat de ukene.

Ellers ser jeg virkelig ikke problemet med å gi ham mat tre ganger om dagen. Tror det kan være bedre for både fordøyelse og metthetsfølelse enn den tradisjonelle "ett måltid om dagen". :)

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stiller spørsmålet på nytt:

Hva gjør dere med deres kåte hannhunder, mtp appetitt og andre ting? 

Det er det eneste jeg lurer på. 

Kastrerer den. Så får den (og du) et roligere liv, og den slipper å stresse seg mager hver gang en tispe i distriktet har løpetid. For et stressende liv for en hund!

Jeg hadde hannhund før, og tispe, men tispen var kastrert så hun hadde aldri løpetid. Likevel var hannhunden helt besatt, og forsøkte å ri på henne hver gang tispen reiste seg og gikk over gulvet - HELE tiden! Det ble et sånt mas for tispen at hun faktisk begynte å slåss med han et par ganger. Det avskrekket han ikke, han bare fortsatte. For å beholde husfreden dem i mellom, gikk vi til veterinær og fikk hannen kastrert. Han sluttet tvert med sin plagsomme oppførsel, fra samme dag han kom hjem fra klinikken. Fred og ro var gjenopprettet.

Anonymkode: 0d702...1b6

Skrevet
2 minutter siden, Tabris skrev:

Jeg ville også vurdert kjemisk kastrering. Det er ikke godt for ham, verken fysisk eller mentalt, å gå med så mye stress så lenge. Evt, hvis det kun dreier seg om de få ukene nabotispa har løpetid og han er rolig resten av året, så kan du høre om noen kan passe ham akkurat de ukene.

Ellers ser jeg virkelig ikke problemet med å gi ham mat tre ganger om dagen. Tror det kan være bedre for både fordøyelse og metthetsfølelse enn den tradisjonelle "ett måltid om dagen". :)

Problemet er at vi bor i et område med mye tisper, og i stedet for at alle har løpetid samtidig så overlapper de hverandre. Det er derfor ganske ofte, og lenge av gangen. Så jeg får ganske vondt av han. 

Og ja, jeg er helt enig. 😊

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kastrerer den. Så får den (og du) et roligere liv, og den slipper å stresse seg mager hver gang en tispe i distriktet har løpetid. For et stressende liv for en hund!

Jeg hadde hannhund før, og tispe, men tispen var kastrert så hun hadde aldri løpetid. Likevel var hannhunden helt besatt, og forsøkte å ri på henne hver gang tispen reiste seg og gikk over gulvet - HELE tiden! Det ble et sånt mas for tispen at hun faktisk begynte å slåss med han et par ganger. Det avskrekket han ikke, han bare fortsatte. For å beholde husfreden dem i mellom, gikk vi til veterinær og fikk hannen kastrert. Han sluttet tvert med sin plagsomme oppførsel, fra samme dag han kom hjem fra klinikken. Fred og ro var gjenopprettet.

Ja, det høres fristende ut.. Jeg skal ta det opp med veterinæren neste gang vi er der. 

Siden du har gått gjennom dette, hvordan fikk du godkjenning til å fjerne dem helt? Har hørt det er litt vanskelig å få til. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet er at vi bor i et område med mye tisper, og i stedet for at alle har løpetid samtidig så overlapper de hverandre. Det er derfor ganske ofte, og lenge av gangen. Så jeg får ganske vondt av han. 

Og ja, jeg er helt enig. 😊

Da hadde jeg definitivt kastrert, evt kjemisk i første omgang. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det høres fristende ut.. Jeg skal ta det opp med veterinæren neste gang vi er der. 

Siden du har gått gjennom dette, hvordan fikk du godkjenning til å fjerne dem helt? Har hørt det er litt vanskelig å få til. 

En venninne i Drammensområdet har fått kastrert sine uten noe "unnskyldning". Tror det har blitt enklere og vanligere. Kan ikke forstå hvorfor det skal være et problem, andre hanndyr kastreres uten spørsmål, selv uten noen form for adferdsproblemer. 

Anonymkode: 642f3...a40

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fjerne hva helt? Testiklene? De fjernes jo alltid ved kastrering. 

Det var ikke noe problem det, jeg forklarte det sånn det ble forklart ovenfor. At han ikke greide å se tispen stå eller gå oppreist uten å prøve og ri på henne, og at hun nå var så møkklei at det var i ferd med å bryte ut krig mellom dem hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...