Gjest Revenka Skrevet 11. april 2005 #1 Skrevet 11. april 2005 Pleier dere å irettesette andres hunder? Tenker på da når du skal passe den og eieren ikke er der, eller når hund og eier er på besøk hos dere og bikkja gjør noe din egen hund ikke får lov til. F.eks gå opp i sofa, seng, ta ting fra boret, hoppe opp på folk, trekker enormt i båndet, bjeffer når den vil leke osv. Vi passer en hund nå, og jeg føler meg veldig streng :-( Men jeg vil ikke ta hensyn til hva hunden får lov hjemme. Jeg vil ikke at den skal sove i sengen vår når ikke vår hund får lov til det. Eller opp i sofaen, eller trekke i båndet på tur (spesielt pyton når man skal gå med 2 på en gang), eller stjele ting fra bordet (mat, klokke, mobil), stjele ting fra skapet (leker, ytterklær) for å ødelegge det. Biter det i stykker. Bikkja er hele tiden på utskikk etter noe å stjele. I bil har jeg ikke bur til den vi passer, og den prøver konstant å komme og sette seg på passasjersetet foran, og det skal ikke bli besudlet av hund! Man blir jo lei til slutt. Er ikke nei et nei? Eier og hund har vært på besøk hos meg sammen før, og da sa jeg nei da hunden prøvde å gå opp i sofaen. Fikk da beskjed av eier om at det var for strengt. Det ble for mye for hunden. Nei, dette er siste gang vi passer andres hunder. Må si at jeg har passet samme hunden flere ganger før, og den er like ille hver gang. Man blir sannelig vant til sin egen hund, og syns den er helt perfekt
Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2005 #2 Skrevet 11. april 2005 Hehe, en hundeeier på besøk hos andre kan da ikke reagere på at huseier ikke vil ha hunden opp i sofaen! Hadde jeg passet hunden for noen, hadde jeg sagt på forhånd hva jeg kom til å tillate og ikke. Du gjør eieren en tjeneste... nei, jeg ville heller ikke brukt av tiden min til å passe andres hunder hvis det skulle være sånn. Det tar tross alt tid og tilrettelegging om man skal ta seg av et dyr.
LilleBille Skrevet 11. april 2005 #3 Skrevet 11. april 2005 En hund som er på besøk hos meg foreventer jeg at eieren har kontroll på - at den selvfølgelig ikke skal opp i sofa etc. eller inn i alle rom etc. Sier ikke eieren noe - ville jeg selvfølgelig nekte hunden å gå i sofa etc. - skulle bare mangle. Rent bortsett fra det .. er det å passe andres hunder ofte utrolig mye styr .. når hundene er borte hjemmefra blir det alltid mer stress og hunder som er rolige hjemme - blir ofte mer "propell"..
nessi Skrevet 11. april 2005 #4 Skrevet 11. april 2005 Hos meg gjelder mine regler, både for min egen og andres hunder . Jeg sier ifra til hunder som gjør ting jeg ikke liker uavhengig om eier er der eller ikke, så lenge de er inne i mitt hjem.
Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2005 #5 Skrevet 11. april 2005 Liten digresjon, men; Nessi - det gjør jeg også. Og det gjelder barn på besøk også!
Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2005 #6 Skrevet 11. april 2005 Jeg mener det er uproblematisk å nekte andres hund å gå opp i DIN sofa. Tviler på at den blir forvirret av den grunn. Den skjønner jo at den er i et annet hus og hos en annen person.. Verre å lære den til uvaner da; å tigge, feks.
Gjest Revenka Skrevet 11. april 2005 #7 Skrevet 11. april 2005 Takk for responsen her. Jeg gleder meg til det bare blir en hund her ja. Siden vi ikke har hage må jeg gå 6 turer om dagen, hver bikkje får 3 turer (morgen-middag-kveld), så nå er jeg lei. Kjøpte parkobbel, men siden den ene ikke vet hvordan man går i bånd er det håpløst. Nå bruker jeg bikkja mi sin strup på den jeg passer og nå trekker hun ikke. Det skal bli deilig når hun drar hjem selv om hun er en søt hund når jeg ikke har ansvaret
koma Skrevet 11. april 2005 #9 Skrevet 11. april 2005 Enig med resten her - hos/med meg gjelder mine regler. At "det blir for mye for hunden" er jo forresten litt komisk.
Cherie Skrevet 11. april 2005 #10 Skrevet 11. april 2005 Jeg er like streng til andres hundersom til min egen. Akkurat det med båndet blir litt vanskelig. Man kan jo ikke vente at hunden man passer plutselg skal forstå noe den ikke kan. Har et antitrekkbånd jeg bruker på disse hormonbombene jeg passer til stadighet. På det meste er det tre hunder hjemme hos meg, men har nada problem med å gå tur med de samtidig. I bilen setter jeg hunden som passes inn i buret og har min løs... men stå på dine krav innendørs. Men om det går på at eier ikke vil at du skal ta fysisk i deres hund...synes jeg man skal prøve å holde seg til det eieren ønsker ..innen rimelighetens grenser... men man kommer langt med stemme og vann.
Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2005 #11 Skrevet 11. april 2005 (...)men man kommer langt med stemme og vann. Vann?
Cherie Skrevet 12. april 2005 #12 Skrevet 12. april 2005 om hunden er ille til å f.eks stjele fra bordet ... har man en spruteflaske i nærheten......
Trampe Skrevet 12. april 2005 #13 Skrevet 12. april 2005 Skjønner ikke problemet til den hundeeieren altså. Når man kommer på besøk til noen og har med seg hunden sin, skal man såklart følge huseierens regler! Ingen av våre venner har hund, men om vi skulle fått besøk av en, ville jeg absolutt ikke hatt den i sofaen. Og i senga?!! Nei huff... ihvertfall om du ikke har din egen hund i senga - da er det en uting å ha andres hunder i senga. Jeg synes dette vitner om mer enn en uoppdragen hund - like mye en uoppdragen eier.
Gjest Gjesta Skrevet 13. april 2005 #15 Skrevet 13. april 2005 Tja...er svaret mitt her. jeg liker ikke å gjøre det, men jeg må jo det da om hunden er helt umulig. Jeg er veldig forsiktig med dette og unngår det så langt det er mulig...
Gjest Anonymous Skrevet 14. april 2005 #16 Skrevet 14. april 2005 Ja det er viktig at hunden skjønner hvem som er sjefen fra første stund. jeg har en Amstaff og har ikke noen problemer med å sette den på plass, men så er jeg Mann da. Jeg har også passet hunder for kompiser og det har stort sett vært tøffe hunder men det var ingen tvil om hvem som ble sjefen. Det er viktig at hunden ser på deg som en leder.
smidja Skrevet 14. april 2005 #18 Skrevet 14. april 2005 Ja det er viktig at hunden skjønner hvem som er sjefen fra første stund. jeg har en Amstaff og har ikke noen problemer med å sette den på plass' date=' men så er jeg Mann da. Jeg har også passet hunder for kompiser og det har stort sett vært tøffe hunder men det var ingen tvil om hvem som ble sjefen. Det er viktig at hunden ser på deg som en leder.[/quote'] Sorry, kunne ikke la være å le av den ene setningen din der om at du er Mann. So what? Har ikke noe problemer med å ha kustus på mine hunder selv om jeg er jente. Og bare så det er sagt; min mann er av den oppfatning av at jo strengere han er, jo mer kustus på hundene har han. Det er da merkelig at de hører mer på meg, og er mye mer hengivne ovenfor meg da.... Say no more...
Gjest Anonymous Skrevet 14. april 2005 #19 Skrevet 14. april 2005 Jeg har faktisk Amstaff og det krever en Mann som er tøff nok til å hanskes med den om den skal bli normal i hue. Jeg har hatt flere tøffe hunder, men det har aldri vært noen spørsmål om hvem som er sjefen. Alle mine hunder har adlydet meg. Hvor gammel den er? Hvilken rolle spiller det? Den er fire år.
Gjest Gjesta Skrevet 15. april 2005 #20 Skrevet 15. april 2005 Hvis en passer en hund som har helt andre vaner enn det som er lov hos en selv. Så ville jeg funnet en balanse i hva du kan overse og hva du ikke kan overse. Man kan ikke oppdra en hund i to dager slik man vil ha det - det blir lite hyggelig og masende. Men jeg hadde ikke spurt hundeeier om hvordan jeg skal ha det i mitt hus- jeg hadde tatt det for gitt at slik er det i mitt hus og jeg bestemmer i mitt hus. Man må finne en grei løsning som en selv kan leve med og som ikke gjør det for slitsomt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå