AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #1 Skrevet 12. februar 2019 Min samboer har en 15 år gammel datter som nå skal være med sin mor til sydligere strøk. Vi har også en felles datter på 6. 15 åringen gleder seg såklart til denne turen og snakker om den, men jeg har reagert på er hvordan hun har "hovert" seg fremfor 6 åringen. Hver eneste dag hele tiden kommer hun med "stikk" som "om noen dager så skal jeg bade i basseng hele dagen", "om en uke skal jeg på ett stort badeland", "da skal jeg på tivoli", "du får ikke reise på ferie" osv.. Seksåring blir så klart lei seg og misunnelig og reagerer som en seksåring kan reagere.. Med sutring, sjalusi og sinne. Dette begynner å irritere meg. Hver eneste dag går med til trøsting og drama. Nå, etter over en uke, har jeg bedt 15 åring om å ikke snakke mer om turen.. Jeg orker det ikke. Far er bortreist og jeg står alene med alt dramaet... Er dette slemt av meg? Hun gleder seg jo, men samtidig så gjør hun dette kun for å lage misunnelse og styr.. Anonymkode: 5be5e...5ae 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 Populært innlegg #2 Skrevet 12. februar 2019 Nei, det er ikke slemt av deg. Jeg skjønner deg godt. Hun er 15 år og bør vite bedre. Anonymkode: 2fb80...e4a 53
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #3 Skrevet 12. februar 2019 Nei, det er ikke slemt av deg. Selv om du er stemor har du lov til å si i fra og sette grenser. Jeg forstår deg og seksåringen godt. Anonymkode: 26898...603 25
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #4 Skrevet 12. februar 2019 Så klart er det slemt av 15 åringen.. men det er vel kanskje en måte å kompensere for at hun egentlig er sår/misunnelig for at 6 åringen får bo med sine foreldre HELE tiden og slipper 2 hjem etc.. Anonymkode: 785fd...881 34
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #5 Skrevet 12. februar 2019 Jeg syns helt klart du kan si fra til 15-åringen at nok er nok. Jeg hadde kanskje til og med truet med å ta 6 åringen med på ferie i sommer og la 15 åringen være igjen hjemme siden hun allerede har vært på ferie. Anonymkode: a7a7a...911 9
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #6 Skrevet 12. februar 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så klart er det slemt av 15 åringen.. men det er vel kanskje en måte å kompensere for at hun egentlig er sår/misunnelig for at 6 åringen får bo med sine foreldre HELE tiden og slipper 2 hjem etc.. Anonymkode: 785fd...881 Her var kloke tanker og ord. Anonymkode: d7559...42d 15
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #7 Skrevet 12. februar 2019 Stedatter eller datter, dette er bare drittoppførsel av en tenåring. Også mot ei på 6 år da.. Kompensere for sårhet eller ikke. Hun er 15 år. Søstra er 6... dere får snakke med henne å si at det ikke er greit. Anonymkode: 7f782...0b5 44
Gjest Krampus Skrevet 12. februar 2019 #8 Skrevet 12. februar 2019 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns helt klart du kan si fra til 15-åringen at nok er nok. Jeg hadde kanskje til og med truet med å ta 6 åringen med på ferie i sommer og la 15 åringen være igjen hjemme siden hun allerede har vært på ferie. Anonymkode: a7a7a...911 I alle dager... Endret 12. februar 2019 av Krampus
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #9 Skrevet 12. februar 2019 Hun er 15 år, så det er absolutt på sin plass å be henne tie stille om ferien fordi hennes 6-årige søster blir misunnelig. Kan du ta med 6-åringen på ferie slik at hun også får kommet til «syden»? Da kan du jo trøste henne med at «til sommeren skal vi også reise». Anonymkode: 163e1...b2a 6
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #10 Skrevet 12. februar 2019 Synes det var i overkant dramatisk at 15-åringen ikke skal få prate om det hun gleder seg til engang. Nå skaper du jo i hennes øyne bare en ond sirkel hvor hun må misunne 6-åringen for å få all din støtte. Moren min sa til meg da jeg var liten at «det er ikke lov å friste andre», altså prøve å få dem til å bli misunnelige. Man kan derimot få lov til å prate om det på en ordentlig måte. Synes du skal omformulere deg selv ovenfor 15-åringen snarest. Anonymkode: 1330d...5ee 16
TeamWP Skrevet 12. februar 2019 #11 Skrevet 12. februar 2019 1 minutt siden, Merricat skrev: I alle dager... I alle dager var akkurat det jeg tenkte og! Hvorfor synke ned på 15åringens nivå og være slem tilbake? 7
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #12 Skrevet 12. februar 2019 1 minutt siden, Merricat skrev: I alle dager... Nei, man må jo ikke glemme at barn med skilte foreldre har krav på dobbelt opp med ferier, for de kan jo ikke utelates fra fars og stemples ferieplaner, må vite... TS: Når 15-åringen alt har fått sydentur i år så er det helt innafor å reise med kun 6-åringen. Anonymkode: 163e1...b2a 15
Daria Skrevet 12. februar 2019 #13 Skrevet 12. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, man må jo ikke glemme at barn med skilte foreldre har krav på dobbelt opp med ferier, for de kan jo ikke utelates fra fars og stemples ferieplaner, må vite... TS: Når 15-åringen alt har fått sydentur i år så er det helt innafor å reise med kun 6-åringen. Anonymkode: 163e1...b2a Nei, man utelater faktisk ikke et barn fra familiens ferieplaner, det burde virkelig være en selvfølge for alle foreldre med dine/mine/våre-problematikken. Man forskjellsbehandler ikke søsken på den måten. Det er helt greit å be 15-åringen ikke prate så mye om turen foran lillesøster - hun må få lov til å glede seg, men hun trenger ikke benytte enhver anledning til å terge søsteren. 23
matrobot Skrevet 12. februar 2019 #14 Skrevet 12. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette begynner å irritere meg. Hver eneste dag går med til trøsting og drama. Nå, etter over en uke, har jeg bedt 15 åring om å ikke snakke mer om turen.. Jeg orker det ikke. Far er bortreist og jeg står alene med alt dramaet... Er dette slemt av meg? Hun gleder seg jo, men samtidig så gjør hun dette kun for å lage misunnelse og styr.. Prøv å snakke rolig med datteren om det (hvis mulig). Mange tenåringer er egosentriske - liksom, meg meg meg . alt går rundt meg. Prøv å lære henne et annet perspektiv. Hva synes hun hvis f.eks. du og 6-åringen drar til syden og hun får ikke være med? Vil det være godt for henne at 6-åringen skal hele tiden gni det inn? Men jeg har ingen tenåringsbarn her i huset enda, så det kan selvsagt være annerledes. Men prøv å behandle henne som et "voksent" menneske, selv om hun er fortsatt et barn. 7
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #15 Skrevet 12. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min samboer har en 15 år gammel datter som nå skal være med sin mor til sydligere strøk. Vi har også en felles datter på 6. 15 åringen gleder seg såklart til denne turen og snakker om den, men jeg har reagert på er hvordan hun har "hovert" seg fremfor 6 åringen. Hver eneste dag hele tiden kommer hun med "stikk" som "om noen dager så skal jeg bade i basseng hele dagen", "om en uke skal jeg på ett stort badeland", "da skal jeg på tivoli", "du får ikke reise på ferie" osv.. Seksåring blir så klart lei seg og misunnelig og reagerer som en seksåring kan reagere.. Med sutring, sjalusi og sinne. Dette begynner å irritere meg. Hver eneste dag går med til trøsting og drama. Nå, etter over en uke, har jeg bedt 15 åring om å ikke snakke mer om turen.. Jeg orker det ikke. Far er bortreist og jeg står alene med alt dramaet... Er dette slemt av meg? Hun gleder seg jo, men samtidig så gjør hun dette kun for å lage misunnelse og styr.. Anonymkode: 5be5e...5ae Det er ikke slemt å snakke om turen, men det er slemt å hovere og å gi stikk. Det hadde jeg sagt klart ifra med en gang. Anonymkode: c1bb3...6fc 13
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #16 Skrevet 12. februar 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns helt klart du kan si fra til 15-åringen at nok er nok. Jeg hadde kanskje til og med truet med å ta 6 åringen med på ferie i sommer og la 15 åringen være igjen hjemme siden hun allerede har vært på ferie. Anonymkode: a7a7a...911 Nei, det holder at én oppfører seg barnslig. Anonymkode: bd82e...c43 7
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #17 Skrevet 12. februar 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns helt klart du kan si fra til 15-åringen at nok er nok. Jeg hadde kanskje til og med truet med å ta 6 åringen med på ferie i sommer og la 15 åringen være igjen hjemme siden hun allerede har vært på ferie. Anonymkode: a7a7a...911 True? Man skal ikke true og heller ikke si ting man ikke gjennomfører. Ikke sikkert ts har råd til å bruke titusener kun for å få frem et poeng... Ikke helt hva jeg ville gjort. Det holder med å si at det ikke er lov å gni det inn. Er behovet for å gni det inn så stort at hun ikke kan la være så kan hun bli på rommet sitt til lysten går over og hun igjen kan oppføre seg som folk. Anonymkode: c1bb3...6fc 10
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #18 Skrevet 12. februar 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så klart er det slemt av 15 åringen.. men det er vel kanskje en måte å kompensere for at hun egentlig er sår/misunnelig for at 6 åringen får bo med sine foreldre HELE tiden og slipper 2 hjem etc.. Anonymkode: 785fd...881 Det at hun har to hjem gjør det ikke greit å oppføre seg slik.. Hun har to foreldre som bryr seg og som er veldig glad i henne hun også.. Og får faktisk dobbelt opp med ferier, gaver og feiringer 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er 15 år, så det er absolutt på sin plass å be henne tie stille om ferien fordi hennes 6-årige søster blir misunnelig. Kan du ta med 6-åringen på ferie slik at hun også får kommet til «syden»? Da kan du jo trøste henne med at «til sommeren skal vi også reise». Anonymkode: 163e1...b2a Vi skal på ferie alle sammen til sommeren.. Å "kompensere" sydenturen med en ferie blir feil.. Seksåringen forstår at søsteren har en mamma ett annet sted, og derfor får reise på ferie med hun også... 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det var i overkant dramatisk at 15-åringen ikke skal få prate om det hun gleder seg til engang. Nå skaper du jo i hennes øyne bare en ond sirkel hvor hun må misunne 6-åringen for å få all din støtte. Moren min sa til meg da jeg var liten at «det er ikke lov å friste andre», altså prøve å få dem til å bli misunnelige. Man kan derimot få lov til å prate om det på en ordentlig måte. Synes du skal omformulere deg selv ovenfor 15-åringen snarest. Anonymkode: 1330d...5ee jeg har jo selvfølgelig sagt ifra at hun må slutte med hoveringen før jeg ba henne om å slutte helt.. Anonymkode: 5be5e...5ae 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #19 Skrevet 12. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: True? Man skal ikke true og heller ikke si ting man ikke gjennomfører. Ikke sikkert ts har råd til å bruke titusener kun for å få frem et poeng... Ikke helt hva jeg ville gjort. Det holder med å si at det ikke er lov å gni det inn. Er behovet for å gni det inn så stort at hun ikke kan la være så kan hun bli på rommet sitt til lysten går over og hun igjen kan oppføre seg som folk. Anonymkode: c1bb3...6fc Når vi reiser på ferie, så får alle barna være med. punktum. Det er aldri ett tema at noen skal være igjen hjemme uten at det er ett ønske Anonymkode: 5be5e...5ae 5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #20 Skrevet 12. februar 2019 Jeg hadde satt ned foten plent. En sak er å prate løst om at man gleder seg, en annen sak en hva hun gjør, det er direkte slemt. Anonymkode: 0b166...dce 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå