Gå til innhold

Bryllup i utlandet og gaveønsker

Anbefalte innlegg

Skrevet

En av mine gode venninner har bestemt seg for å gifte seg i et land i Syden. Ingen spesiell grunn, annet enn at de får veldig mye mer for pengene der, og hun sparer dermed veldig mye på den store prinsesse-dagen sin. De skal ha 150 gjester, hun skal ha kjole til 50.000 kr osv, så det er klart det hjelper på budsjettet å holde bryllupet i et annet, og mye billigere, land enn Norge.

Jeg og mannen min har nå bestilt fly og hotell, det kom på rundt 15.000 for en langhelg (og da har vi bestilt på det rimeligste hotellet vi fant i nærheten, og med veldig kjipe flytider, for å få det så rimelig som mulig). I tillegg må vi jo betale for transport til og fra flyplassen, alle andre måltider enn selve bryllupsmiddagen ++, så totalt må vi regne med at det å delta i bryllupet hennes kommer på minimum 20.000 totalt for meg og mannen. Og i tillegg må vi bruke dyrebare feriedager- som vi i utgangspunktet aller helst ville ha brukt sammen med barna våre.

I dag ble jeg imidlertid litt satt ut, da venninnen sendte melding til alle gjestene på Facebook, og annonserte at ønskelisten var lagt ut. Billigste gave på listen koster 1000 kr, mens de fleste gavene ligger på 2-5000 (og noen enda dyrere). Tidligere, når venninner av meg har giftet seg i utlandet, har de aldri hatt ønskelister. de har tvert imot sagt at de ikke ønsker seg noe fordi det er gave i seg selv, at gjestene velger å prioritere å komme. Ved andre bryllup i utlandet har jeg også opplevd at brudeparet har ordnet med ekstra rimelig overnatting for gjestene (at de f.eks har inngått en avtale med et hotell, at de har leid en hel herregård som gjestene kan bo på o.l.) 

Her er det imidlertid overhode ingen «sponsing» av gjestene- men vi må svelge en massiv kostnad for å delta i bryllupet. Når vi da attpåtil blir pådyttet en ønskeliste som er langt dyrere enn hva jeg hadde i mitt eget (riktignok bittelille og beskjedne) bryllup, må jeg si jeg reagerer ganske kraftig..!

Hva tenker dere andre? Synes dere at det er helt greit å bli pålagt en masse utgifter knyttet til venners bryllup- for så å i tillegg måtte kjøpe en dyr gave?? Eller er det jeg som er «gjerrig»??

Anonymkode: bb922...d1d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp gave, men drit i ønskelista! Så lenge de ikke har magemål på hva dette koster for gjestene eller hva som er normalt for venner å gi i bryllupsgave (nei, det er ikke slik at alle gir for minst 1000 kroner i den virkelige verden), så blir det slik. Alternativet er selvsagt at dere er flere (mange) venner som går sammen og spleiser på noe av det som står på kravsspesifikasnjonen ønskelista deres. 

• Liker 8
Skrevet

Personlig syns jeg dette er veldig frekt. Jeg syns i utgangspunktet det er en uting å legge bryllup til utlandet når det betyr store kostnader for gjestene (som føler seg presset til å delta, og man sparer masse penger selv). 

Men å forvente rådyre gaver i tillegg er virkelig freidig. Jeg tror jeg hadde sett bort fra den ønskelista, og heller kjøpt en billig gave eller gitt dem noe hjemmelaget. 

Anonymkode: 117ea...05a

• Liker 8
Skrevet

Er det en omgangskrets med veldig god råd, da? Har vært i et par bryllup i utlandet men da har paret ordnet rabatter på rommene. Har kjøpt gaver til dem, men ikke like dyre som de som gifter seg i Norge.

Anonymkode: 15b87...ed6

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det en omgangskrets med veldig god råd, da? Har vært i et par bryllup i utlandet men da har paret ordnet rabatter på rommene. Har kjøpt gaver til dem, men ikke like dyre som de som gifter seg i Norge.

Nei, ingen i vennekretsen har fryktelig god råd. De aller fleste av oss er småbarnsforeldre med gjennomsnittlig betalte jobber (lærere, politi, sykepleiere osv) og store boliglån (siden vi bor i Oslo, de fleste av oss). Venninnen min og han som skal bli mannen hennes har heller ikke voldsomt bra betalte jobber- men de har ikke barn (ennå), så det er klart de har litt bedre råd enn de fleste gjestene sånn sett. 

Men en over her foreslo å gi en hjemmelaget gave- eller eventuelt å gi noe annet, og billigere, enn det som er på ønskelisten. Det var forslag jeg likte- og som jeg tror vi kommer til å gå for :jepp: 

ts

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ingen i vennekretsen har fryktelig god råd. De aller fleste av oss er småbarnsforeldre med gjennomsnittlig betalte jobber (lærere, politi, sykepleiere osv) og store boliglån (siden vi bor i Oslo, de fleste av oss). Venninnen min og han som skal bli mannen hennes har heller ikke voldsomt bra betalte jobber- men de har ikke barn (ennå), så det er klart de har litt bedre råd enn de fleste gjestene sånn sett. 

Men en over her foreslo å gi en hjemmelaget gave- eller eventuelt å gi noe annet, og billigere, enn det som er på ønskelisten. Det var forslag jeg likte- og som jeg tror vi kommer til å gå for :jepp: 

ts

Høres ut som hun virkelig vil ha prinsessedagen sin, ja! 
Gå for hjemmelaget eller utenom ønskelisten, jeg synes det er en god ide:) 

• Liker 1
Skrevet

Vi giftet oss også i utlandet, men vi spesifiserte på innbydelsen at vi IKKE ønsket gaver.  Den største gaven vi kunne få var at folk tok seg tid og råd til å komme så langt for å feire oss. Syns det er frekt å be om gave når folk har brukt tusenvis på å komme og bo.  Ikke kjøp gave!

• Liker 3
Skrevet

Takk for enda flere svar :blomst: Jeg leker litt med tanken om å gi dem en veldedig gave isteden, altså at vi f.eks sponser en skoleplass til et barn i Afrika eller to geiter til en familie. Tror det er Kirkens Nødhjelp som tilbyr sånt.

Jeg og mannen er opptatt av veldedighet (i form av at vi har to fadderbarn gjennom Plan, vi donerer en månedlig sum til Amnesty og Røde Kors osv), så det er en gave som ville vært veldig typisk «oss», i hvert fall. Og jeg synes som sagt at vi allerede har brukt mer enn nok penger på bryllupet hennes, skal jeg bruke mer penger nå, vil jeg heller bruke det på noen som faktisk trenger det.

Hva tenker dere om det? Er det innafor, eller tror dere hun kan komme til å bli sur for det?

ts

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for enda flere svar :blomst: Jeg leker litt med tanken om å gi dem en veldedig gave isteden, altså at vi f.eks sponser en skoleplass til et barn i Afrika eller to geiter til en familie. Tror det er Kirkens Nødhjelp som tilbyr sånt.

Jeg og mannen er opptatt av veldedighet (i form av at vi har to fadderbarn gjennom Plan, vi donerer en månedlig sum til Amnesty og Røde Kors osv), så det er en gave som ville vært veldig typisk «oss», i hvert fall. Og jeg synes som sagt at vi allerede har brukt mer enn nok penger på bryllupet hennes, skal jeg bruke mer penger nå, vil jeg heller bruke det på noen som faktisk trenger det.

Hva tenker dere om det? Er det innafor, eller tror dere hun kan komme til å bli sur for det?

ts

Da får hun bare bli sur.  Hun høres ut som en b...... i utgangspunktet når hun forlanger gaver fra 1000 kr og oppover fra gjester som allerede har brukt tusenvis på dem.   Hadde ikke brydd meg.

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns det er frekt å komme med ønskeliste når de skal gifte seg i utlandet og ikke betaler ei krone av oppholdet til gjestene. Gå sammen med andre og kjøp det billigste på lista

Anonymkode: 6e54f...a70

• Liker 3
Skrevet

På facebook sier du..

Men da kan du jo også ta diskusjonen. Sette det som et spørsmål siden det tydelig er en bridezilla du har med å gjøre, og si noe sånt som: Du synes ikke det blir for mye å be om gaver når gjestene allerede kommer til å ha så mye utgifter med bryllupet ditt? Og minste gaveønske er 1000kr også?

Skrevet

Wow, jeg hadde glatt droppet å dra. Ikke engang om det var min beste venninne. 

Skal i et påkostet bryllup (mange gjester, stor stas) nå i sommer, og der har jeg utgifter på ca 5000 for å delta (fly+hotell valgt av brudeparet). De har en ønskeliste, men de fleste av tingene er veldig rimelige (100-250kr) deler av hverdagsservise eller lignende. De har også et punkt på listen hvor det står "den fineste gaven vi kan få er tid og opplevelser sammen med deg!"

Anonymkode: 2528b...301

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde blitt hjemme.

Det finnes grenser.

Anonymkode: 8b339...cba

• Liker 2
Skrevet

Jeg giftet meg i utlandet og ga derfor beskjed om at vi ikke ønsket oss gaver fordi vi anså det som gave nok at de brukte av sin ferie og penger til å reise til det landet vi giftet oss i. Det eneste vi ønsket oss var et kort med hilsen fra gjestene som vi kunne sette inn i en minnebok fra bryllupet senere. Synes personlig det er frekt å ønske seg gaver når det koster gjestene mye å komme i selve bryllupet. 

Anonymkode: 03bcf...431

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...