Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Spm vedr sofa og lovverk(forbrukerkjøpsloven)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, for to år siden kjøpte jeg en sofa hos Bohus på januar salg. Sofaen kjøpte jeg til tett over 10.500,- med en normal utsalgspris på mellom 16-18.000,-.

Stoffet har gitt etter på den ene puta slik at det har blitt ett stort hull. Dette gjelder en pute i hjørnet og ikke den man sitter på slik at det handler ikke om feilbruk eller slitasje. Bohus forsøkte å skaffe en nytt trekk men det var ikke å oppdrive grunnet store problemer med supplering /sofa er ikke lenger i produksjon.

De som har laget sofaen for Bohus vil dermed kreditere beløpet for sofaen jeg kjøpte. Ergo kreditere 10.500,-.

Mitt spørsmål er - skal ikke de stå ansvarlig for å gi meg ett tilsvarende produkt? Ingen av sofaene som Bohus har nå ligger innenfor   10.500,- og jeg må nok betale nærmere 16-20.000 for å få noe tilsvarende både hva angår størrelse og hva jeg visuelt sett synes er pent. Det er penger jeg ikke har for å legge inn i en sofa, Bohus sier samtidig at jeg må plukke ut en sofa så fort som mulig.

Er noen her inne gode på lovverket? Hvilke rettigheter har jeg som forbruker her? Jeg er forøvrig takknemlig for at de vil ordne opp i feilen, men det hjelper lite når jeg ikke har mer å legge i en sofa enn de pengene jeg allerede har brukt.

Anonymkode: 55a25...cac

Skrevet

Hvis de ikke klarer å reparere og tilbyr deg pengene tilbake vil jeg si de har oppfylt sine forpliktelser. 

Anonymkode: d58d2...1e4

• Liker 9
Skrevet

Hvorfor ikke bare ta pengene? Jobber selv innenfor møbelbransjen og det hender at vi må kreditere sofaen fordi det ikke er noen annen mulighet.

Anonymkode: 7d2b9...13f

• Liker 5
Skrevet

De har jo lagt seg langflate og kreditert det du betalte. At du ikke har råd til og legge i mer penger på sofaen er ikke Bohus sin feil eller sak. Som du legger det fram her så har Bohus gjort det de kan for deg

Anonymkode: 96631...60e

• Liker 6
Skrevet

De har gjort det riktig, men er det slik at det du har fått er en tilgodelapp? Du har rett til å få pengene tilbake. Om du ikke får pengene så må de ordne en tilsvarende vare. Men det som skjer nå er jo at kjøpet heves. Da skal du få pengene tilbake, enten i kontanter eller på konto (siste er mest sannsynlig). Det skal bli som om kjøpet aldri skjedde. Da kan du dra et annet sted og kjøpe ny sofa. 

• Liker 1
Skrevet

Med kreditere, mener du at du må velge en annen sofa hos Bohus, og så trekkes det fra 10 500 ? I så fall forstår jeg at du ikke er fornøyd med den løsningen. Det vil jo binde deg til Bohus, mens du kanskje heller vil kunne bruke pengene et annet sted hvor du finner en annen sofa du liker og har råd til. Hvis de hverken kan erstatte eller reparere varen, har du krav på kjøpet hevet. Uten binding til Bohus. 

Anonymkode: 88c98...59b

Skrevet

Du ga opprinnelig ca 10500,- ergo tilsa økonomien din at det var det du hadde råd til. At du var heldig og fant en dyrere på salg har ikke noe å si for leverandøren. Du skal være glad du får penger tilbake etter så lang tid. 

Anonymkode: 50b1d...0de

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

De har gjort det riktig, men er det slik at det du har fått er en tilgodelapp? Du har rett til å få pengene tilbake. Om du ikke får pengene så må de ordne en tilsvarende vare. Men det som skjer nå er jo at kjøpet heves. Da skal du få pengene tilbake, enten i kontanter eller på konto (siste er mest sannsynlig). Det skal bli som om kjøpet aldri skjedde. Da kan du dra et annet sted og kjøpe ny sofa. 

Tilgodelapp er riktig hvis hun ikke har kvittering.

Anonymkode: b95cf...046

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilgodelapp er riktig hvis hun ikke har kvittering.

Anonymkode: b95cf...046

Hvis de har gått med på å kreditere kjøpet så betyr jo det at de er enige i at hun har kjøpt sofaen der. Så hun har krav på pengene tilbake. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde akkurat samme sak med en sofa på Skeinar for noen år siden. Den hadde kostet 18000, vi kjøpte den på slag til halv pris. Det oppsto feil med den etter få måneder, men det var ikke mulig å skaffe ny vare. Vi diskuterte lit fram og tilbake, jeg hadde akkurat samme arguemntasjon som deg. Jeg fant til slutt fram til en tilsvarende sofa som de hadde inne som kostet ca det samme (18000) og foreslo at jeg kunne få den, og det gikk de med på. Jeg ble en fornøyd kunde som har handlet mye på Skeidar i ettertid, og har anbafelt mange andre å gjøre det også. Alt i alt tror jeg ikke Skeidar tapte på å å gi meg den nye sofaen, for å si det slik.

Men oppsummert: Du kan nok ikke kreve det, men om du kommer med en forslag til en løsning så kan det godt hende de går med på å få til en minnelig løsning.

• Liker 1
Skrevet

Vær obs på at om du forsøker å kreve kjøpesum tilbakebetalt til konto vil nok butikken ikke tilbakebetale deg full kjøpssum. De trekker en viss prosent av kjøpesummen grunnet forringet vareverdi. Derfor er det en bedre løsning for deg å få hele kjøpssummen tilgode og kjøpe ny hos kjeden.

Anonymkode: 7c001...34c

Skrevet
På 12.2.2019 den 10.46, AnonymBruker skrev:

Hei, for to år siden kjøpte jeg en sofa hos Bohus på januar salg. Sofaen kjøpte jeg til tett over 10.500,- med en normal utsalgspris på mellom 16-18.000,-.

Stoffet har gitt etter på den ene puta slik at det har blitt ett stort hull. Dette gjelder en pute i hjørnet og ikke den man sitter på slik at det handler ikke om feilbruk eller slitasje. Bohus forsøkte å skaffe en nytt trekk men det var ikke å oppdrive grunnet store problemer med supplering /sofa er ikke lenger i produksjon.

De som har laget sofaen for Bohus vil dermed kreditere beløpet for sofaen jeg kjøpte. Ergo kreditere 10.500,-.

Mitt spørsmål er - skal ikke de stå ansvarlig for å gi meg ett tilsvarende produkt? Ingen av sofaene som Bohus har nå ligger innenfor   10.500,- og jeg må nok betale nærmere 16-20.000 for å få noe tilsvarende både hva angår størrelse og hva jeg visuelt sett synes er pent. Det er penger jeg ikke har for å legge inn i en sofa, Bohus sier samtidig at jeg må plukke ut en sofa så fort som mulig.

Er noen her inne gode på lovverket? Hvilke rettigheter har jeg som forbruker her? Jeg er forøvrig takknemlig for at de vil ordne opp i feilen, men det hjelper lite når jeg ikke har mer å legge i en sofa enn de pengene jeg allerede har brukt.

Anonymkode: 55a25...cac

Har du lest og satt deg inn i forbrukerkjøpsloven hva angår feil og mangler og reklamasjon på produktet? Begynn der. 

Klart Bohus vil komme enkelt unna og mye billigere unna, ved å gi deg penger fremfor tilnærmet tilsvarende produkt. Husk at de driver butikk. Søk hjelp hos forbrukerrådet eller andre...

Anonymkode: 0f256...a35

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær obs på at om du forsøker å kreve kjøpesum tilbakebetalt til konto vil nok butikken ikke tilbakebetale deg full kjøpssum. De trekker en viss prosent av kjøpesummen grunnet forringet vareverdi. Derfor er det en bedre løsning for deg å få hele kjøpssummen tilgode og kjøpe ny hos kjeden.

Du trenger ogaå å lese forbrukerkjøpsloven, slik at du vet hva du svarer på. 

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ogaå å lese forbrukerkjøpsloven, slik at du vet hva du svarer på. 

Du trenger å jekke deg ned ti hakk, og innse at muligens du tar feil. Det kalles nyttefradrag og er helt vanlig praksis, og helt etter boka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...