AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #1 Skrevet 12. februar 2019 Har så dårlig samvittighet😭 Er i permisjon med baby, og velger å sende storesøster på 1,5 år i barnehagen. Hva gjorde dere andre i samme situasjon? Er så redd for at noe skal skje henne der. Savner henne, og føler jeg får delta så lite i livet hennes. Hun spør ikke lenger etter meg, bare "pappa, pappa". For jeg har hendene fulle med baby på 2mnd. Har prøvd å ha henne litt hjemme, men det blir kaos. Jeg greier ikke holde tritt med henne, hun løper overalt, klatrer, slår lillebabyen når jeg ammer. Det blir så ukoselig og jeg kjefter og svetter. Kan ikke legge minsten fra meg lenge uten at det blir skriking. Huff... hva tenker dere andre? Anonymkode: 10f2b...8d9 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #2 Skrevet 12. februar 2019 Kommer til å sende 3-åringen i bhg med den beste samvittighet. Anonymkode: 282ba...d0b 27
FantasDick Skrevet 12. februar 2019 #3 Skrevet 12. februar 2019 Jeg sendte storesøster på nesten 2 år i bhg da hun fikk plass. Hadde henne hjemme til lillebror var 1,5 mnd. Hadde dårlig samvittighet, men det gikk over etterhvert.. Dagene ble mye bedre for meg og minstemann. Hadde henne hjemme noen dager, og leverte sent/hentet tidlig. Hun trivdes veldig godt i bhg. 2
Splittbinders Skrevet 12. februar 2019 #4 Skrevet 12. februar 2019 Min eldste var riktignok litt større når nummer to var baby (tre og et halvt når jeg fødte). Hun var i barnehagen hver dag, men hadde litt kortere dager. Rolig morgen med frokost hjemme, og hentet i typ 15-tiden. I alle fall om vinteren når det var mer innetid. Når det var sommer og mer utetid hadde hun litt lengre dager i barnehagen innmellom i alle fall. Som sagt, endel større så ikke helt sammenlignbart. Hun ville selv i barnehagen også, de få gangene hun var hjemme syns hun det var SÅÅÅ kjedelig. 2
Embla82 Skrevet 12. februar 2019 #5 Skrevet 12. februar 2019 (endret) Min var samme alder da vi fikk baby. Han begynte i barnehagen tidligere, han er en sånn personlighet som trenger mye folk og ting som skjer rundt seg. Men det var i alle fall ingen tvil om at det var riktig at han fortsatte etter at babyen kom, for da hadde jeg ikke sjangs til å underholde ham etter hans behov. Forsøkte å gjøre unna en lang ammestund til han kom hjem fra barnehagen, slik at jeg kunne ha mye fokus på ham når han kom hjem. Babyen tilpasset seg og syntes det var like greit å legge seg til å sove litt når det ble bråk og styr. Men dette var mens hun var helt liten, det tok ikke lang tid før hun lå på gulvet og rullet rundt og var veldig fascinert av alt han gjorde. Og han kom med leker til henne og koset mye. Da gikk det greiere å ha ham hjemme av og til (han var mye syk, så det ble sånn uansett). Men fortsatt veldig greit at han fikk utløp for energien sin i barnehagen på dagtid de fleste dager. Så utnyttet jeg heller permisjonen til å gi ham litt kortere dager når det funket Anbefaler også å la eldste hjelpe til der det er mulig. Min fikk hente bleie til bleieskift, og kaste posen i søpla etterpå. Det var veldig stas. De kan også ta av f.eks sokkene ved klesskift og lignende. Å sette dem i aktivitet er alltid bedre enn "ikke forstyrr" Kan legge til at vi forsøkte å ha sen morgen hjemme første 14 dagene, men da gikk storebror gjerne og hentet matboksen sin og ville i barnehagen og spise der Endret 12. februar 2019 av Embla82 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #6 Skrevet 12. februar 2019 Her er det 18 mndr mellom de to minste, og jeg prøvde som deg å ha mellomste hjemme.... Sluttet med det, sendte i bhg med goood samvittighet.. Å ha ett barn på 18 mndr hjemme med baby som ammes, var ikke noe koselig! Ble bare : pass deg, ikke rør, slutt ,stopp, ikke lek med dobørsten! Ikke hell ut melet! Eller den værste: Total stillhet😂😂😂 Jeg hadde ikke tolmodighet eller OVERSKUDD eller lyst til å verken inkludere eller være pedagogisk..🥴 Mellomste trives i bhg, og etter jeg sluttet å full amme etter 6-7 mndr, så har jeg kortere dager de dagene det passer, også har jeg begge ofte hjemme de dagene det passer.. ❤️ Nå som misten er 1 år, og jeg studerer, så er de ofte hjemme 1-2 dager i uken begge to.. Poenget mitt er at sa lenge baby ammes, så tenker jeg at alle parter har godt av at hun er i bhg.. Det er bare noen mndr de full ammes som oftes.. Hva hadde du foretrukket? Å være sammen med mannen din 24/7 mens han kjeftet og var oppgitt for alt, og du følte deg bare i veien? Eller være sammen med mannen din noen timer om dagen og de var fine og du følte han virkelig koste seg sammeb med deg? Anonymkode: 590b5...370 19
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #7 Skrevet 12. februar 2019 Tja- min ville ha hatet å være hjemme med meg og en gråtende baby. Sende henne til barnehagen med god samvittighet. Når du har allerede gått gjennom tilvenning gjør du henne bare en bjørnetjeneste å holde eldste hjemme på grunn av DEG. Hente henne tidligere eller la henne gå en dag mindre i uken når det passer, men utifra det ville jeg ikke ha endret hverdagen hennes. Anonymkode: 5647b...d29 7
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #8 Skrevet 12. februar 2019 Jeg tok min 2åring ut av barnehagen når jeg var hjemme med baby, og så begynte begge i bhg likt når minsten ble 2 år, penger spart, og koselig var det. Anonymkode: 34f3b...ebd 5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #9 Skrevet 12. februar 2019 Jeg sendte eldste i barnehagen med verdens beste samvittighet. Jeg hadde 200% stilling med babyen og hadde ikke hatt sjans til å ta meg av eldste i tillegg alene. Babyen var så mye våken om natta at jeg var avhengig til å sove lenge på morgen og dagtid. Det hadde aldri gått med 2-åringen hjemme. Jeg satt mange, mange, mange timer i sofaen med puppen ute - 2-åringen hadde aldri godtatt sånn ''kjedelig'' aktivitet. Jeg hadde vært en elendig mamma for 2-åringen, hun hadde kjedet seg gørr, jeg hadde fått alt for lite søvn. Jeg er 100 % sikker på at hun hadde det mye, mye bedre i barnehagen. Når babyen ble eldre (6 mnd +) og vi hadde fått gode rutiner, hadde heller 2-åringen litt kortere dager, med litt roligere morgener. Anonymkode: eca86...ab7 6
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #10 Skrevet 12. februar 2019 Huff, skjønner ikke denne moten med to tette. Anonymkode: ef0f4...262 14
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #11 Skrevet 12. februar 2019 Jeg angrer på aldersforskjellen mellom mine barn. For oss ble det å ta seg vann over hodet. Anonymkode: 589d1...f24 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #12 Skrevet 12. februar 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huff, skjønner ikke denne moten med to tette. Anonymkode: ef0f4...262 Det kan kanskje være pga folk er eldre når de får barn nå. Jeg ville egentlig også ha to tette, men tok en råsjans på at jeg greide bli gravid som 37-åring og siden det gikk bra ble det 3 år mellom her. Anonymkode: 282ba...d0b 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #13 Skrevet 12. februar 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Huff, skjønner ikke denne moten med to tette. Anonymkode: ef0f4...262 Mote? Helt normalt med ca 2 år i mellom søsken blant mine venner. Anonymkode: a29fd...355 6
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #14 Skrevet 12. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mote? Helt normalt med ca 2 år i mellom søsken blant mine venner. Anonymkode: a29fd...355 Her er det snakk om 1 år og 3 mnd forskjell, da. Anonymkode: ef0f4...262 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #15 Skrevet 12. februar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Huff, skjønner ikke denne moten med to tette. Anonymkode: ef0f4...262 Ikke jeg heller. Synes det er trist at babyer blir storesøsken, de får aldri «nytt» tiden alene. Min minste er 18 mnd nå, og han hadde aldri forstått hva det gikk utpå å være storebror. Anonymkode: 0a21e...fab 6
MollyJones Skrevet 12. februar 2019 #16 Skrevet 12. februar 2019 Jeg har eldste i barnehagen. Men, jeg har passet på at når ettermiddagen kommer, så setter jeg av tiden til eldste, også får babyen "være med lasset", enten vi leker, maler eller baker, eller bare fjaser. Eller at pappaen tar baby og jeg koser meg med eldste. 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #17 Skrevet 12. februar 2019 22 minutter siden, AnonymBruker said: Her er det snakk om 1 år og 3 mnd forskjell, da. Anonymkode: ef0f4...262 Jeg skrev ca 2 år. Har mange bekjente med søsken i kullet over/under. Til og med ei venninne med en lillebror i samme kull. Syns ikke det er noe nytt ved dette. Syns faktisk det er sjeldnere nå enn det var. Anonymkode: a29fd...355
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #18 Skrevet 12. februar 2019 16 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke jeg heller. Synes det er trist at babyer blir storesøsken, de får aldri «nytt» tiden alene. Min minste er 18 mnd nå, og han hadde aldri forstått hva det gikk utpå å være storebror. Anonymkode: 0a21e...fab Jeg tenker det er bedre å få søsken ved 18 mnd enn 30. Ved 30 ser j2g for meg at de sliter mer m3d det. Anonymkode: a29fd...355 4
saltvann Skrevet 12. februar 2019 #19 Skrevet 12. februar 2019 Gi i det minste korte korte dager. Husk at den største forsatt er liten! Så kan du heller redusere plassen eller gi henne mer fridager når den minste er noen måneder større. Jeg skjønner ikke de som sender storesøsken fulle dager i barnehagen når man selv er hjemme. 4-6 timer er nok og helt supert med fridager i tillegg Men jeg skjønner jo også at de som er vant til 8-9 t i bhg fra 12 mnd alder ikke syntes det er stas å være hjemme.. Da er jo bhg hjemmet 5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #20 Skrevet 12. februar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker det er bedre å få søsken ved 18 mnd enn 30. Ved 30 ser j2g for meg at de sliter mer m3d det. Anonymkode: a29fd...355 Hvorfor det? Mer søskensjalusi? Anonymkode: 589d1...f24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå