Gå til innhold

Datter og hest

Anbefalte innlegg

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har ingen problemer med å jobbe og bli sliten. Det er opplagt en del av pakka med hest, det er jeg enig med deg i. Og hun liker det. Hun er med på både møkking, veiing/bæring av høy, vasking og rydding. Ingen problemer med det. 

Problemet er dette med mye reimer, som går i ball for henne. Hun bør absolutt lære det, men klarer det altså ikke. 

TS 

Anonymkode: 3b672...84d

Slutt å sy puter under armene på datteren din, og lær henne om den virkelige verden, skal hun drive på med hest, så får hun lære seg å sale, makan ikke rart dagens barn kalles bomull generasjonen.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De bruker hjelpetøyler ja. Det er det instruktørene sier. Min datter har aldri vært borti hjelpetøyler før, har ikke inntrykk av at det er vanlig. Aner ikke hvorfor det benyttes.

Hun klarer helt fint å sale på, sette på grime mm. Men fikser altså ikke dette med hjelpetøyler. Og det etter å ha prøvd flere ganger.

TS 

Når vi trener en hest, vil vi at den skal jobbe i noe vi kaller "riktig form". Dette har med hestens muskulatur å gjøre. En ung hest, og en utrenet hest, samt en hest som er ridd i "feil form" lenge, vil bruke musklene sine feil i forhold til det vi ønsker under engelsk ridning. Vi vil at hesten skal bygge muskler på oversiden av hals og nakke, og rygg, slik at vi sitter på musklene til hesten når vi rir. Dette oppnår vi ved å ri hesten i "riktig form", dvs få hesten til å senke hodet noe og krumme nakken slik at den løfter og bruker ryggmusklene sine bedre. I neste omgang vil vi få hesten til å "flytte vekten" sin over til bakparten, dvs sette bakbeina mer innunder seg og "bære" seg mer bakfra istedenfor å bli såkalt "fortung". Slik unngår vi på sikt belastningsskader hos hesten, og får en riktig musklet hest.

Måten vi oppnår dette, kan være ved bruk av hjelpetøyler. Dette er som sagt når en dyktig rytter skal lære en unghest å jobbe i riktig form, eller når en feilmusklet hest skal bygge muskler på riktig sted. Dette er trening av hesten, ikke rytteren. Når en utrenet rytter bruker hjelpetøyler, bruker denne de feil. Du må som rytter være vàr ved bruk av hjelpetøyler, og hele tiden korrigere i forhold til formen hesten jobber i. Du må altså være oppmerksom på hvilke muskler hesten bruker til en hver tid, og som du sikkert skjønner er dette noe mer avansert enn der datteren din er i dag.

Det høres for meg ut som at det er dårlig kvalitet på kunnskapen på denne rideskolen. Videre høres det ut som det er dårlig kvalitet på hesten. Jeg råder deg til å foreslå bruk av chambon (ikke strikk), istedenfor hjelpetøyler. Er det noen andre muligheter i området, en bedre rideskole med bedre hester og instruktører?

• Liker 7
Skrevet

Så det er hjelpetøylene datteren din har problemer med og ikke salen og hodelaget? Å lære seg å sale på er helt grunnleggende for å drive på med hest. Skulle ønske flere rideskoler hadde et større fokus på mer enn bare det å sitte på hesten. 

Når det er sagt så bør instruktøren hjelpe datteren din med dette frem til hun. blir trygg. At hun gråter når hun skal ta dem på er ikke trygg læring. Jeg syntes du skal bli med et par ganger og støtte datteren din. Om du får instruktøren til å vise deg hvordan disse skal sitte så kanskje du kan hjelpe datteren din et par ganger? 

Når jeg var liten syntes jeg det var skikkelig vanskelig å stramme salgjorden og jeg var kjemperedd for å ikke få det riktig. Ridelæreren ble irritert over at hun alltid måtte sjekke det. Løsningen min ble å ta med pappa en god stund som strammet denne for meg. Etterhvert sto han på sidelinjen som støtte mens jeg gjorde det selv. Jeg var nok på samme alder som datteren din tenker jeg, kanskje noe yngre. Dette burde jo ridelæreren hjulpet til med, men med mange barn og hester forsvinner fort mye av timen om alle skal ha hjelp til alt hele tiden. Og jeg skal love at det også er veldig galt for mange foreldre :P 

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Slutt å sy puter under armene på datteren din, og lær henne om den virkelige verden, skal hun drive på med hest, så får hun lære seg å sale, makan ikke rart dagens barn kalles bomull generasjonen.

Øh, du er jo typisk sur-hesteperson fra noen av stallene jeg har ridd på 😛 

Hvis du hadde orket å lese tråden så ser du at datteren til TS greier å sale på, men sliter med hjelpetøyler. 

TS: Det er dumt at instruktøren blir sur. Jeg driver selv endel med opplæring innen et annen fagfelt og jeg oppmuntrer og støtter og skjønner ikke hvorfor det i hestemiljøet er innafor at noen kjefter istedet for å hjelpe og støtte. Hvis noen er usikre så kan kjefting bare gjør vondt verre.

Anonymkode: b64b1...ae0

• Liker 8
Skrevet

Hvorfor i alle dager bruker de hjelpetøyler?? Hvilket nivå er hun på? 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, FantasDick skrev:

Hvorfor i alle dager bruker de hjelpetøyler?? Hvilket nivå er hun på? 

Nybegynner 

TS 

Skrevet (endret)

Synes hele situasjonen er latterlig. FOR en idiotisk ridelærer! Selvfølgelig skal datteren din slippe å sale på om det er såpass vanskelig at hun mister gleden ved å drive med hest! Jeg driver med rideopplæring for barn mellom 5 og 15 år, og de kommer til ferdig oppsalet hest. Når de er klar for å sale opp så skal de få sale opp, men jeg tvinger INGEN til noe de ikke vil! Jeg tar ting i barnets tempo! Noen er "slow learners" mens andre tar ting kjapt. 

Jeg husker da jeg begynte med hest da jeg var 10 år og synes STIGBØYLER var et mareritt å forstå seg på! Skjønte ikke hvordan man justerte lengden osv. 

Endret av Ava+,
  • Liker 6
Skrevet
16 minutter siden, etnavn skrev:

Når vi trener en hest, vil vi at den skal jobbe i noe vi kaller "riktig form". Dette har med hestens muskulatur å gjøre. En ung hest, og en utrenet hest, samt en hest som er ridd i "feil form" lenge, vil bruke musklene sine feil i forhold til det vi ønsker under engelsk ridning. Vi vil at hesten skal bygge muskler på oversiden av hals og nakke, og rygg, slik at vi sitter på musklene til hesten når vi rir. Dette oppnår vi ved å ri hesten i "riktig form", dvs få hesten til å senke hodet noe og krumme nakken slik at den løfter og bruker ryggmusklene sine bedre. I neste omgang vil vi få hesten til å "flytte vekten" sin over til bakparten, dvs sette bakbeina mer innunder seg og "bære" seg mer bakfra istedenfor å bli såkalt "fortung". Slik unngår vi på sikt belastningsskader hos hesten, og får en riktig musklet hest.

Måten vi oppnår dette, kan være ved bruk av hjelpetøyler. Dette er som sagt når en dyktig rytter skal lære en unghest å jobbe i riktig form, eller når en feilmusklet hest skal bygge muskler på riktig sted. Dette er trening av hesten, ikke rytteren. Når en utrenet rytter bruker hjelpetøyler, bruker denne de feil. Du må som rytter være vàr ved bruk av hjelpetøyler, og hele tiden korrigere i forhold til formen hesten jobber i. Du må altså være oppmerksom på hvilke muskler hesten bruker til en hver tid, og som du sikkert skjønner er dette noe mer avansert enn der datteren din er i dag.

Det høres for meg ut som at det er dårlig kvalitet på kunnskapen på denne rideskolen. Videre høres det ut som det er dårlig kvalitet på hesten. Jeg råder deg til å foreslå bruk av chambon (ikke strikk), istedenfor hjelpetøyler. Er det noen andre muligheter i området, en bedre rideskole med bedre hester og instruktører?

Oi... her var nesen langt inni dressurskyen🤣

Alt det du sier er helt riktig, jeg mener ikke det er feil, men du og du så firkantet...

Hjelpetøyler er et verktøy som kan brukes riktig på mange måter og i mange situasjoner. Vi har en eldre hest som kan alle triksene. Samme hvor mye jeg rir ham og hvor veloppdragen han er med meg så drar han datteren min ut av salen ved å dure hodet ned i bakken hver gang hun setter seg på. Han er glup nok til å vite hvem han kan bølle med og hvem han ikke kan det med. 

Han er også glup nok til å vite at hvis jeg setter på ham hjelpetøyler så kan han ikke rive henne ut av salen.

Tøylene er lengre enn de hun har i hånda og har null effekt eller påvirkning så lenge han holder seg innenfor (det ganske store) "vinduet" av stillinger. 

Å kunne sale på og håndtere alt utstyret som følger en hest bør være en selvfølge.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Ava+, skrev:

Synes hele situasjonen er latterlig. FOR en idiotisk ridelærer! Selvfølgelig skal datteren din slippe å sale på om det er såpass vanskelig at hun mister gleden ved å drive med hest! Jeg driver med rideopplæring for barn mellom 5 og 15 år, og de kommer til ferdig oppsalet hest. Når de er klar for å sale opp så skal de få sale opp, men jeg tvinger INGEN til noe de ikke vil! Jeg tar ting i barnets tempo! Noen er "slow learners" mens andre tar ting kjapt. 

Jeg husker da jeg begynte med hest da jeg var 10 år og synes STIGBØYLER var et mareritt å forstå seg på! Skjønte ikke hvordan man justerte lengden osv. I dag flirer jeg jo av det, det er jo superenkelt. 

Jeg skal melde datteren min på kurs når hun blir stor nok (og hvis hun vil selvsagt) og håper vi treffer en instruktør som deg!

Skrevet

Skal hun drive med hest så må hun faktisk lære seg det grunnleggende. Hest er ikke bare kos. Den må fores, møkkes etter, stesses og sales, for å nevne noe. Hun må lære seg at hun kan ikke få bare det gode. Hun må faktisk jobbe for den kosen det er.

Her er det kun trening som skal til. Terpe terpe terpe. Så enkelt.

Anonymkode: bfe2e...6d5

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Absol skrev:

Oi... her var nesen langt inni dressurskyen🤣

Alt det du sier er helt riktig, jeg mener ikke det er feil, men du og du så firkantet...

Hjelpetøyler er et verktøy som kan brukes riktig på mange måter og i mange situasjoner. Vi har en eldre hest som kan alle triksene. Samme hvor mye jeg rir ham og hvor veloppdragen han er med meg så drar han datteren min ut av salen ved å dure hodet ned i bakken hver gang hun setter seg på. Han er glup nok til å vite hvem han kan bølle med og hvem han ikke kan det med. 

Han er også glup nok til å vite at hvis jeg setter på ham hjelpetøyler så kan han ikke rive henne ut av salen.

Tøylene er lengre enn de hun har i hånda og har null effekt eller påvirkning så lenge han holder seg innenfor (det ganske store) "vinduet" av stillinger. 

Å kunne sale på og håndtere alt utstyret som følger en hest bør være en selvfølge.

Hjelpemidler skal ikke brukes til å korrigere problematferd. Hjelpetøyler, chambon, gough, skal brukes til å lede hesten i riktig retning når vi lærer den å jobbe i riktig form, og hvor vi bruker ettergift som belønning når hesten jobber som ønsket. Fordelen med en chambon kontra hjelpetøyler, er at chambonen når den er festet riktig, gir ettergift av seg selv når hesten jobber riktig, da denne ikke er festet i tøylene men i bittet og over nakken til hesten. Hjelpetøylene derimot, avhenger av rytterens evne til å gi korrekt ettergift.

Å ri med for lange hjelpetøyler medfører en viss risiko. Det har vært tilfeller hvor hester har senket hodet og dermed snublet og viklet seg inn i for lange hjelpetøyler, med medfølgende katastrofale konsekvenser. Hvis jeg var deg, ville jeg snarest begynt å trene bakketrening og lydighet med denne hesten, evt meldt meg på et kurs om problematferd, eller fått hjelp av en dyktig trener.

• Liker 6
Skrevet

Dattera mi på 9 år har tatt private ridetimer, da har hun fått beskjed om å komme en halvtime tidligere hvis hun ønsker å børste og kose med hesten. Så har en av de store stalljentene vært der å vist og forklart hvordan sale på en hest, dattera mi har fått prøvd seg og hjulpet til. 

Jeg personlig synes det er bedre med private ridetimer når de er så små og frem til de har fått litt erfaring. Min datter har blitt longert en god del der fokuset bare har vært på sits i de forskjellige gangartene, men i tillegg har de ridd på tur og bane.

Anonymkode: 67583...c1b

Skrevet (endret)
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal melde datteren min på kurs når hun blir stor nok (og hvis hun vil selvsagt) og håper vi treffer en instruktør som deg!

Takk for det, det var koselig sagt. Hestemiljøet kan være ganske røft synes jeg. Man må tross alt ikke lære absolutt alt med én gang, selv om det er greit å kunne sale på selv etter hvert. Men igjen, barnet må selv bestemme når det er klart for å lære påsaling og stell av hest. Man kan selvfølgelig oppmuntre barnet til å lære nye ting, men aldri tvinge noen eller få de til å skamme seg fordi de ikke kan alt med én gang. 

Pleier å oppmunte barna til å børste hesten, da får barnet litt nærkontakt med hesten utenfor salen. Det pleier å være populært, og heller ikke så komplisert som en påsaling kan være. 

Endret av Ava+,
  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, etnavn skrev:

Hjelpemidler skal ikke brukes til å korrigere problematferd. Hjelpetøyler, chambon, gough, skal brukes til å lede hesten i riktig retning når vi lærer den å jobbe i riktig form, og hvor vi bruker ettergift som belønning når hesten jobber som ønsket. Fordelen med en chambon kontra hjelpetøyler, er at chambonen når den er festet riktig, gir ettergift av seg selv når hesten jobber riktig, da denne ikke er festet i tøylene men i bittet og over nakken til hesten. Hjelpetøylene derimot, avhenger av rytterens evne til å gi korrekt ettergift.

Å ri med for lange hjelpetøyler medfører en viss risiko. Det har vært tilfeller hvor hester har senket hodet og dermed snublet og viklet seg inn i for lange hjelpetøyler, med medfølgende katastrofale konsekvenser. Hvis jeg var deg, ville jeg snarest begynt å trene bakketrening og lydighet med denne hesten, evt meldt meg på et kurs om problematferd, eller fått hjelp av en dyktig trener.

De er ikke "for lange" de er helt perfekte, og når han har dem på drar han ikke ned hodet 😊

Som sagt er han en veldig lydig og smart herremann på over 20 år som tydeligvis har en form for humor, og vi har funnet en løsning som ikke skader noen, utenom dressurtantene da, som er så opptatt av at hjelpetøyler KAN misbrukes at de nekter å se at de kan hjelpe med annet enn å tvinge hesten til å gå i "rett form"

Og jeg har ingen ønsker om å bli gjenkjent her inne, men jeg er oppvokst i stall og konkurrerte nok med hest før mange av dere ble født 😉

• Liker 1
Skrevet

Jeg drev selv rideundervisning for barn for noen år siden. Hos meg var det satt av 30 min før timen til å stelle hest, sale på, og gjøre den klar til ridetimen, men absolutt ikke noe sted der bar det usikre eller gråtende barn. Jeg brukte mine hester og min eiendom til dette så det var vel privat. Hos meg kom barn i alder 8-13 år, og de lærte mer og mer hver gang de var hos meg, men om de fortsatt trengte hjelp og var usikre, fikk de fortsatt det. Var jo ikke snakk om å få noen til å gråte eller bli opprørt, det dreper nå i allefall all gleden!

Anonymkode: f83c7...da6

• Liker 5
Skrevet

Ville funnet et annet sted å ri, et sted der de putter hjelpetøyler på rideskolehester kan umulig være et bra sted å lære å ri. 

Når det er sagt bør man klare å sale på en hest når man er 11 år, men det er på ingen måte datteren din som er problemet - det er opplæringen hun har fått. Finn et sted der hun trives med instruktører som hun stoler på! 

Anonymkode: 5f45a...fe5

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, Absol skrev:

De er ikke "for lange" de er helt perfekte, og når han har dem på drar han ikke ned hodet 😊

Som sagt er han en veldig lydig og smart herremann på over 20 år som tydeligvis har en form for humor, og vi har funnet en løsning som ikke skader noen, utenom dressurtantene da, som er så opptatt av at hjelpetøyler KAN misbrukes at de nekter å se at de kan hjelpe med annet enn å tvinge hesten til å gå i "rett form"

Og jeg har ingen ønsker om å bli gjenkjent her inne, men jeg er oppvokst i stall og konkurrerte nok med hest før mange av dere ble født 😉

Det du gjør der er å være fleksibel og vise forståelse for situasjonen, det er visst ikke lov hos mange, utstyr skal brukes sånn og sånn, og rir du ikke sånn og sånn så er det omtrent mishandling. Sier ikke at de påstår det her, men har selv fått høre det i miljøet at det jeg gjør grenser til galskap når jeg gjør sånn og sånn, selv om det ikke skader noe annet enn synet til regelrytterne. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Absol skrev:

Heldigvis har det skjedd mye i konkurransemiljøet siden steinalderen, så kom deg ut på et stevne og ned fra din høye hest så ser du at den tyske ridningen med hjelpetøyler og nakkeknekk er over for lengst. 

Anonymkode: 5f45a...fe5

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Absol skrev:

Det får meg til å tenke på noe en av de beste trenerne jeg har møtt, hadde som motto: "Den som tror han er ferdig utlært, er ikke utlært - men ferdig." Litt til ettertanke. Å aspirere etter å bli flinkere, tilegne oss mer kunnskap, og alltid ha i bakhodet at det fortsatt er noe vi kan lære, driver oss fremover og gir oss på sikt et hyggeligere hestehold enn om vi låser oss til en teori om at vi er verdensmestere.

Når vi bruker et hjelpemiddel for å korrigere en problematferd, har vi vel i grunnen ikke løst problemet. Vi har løst symptomene på det underliggende problemet, da symptomene ofte viser seg i form av uønsket atferd. Dette blir dermed et pågående problem uten noe endelig løsning, siden vi bare konsentrerer oss om symptomet. Som i dette tilfellet er at hesten drar datteren din ut av salen. Det er symptomet. Det underliggende problemet, det som forårsaker atferden, vil være mulig å utrede og løse permanent av en kyndig hestetrener. 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det du gjør der er å være fleksibel og vise forståelse for situasjonen, det er visst ikke lov hos mange, utstyr skal brukes sånn og sånn, og rir du ikke sånn og sånn så er det omtrent mishandling. Sier ikke at de påstår det her, men har selv fått høre det i miljøet at det jeg gjør grenser til galskap når jeg gjør sånn og sånn, selv om det ikke skader noe annet enn synet til regelrytterne. 

Desverre er deler av miljøet sterkt preget av dette synet ja. Ironisk nok ser jeg ofte at de som hyler høyest om hvor fælt det er med hjelpetøyler er de samme som har hesten stående på boks 18 timer i døgnet og 4 timer i en frimerkepaddock alene. 

Vi har alle ulik mening om hva som er riktig og galt men det er jo ironisk at i en tråd der en ridelærer skoldes for å "drepe gleden" ved å kreve at utstyr brukes og settes på riktig så er så mange villig til å fortelle meg hvor feil jeg gjør det? 🤣🤣🤣

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...