Gå til innhold

Datter og hest

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, etnavn skrev:

Jeg har ingen forutsetninger for å mene noe om hvordan problemet kan trenes bort, da jeg ikke kjenner hesten eller situasjonen. Jeg mener at ved å kontakte en god hestetrener, vil man sammen kunne kartlegge hva problemet kommer av, og legge opp en treningmodell som tar sikte på å løse problemet.

Det er jo faktisk nøyaktig det hun gjorde, hun er jo pensjonert  konkurranserytter med tilgang på profesjonelle trenere, de kom sammen frem til at  over 20 år gammel hest som fungerer som læremester, LÆREMESTER, dette er en hest brukeren selv har trent og antagligvis ridd på høye nivå med, han har en tendens til å dra jentungen ut av salen. Hvorfor? Fordi han kan! Noen ganger er det ikke verre enn at hester har litt humoristiske drittsekkfakter og liker å kødde. Det er det du ikke skjønner eller vil skjønne.

Anonymkode: f83c7...da6

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
9 minutter siden, etnavn skrev:

Nå er jo ikke problemet løft. Hesten drar fortsatt rytter ut av salen slik at man setter på hjelpetøyler for å få bukt med symptomene på det underliggende problemet. Problemet er altså ikke løst.

En god ridelærer bør være dyktig nok til å selv kunne jobbe med "problemhester". Mange skolehester går kun med mer eller mindre uerfarne ryttere. De bør jevnlig løsgjøres og gjennomrides av en dyktig rytter, men dette finnes det ofte ikke mulighet til ettersom ridelæreren har for lite tid og/eller erfaring. 

Endret av frk.Helene Hare
  • Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, etnavn skrev:

Nå er jo ikke problemet løst. Hesten drar fortsatt rytter ut av salen slik at man setter på hjelpetøyler for å få bukt med symptomene på det underliggende problemet. Problemet er altså ikke løst.

Nei, men da får hun bytte ut datteren da, med en som ikke lar hesten slippe unna med slik oppførsel!! 

Anonymkode: b0e67...4e3

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo faktisk nøyaktig det hun gjorde, hun er jo pensjonert  konkurranserytter med tilgang på profesjonelle trenere, de kom sammen frem til at  over 20 år gammel hest som fungerer som læremester, LÆREMESTER, dette er en hest brukeren selv har trent og antagligvis ridd på høye nivå med, han har en tendens til å dra jentungen ut av salen. Hvorfor? Fordi han kan! Noen ganger er det ikke verre enn at hester har litt humoristiske drittsekkfakter og liker å kødde. Det er det du ikke skjønner eller vil skjønne.

Ellen Ofstad har noen informative videoer om hvordan hester fungerer emosjonelt og mentalt. Det er mange som driver med dette, men hun er flink til å forklare på en lettfattelig måte: http://ellenofstad.com

Ellers er jeg helt enig med @frk.Helene Hare

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde selv hest som barn og har aldri brukt hjelpetøyler. Hva er formålet med det? Får hun til å sette på vanlig hodelag med tøyler og sal mener jeg hun har kommet langt. Jeg var yngre enn din datter da jeg hadde hest.

Anonymkode: 2cfb8...11d

Ja det klarer hun fint. Det er disse hjelpetøylene hun sliter med. Er det egentlig vanskelig å sette på slike?

TS 

Anonymkode: 3b672...84d

Skrevet
Akkurat nå, etnavn skrev:

Jeg har ingen forutsetninger for å mene noe om hvordan problemet kan trenes bort, da jeg ikke kjenner hesten eller situasjonen. Jeg mener at ved å kontakte en god hestetrener, vil man sammen kunne kartlegge hva problemet kommer av, og legge opp en treningmodell som tar sikte på å løse problemet.

Det ble gjort, og resultatet ble hjelpetøyler 😉 

Beklager å knuse drømmen din om at all negativ atferd er et symptom på underliggende problemer, det være seg mangelfull trening, smerter, sykdom eller hva du enn ser for deg, men han er en bøll 🤣🤣🤣

Han gjør det ikke for å få henne av, han følger henne rundt som en hund og gjør alt det hun ber om, men på banen kjeder han seg litt og drar henne ut av balanse med vilje.

Når han har hjelpetøyler på så fungerer de som en stopper. De er stillet slik at i det øyeblikket han drar hodet så langt ned at hun bli dratt fremover så møter han hjelpetøylen. Den består stort sett av strikk, så han møter fleksibilitet, men han vet han ikke kommer lengre, så da går han resten av ridetimen uten å dra hodet ned, glad og fornøyd, i god stilling/form med ørene frem, så du ser, vi trenger ikke stoppe et symptom på et underliggende problem, men heller gi rytteren litt mere styrke slik at hun kan beholde gleden med hest frem til hun får noen flere kilo på rompa som holder henne i salen 🤣

Hun er forresten 9 år, saler på ham, møkker boksen og gjør alt annet med ham de dagene hun rir.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, etnavn skrev:

Ellen Ofstad har noen informative videoer om hvordan hester fungerer emosjonelt og mentalt. Det er mange som driver med dette, men hun er flink til å forklare på en lettfattelig måte: http://ellenofstad.com

Ellers er jeg helt enig med @frk.Helene Hare

Du svarer fortsatt ikke på det jeg sier, du sier at man er ikke ferdig utlært og kan alltids lære noe, men det virker det faktisk ikke som du vil. Du har fått mye gode svar i denne tråden, men du snakker deg vekk fra poengene hver gang, til du finner noe å ha rett i. Det er en dårlig egenskap i diskusjoner. Ingen her har sagt at du tar feil, bare at du bør ha åpne øyne og sinn for at andres metoder og fremgangsmåter også kan være rett, men du nekter jo. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns du skal bli med datteren din neste gang og ta en prat med instruktøren hennes. Be om at dere sammen får en opplæring i hvordan disse hjelpetøylene skal settes på. Ser at du har skrevet at datteren din ikke vil at du skal være med, men forklar henne at det vil være for det beste, så kan dere gå gjennom det hjemme frem mot neste time (tegn og forklar!). Dersom instruktør/rideskole ikke imøtekommer deres ønske om en ny gjennomgang syns jeg dere skal skifte rideskole.

-dacini-

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du svarer fortsatt ikke på det jeg sier, du sier at man er ikke ferdig utlært og kan alltids lære noe, men det virker det faktisk ikke som du vil. Du har fått mye gode svar i denne tråden, men du snakker deg vekk fra poengene hver gang, til du finner noe å ha rett i. Det er en dårlig egenskap i diskusjoner. Ingen her har sagt at du tar feil, bare at du bør ha åpne øyne og sinn for at andres metoder og fremgangsmåter også kan være rett, men du nekter jo. 

Det er ikke jeg som ber om råd her. Det er ikke jeg som har en hest med problematferd. Mine råd er velmente, det er ingen skam i å kontakte en hestetrener som har problematferd som kompetansefelt. Vi gjør dette i alle andre felter i livet. Skal vi legge opp strøm, ringer vi en elektriker som har kompetanse på strøm. Skal vi fikse bilen, kontakter vi et bilverksted som har kompetanse på bil. Og husk på at en rustsveiser har god kompetanse på det, men kanskje en lakkerer er flinkere til å lakkere. På samme måte er en trener med spesialisering i problematferd god på det. Det handler ikke om å ha rett, det her. Det handler om å oppsøke rett kompetanse når man har et problem.

Endret av etnavn
  • Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, etnavn skrev:

Det er ikke jeg som ber om råd her. Det er ikke jeg som har en hest med problematferd. Mine råd er velmente, det er ingen skam i å kontakte en hestetrener som har problematferd som kompetansefelt. Vi gjør dette i alle andre felter i livet. Skal vi legge opp strøm, ringer vi en elektriker som har kompetanse på strøm. Skal vi fikse bilen, kontakter vi et bilverksted som har kompetanse på bil. Og husk på at en rustsveiser har god kompetanse på det, men kanskje en lakkerer er flinkere til å lakkere. På samme måte er en trener med spesialisering i problematferd god på det. Det handler ikke om å ha rett, det her. Det handler om å oppsøke rett kompetanse når man haqr et problem.

9 minutter siden, Absol skrev:

Beklager å knuse drømmen din om at all negativ atferd er et symptom på underliggende problemer, det være seg mangelfull trening, smerter, sykdom eller hva du enn ser for deg, men han er en bøll 🤣🤣🤣

Han gjør det ikke for å få henne av, han følger henne rundt som en hund og gjør alt det hun ber om, men på banen kjeder han seg litt og drar henne ut av balanse med vilje.

Når han har hjelpetøyler på så fungerer de som en stopper. De er stillet slik at i det øyeblikket han drar hodet så langt ned at hun bli dratt fremover så møter han hjelpetøylen. Den består stort sett av strikk, så han møter fleksibilitet, men han vet han ikke kommer lengre, så da går han resten av ridetimen uten å dra hodet ned, glad og fornøyd, i god stilling/form med ørene frem, så du ser, vi trenger ikke stoppe et symptom på et underliggende problem, men heller gi rytteren litt mere styrke slik at hun kan beholde gleden med hest frem til hun får noen flere kilo på rompa som holder henne i salen 🤣

Hun er forresten 9 år, saler på ham, møkker boksen og gjør alt annet med ham de dagene hun rir.

Og der er svaret ditt på det, likevel står du på ditt og er uenig i ekspertenes dom.

Skrevet

7 minutter siden, Absol skrev:

At dette kan brukes med en høyt utdannet hest og en dyktig ridelærer med årvåkent blikk er greit. Men det er dessverre et faktum at mange rideskoler bruker hjelpetøyler og strikk for å kontrollere hester som burde vært sjekket for fysiske problemer (eks. tenner), og gjennomridd/korreksjonsridd.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og der er svaret ditt på det, likevel står du på ditt og er uenig i ekspertenes dom.

Ja, jeg mener fremdeles at hjelpemidler kurerer symptomene, og ikke selve problemet. Les innleggene, evt les deg opp på temaet. Evt snakk med kyndige trenere. Jeg kan ikke hjelpe deg når du er så fastlåst i egen tankegang.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, etnavn skrev:

Ja, jeg mener fremdeles at hjelpemidler kurerer symptomene, og ikke selve problemet. Les innleggene, evt les deg opp på temaet. Evt snakk med kyndige trenere. Jeg kan ikke hjelpe deg når du er så fastlåst i egen tankegang.

Hahaha kødder du? Her får du beskjed at en pensjonert konkurranserytter bruker sin gamle konkurransehest til datteren, og de fungerer helt nydelig sammen BORTSETT fra at han kjeder seg litt på banen og rykker, datteren er for lett til å holde ham igjen enda, så de hjelper på med tøyler som attpåtil har strikk. Hesten skjønner tegninga og de har flotte ridetimer sammen hvor datteren lærer mye, men til tross for alt dette så maser du videre om problemer, trenere, og alt mulig som står i en bok, men du kaller MEG fastlåst i egen tankegang? Det er set jo du som er! Ser du ikke det selv? I denne tråden er du absolutt ikke i stand til å innse at et problem har mange forskjellige løsninger som fungerer, her er det DINE løsninger som fungerer ellers er det feil. 

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, frk.Helene Hare skrev:

At dette kan brukes med en høyt utdannet hest og en dyktig ridelærer med årvåkent blikk er greit. Men det er dessverre et faktum at mange rideskoler bruker hjelpetøyler og strikk for å kontrollere hester som burde vært sjekket for fysiske problemer (eks. tenner), og gjennomridd/korreksjonsridd.

Selvfølgelig. Det samme kan sies om bitt, nesereim, sporer, pisk og andre helt aksepterte utstyrsdeler på en rideskolehest. 

Feilen er at noen automatisk mener at det er brukt feil når det er snakk om hjelpetøyler. Hvordan kan noen vite med sikkerhet at denne ridelæreren, til tross sine åpenbare mangler når det kommer til pedagogikk og undervisning, ikke har peiling på bruk av hjelpetøyler?

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke eksperter? Alle mine bekjente i miljøet? Hestehviskeren som har vært innom? De 2 ridelærerne som hun rir for for øyeblikket? Mine 40+ år med erfaring, undervisning og kunnskap? Dyrlegen og fysioterapeuten som forsikrer meg om at han er i toppform (og glup. Fysioterapeuten passer føttene sine godt etter å ha bøyd litt på en stiv skulder innimellom 🤣)

Eller din dom? Du som aldri har sett hesten, meg eller datteren min? 

Tror jeg stoler litt mer på alle andre enn deg 😊 de har evnen til å se at noen hester er unntak som bekrefter regelen, og innrømmer at deres metoder bare ikke hjelper .

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Absol skrev:

Selvfølgelig. Det samme kan sies om bitt, nesereim, sporer, pisk og andre helt aksepterte utstyrsdeler på en rideskolehest. 

Feilen er at noen automatisk mener at det er brukt feil når det er snakk om hjelpetøyler. Hvordan kan noen vite med sikkerhet at denne ridelæreren, til tross sine åpenbare mangler når det kommer til pedagogikk og undervisning, ikke har peiling på bruk av hjelpetøyler?

Problemet ligger i rytterens evne til å bruke tøylene riktig. Moren sier at datteren er nybegynner, og at det blir for mye tøyler. Mitt råd er derfor å be om at de setter på en chambon isteden, slik at datteren kan konsentrere seg om å lære seg å ri i første omgang.

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, etnavn skrev:

Problemet ligger i rytterens evne til å bruke tøylene riktig. Moren sier at datteren er nybegynner, og at det blir for mye tøyler. Mitt råd er derfor å be om at de setter på en chambon isteden, slik at datteren kan konsentrere seg om å lære seg å ri i første omgang.

Det sies ingenting om at hun har hjelpetøyler i hånda. Problemet er jo å "feste" dem, da tolker jeg det dithen at det er en slik type hjelpetøyler som er i bruk. Ikke dobbelttøyler.

Skrevet
1 minutt siden, Absol skrev:

Hvilke eksperter? Alle mine bekjente i miljøet? Hestehviskeren som har vært innom? De 2 ridelærerne som hun rir for for øyeblikket? Mine 40+ år med erfaring, undervisning og kunnskap? Dyrlegen og fysioterapeuten som forsikrer meg om at han er i toppform (og glup. Fysioterapeuten passer føttene sine godt etter å ha bøyd litt på en stiv skulder innimellom 🤣)

Eller din dom? Du som aldri har sett hesten, meg eller datteren min? 

Tror jeg stoler litt mer på alle andre enn deg 😊 de har evnen til å se at noen hester er unntak som bekrefter regelen, og innrømmer at deres metoder bare ikke hjelper .

Du misforstod, brukeren "etnavn" sa at om man har problemer, som hun mener din hest har og at du dekker over det ved bruk av hjelpetøylene (som jeg er sterkt uenig med Etnavn i) så kontakter man eksperter. Da siterte jeg ditt innlegg, som svar til hennes etterlysning av å oppsøke eksperthjelp, og jeg poengterte at dette var ekspertenes dom. :) da fikk jeg beskjed fra Etnavn om at jeg bar fastlåst i tankegang og kan ikke hjelpes. Takk for den haha

• Liker 3
Skrevet (endret)
4 minutter siden, Absol skrev:

Det sies ingenting om at hun har hjelpetøyler i hånda. Problemet er jo å "feste" dem, da tolker jeg det dithen at det er en slik type hjelpetøyler som er i bruk. Ikke dobbelttøyler.

Her burde vel uansett ridelæreren feste innspenningen, slik at det blir korrekt innstilt. Å be en nybegynner sette på innspenningen på hesten blir ganske villt.

Etter å ha lest igjennom en gang til, ser jeg at jeg spør moren konkret om det er snakk om hjelpetøyler, og hun bekrefter at det blir for mye tøyler for datteren. Da kan jeg ikke skjønne annet enn at det er snakk om løpende ekstratøyler. Derfor mitt råd om en chambon isteden.

Endret av etnavn
  • Liker 2
Skrevet
31 minutter siden, etnavn skrev:

Her burde vel uansett ridelæreren feste innspenningen, slik at det blir korrekt innstilt. Å be en nybegynner sette på innspenningen på hesten blir ganske villt.

Etter å ha lest igjennom en gang til, ser jeg at jeg spør moren konkret om det er snakk om hjelpetøyler, og hun bekrefter at det blir for mye tøyler for datteren. Da kan jeg ikke skjønne annet enn at det er snakk om løpende ekstratøyler. Derfor mitt råd om en chambon isteden.

Slik jeg leser det er det påsaling som er problemet. Altså festingen av hjelpetøylene. 

Har inntrykk av at mor ikke vet forskjell på løpende og faste hjelpetøyler.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...