Absol Skrevet 12. februar 2019 #61 Skrevet 12. februar 2019 2 minutter siden, etnavn skrev: Du må gjerne misforstå meg dit. Jeg kan jo understreke at jeg ikke synes jeg er ferdig utlært på noen måte, så kanskje det blir lettere å ikke misforstå. Men dette er igrunn kjernen i mye av hestemiljøene rundt omkring, og grunnen til at mange staller har så dårlig miljø: Folk er ekstremt hårsåre når det gjelder egne ferdigheter, og det blir fort en konkurranse i å bryte mental håndbak. Det er ingen som tviler på at hesten deres ikke har det bra. Det var simpelthen en "heads up" på at det går an å løse problematferden på en varig måte. Nei, det går ikke an. Hadde du vært så lite hårsår som du påstår så hadde du innsett at du faktisk ikke kjenner meg eller hesten min. Du ville vært åpen for tanken på at kanskje det er profesjonelle trenere (meget mulig folk du ser opp til) som har hjulpet oss med å komme frem til løsningen som gjør at min datter nå har min gamle konkurransehest som læremester uten at noen av dem lider noen overlast. Kanskje du ville vært åpen for tanken på at noen som gjør noe litt annerledes enn deg faktisk gjør det riktige. At selv om det du mener er riktig faktisk er helt riktig, så finnes det andre tanker og måter som er like riktige. Og så kan du jo prøve å ta den tanken med inn i denne tråden og være åpen for at kanskje denne ridelæreren bruker hjelpetøyler på en slik måte og at det har ingenting å gjøre med form eller samling å gjøre. Og kanskje hun er streng med jenta fordi det er veldig viktig at hjelpetøyler brukes og stilles riktig, slik at det ikke skader hesten på noen måte. 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #62 Skrevet 12. februar 2019 3 minutter siden, Sirah skrev: Nemlig. Det som passer for meg og min hest kan være fullstendig feil for deg og din. Likevel betyr ikke det at noen av oss sitter på fasiten. Veldig synd at mange er så bastante på sine egne meninger at de ikke evner å se at det finnes flere måter å gjøre ting på. Og at ingen av dem nødvendigvis er feil. For all del, jeg har svelget min andel kameler opp i gjennom jeg for å si det mildt. Jeg kan være fullstendig fast på at DETTE er riktig og så treffer jeg en hest som beviser at jeg tar feil..... Nettopp, godt innlegg! Anonymkode: f83c7...da6 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #63 Skrevet 12. februar 2019 1 time siden, etnavn skrev: Synd at det ikke er bedre kvalitet på undervisningen i Norge. Det er dårlig kvalitetskontroll ved ridesenterne, og de få som er utdannet har gjerne bare en utdannelse fra starum el.l. Det finnes nesten ikke beridere i dette landet. Dårlig skolering + dårlig hestemateriell = lav kvalitet på sporten. I Danmark er det helt vanlig at de som rir på rideskole, rir for en berider. Dette er en person som har gått 6 år på høyskole, teori og praksis, og de er grundige og dyktige. Litt om berider-utdannelsen kan man lese her: https://www.hest.no/artikkel.html?news.nid=4143 Norge burde absolutt sikte etter å kunne tilby en lignende utdannelse her, og få på plass en kvalitetskontroll av ridesentrene. Videre burde vi fjerne toll og avgifter på import av hest, slik at vi kan få tilgang på mye bedre egnede hester enn det finnes i rideskolene i dag. Dette er selvsagt et spørsmål om økonomi, da vi har et land med ekstremt kort beitesesong, dyrt fôr og dermed en kostnadsfull prosess å avle opp egne hester, hvilket igjen fører til at mye annenrangs hester blir solgt til rideskolene. Men, over til det du spør om: Jeg ville undersøkt om det var mulig å ri på privattimer. Du sier datteren er tunglært, det kan hende hun trenger en dyktigere lærer, en som har mer personlig egnethet og klarer å lære bort på en måte som passer henne. Privattimer kan være noe dyrere, men i realiteten får man mye mer utbytte av disse timene, da instruktøren kan konsentrere seg hundre prosent om én elev. Så det kan virke dyrere i utgangspunktet, men på sikt lærer hun raskere og trenger færre timer for å komme videre. Privattimer fjerner i tillegg en del av stresset rundt de vanlige tidsrammene en ridetime er underlagt, og kan i større grad tilpasses den enkelte. Jeg er overbevist om at datteren din vil få en bedre opplevelse hvis hun tar privattimer. Forøvrig er hestesporten sånn, at det er mye terping, og det er mye alvor. Dette kommer av at det er en viss risiko forbundet med sporten, så dette får vi ikke forandret. Det er ikke bare kos forbundet med hest og ridning, og derfor passer det ikke like godt for alle barn. Men mitt tips er altså å forsøke privatundervisning først, før dere skrinlegger prosjektet helt. Det kan godt hende dere får en helt annen opplevelse da. Lykke til, og kom gjerne med oppdatering 🙌 Jeg er helt enig med deg på punktet ang utdannelse, den burde vært sterkere. Problemet er bare det at hvem i all verden hadde tatt en beriderutdannelse i Norge, når man stort sett aldri kan leve kun av instruksjon her uansett? Den gangen jeg jobbet med instruksjon, var det såpass dårlig betalt, at jeg måtte jobbe ved siden av i tillegg. Det var ikke mye jeg satt igjen med som instruktør, på slutten av dagen.. og de fleste er ikke villig til å betale 5/600 kr for en time, vi var et fåtall som red for berider, og det var en dansk instruktør. Det å drifte en rideskole er dyrt, så instruktøren sitter ikke igjen med mye på slutten av dagen. Nå skal jeg ikke si noe om hvordan det er i større byer, men her jeg er fra, er det i alle fall ingen som kunne leve kun av instruksjon. Anonymkode: 7e743...c46
etnavn Skrevet 12. februar 2019 #64 Skrevet 12. februar 2019 1 minutt siden, Absol skrev: Nei, det går ikke an. Hadde du vært så lite hårsår som du påstår så hadde du innsett at du faktisk ikke kjenner meg eller hesten min. Du ville vært åpen for tanken på at kanskje det er profesjonelle trenere (meget mulig folk du ser opp til) som har hjulpet oss med å komme frem til løsningen som gjør at min datter nå har min gamle konkurransehest som læremester uten at noen av dem lider noen overlast. Kanskje du ville vært åpen for tanken på at noen som gjør noe litt annerledes enn deg faktisk gjør det riktige. At selv om det du mener er riktig faktisk er helt riktig, så finnes det andre tanker og måter som er like riktige. Og så kan du jo prøve å ta den tanken med inn i denne tråden og være åpen for at kanskje denne ridelæreren bruker hjelpetøyler på en slik måte og at det har ingenting å gjøre med form eller samling å gjøre. Og kanskje hun er streng med jenta fordi det er veldig viktig at hjelpetøyler brukes og stilles riktig, slik at det ikke skader hesten på noen måte. Så du mener det ikke er kritikkverdig at en nybegynner som skal lære å ri, får tildelt en hest som rideskolen mener skal gå på nybegynnertimer med hjelpetøyler. Jeg håper virkelig det kommer et kompetanseløft inn i rideskolene og hestesporten forøvrig i snar fremtid. Merker jeg får helt vondt i sjela. Og når det gjelder dette med rytterfølelse, og at alle hester er individer og må tolkes forskjellig, så er selvsagt dette et godt poeng. Det er det ingen som har sagt noe imot. Men det er like fullt et ubestridelig faktum at hjelpemidler er til for den øvede rytter som skal konsentrere seg om riktig trening av hesten, og ikke for å korrigere problematferd. Dette er ofte misforstått på grunn av manglende kunnskap, og det er synd. Jeg håper som sagt på et kompetanseløft. 2
Absol Skrevet 12. februar 2019 #65 Skrevet 12. februar 2019 1 minutt siden, etnavn skrev: Så du mener det ikke er kritikkverdig at en nybegynner som skal lære å ri, får tildelt en hest som rideskolen mener skal gå på nybegynnertimer med hjelpetøyler. Jeg håper virkelig det kommer et kompetanseløft inn i rideskolene og hestesporten forøvrig i snar fremtid. Merker jeg får helt vondt i sjela. Og når det gjelder dette med rytterfølelse, og at alle hester er individer og må tolkes forskjellig, så er selvsagt dette et godt poeng. Det er det ingen som har sagt noe imot. Men det er like fullt et ubestridelig faktum at hjelpemidler er til for den øvede rytter som skal konsentrere seg om riktig trening av hesten, og ikke for å korrigere problematferd. Dette er ofte misforstått på grunn av manglende kunnskap, og det er synd. Jeg håper som sagt på et kompetanseløft. Så lenge jeg ikke vet noen ting om hvorfor akkurat den ridelæreren har avgjort at akkurat den hesten skal ha hjelpetøyler (som forresten kan bety veldig mye forskjellig fra gresstøyler til strikk via mye annet) med akkurat den rytteren så har ikke jeg tenkt å sette meg på en høy hest og tenke at jeg vet bedre, nei. 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #66 Skrevet 12. februar 2019 At en 11 åring ikke klarer å lære seg å sale opp en hest er ganske sjokkerende. Med mindre hun har psykisk eller fysisk utviklingshemming. Jeg synes det er en selvfølge at man skal børste og sale opp hesten selv om man skal ri, i det minste prøve så godt en kan. Hun høres mer lat ut, som bare vil ri uten å gjøre jobben som følger med. Kunne forstått at det var en utfordring om hun var 7-8 år. Anonymkode: 609de...5f4
etnavn Skrevet 12. februar 2019 #67 Skrevet 12. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig med deg på punktet ang utdannelse, den burde vært sterkere. Problemet er bare det at hvem i all verden hadde tatt en beriderutdannelse i Norge, når man stort sett aldri kan leve kun av instruksjon her uansett? Den gangen jeg jobbet med instruksjon, var det såpass dårlig betalt, at jeg måtte jobbe ved siden av i tillegg. Det var ikke mye jeg satt igjen med som instruktør, på slutten av dagen.. og de fleste er ikke villig til å betale 5/600 kr for en time, vi var et fåtall som red for berider, og det var en dansk instruktør. Det å drifte en rideskole er dyrt, så instruktøren sitter ikke igjen med mye på slutten av dagen. Nå skal jeg ikke si noe om hvordan det er i større byer, men her jeg er fra, er det i alle fall ingen som kunne leve kun av instruksjon. Anonymkode: 7e743...c46 Nei, det er vel dette som er grunnen til at de som reiser til Danmark for å ta beriderutdannelsen, forblir i Danmark etter endt utdannelse. Eller Tyskland, for den saks skyld. Vi har jo hatt et voldsomt lavt nivå på hestesporten i Norge i mange år. Man ser det når de gode, norske rytterne reiser til utlandet på stevner blandt annet - de som er gode her greier aldri å plassere seg der. Nivået er så mye høyere, konkurransen er mye større allerede fra de lettere klassene, noe som gjør rytterne jevnt over mye bedre. Instruktørene er flinkere, hestene er bedre, treningsmulighetene er større og mer variert - ja, det er mange faktorer som spiller inn. I Norge blir hesteholdet så dyrt i forhold til andre land, på grunn av det lite egnede klimaet vi har, at det desverre blir dyrt og vanskelig å drive. Det er synd. 2
Absol Skrevet 12. februar 2019 #68 Skrevet 12. februar 2019 2 timer siden, etnavn skrev: Synd at det ikke er bedre kvalitet på undervisningen i Norge. Det er dårlig kvalitetskontroll ved ridesenterne, og de få som er utdannet har gjerne bare en utdannelse fra starum el.l. Det finnes nesten ikke beridere i dette landet. Dårlig skolering + dårlig hestemateriell = lav kvalitet på sporten. I Danmark er det helt vanlig at de som rir på rideskole, rir for en berider. Dette er en person som har gått 6 år på høyskole, teori og praksis, og de er grundige og dyktige. Litt om berider-utdannelsen kan man lese her: https://www.hest.no/artikkel.html?news.nid=4143 Norge burde absolutt sikte etter å kunne tilby en lignende utdannelse her, og få på plass en kvalitetskontroll av ridesentrene. Videre burde vi fjerne toll og avgifter på import av hest, slik at vi kan få tilgang på mye bedre egnede hester enn det finnes i rideskolene i dag. Dette er selvsagt et spørsmål om økonomi, da vi har et land med ekstremt kort beitesesong, dyrt fôr og dermed en kostnadsfull prosess å avle opp egne hester, hvilket igjen fører til at mye annenrangs hester blir solgt til rideskolene. Men, over til det du spør om: Jeg ville undersøkt om det var mulig å ri på privattimer. Du sier datteren er tunglært, det kan hende hun trenger en dyktigere lærer, en som har mer personlig egnethet og klarer å lære bort på en måte som passer henne. Privattimer kan være noe dyrere, men i realiteten får man mye mer utbytte av disse timene, da instruktøren kan konsentrere seg hundre prosent om én elev. Så det kan virke dyrere i utgangspunktet, men på sikt lærer hun raskere og trenger færre timer for å komme videre. Privattimer fjerner i tillegg en del av stresset rundt de vanlige tidsrammene en ridetime er underlagt, og kan i større grad tilpasses den enkelte. Jeg er overbevist om at datteren din vil få en bedre opplevelse hvis hun tar privattimer. Forøvrig er hestesporten sånn, at det er mye terping, og det er mye alvor. Dette kommer av at det er en viss risiko forbundet med sporten, så dette får vi ikke forandret. Det er ikke bare kos forbundet med hest og ridning, og derfor passer det ikke like godt for alle barn. Men mitt tips er altså å forsøke privatundervisning først, før dere skrinlegger prosjektet helt. Det kan godt hende dere får en helt annen opplevelse da. Lykke til, og kom gjerne med oppdatering 🙌 Berider er en flott utdannelse, men det er ikke en høyskoleutdannelse, man trenger faktisk ikke studiekompetanse for å gå berider 😊 (hvilket er flott da det fanger opp mange som kanskje ikke er så skoleflinke men som er fantastiske ryttere)
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #69 Skrevet 12. februar 2019 1 minutt siden, etnavn said: Nei, det er vel dette som er grunnen til at de som reiser til Danmark for å ta beriderutdannelsen, forblir i Danmark etter endt utdannelse. Eller Tyskland, for den saks skyld. Vi har jo hatt et voldsomt lavt nivå på hestesporten i Norge i mange år. Man ser det når de gode, norske rytterne reiser til utlandet på stevner blandt annet - de som er gode her greier aldri å plassere seg der. Nivået er så mye høyere, konkurransen er mye større allerede fra de lettere klassene, noe som gjør rytterne jevnt over mye bedre. Instruktørene er flinkere, hestene er bedre, treningsmulighetene er større og mer variert - ja, det er mange faktorer som spiller inn. I Norge blir hesteholdet så dyrt i forhold til andre land, på grunn av det lite egnede klimaet vi har, at det desverre blir dyrt og vanskelig å drive. Det er synd. Dette er helt off topic, men jeg bor i utlandet og kan fortelle deg det er billig å holde hest i Norge.... Anonymkode: a970c...4f2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #70 Skrevet 12. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: At en 11 åring ikke klarer å lære seg å sale opp en hest er ganske sjokkerende. Med mindre hun har psykisk eller fysisk utviklingshemming. Jeg synes det er en selvfølge at man skal børste og sale opp hesten selv om man skal ri, i det minste prøve så godt en kan. Hun høres mer lat ut, som bare vil ri uten å gjøre jobben som følger med. Kunne forstått at det var en utfordring om hun var 7-8 år. Anonymkode: 609de...5f4 Dagens. Det handler ikke om at datteren sliter med oppsaling, men det er hjelpetøylene hun ikke får til. Anonymkode: f83c7...da6 3
Sirah Skrevet 12. februar 2019 #71 Skrevet 12. februar 2019 3 minutter siden, Absol skrev: Så lenge jeg ikke vet noen ting om hvorfor akkurat den ridelæreren har avgjort at akkurat den hesten skal ha hjelpetøyler (som forresten kan bety veldig mye forskjellig fra gresstøyler til strikk via mye annet) med akkurat den rytteren så har ikke jeg tenkt å sette meg på en høy hest og tenke at jeg vet bedre, nei. Enig. Vi vet heller ikke hvordan hjelpetøyler det er snakk om, bare at det er "hjelpetøyler". Vi vet heller ikke hvorfor hesten går med disse. Er dere klar over hvor vanskelig det er å få tak i gode skolehester? Og hvor dårlig økonomi det er å drive rideskole? Dere vet hva en god hest koster? Innimellom må man faktisk ta i bruk løsninger som kanskje ikke er optimale for å i det hele tatt kunne gi et tilbud til områdets barn om å få tilbringe tid med hester/lære å ri. De aller fleste foreldre syntes det er FORFERDELIG dyrt å skulle betale 200kr for en ridetime. De aner ikke hva det koster å holde disse hestene med sko, høy, tak over hodet, lønne de ansatte osv osv. Hadde folk vært villige til å betale det det faktisk kostet ville man også kunne lagt mye mer penger ned i å kjøpe godt skolerte hester. Sånn som situasjonen er i dag så er ikke dette mulig veldig mange steder. Så kan man ta diskusjonen om rideskolene i norge er for dårlige. Ja, det er de nok veldig mange plasser. Men hva er alternativet? At barna ikke har noe tilbud i det hele tatt? Ikke alle kjenner en venninne med en snill hest som ungen kan tasse rundt på. Nå må folk på et tidspunkt krabbe ned fra sin høye hest (hehe) og innse at de fleste rideskoler gjør så godt de kan med de forutsetningene de har for å drive. Og ja, jeg har jobbet på en rekke rideskoler flere steder i norge og i europa. Jeg har kjent sikkert hundrevis av rideskolehester og elsket hver eneste en av dem som om de skulle vært mine egne ❤️ Rideskolehester er virkelig verdt sin egen vekt i gull. 1
etnavn Skrevet 12. februar 2019 #72 Skrevet 12. februar 2019 4 minutter siden, Absol skrev: Berider er en flott utdannelse, men det er ikke en høyskoleutdannelse, man trenger faktisk ikke studiekompetanse for å gå berider 😊 (hvilket er flott da det fanger opp mange som kanskje ikke er så skoleflinke men som er fantastiske ryttere) Før var det sånn at man måtte ha ett år med økonomiske fag fra videregående for å komme inn på den Tyske beriderskolen (nittitallet). Vet ikke hvordan reglene er i dag, den gang var utdannelsen 6-årig og hadde samme status som høyskoleutdannelse, og ga mulighet for å studere ved universitet pga de tre årene med teoretiske/økonomiske fag. Ser at det noen steder er forandret til fire år. Mulig det har kommet noen endringer siden da. I Danmark mener jeg du må ha 6 mnd fra landbruksskole for å komme inn. Men det er vel mye info om dette på nettet, for den som er interessert eller lurer på en slik utdannelse. Det hadde hjulpet til å heve kompetansenivået om flere gjorde det, og det er sikkert en spennende utdannelse. Her er litt fra det danske rideforbundet vedrørende beriderutdannelse: https://www.rideforbund.dk/da/Information/Nyheder/2014/06 - Juni/Optagelsesproeve til traener og berideruddannelsen.aspx 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #73 Skrevet 12. februar 2019 47 minutter siden, etnavn skrev: Og rådet mitt gikk heller ikke på å få hesten til å jobbe i korrekt form. Det gikk rett og slett ut på å løse problematferden med grunnleggende lydighetstrening istedenfor å dempe symptomene ved bruk av innspenning eller hjelpetøyler. Hesten er jo lydig nok med andre folk, men ikke usikre nybegynnere. Hvordan mener du det skal kunne trenes bort? Er vel rytteren som er problemet her, som lar seg dra ut av salen :p Anonymkode: b0e67...4e3 1
Sirah Skrevet 12. februar 2019 #74 Skrevet 12. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hesten er jo lydig nok med andre folk, men ikke usikre nybegynnere. Hvordan mener du det skal kunne trenes bort? Er vel rytteren som er problemet her, som lar seg dra ut av salen 😛 Anonymkode: b0e67...4e3 Dette. Det er dessverre vanskelig å trene bort et problem som ikke er der til vanlig. 1
etnavn Skrevet 12. februar 2019 #75 Skrevet 12. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hesten er jo lydig nok med andre folk, men ikke usikre nybegynnere. Hvordan mener du det skal kunne trenes bort? Er vel rytteren som er problemet her, som lar seg dra ut av salen 😛 Anonymkode: b0e67...4e3 Jeg har ingen forutsetninger for å mene noe om hvordan problemet kan trenes bort, da jeg ikke kjenner hesten eller situasjonen. Jeg mener at ved å kontakte en god hestetrener, vil man sammen kunne kartlegge hva problemet kommer av, og legge opp en treningmodell som tar sikte på å løse problemet. 1
Sirah Skrevet 12. februar 2019 #76 Skrevet 12. februar 2019 Akkurat nå, etnavn skrev: Jeg har ingen forutsetninger for å mene noe om hvordan problemet kan trenes bort, da jeg ikke kjenner hesten eller situasjonen. Jeg mener at ved å kontakte en god hestetrener, vil man sammen kunne kartlegge hva problemet kommer av, og legge opp en treningmodell som tar sikte på å løse problemet. Dette forteller jo denne moren at er gjort. At løsningen er kommet frem til i samarbeid med kompetente trenere.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #77 Skrevet 12. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hesten er jo lydig nok med andre folk, men ikke usikre nybegynnere. Hvordan mener du det skal kunne trenes bort? Er vel rytteren som er problemet her, som lar seg dra ut av salen 😛 Anonymkode: b0e67...4e3 Dette minner meg om alle de gangene jeg hører folk klage på trenere når de setter bort hestene til trening, når de får den igjen så tar det ikke lang tid før hesten igjen er sitt gamle jeg. Hvem er da problemet, hest eller eier Anonymkode: f83c7...da6 5
frk.Helene Hare Skrevet 12. februar 2019 #78 Skrevet 12. februar 2019 11 minutter siden, Sirah skrev: Enig. Vi vet heller ikke hvordan hjelpetøyler det er snakk om, bare at det er "hjelpetøyler". Vi vet heller ikke hvorfor hesten går med disse. Er dere klar over hvor vanskelig det er å få tak i gode skolehester? Og hvor dårlig økonomi det er å drive rideskole? Dere vet hva en god hest koster? Innimellom må man faktisk ta i bruk løsninger som kanskje ikke er optimale for å i det hele tatt kunne gi et tilbud til områdets barn om å få tilbringe tid med hester/lære å ri. De aller fleste foreldre syntes det er FORFERDELIG dyrt å skulle betale 200kr for en ridetime. De aner ikke hva det koster å holde disse hestene med sko, høy, tak over hodet, lønne de ansatte osv osv. Hadde folk vært villige til å betale det det faktisk kostet ville man også kunne lagt mye mer penger ned i å kjøpe godt skolerte hester. Sånn som situasjonen er i dag så er ikke dette mulig veldig mange steder. Så kan man ta diskusjonen om rideskolene i norge er for dårlige. Ja, det er de nok veldig mange plasser. Men hva er alternativet? At barna ikke har noe tilbud i det hele tatt? Ikke alle kjenner en venninne med en snill hest som ungen kan tasse rundt på. Nå må folk på et tidspunkt krabbe ned fra sin høye hest (hehe) og innse at de fleste rideskoler gjør så godt de kan med de forutsetningene de har for å drive. Nå forsvant mye av debatten i diskusjon om riktig bruk av hjelpetøyler. Jeg tenker at kjernen i problemet er det du skriver her. Ridning, som alltid har vært en dyr sport, er nå mer tilgjengelig for "alle". Det betyr at prisene går ned, og det går dessverre ut over kvaliteten på hestemateriell og instruksjon. Instruktørene er ofte unge jenter som er lavt utdannet (om i det hele tatt), og dette gjør at de ofte ikke har egenskapene som skal til for å skape et trygt læringsmiljø. Jeg er helt enig i at også de yngste elevene SKAL terpes i alle sider av horsemanship, i en langt større utstrekning enn det som gjøres i dag. Men det er klart at man må hjelpe usikre elever til å bli trygge, uansett hvor lang tid det tar. 4
etnavn Skrevet 12. februar 2019 #79 Skrevet 12. februar 2019 (endret) 3 minutter siden, Sirah skrev: Dette forteller jo denne moren at er gjort. At løsningen er kommet frem til i samarbeid med kompetente trenere. Nå er jo ikke problemet løst. Hesten drar fortsatt rytter ut av salen slik at man setter på hjelpetøyler for å få bukt med symptomene på det underliggende problemet. Problemet er altså ikke løst. Endret 12. februar 2019 av etnavn 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #80 Skrevet 12. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun vil ikke det. Da føler hun at det blir flere som maser på henne. Sist gang sto hun i boksen med en stresset hest. Superstresset selv, med en instruktør som krevde at hun tok av og på hjelpetøyler. TS Anonymkode: 3b672...84d Hadde selv hest som barn og har aldri brukt hjelpetøyler. Hva er formålet med det? Får hun til å sette på vanlig hodelag med tøyler og sal mener jeg hun har kommet langt. Jeg var yngre enn din datter da jeg hadde hest. Anonymkode: 2cfb8...11d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå