AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #1 Skrevet 12. februar 2019 Hvordan skrev du søknaden din? Noen som er flink på søknad og CV som har noen tips? Jeg er redd for at søknaden min er problemet. Anonymkode: 1babc...43d
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #2 Skrevet 12. februar 2019 Gå inn døra - spørre om de trenger noen nye arbeidsfolk. Fungerer bedre enn søknader for meg i allefall. Har fått alle jobbene mine slik. Har også sendt ut en haug av søknader utennoe som helst respons. Anonymkode: 1dfd5...024
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #3 Skrevet 12. februar 2019 SØKNAD PÅ _____________________________ Jeg er en imøtekommende dame på ___ år utdannet fra _______ . I år _____ jobbet jeg på ___ ____ og senere har jeg jobbet med _____ _____ . Jeg er (legg inn adjektiv avhengig av yrke, f eks serviceinnstilt, rolig, blabla liker en utfordring blabla flink med mennesker blabla) og mener jeg vil trives og passe inn hos dere med _______ på bakgrunn av min tidligere erfaring og interesser. Håper å høre fra dere. Vennlig hilsen (kopi CV vedlagt) Anonymkode: 8b7fe...809 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #4 Skrevet 12. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: SØKNAD PÅ _____________________________ Jeg er en imøtekommende dame på ___ år utdannet fra _______ . I år _____ jobbet jeg på ___ ____ og senere har jeg jobbet med _____ _____ . Jeg er (legg inn adjektiv avhengig av yrke, f eks serviceinnstilt, rolig, blabla liker en utfordring blabla flink med mennesker blabla) og mener jeg vil trives og passe inn hos dere med _______ på bakgrunn av min tidligere erfaring og interesser. Håper å høre fra dere. Vennlig hilsen (kopi CV vedlagt) Anonymkode: 8b7fe...809 Men den er ikke litt "vanlig"? Anonymkode: 1babc...43d
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 12. februar 2019 #5 Skrevet 12. februar 2019 Har aldri fått en jobb via vanlig søknad. Bare ved å kontakte folk direkte.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #6 Skrevet 12. februar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: SØKNAD PÅ _____________________________ Jeg er en imøtekommende dame på ___ år utdannet fra _______ . I år _____ jobbet jeg på ___ ____ og senere har jeg jobbet med _____ _____ . Jeg er (legg inn adjektiv avhengig av yrke, f eks serviceinnstilt, rolig, blabla liker en utfordring blabla flink med mennesker blabla) og mener jeg vil trives og passe inn hos dere med _______ på bakgrunn av min tidligere erfaring og interesser. Håper å høre fra dere. Vennlig hilsen (kopi CV vedlagt) Anonymkode: 8b7fe...809 Dette er et godt eksempel på en dårlig søknad. Anonymkode: e36b3...608 8
Green Lady Skrevet 12. februar 2019 #7 Skrevet 12. februar 2019 Jeg liker å starte jobbsøknaden med hvorfor jeg vil jobbe i akkurat den bedriften. Leser rundt på hjemmesidene deres, og fletter gjerne noe av det inn i søknaden min (f.eks. visjon, mål etc). På denne måten viser jeg arbeidsgiver at jeg ikke bare vil ha jobben, men jeg vil ha jobben i det firmaet. Videre skriver jeg om hva jeg kan tilby bedriften, og trekker frem relevant erfaring (her må stillingsannonsen leses nøye, pass på å "speile" den med hvilke kvalifikasjoner du fremhever) og konkrete eksempler. Hovedreglen er at alle påstander du kommer med i en søknad (positiv, analytisk, flink med mennesker, god på å presentere etc), skal etterfølges av konkrete eksempler. En annen ting som også er smart, er å tallfeste påstandene. I stedet for å skrive "jeg har ansvar for en rapport som blir sendt ut hver mandag" ville jeg skrevet "jeg har ansvaret for en rapport som viser bedriftens nøkkeltall. Denne rapporten sendes ut hver mandag til rundt 1.000 mottakere, hvor blant annet ledelsen står på mottakerlisten". Men husk også at CVen er vel så viktig som søknaden. Også denne skal speile jobbannonsen, mtp hvilken erfaring du velger å trekke frem, og hvordan du beskriver de forskjellige jobbene. Det er masse bra lesestoff om hvordan skrive gode søknader og CV, så det er bare å google. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #8 Skrevet 12. februar 2019 *DA du fikk deg jobb Den gang = Da Hver gang = når Anonymkode: cac5b...6b4
Whoops Skrevet 12. februar 2019 #9 Skrevet 12. februar 2019 Kommer nok litt an på jobben også. Men prøv å tilpass den til firmaet og stillingen, slik at det ikke ser ut som du bare har sendt samme søknaden til 100 bedrifter. Hvorfor vil du jobbe DER? Hva gjør at nettopp DU passer til jobben? Har du erfaring fra lignende arbeid eller bransje? Er noen av interessene dine relevante til jobben? Vært kort og saklig. Det er CVen som kommer til å være viktig for dem. Om CVen din er kort, så bygger du inn mer i den (hobbier, verv, hvilke dataprogrammer du har erfaring med, hvilke språk du snakker osv). Har du en fyldig CV trenger du ikke fylle på så mye annet enn relevante jobber og utdannelse. Da dropper du sommerjobb i kiosken og at du var ringevikar i barnehagen et par måneder.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #10 Skrevet 12. februar 2019 Jeg viste helt tydelig at jeg forstod hva jobben gikk ut på, hva bedriften stod for og at jeg hadde så idiotisk lyst på jobben. Drømmejobben ble min, nå har jeg fått litt mer ansvar og er med på litt ansettelsesprosesser. Eksempelet et par hakk over her må være det tristeste å lese, så ufattelig kjedelig.. Anonymkode: 75e5e...fc8
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #11 Skrevet 12. februar 2019 Kort og konsis. Viste til hvordan erfaringer jeg hadde fra før ville bidra til å gjøre en god jobb i den jobben jeg søkte på. Trakk fram elementer fra cv'en som jeg visste kunne være interessante for arbeidsgiver. Anonymkode: 327cc...05c
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #12 Skrevet 12. februar 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Gå inn døra - spørre om de trenger noen nye arbeidsfolk. Fungerer bedre enn søknader for meg i allefall. Har fått alle jobbene mine slik. Har også sendt ut en haug av søknader utennoe som helst respons. Anonymkode: 1dfd5...024 Kunne du fortelle hva slags bransjer du snakker om ? Er det skole,barnehage ,butikk eller noe annet ? Anonymkode: e8991...c38
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #13 Skrevet 12. februar 2019 Det jeg har fått høre, fra noen som ansetter. Er; kort og konsist. Utdanning og egenskaper. Ikke noe tull. Og du må kunne stå inne for det du skriver. Dette må gå igjennom når du besvarer spørsmål på et eventuelt intervju. Så, Jeg har skrevet kort om livssituasjon, og deretter utdanning. Deretter hva jeg har gjort der, hva jeg lærte av det. (og da skal det så klart være relevant for jobben jeg søker ). Nevner at jeg har fått tilbakemelding om ____ og ___ egenskaper. (og dette er noe jeg kan stå inne for og som også passer til jobben jeg søker på ). Deretter skriver jeg at jeg håper søknaden har vekket interesse, og at jeg håper å høre fra de. Anonymkode: be79b...974
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #14 Skrevet 12. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det jeg har fått høre, fra noen som ansetter. Er; kort og konsist. Utdanning og egenskaper. Ikke noe tull. Og du må kunne stå inne for det du skriver. Dette må gå igjennom når du besvarer spørsmål på et eventuelt intervju. Så, Jeg har skrevet kort om livssituasjon, og deretter utdanning. Deretter hva jeg har gjort der, hva jeg lærte av det. (og da skal det så klart være relevant for jobben jeg søker ). Nevner at jeg har fått tilbakemelding om ____ og ___ egenskaper. (og dette er noe jeg kan stå inne for og som også passer til jobben jeg søker på ). Deretter skriver jeg at jeg håper søknaden har vekket interesse, og at jeg håper å høre fra de. Anonymkode: be79b...974 * Må gå igjen, ikke igjennom. Altså du må si det samme på intervju. Noe man da gjør når man skriver det som er sant. Anonymkode: be79b...974
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå