Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er førstegangskjøpere. Den økonomiske situasjonen er ikke 100% avklart da vi har kjøpt hus med utleiedel. Må få denne godkjent, skaffe leietaker osv.. 

Etter at vi vant budrunden fikk jeg ekstrem angst. Har Asperger og tror kanskje det er derfor jeg er så redd.. alle bekymringer spinner rundt i hodet 24/7. Leser om rentene som skal opp og får nesten pusteproblemer. 

Ja jeg vet vi ville «overlevd», men vil ikke bo meg ihjel heller. Renta vil være 2,29 om vi har flytende og 3,10 om vi binder den for 5 år. Det utgjør rundt 700 kr ekstra i måneden.

Burde jeg gjøre det eller hva? For nattesøvnens skyld, liker at ting er veldig forutsigbart og det å leve i konstant frykt for rentesjokk orker jeg ikke. 

Vil prognosene slå til vil jo renta være på over 4% innen 2021 uansett? 

Anonymkode: d1b01...8e6

Skrevet

Vanskelig å spå dette. Har tenkt mye på det selv. Norges Bank sier at renta skal opp, men det har de sagt i flere år. Nyheten i det siste er at de faktisk satte den opp. Det er flere fordeler med å ha flytende rente enn å bare ha sjanse for å betale lavere rente. Dere kan f.eks. betale ned ekstra på lånet eller be om avdragsfrihet for en periode. Det kan dere ikke med fastrente. Jeg vurderer å binde deler av lånet mitt og la resten være flytende. Jeg har annuitetslån så det skal uansett justere seg så jeg betaler mer rente og mindre avdrag om renta går opp, slik at den månedlige utgiften vil være omtrent den samme.

Anonymkode: 1ba36...bbe

Skrevet

Tror ikke renten kommer til å være 4 % i 2021 ettersom den økonomiske veksten både i eurosonen og i USA har begynt å avta. Også det at bankene tilbyr fastrente langt under dette nivået indikerer at markedet ikke har tiltro til sentralbankens prognose. 

Når det er sagt, har jeg likevel valgt å binde renten. Jeg har nylig begynt på et masterstudie, noe som innebærer at jeg har begrensede inntekter (og dermed begrenset fleksibilitet i økonomien) de neste årene. For å unngå den mentale belastningen som følge av eventuelle renteøkninger, bandt jeg renten for 5 år. Da vet jeg at boliglånet kan betjenes helt uten problemer. 

Anonymkode: 724f9...8dc

Skrevet

Det er vel også sånn at ca 7% rente i dag med dagens inflasjon ville tilsvart det samme rentenivået som utløste boligkrakket på slutten av 80-tallet, så jeg antar at Norges Bank vil holde seg et godt stykke under 7% så lenge det lar seg gjøre.

Skrevet

Generelt er det jo sånn at det veldig sjelden lønner seg å binde renta, men hvis dette er noe som plager deg veldig ville jeg nok vurdert det

Anonymkode: ef887...8d9

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Generelt er det jo sånn at det veldig sjelden lønner seg å binde renta, men hvis dette er noe som plager deg veldig ville jeg nok vurdert det

Anonymkode: ef887...8d9

Historisk har det vært sånn, fordi renta bare har gått nedover med rentehevinger kun i kortere perioder. Men nå er den jo nesten helt på bunn og kan ikke gå ned så mye mer.

Skrevet

Fastrente finnes i størst grad for å skape forutsigbarhet, ikke for spekulasjon mtp om man tjener på det (det gjør man nesten aldri). 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...