Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forbindelse med en familiebegivenhet der store deler av slekta samles har jeg invitert hele gjengen til oss kvelden før den store festdagen.

Alderen spenner fra 10 til 80 år, og jeg har ikke tenkt vi skal sitte til bords, mer at alle forsyner seg og setter seg der det passer.

Gryterett er en kjekk ting, og jeg ber om forslag til en som er kjempegod, som er enkel å lage og som ikke har altfor dyre ingredienser (ref. antallet :wink: )

Kan noen hjelpe??

Videoannonse
Annonse
Gjest skindeep
Skrevet

Jeg liker veldig godt jegergryte... Kan ha vanlig kjøttdeig nedi!

Den du kjøper i sånn posepakke er kjempegod!! :sikle:

Gjest skindeep
Skrevet

Glemte å skrive at du kan ha ris attåt!

Billig og enkelt middag å lage!

Gjest gjest1
Skrevet

Kanskje dumt å foreslå dette hvis du allerede har bestemt deg for gryterett, men suppe er ofte lettere å lage til så mange. Slipper å steke så mye i forkant..

Kjøttsuppe med godt brød inntil er alltid en slager :)

Skrevet

Bare ha i ting du synes er godt. Jeg synes kyllinggryte er godt, kjøp frosne kyllinglår, det er ikke så dyrt. Brun de godt først. Ta ut og stek løk og hvitløk mykt. Ha i hermetiske tomater, gulrot i biter, kålrot, erter og ellers hva du måtte ønske. Ha i litt kyllingbuljong, salt og pepper. Legg kyllinglårene på toppen og la koke ca 40 minutter. Server med ris eller hva du vil. Du kan selvsagt også bruke biffstrimler eller svinekjøtt i biter om du heller vil ha det.

Eller hva med chili con carne? Du trenger ikke lage den så hot hvis det er barn til stede, evt kan du lage to porsjoner, en med og en uten chili. Du steker løk, hvitløk og hakket chili. Ha i kjøttdeig som du bruner. Hell over hermetiske bønner og ha i litt oregano, salt, pepper, cayennepepper og paprikapulver. Hell over litt buljong. La putre en halvtimes tid og server med ris.

Skrevet

Jeg pleier å lage en lammegryte med utgangspunkt i en oppskrift på osso buco, der det egentlig skal brukes kalveskanke. Gryten blir best med bog, lårskiver eller skanker, dvs. stykker med margbein, men du kan også bruke fårikålkjøtt, og det er jo relativt billig. Serverer ofte denne retten til gjester fordi den kan gjøres klar i god tid, og den er alltid en hit! :kul:

Osso buco med lam

Løk, hvitløk og terninger av sellerirot og gulrot surres i olivenolje i en stor gryte (du kommer jo åpenbart til å trenge en diger en! :ler: ). Ha i hermetiske tomater, laurbærblad, timian, litt salt og pepper, og kok opp. (Omtrentlig mengdeberegning: 1/2 løk, 1/4 sellerirot, 2 gulrøtter og 1/2 boks tomater per pers).

I en stekepanne bruner, salter og peprer du så lammestykkene (ca. 200 gram per pers? det er jo stykker med bein :roll: ) og har oppi gryta etterhvert, før du koker ut pannen med vann og heller sjyen i gryta. (Du kan også ha i en skvett hvitvin - jeg foretrekker å smake til med presset sitron tilslutt istedet.) Kok under lokk i ca. 2 timer.

Smak tilslutt for å se om gryta trenger mer salt, og ha i så mye friskpresset sitron som du synes den behøver. (Evnt kan det være nødvendig å skumme av litt fett som flyter på toppen hvis du bruker fårikålkjøttstykker - som ofte har ganske mye fett). Og aller sist rører du inn gremolata: Finhakket sitronskall, bladpersille og rå hvitløk (som evnt. kan stekes litt først for å mildne den litt).

Tradisjonelt tilbehør til osso buco er skikkelig risotto med parmesan og safran, men jeg bruker ofte bare basmatiris med surret løk og gurkemeie (safran til 17 pers kan jo definitivt bli i heftigste laget mht budsjett :wink: ). Ris med gurkemeie smaker godt det også. Og estetisk sett gjør det samme nytte: Gul ris mot tomatrød saus med prikker av hvit selleri, oransje gulrot og grønn persille. :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Kjøp deg okse høyrygg. La kjøttet syde i gryten til det er ferdig.

Kutt grønnsaker,sopp,paprika,gulrøtter eller hva du måtte ønske. ta kraften av kjøttet og slå over. Kok opp. Bland maisenna og vann ogha i til gryten blir så tykk du vil.

Husk sukkerkulør etterpå.Ha i kjøttet til slutt.

Det skal så lite til at gryten virkelig blir god. Kjøttdeig og hvetemelsgjevning kan man bruke andre dager enn selskap.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for forslag, noen kommer jeg nok til å prøve - om ikke i denne sammenhengen. Litt av vitsen er at det IKKE er selskap (det er dagen etter.....), og at en del av disse 17 bor hos meg så det skal liksom også være litt lettvint...glemte kanskje å nevne det :roll:

Men til middag i går hadde vi Toros Mexikanske gryte med nogo attått (posemat er god basis!) og den falt i så god smak at det frister å gange med 4 og servere - alt i en gryte med gode hvitløksbaquetter til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...