Gå til innhold

Trenger sårt råd - dødt ekteskap, mann med sinneproblemer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Aner ikke hva jeg skal gjøre lenger. Var gift i 8 år og vi fikk 2 barn sammen, forholdet var gled over i vennskap og følesene forsvant. Etterhvert oppdaget jeg problemer med økonomi, og når jeg undersøkte nærmere, viste det seg at det var tatt opp flere kredittkort og forbrukslån i mitt navn. Det ble en stor krangel og et stygt brudd. Jeg flytta ut, han satt igjen med huset. Anmeldte disse sakene, men de kunne ikke gjøre noe da han hadde hatt tilgang til min bankid og mine passord når vi var gift. Han slutta å betale huslånet, men nekta å selge, og det gikk på tvangssalg til slutt. Alt for å gjøre det vanskelig for meg. Jeg stod som ansvarlig på 50 % av lånet, og siden huset ble solgt med tap, fikk jeg mye gjeld der også. Med et havarert ekteskap og over 1 mill i gjeld, stod jeg der alene med 2 barn. Møtte en god, morsom, og herlig mann. Vi ble sammen, flytta sammen og gifta oss etterhvert. Nå vært gift i 7 år. Fikk 2 barn sammen som nå er 6 og 5. Etter et par år sammen ble det mer og mer synlig at han sliter. At han ikke er helt frisk psykisk, på en måte. Han blir rasende for den minste ting, krangler, brøler og banner. Masse skjeldsord. Når han får roa seg legger han seg flat og unnskylder. Han har mange merkelige meninger og virker som han mangler sosiale antenner og empati for andre. Flere i hans familie (bestefar, mor, søsken, tante/onkel) har tydelige problemer med sinne, løgner, finner på rykter om andre, de er best i alt, bryr seg ikke om andre, trusler osv. Til den grad at vi og andre har valgt å kutte kontakt.

Nå ser jeg mer og mer av dette hos mannen min, og jeg orker ikke mer. Han er ikke en god mann, eller god far/stefar for han mangler forståelse/følelser/empati.

Og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har dekket over for han for venner og familie, så alle tror han er så god. Skjems så over at jeg har valgt feil 2 ganger. 

Har ikke hatt mulighet til å betale all denne gjelden, ikke krefter til å ta tak i det. Har ikke åpnet brev/regninger til meg selv på 6 år, men ser at jeg har noen tvangstrekk innimellom. Ikke mye de kan trekke da, for jeg går på aap.

Så hva gjør jeg. 4 barn og en enorm gjeld, og en mann som jeg ikke trives med? Som jeg aldri vet når vil klikke eller når neste store utbrudd blir. Prøver å dekke over og ta med ungene vekk om det skjer, men litt får de med seg. Og jeg vil ikke mer. Men hvordan løse dette? Økonomisk og hva vil alle andre tenke?

Anonymkode: e4081...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første, du bør søke hjelp og finne ut hvorfor du møter og blir sammen med sånne menn, jeg vsr selv i et voldelig forhold, og måtte igjennom mye terapi for å bryte mønstrene mine.

Men ja, du må vekk fra den mannen, tro meg, du må bare vekk, ellers blir dette aldri bra. Du kan få hjelp av nav med gjeldshandtering, det er måter å løse dette på.

Klem!

Anonymkode: 9e489...7b4

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din høres ikke helt god ut. Bedre å avslutte før det blir for ille.

Men den økonomien din er heller ikke god. Jeg sier det fordi jeg har litt erfaring med det selv - du må alliere det med en annen (enten det er en økonom eller et godt familiemedlem) og begynne jobben med å nøste opp i økonomien. For min del gikk det så langt som at jeg fikk mitt første tvangstrekk (jeg åpna nesten ikke regningskonvolutter på 6 mnd, og noen rota jeg med lenger også). Ellers har jeg fått til frivillige nedbetalingsavtaler. De fleste som jobber innen inkasso er hyggelige mennesker.

I ditt tilfelle har det gått langt, og du skylder kanskje større summer enn meg også. Du kan søke gjeldsanordning. Da må du først få oversikt over hva du skylder. Du kan ringe Namsnmannen og ulike inkassobyråer for å rydde opp i dette. https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/gjeldsordning/soke-gjeldsordning/

Anonymkode: 30dee...563

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre lenger, føler meg helt tømt for krefter. Og helt alene. Har ikke familie igjen, annet enn en bror, da mine foreldre er døde. Venninner har jeg mistet kontakten med de siste årene pga fysisk sykdom som legene mener nå har slått ut i utmattelsessyndrom. Har opplevd mye traumatisk de siste årene.

Vet ikke annet enn at jeg ikke orker mer, men føler meg låst. Betalingsanmerkninger i lange baner, vil ikke få forsikring, strøm, telefon, nett osv. Og hvor skal vi bo? Han eier selvfølgelig her. Men etter dagens utblåsning på meg for en bagatell foran 11 åringen min, der han brølte og banna i 5 min non stop om hvor ubrukelig jeg var, hvor jævlig og stygg jeg er, at vi skulle komme oss til helvete vekk, jeg var ei jævla fitte, jeg bar kvalm, sinnsyk osv.

Viste meg fingeren, sparka i veggen kasta en kopp, tente en røyk og røyka inne, slo av internett så ikke 11 åringen skulle få spille... 

Jeg orker det ikke mer, vet aldri når slikt skjer. Sier jeg et galt ord, sier det bare klikk... Jeg aner bare ikke hva jeg skal gjøre, hvor jeg kan gå. Har jo ingen og er tom for krefter. Huff, unnskyld. Er så fortvila og måtte bare få det ut.

Vil bare være lykkelig, for min skyld og for ungenes skyld. Nå føles det som at jeg er et tomt skall som lever på en tikkende bombe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke annet enn at jeg ikke orker mer, men føler meg låst. Betalingsanmerkninger i lange baner, vil ikke få forsikring, strøm, telefon, nett osv. Og hvor skal vi bo? Han eier selvfølgelig her. 

Hadde tatt kontakt med NAV asap og forklart situasjonen, at du ønsker deg ut av et destruktivt forhold men også trenger hjelp til et økonomisk uføre. 

Strøm får du uansett, for det klarte jeg å rævkjøre haha, strømselskapet kan si deg opp slik at du blir tvangstilbakeført det nærmeste selskapet, men ingen har lov til å nekte deg strøm. Det er ulovlig. Selv om du har strømregninger hos inkassobyrå, har du krav på å få strøm. Det eneste er at strømmen kan bli dyrere hvis du ikke bytter til et nytt selskap igjen. Vet det fordi det skjedde med meg for ca 1 mnd siden....

Ta kontakt med NAV, de kan hjelpe deg med å nøste i økonomien og til å skaffe bolig. Ettersom de er barn involvert, vil de være enda mer motivert til å hjelpe deg, og du kan ha krav på støtteordninger  

https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/økonomisk-rådgivning-og-gjeldsrådgivning--87499

Anonymkode: 30dee...563

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, skulle tro typene våres var tvillinger 😢 har det akkurat på samme måte selv.. klikker for ingenting. Jeg er så fæl. Jeg er bare søppel. Født taper å kommer til å dø som en taper osv osv. 

Anonymkode: 04566...14f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veit du, jeg synes du skal ta med deg ungene å reise på krisesenter. Der kan du få ro og hjelp til å samle deg selv og trådene dine. Både de økonomiske, helse og psykisk helse. Kanskje blir du kjent med noen også, som kan være en støtte videre. 

Anonymkode: d896f...a69

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg ut av dette forholdet så fort som mulig. Krisesenter? Der får du støtte til å kontakte nav, du får hjelp til å komme deg på beina igjen.  

Anonymkode: 3f752...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kom deg ut av dette forholdet så fort som mulig. Krisesenter? Der får du støtte til å kontakte nav, du får hjelp til å komme deg på beina igjen.  

Tillegg: Og du må iallfall bare gi blaffen i hva andre måtte tenke.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre lenger, føler meg helt tømt for krefter. Og helt alene. Har ikke familie igjen, annet enn en bror, da mine foreldre er døde. Venninner har jeg mistet kontakten med de siste årene pga fysisk sykdom som legene mener nå har slått ut i utmattelsessyndrom. Har opplevd mye traumatisk de siste årene.

Vet ikke annet enn at jeg ikke orker mer, men føler meg låst. Betalingsanmerkninger i lange baner, vil ikke få forsikring, strøm, telefon, nett osv. Og hvor skal vi bo? Han eier selvfølgelig her. Men etter dagens utblåsning på meg for en bagatell foran 11 åringen min, der han brølte og banna i 5 min non stop om hvor ubrukelig jeg var, hvor jævlig og stygg jeg er, at vi skulle komme oss til helvete vekk, jeg var ei jævla fitte, jeg bar kvalm, sinnsyk osv.

Viste meg fingeren, sparka i veggen kasta en kopp, tente en røyk og røyka inne, slo av internett så ikke 11 åringen skulle få spille... 

Jeg orker det ikke mer, vet aldri når slikt skjer. Sier jeg et galt ord, sier det bare klikk... Jeg aner bare ikke hva jeg skal gjøre, hvor jeg kan gå. Har jo ingen og er tom for krefter. Huff, unnskyld. Er så fortvila og måtte bare få det ut.

Vil bare være lykkelig, for min skyld og for ungenes skyld. Nå føles det som at jeg er et tomt skall som lever på en tikkende bombe.

Du må jo for faen komme deg ut av dette, kontakter du et krisesenter så hjelper de deg slik at du slipper å komme tilbake til den fyren der! De kan hjelpe deg med å kontakte nav og få orden i ting, du må ta ungene dine og komme deg ut!

Anonymkode: 9e489...7b4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
AnonymBruker

Hvordan går det med deg ts 💜💜

Anonymkode: a7f5f...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 11.2.2019 den 23.42, AnonymBruker skrev:

måtte igjennom mye terapi for å bryte mønstrene mine.

Hva slags mønster var dette og hva slags terapi gikk du i ?

Anonymkode: 62bb2...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...