Gå til innhold

Kalt inn til intervju for jobb jeg ikke kan

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søkte på en jobb jeg kanskje passer til med 2-5 års erfaring innen arbeidsoppgavene fra før av. Er helt blank nå.

Men har en superduper interesse i hva oppgavene går ut på, men er bare slik at jeg tviler geniunt på at jeg kan bli sendt ut på egenhånd for å gjøre de uten noen form for opplæring. De ansetter jo stillingen fordi de selv ikke kan oppgavene.

Skal jeg være ærlig på intervju og si at jeg ikke i praksis kan noenting, men villig til å lære? Eller bare takke nei? Skrev tydeligvis en søknad som var for god for meg, selv til å være kunnskapsløs.

Anonymkode: a8751...fe5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er jo vanlig med opplæring. Går sikkert fint.

Anonymkode: 269e6...b4d

Skrevet

Haha, du må være en mann. Jeg misunner selvtilliten deres.

Anonymkode: 15262...f10

• Liker 8
Skrevet

Når man blir presentert med livsendrende muligheter, takk ja; og finn ut hvordan du løser det siden. 

Hopp i det ;)

• Liker 2
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal jeg være ærlig på intervju 

Ja, for da slipper du å grue deg til å begynne i jobben. 

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, King in the North said:

Når man blir presentert med livsendrende muligheter, takk ja; og finn ut hvordan du løser det siden. 

Hopp i det ;)

Med mindre man ikke går planken i løpet av første måned.

Skrevet

Har du vært ærlig i CV/søknad om tidligere erfaringer? 
Om du har vært ærlig på at du mangler erfaring, så er det nok noe som gjør at dem synes du fortsatt virker aktuell og kaller deg inn. 

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre man ikke går planken i løpet av første måned.

Ikke veldig sannsynlig, men det vet man ikke før man prøver. 

Alle de viktigste tingene man oppnår i livet finner man utenfor komfortsonen. 

• Liker 1
Gjest Voiceless
Skrevet

Du bør være ærlig om din egen kompetanse, men det er ingen grunn til å snakke deg selv ned på intervjuet. 

Skrevet

Ikke snakk deg selv ned da! De mener du er kvalifisert. De har jo sett CVen din og de tenker neppe at du har skjulte svært relevante talenter du har glemt å føre opp eller nevne i søknaden. 

Anonymkode: 269ab...093

• Liker 4
Skrevet
10 hours ago, _popcorn_ said:

Har du vært ærlig i CV/søknad om tidligere erfaringer? 
Om du har vært ærlig på at du mangler erfaring, så er det nok noe som gjør at dem synes du fortsatt virker aktuell og kaller deg inn. 

Vært ærlig. Fokusert på mine sterke sider. Signert på det jeg kan, utelatt alt jeg ikke kan.

Hvor nøye leser de de 500-1000 søknadene eller CV som kommer inn?

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke snakk deg selv ned da! De mener du er kvalifisert. De har jo sett CVen din og de tenker neppe at du har skjulte svært relevante talenter du har glemt å føre opp eller nevne i søknaden. 

Anonymkode: 269ab...093

Fagtermer kan brukes forskjellig. Det å f.eks. være ''pedagogisk'', kan jo bety så mye.

Det å være ''kreativ'' er jo et begrep det fortsatt forskes på hva egentlig betyr.

Blir en interessant samtale når de stiller spm. ''kan du dette/dette/dette?'' og jeg bare: nei, nei, nei.

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Vært ærlig. Fokusert på mine sterke sider. Signert på det jeg kan, utelatt alt jeg ikke kan.

Hvor nøye leser de de 500-1000 søknadene eller CV som kommer inn?

Fagtermer kan brukes forskjellig. Det å f.eks. være ''pedagogisk'', kan jo bety så mye.

Det å være ''kreativ'' er jo et begrep det fortsatt forskes på hva egentlig betyr.

Blir en interessant samtale når de stiller spm. ''kan du dette/dette/dette?'' og jeg bare: nei, nei, nei.

Veldig nøye. 
Feilansettelser kan koste himla mye, ansettelsesprosesser kan ta veldig lang tid. 
Dem leser nøye nok til å sortere ut noen få stykker som får komme på intervju. 
Om du har vært ærlig på at du ikke har erfaringen, men påpekt dine sterke egenskaper, så har dem nok funnet noe i din CV/søknad som gjør dem nysgjerrig på deg, nysgjerrig nok til å vurdere det slik at dem vil ha deg på intervju og se om du kan være den rette for dem til tross for manglende erfaringer. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg fikk en jobb som fersking hvor kravene egentlig var 10 års erfaring. Så det er absolutt mulig :) Jeg skrev en god søknad og gjorde det tydeligvis godt på intervjuet. 

Anonymkode: 74c58...6df

Skrevet

Alle kan skrive en god søknad.

Trinn 1: fremhev sterke sider.

Trinn 2: unnlat å skriv om svakheter.

Unnlatelse er ikke det samme som løgn, men når du sitter der og ikke kan en bullcrap... synd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...