Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper jeg ikke blir angrepet nå, eller at jeg får høre at jeg er innbilsk. Og heller ikke påpek mine skriveleif 😆

Men ble kjent med noen damer for ca 10 år siden via samboeren og ble etterhvert venninner. Jeg er kanskje den i denne venneomkretsen som har lavest utdannelse, men har klart å få meg en veldig god jobb.

Jeg nevner aldri hva jeg eller samboer tjener, men noen av disse damene må så ofte de kan nevne dette i enkelte sammenheng. Sitter ofte med den følelsen at de ser ned på meg siden jeg har lavest utdannelse. Jeg ble litt lei av dette ( har ikke dårlig selvbilde, så jeg har ikke behov for å heve meg over dem), men ble litt lei og sa i en sammenheng hva jeg egentlig tjener da temaet igjen var oppe ( jeg tjener bedre enn de andre damene). Nå etter dette så føler jeg de unngår meg. Har litt vanskelig å tro at dette kan ha noe med saken å gjøre, men tanken bare slo meg. Det er da 2 av disse damene som unngår meg spesielt. Og det er disse to jeg alltid har følt har sett litt ned på meg. Jeg er ellers ikke arrogant eller masete person. Lytter mer enn jeg prater. 

Men er kvinner dårlig på dette å takle at andre kvinner/ venninner tjener bedre enn dem selv? Og spesielt meg som har lavere utdannelse enn dem? 

Andre som har opplevd noe lignende?

Anonymkode: c2ed4...bbb

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har jeg aldri opplevd at har vært en problemstilling med venninner. Ingen venninner har brydd seg om min inntekt og ingen kvinner har spurt meg om hva jeg tjener.

Så det høres litt ut som et spesielt miljø du er i.

Anonymkode: a1380...68f

• Liker 6
Skrevet

Det har jeg aldri vært utfor og kan ikke se for meg at er en greie. Jeg kjenner til et par bekjente som virker opptatt av å snakke om penger, det kan oppleves skrytete og som at det er inntekten de prøver å reklamere med men egentlig så tror jeg det bare er godene de skaffer seg av å ha en god inntekt. Den jeg tenker på i den sammenhengen skryter for eksempel mye av dyre reiser og dyre klær og sier at det er skjønt å være rik, men jeg tror ikke hun egentlig mener å skryte av det men heller bare fortelle hva hun har gjort i det siste sånn som vi andre forteller at vi har vært på stranda eller har funnet en koselig ny cafe i byen med fine priser. 

Lett å misoppfatte folks intensjon med ting. Jeg er ganske sikker på at det er helt andre grunner til at jentene har tatt avstand fra deg nå, kanskje de oppfatta deg sur og hakkete når du måtte blåse ut med hva du egentlig tjente, eller kanskje de bare har mye å gjøre for tiden og ikke er like sosiale som før. 

Anonymkode: cfc7f...454

• Liker 1
Skrevet

Det er bare noen som er kjipe og vanskelige å ha med å gjøre. Tror heller det går på dem som personer. Har ingenting med utdanning eller inntekt å gjøre.

Anonymkode: e159b...1bd

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ingen venninner som bryr seg om hva jeg eller andre tjener. De fleste av dem unngår å snakke om økonomi, mens jeg som er en av de som tjener minst (til tross for høy utdanning) ikke syns det er ubehagelig å fortelle at jeg tjener mindre enn dem. I min venninnegjeng er det heller sånn at de ser ned på de som tenker at høy lønn gir høy status

Anonymkode: ed695...fbf

Skrevet

Høres ut som du selv er litt over snittet opptatt av hva folk tjener og hvilken utdanning de har?

Anonymkode: 9de25...3c6

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som du selv er litt over snittet opptatt av hva folk tjener og hvilken utdanning de har?

Anonymkode: 9de25...3c6

Jeg synes ikke hun fremstår slik i det hele tatt. Har selv hatt venninner som plutselig har oppført seg brydd over min økonomi, uten at jeg har endret oppførselen min nevneverdig. Dvs, det var først da de OPPDAGET at jeg hadde god økonomi at det ble et issue, ikke før. Spesielt hun ene, hun som var min bestevenninne på den tiden, begynte stadig vekk å bruke "jeg kan ikke bare kaste bort penger slik, jeg" og "jeg har ikke råd til å ha den livsstilen som deg, jeg" etter at hun oppdaget at jeg hadde mer romslig økonomi enn henne. Stadig vekk små stikk hvor hun bakte inn økonomi, sparing og forbruk - alltid i den ordlyden at jeg drev med overforbruk (det gjorde jeg ikke). Da jeg kjøpte et dyrere hus i et såkalt "bedre område" droppet hun likså godt kontakten med meg, som om boligområdet definerte meg? Eller den gode økonomien? Godt jeg har andre venner som gir lange blaffen i hva jeg har og ikke har.

Anonymkode: 25e39...6be

• Liker 2
Skrevet

Har opplevd det samme ja. Sittet med folk som er masterstudenter og som ikke tjener i nærheten av det jeg gjør.

Før vi har snakket om lønn så har jeg da fortalt at jeg ikke har noen særlig utdannelse så da antar de vel automatisk at jeg tjener lite, når de oppdager at jeg tjener mer enn de kan drømme om så forandrer de seg alltid.. 

Anonymkode: 6c188...79b

• Liker 1
Skrevet
På 11.2.2019 den 22.53, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg aldri opplevd at har vært en problemstilling med venninner. Ingen venninner har brydd seg om min inntekt og ingen kvinner har spurt meg om hva jeg tjener.

Så det høres litt ut som et spesielt miljø du er i.

Anonymkode: a1380...68f

Dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...