AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #1 Skrevet 11. februar 2019 Jeg bare kan ikke fatte og begripe det! Noen som kan forklare galskapen?! Leser jo hele tiden nyhetssaker av typen: "Far dømt for horrible hjerteskjærende seksuelle overgrep mot sine fem barn over en periode på 15 år, fra de så vidt kunne gå - dømt til to år og tre mnd fengsel, hvorav mesteparten er betinget. Mann dømt for å ha oppbevart og spredd 1000000 bilder og filmer av forjævlig overgrep mot barn fra null år og opp - 3 måneders betinget fengsel. Jeg spyr 🤮 Er det noen som forstår noe som helst av dette? Det er jo så man begynner å lure på om rettsapparatet stort sett består av pedofile. Anonymkode: a1606...4f0 8
King in the North Skrevet 11. februar 2019 #2 Skrevet 11. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg bare kan ikke fatte og begripe det! Noen som kan forklare galskapen?! Leser jo hele tiden nyhetssaker av typen: "Far dømt for horrible hjerteskjærende seksuelle overgrep mot sine fem barn over en periode på 15 år, fra de så vidt kunne gå - dømt til to år og tre mnd fengsel, hvorav mesteparten er betinget. Mann dømt for å ha oppbevart og spredd 1000000 bilder og filmer av forjævlig overgrep mot barn fra null år og opp - 3 måneders betinget fengsel. Jeg spyr 🤮 Er det noen som forstår noe som helst av dette? Det er jo så man begynner å lure på om rettsapparatet stort sett består av pedofile. Anonymkode: a1606...4f0 Har du link til disse sakene, og selve dommen?
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #3 Skrevet 11. februar 2019 Det er helt sikkert andre ting som spiller inn i sakene som vi ikke får med oss i media. Anonymkode: 11542...209
SoWhat? Skrevet 11. februar 2019 #4 Skrevet 11. februar 2019 Jeg har aldri skjønt strafferammene i Norge jeg. Det virker ofte sånn at vinningsforbrytelser blir straffet langt hardere enn om en skader mennesker. Så nei, jeg skjønner ingenting av det. 23
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 11. februar 2019 #5 Skrevet 11. februar 2019 Helt enig TS. Jeg spyr også. Stakkars barn som blir misbrukt😓
boblevann Skrevet 11. februar 2019 #6 Skrevet 11. februar 2019 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Jeg har aldri skjønt strafferammene i Norge jeg. Det virker ofte sånn at vinningsforbrytelser blir straffet langt hardere enn om en skader mennesker. Så nei, jeg skjønner ingenting av det. Enig. Ingen av delene er greit, men jeg syns definitivt det er bedre å underslå noen lapper enn å forgripe seg på et barn f.eks. 10
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #7 Skrevet 11. februar 2019 Mannlige overgripere får ihvertfall noe straff, kvinnelige overgripere får ingen straff. Men ja de burde få mer straff. Jeg synes også at kvinnelige overgripere selv om de er i mindretall burde få straff. Anonymkode: b3057...832 4
SoWhat? Skrevet 11. februar 2019 #8 Skrevet 11. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er helt sikkert andre ting som spiller inn i sakene som vi ikke får med oss i media. Anonymkode: 11542...209 Hva da for eksempel? Siden du skriver det, så har du tenkt på noe som kan? 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #9 Skrevet 11. februar 2019 Straffe utmåling henger sammen med bevisbyrden, skal de straffes hardere skal de meir til for at de blir dømt.. Anonymkode: 724c1...20a 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #10 Skrevet 11. februar 2019 Fordi vi i Norge ikke fokuserer på straff, men rehablitering. Anonymkode: 36f42...224 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #11 Skrevet 11. februar 2019 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Hva da for eksempel? Siden du skriver det, så har du tenkt på noe som kan? Man bør lese rettsdommen for å få oversikt over saken. Overgripssaker som dukker opp i media er ikke vanlige overgripssaker. Ikke hver eneste sak dukker opp i media. Anonymkode: 11542...209
SoWhat? Skrevet 11. februar 2019 #12 Skrevet 11. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Straffe utmåling henger sammen med bevisbyrden, skal de straffes hardere skal de meir til for at de blir dømt.. Anonymkode: 724c1...20a Saklig. Dette handler om straffutmåling. Ikke bevis da de fins.
SoWhat? Skrevet 11. februar 2019 #13 Skrevet 11. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man bør lese rettsdommen for å få oversikt over saken. Overgripssaker som dukker opp i media er ikke vanlige overgripssaker. Ikke hver eneste sak dukker opp i media. Anonymkode: 11542...209 Jeg kommer ikke til å se noe som helst formildende i en sak hvor noen har forgrepet seg på barn. Ikke en eneste ting. 5
King in the North Skrevet 11. februar 2019 #14 Skrevet 11. februar 2019 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Jeg har aldri skjønt strafferammene i Norge jeg. Det virker ofte sånn at vinningsforbrytelser blir straffet langt hardere enn om en skader mennesker. Så nei, jeg skjønner ingenting av det. Har sannsynligvis noe med bevisbyrden og dets manifestasjon i overgrepssaker, sammenliknet med eksempelvis vinningskriminalitet. Generelt ganske vanskelig å få overgripere dømt.
SoWhat? Skrevet 11. februar 2019 #15 Skrevet 11. februar 2019 1 minutt siden, King in the North skrev: Har sannsynligvis noe med bevisbyrden og dets manifestasjon i overgrepssaker, sammenliknet med eksempelvis vinningskriminalitet. Generelt ganske vanskelig å få overgripere dømt. Jo men bevisene er der all den tid de blir dømt... 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #16 Skrevet 11. februar 2019 Enig, latterlige nivå. Barna blir skadet for livet. Det burde straffes like hardt som om noen med overlegg påfører fysisk skade som blir plagsomt resten av livet. Jeg synes fortsatt kastrering er innafor på verstingene som man må beskytte samfunnet mot. Finnes ikke medikamentell som virker 100% i hele ettervernsperioden så fysisk. Anonymkode: babb8...a55 5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #17 Skrevet 11. februar 2019 5 minutter siden, King in the North skrev: Har sannsynligvis noe med bevisbyrden og dets manifestasjon i overgrepssaker, sammenliknet med eksempelvis vinningskriminalitet. Generelt ganske vanskelig å få overgripere dømt. Det har kanskje noe med rettskildene også. Vi har ganske mange rettskilder i Norge. I USA er det færre rettskilder og man bør ha klare bevis som man viser fram i retten, men i Norge kan vi også se på flere rettskilder. Det kan spille en rolle på om man gir lav/høy straff. Anonymkode: 11542...209 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #18 Skrevet 11. februar 2019 11 minutter siden, SoWhat? skrev: Jo men bevisene er der all den tid de blir dømt... Jo men jo bedre bevis jo lengre straff. Ofte er det mange overgrep men ikke alle kan bevisest, sjøv om "alle" veit det skjedde.. Anonymkode: 724c1...20a
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #19 Skrevet 11. februar 2019 16 minutter siden, SoWhat? skrev: Jeg kommer ikke til å se noe som helst formildende i en sak hvor noen har forgrepet seg på barn. Ikke en eneste ting. Det er sikkert grunnen til at sånne saker dukker opp i media fordi overgriperen får lav straff. Anonymkode: 11542...209
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #20 Skrevet 11. februar 2019 Seksuelle overgrep og voldtekter, eller sedelighetsforbrytelser, har i vår kultur aldri blitt sett på som særlig alvorlig. Skadevirkningene for offeret har aldri blitt betraktet som særlig dyptgripende. Dette gjenspeiler seg i lovverket. Til sammenligning anses hasj i vår kultur som ekstremt farlig og skadevoldende, derfor blir også hasj-forbrytelser straffet strengt. Det er vår kultur. Dessuten er sedelighetsforbrytelser, og særlig særlig mot barn, i praksis umulig å bevise. Det er alltid ord mot ord. Og hvem tror på forklaringen til en 7-åring mot en 45 år gammel mann. Det er klart den voksenes evne til å forklare seg gjør vedkommende mer troverdig enn et barn som knapt klarer å sette sammen to setninger. Når det er tvil om noe har skjedd, og det er det alltid i slike saker, så kan man høyst forsvare en 18 måneder lang betinget straff for voldtekt mot barn. Dette betyr egentlig at man kan stille seg spørsmålet om det kan bevises at voldtekt og overgrep mot barn noen gang har skjedd i menneskehetens historie. Det er i alle fall tilstrekkelig tvil. Anonymkode: a0ce3...317 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå