Gå til innhold

Jeg vil ikke sitte i styret lenger (sameie)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ønsker av personlige grunner å ikke være med i styret til sameiet lenger. Jeg meldte meg frivillig uten å vite hva det innebar og at jeg må være i styret i 2år. Da de ba folk melde seg presenterte de det som om det var enkelt og lett, og de sa heller ingenting om varigheten. Jeg er ung, og følte på presset da ingen meldte seg.. Så ja, jeg havna i det. 

Hvordan kan jeg komme meg ut av det? (jeg kan ikke flytte).

Håper noen kan hjelpe meg. 

Anonymkode: 6690c...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykke til... jeg kom meg ut etter 11 år. Da var det 1 år siden jeg flyttet (fikk ikke solgt leiligheten før det var gått nesten et år).

Anonymkode: 469e2...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det å bo i sameie eller borettslag. Alle bør ta sin runde. Problemet er imidlertid at de fleste ikke ser slik på det, og da blir det slike som f.eks. meg som blir sittende år etter år.

Hvor lenge har du vært med til nå? Du kan alltids trekke deg, men det kan nok bli litt dårlig stemning.

Anonymkode: aae7a...c72

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si at du trekker deg pga personlige årsaker! det har jeg gjort, var ikke så populært men det ble godtatt! Dette var i en frivillig organisasjon da.
Har dere hatt årsmøte? hvis ikke så har du jo en mulighet til å trekke deg før det og dermed gi valgkomiteen en sjans til å finne en ny som kan ta plassen din! Ellers så får du bare melde pass på hvert styremøte og så får en vara møte opp istedenfor deg!

Anonymkode: 8d4d5...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi beskjed før neste årsmøte at du ikke tar gjenvalg. Da må noen andre velges inn i stedet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis ingen vil er det fordi honoraret er for lavt i forhold til ulempene. De som er uenige og ikke vil stille i styret er både gjerrige og egoistiske.

Anonymkode: 0c613...c13

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo normalt ikke mulig å bare trekke seg når man ikke gidder mer når man har et styreverv. Man er jo nettopp valgt inn for den perioden? 

Det kommer jo litt an på hvilke «personlige grunner» man har, er man alvorlig syk for eksempel, vil vel de fleste styrer «slippe en fri» før tiden. Men det bør jo helst være litt mer tungtveiende enn at man ikke har lyst likevel, synes jeg. Det er litt dårlig gjort når man har tatt på seg en oppgave. 

Hvor lenge har du igjen? Kanskje du bare kan holde ut, bidra til fellesskapet og gi stafettpinnen videre etter to år? Pleier jo ikke å være så stor arbeidsmengde i den typen styrer, etter min erfaring... Også har du i hvertfall lært at du ikke må si ja til noe uten at du er forberedt på å gjøre jobben ☺️

Anonymkode: e499b...b58

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg ønsker av personlige grunner å ikke være med i styret til sameiet lenger. Jeg meldte meg frivillig uten å vite hva det innebar og at jeg må være i styret i 2år. Da de ba folk melde seg presenterte de det som om det var enkelt og lett, og de sa heller ingenting om varigheten. Jeg er ung, og følte på presset da ingen meldte seg.. Så ja, jeg havna i det. 

Det at du er ung er en dårlig unnskyldning. Er du gammel nok til å kjøpe bør det også kunne forventes at du kan lese avtaler og vedtekter. Dette har vel også vært vedlagt prospektet?

Bit tenna sammen og stå ut løpet. Du gjør deg ingen tjeneste i å trekke deg.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kanskje skylde på sykdom? Si at du har en psykisk sykdom som gjør det vanskelig for deg. Tror ikke de krever legeattest for noe sånt.

Anonymkode: 20d94...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble og "meldt" inn, dvs, da jeg kjøpte leiligheten min "overtok" jeg vervet.
Jeg ga verbalt beskjed om at dette gikk jeg ikke med på, og at jeg var mer borte enn hjemme pga jobb.
Og så levde jeg som vanlig.

Om det ble dårlig stemning eller ei vet jeg veldig lite om, jeg bodde der i 3 år, men kan ikke huske navnet på en eneste person derfra. 🤷‍♂️

Endret av FactsOverFeelings
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som styremedlem er du juridisk ansvarlig for styrevedtakene. Det kan bli dyrt å ikke følge med på hva som skjer da..

Anonymkode: b7887...cb6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som styremedlem er du juridisk ansvarlig for styrevedtakene. Det kan bli dyrt å ikke følge med på hva som skjer da..

Anonymkode: b7887...cb6

Dette. Dersom du vil ut av styret, sørge i det minste for at det formelle er i orden. Samtidig, ikke vært så kjip at du trekker deg. Som jeg skrev over er dette en del av greie ved å bo i borettslag eller sameie.

Anonymkode: aae7a...c72

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan jo kanskje skylde på sykdom? Si at du har en psykisk sykdom som gjør det vanskelig for deg. Tror ikke de krever legeattest for noe sånt.

Anonymkode: 20d94...24b

Du kan ikke bare dikte opp sykdommer for å komme deg unna alt her i verden, det må du jo skjønne.

Anonymkode: 6b17c...86e

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det som en erfaring! Du sier du er ung og ikke visste hva du gikk til. Jeg skimter en usikker person her, som kan synes det er overveldene å bli diktert og overkjørt av mer erfarne styremedlemmer. Hold deg litt i bakgrunn, observer og gjør det beste ut av det. Kanskje skulle du slumpe til å lære noe?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 timer siden, MollyJones skrev:

Ta det som en erfaring! Du sier du er ung og ikke visste hva du gikk til. Jeg skimter en usikker person her, som kan synes det er overveldene å bli diktert og overkjørt av mer erfarne styremedlemmer. Hold deg litt i bakgrunn, observer og gjør det beste ut av det. Kanskje skulle du slumpe til å lære noe?

Enig i dette. Å sitte i et styre gir mye god erfaring både i forhold til økonomi, vedlikehold, samarbeid, samt det å få oppgaver som gjøres på mer selvstendig basis. Personlig liker jeg å sitte i styre der jeg bor, rett og slett fordi jeg syns det er greit å vite hva som foregår, og spesielt hvordan fellesskapets penger brukes. Det er også en fordel at styret er satt sammen av mennesker i ulik alder. Da er det lettere å ivareta interessene til både ung og eldre i sameiet.

Snu dette til noe positivt. Som styremedlem blir du bedre kjent med de andre som bor i sameiet og du får erfaring som du faktisk kan få referanse på (CV). Om du etter 2 år finner ut at "nok er nok", er det helt greit å si så. Men ikke nå.

Anonymkode: 7ee33...597

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/11/2019 at 8:44 PM, AnonymBruker said:

Hei

Du har meldt deg frivillig. Hvor lenge du blir valgt for, har nok stått i innkallingen. Dette har du nok hatt mulighet til å sette deg inn i. Nå er du voksen, lev opp til ansvaret du har påtatt deg. Uansett en god erfaring å ta med seg. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt i styret i mitt forrige sameie, og trakk meg fordi styreleder var gal. Meld det inn som sak til neste styremøte(trenger ikke vente til sameiemøtet). Om det blir behov for en erstatter så må styret kalle inn til ekstraordinært sameiemøte for å finne erstatter. Ingen kan tvinge deg til å bli sittende.

I vårt styre så endte det til slutt opp med at hele 5 medlemmer trakk seg, før folk i sameiet samlet inn underskrifter for å bli kvitt den gale styrelederen. På det punktet var det bare styreleder og én til igjen i styret. 

Anonymkode: d8a6e...44c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sjekke vedtektene i sameiet ditt. I borettslaget vårt står det at alle verv kan trekke seg når som helst. Medlemmer erstattes med vara, mens styreleder må velges inn ny på ekstraordinær generalforsamling. 

For alle beboeres skyld bør du trekke deg så lenge du ikke er motivert for vervet du har. Med mindre vedtektene sier noe annet...

Anonymkode: 3837f...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...