Gå til innhold

Tips til dere som har bryllupsfest der man ordner alt selv

Hva slags selskapslokale har dere til bryllupsfesten?  

1 stemme

1. 1. Hva slags selskapslokale har dere til bryllupsfesten?

• restaurant/sted med servering og bar
      5
    • Annet
      0
    • Sted hvor vi må ordne alt selv
      5

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går var jeg "sjefs"-servitør hos en venninne som giftet seg. Og der var det en del ting som kunne ha vært bedre organisert og gjort livet lettere for oss som serverte. Stedet var en gård hvor man ordner alt selv, og jeg regner med at mange har festen et slikt sted. Her er det jeg kommer på nå - kanskje noen andre har flere innspill:

Ha detaljert plan over hva som skal skje når. Det er klart at middagen f.eks. kan vare lenger, men det er greit å vite om bryllupsvalsen er før kakeservering eller omvendt, og om når kaffegjestene kommer (slik at man sørger for at de har drikke osv). Hvor skal dansegulvet være? Når kommer bandet? Tenk gjennom alt slik på forhånd og gi beskjed.

sørg for at det er en kontaktperson som ikke er brudeparet selv, slik at man har noen å stille spørsmål til som kan ta avgjørelser (eks. toast master, eller brudeparets foreldre osv).

Husk å si ifra til serveringspersonalet når baren skal "åpne". Er det etter kakene eller rett etter middag? Vi hadde folk flyende inn på kjøkkenet etter øl rett etter middagen, og det var pes og unødvendig. skal baren være oppe eller ikke rett etter middagen? Toastmasteren må si tydelig ifra til gjestene om hva som er bestemt.

Til kjøkkenet bør man ha med ting slik at man er sikker på at man har alt: Kjøkkenhåndklær, oppvaskkluter og gulvkluter, forkle (når man tar oppvask blir skjorten fort skitten), Zalo, Jif Kjøkken (til vask av flater), oppvaskhandsker, tørkerull el.l., MASSE søppelsekker (vi hadde to ruller og det var for lite da vi hadde en til panteflasker, en til flasker, osv). vinopptrekker (de som var der var dødsdårlige og vi sleit oss ut på å åpne flasker).

Hva med plastglass til baren slik at man alltid har nok glass og at det er lett å rydde opp etterpå. Da er jo all oppvasken tatt etter kake og kaffe, og man slipper å stå utover natten med ekstra oppvask...Dessuten er det ofte ikke nok longdrinkglass slike steder

Hva med en "anerkjennelse" og takk til servitørene og kokken (tar toastmasteren under til slutt ved middagen), det hadde vært hyggelig (det fikk ikke vi!).

Ha tydelig tid på når festen er over, ellers er det vanskelig å avslutte (så tar du den avgjørelsen og de som serverer slipper).

Vær tydelig på hva som skal ryddes på kvelden og hva som er "naturlig" at står til dagen etter.

Vær enige om hvem som står i baren f.eks. og hvem som avslutter/låser. Det er ikke noe vits at alle skal være igjen til slutt, når oppvask og rydding etter kake og kaffe er gjort, må man bare være et par igjen. Hvis du ikke bestemmer det på forhånd, vil alle gå kl. 24, for da er man dødssliten!

Hvis du gifter deg på sommeren og det ikke er aircondition, hva med en vifte til å ha på kjøkkenet? Vi smeltet bort med 30 grader ute og 40 inne med oppvaskmaskin og komfyr på fullt....

Dette ble langt, men jeg har ihvertfall plukket opp noen tips til mitt bryllup neste sommer som gjør det greiere for serveringspersonalet å gjøre jobben sin.

Noen som har noe mer som jeg har glemt???!?!?!

Hilsen en utslitt Imax :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her var det mange gode tips om ting som iallfall ikke jeg hadde tenkt på tidligere. Takk så mye :D

Skrevet

Ha detaljert plan over hva som skal skje når.  

Vi hadde laget en slik detaljert plan, både over gangen i middagen og over hele kvelden. Allikevel skjønte ikke servitørene hva som skulle gjøres når. Ble temmelig oppgitt over akkurat det, da planene vi gav dem var meget enkle å forstå og det stod i klartekst hva som skulle serveres når og hva servitørene skulle gjøre... Men en slik plan bør være et "must" uansett, både for sin egen del, for servitørene og for toastmaster.

sørg for at det er en kontaktperson som ikke er brudeparet selv, slik at man har noen å stille spørsmål til som kan ta avgjørelser (eks. toast master, eller brudeparets foreldre osv).

Moren min fikk virkelig denne jobben stakkars. Kjekt for servitørene å ha noen å spørre, men innimellom kan de også bruke sunn fornuft å ta egne avgjørelser. I vårt bryllup gjorde de desverre ikke det og det var temmelig frustrerende.

Husk å si ifra til serveringspersonalet når baren skal "åpne". Er det etter kakene eller rett etter middag? Toastmasteren må si tydelig ifra til gjestene om hva som er bestemt.  

Dette skal vel stå i en kjøreplan for hele dagen? Vi hadde heldigvis laget en grundig kjøreplan, og den ble faktisk fulgt. Akkurat det er jeg imponert over, for det kan fort bli forsinkelser med det ene eller det andre. Forøvrig er det smart at toastmaster opplyser om slike praktiske ting under middagen.

Til kjøkkenet bør man ha med ting slik at man er sikker på at man har alt.

Råder folk til å sjekke dette på forhånd jeg også, og sjekke hva som er av fater o.l. også. Dessuten kan det mange noe, slik at det faktisk ikke er mulig å dekke til så mange som det opprinnelig skal være. Hos oss skulle det vært plass til 60, men de hadde bare tallerkner til max 50.

Hva med plastglass til baren slik at man alltid har nok glass og at det er lett å rydde opp etterpå.  

Personlig synes jeg plastglass er skikkelig stusselig i et bryllup, men vi hadde garantert brukt det om det ikke hadde vært nok drink-glass tilgjengelig i lokalet. Dessuten er de smart å handle noen bilige glass på IKEA som kan benyttes. Disse gjør det heller ikke noe om knuses, så det er smart.

Hva med en "anerkjennelse" og takk til servitørene og kokken (tar toastmasteren under til slutt ved middagen), det hadde vært hyggelig (det fikk ikke vi!).

Faktisk hadde jeg ikke så lyst til å gjøre dette jeg, da jeg synes servitørene våre gjorde en dårlig jobb. Men vi hadde de allikevel en tur ut i lokalet og gav dem en applaus under middagen. Dette sørget toastmasteren for.

Ha tydelig tid på når festen er over, ellers er det vanskelig å avslutte (så tar du den avgjørelsen og de som serverer slipper).

Dette opplyste toastmasteren om i forbindelse med kakespisingen vår. Da var også kaffegjestene på plass, og det var naturlig å opplyse om når festen skulel slutte.

Vær tydelig på hva som skal ryddes på kvelden og hva som er "naturlig" at står til dagen etter.

Heldigvis gikk dette greit hos oss, og det var moren min som styrte alt dette. Godt å slippe å tenke på dette selv på denne dagen. Men husk for all del på å ta med gavene hjem på kvelden/natta. Tenk så forferdelig det ville være om de ble stjelt!

Vær enige om hvem som står i baren f.eks. og hvem som avslutter/låser.

Det ble nesten kamp om å stå i baren hos oss, for alle synes det var så moro. Vi hadde 2 stk som hadde ansvaret og de storkoset seg!

Ellers bør man ha en prat med en av servitørene kvelden før bryllupet, slik at minst en av dem vet hvordan alt skal gjøres. Vi gjorde desverre ikke dette og det var en liten feil fra vår side. Vi trodde det skulle holde med de grundige oversiktene og instruksene vi gav dem skriftlig, men det gjorde det desverre ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...