Solsstråle Skrevet 11. april 2005 #1 Skrevet 11. april 2005 Jeg har lenge gått med en drøm om å starte min egen bedrift, eller butikk rettere sagt. Lurer på om noen av dere har noen erfaring med det? Jeg har rimelig god utdannelse innen markedsføring, økonomi og regnskap, så den biten regner jeg med å kunne ta meg av selv. Men det er så mange ting å tenke på, vet ikke helt hvilken ende jeg skal starte i. Har noen av dere erfaring med å drive egen butikk? Hva bør jeg starte med? (Forretningsideen er så og si klar) Kanskje noen tenker på det samme som meg? Ta kontakt!!! Jeg ønsker virkelig å få til dette. :o :-)
Dagoberta Skrevet 11. april 2005 #2 Skrevet 11. april 2005 Det finnes en organisasjon som heter Kvinnebanken Norgesnett, det er en organisasjon for dem som tenker på å starte opp små bedrifter (det er mulig de har skiftet navn, for jeg vet de slipper inn menn også nå, men du finner tak i dem gjennom linken her). De har lokale avdelinger over store deler av landet, og når du blir med, settes du i en gruppe med 4 andre gründere og en 'rådgiver'. I gruppene går man igjennom hverandres forretningsideer, diskuterer økonomi, lærer hvordan man kan gjøre markedsundersøkelser for å finne ut om det er grunnlag for å starte den type bedrift som men har lyst til osv. Du får også hjelp til å søke banker og kommune om etableringslån og -støtte, og hver gruppe forvalter litt av organisasjonens penger, så du kan også få små etableringslån fra dem. Jeg har ikke vært med der selv, for jeg kommer neppe til å starte noen bedrifter, men jeg kjenner Annika og har vært på foredrag med henne, og tror konseptet er meget bra
Gjest Lollipopp2 Skrevet 13. april 2005 #3 Skrevet 13. april 2005 Hei, Har akkurat selv startet egen bedrift og det går opp og ned som de fleste andre småbedrifter. Hvis du skal selge ting O.L husk på at alt som betyr noe er beliggenheten. Hvor i landet bor du? MVH Lolli
flowerpower Skrevet 13. april 2005 #4 Skrevet 13. april 2005 Før jeg startet butikken min (som jeg pga sykdom ikke har lenger ), fikk jeg hjelp på et etablerersenter. Jeg engasjerte meg også i Kvinnebanken og det er virkelig noe å anbefale!! Da har du mulighet for å være i en gruppe med andre ny-etablerere og også til å låne penger til en rimelig rente
Solsstråle Skrevet 13. april 2005 Forfatter #5 Skrevet 13. april 2005 Hei, og takk for alle gode svar :-) Jeg bor i Nord-trøndelag, på et sted som faktisk kaller seg "norges minste by". Om det stemmer eller ikke er ikke opp til meg å avgjøre. Men i alle fall, jeg har alltid hatt en drøm om å jobb i en bokhandel, er forferdelig interessert i bøker, sjøh! Problemet er bare at det finnes ingen der jeg bor. Nærmeste bokhandel er 3 mil unna, og der selger de nesten bare leker. Holder for tiden på å undersøke om det er noe marked for en ordentlig bokhandel, og har fått bare postitiv respons. Hvor kan jeg eventuelt komme i kontakt med en slik etablerergruppe?
Dagoberta Skrevet 13. april 2005 #6 Skrevet 13. april 2005 Jeg tror du kan ringe nummeret som står nederst på siden det ligger link til lengre opp her, ellers kan jeg godt prøve å lete det frem for deg hvis du sender meg en pm med bostedskommunen din
flowerpower Skrevet 13. april 2005 #7 Skrevet 13. april 2005 Du finner det meste av info her, også om prosjekter som er igang. Du kan jo sende en mail til kontaktpersonen for å få info ? De gir blant annet ut et medlemsblad som det er endel gode råd i. Og de heter fortsatt kvinnebank! http://ide.idebanken.no/bibliotek/Prosjekt...p?ProsjektID=23
Solsstråle Skrevet 13. april 2005 Forfatter #9 Skrevet 13. april 2005 Ja, ja, mail med forespørsel om mere info er sendt. :-) Noen som har kjennskap til innovasjon Norge? De er jo det som var tidligere SND, og tilbyr jo etablererstipen o.l. Også har de veldig bra nettsider. Også noe som heter bedin, der ligger det masse info. Skal jobbe litt i kveld og kanskje sende forretningsideen min til vurdering til innovasjon Norge i morgen om jeg blir ferdig. Men, men.... det haster ikke! Ønsk meg lykke til i alle tilfelle...
flowerpower Skrevet 13. april 2005 #10 Skrevet 13. april 2005 Selvsagt ønsker jeg deg lykke til, solstråle Kvinnebanken/ Nettverkskredit har i hvertfall hatt prosjekter sammen med SND. Jeg var en gang i tiden prosjektleder der. Mange spennende kurs og tiltak!
Optima Skrevet 14. april 2005 #11 Skrevet 14. april 2005 Det finst ein gratis etablerarskole på www. etablerer.no. Gjekk gjennom ein del av kurset for ei stund sidan, synest det var eit veldig bra opplegg. Info om økonomi, markedsføring, forretningsplan, selskapsform etc. Lykke til med eiga bedrift! Det er også min draum, men veit ikkje om eg tør å ta skrittet...
Dagoberta Skrevet 14. april 2005 #12 Skrevet 14. april 2005 Lykke til Synes ideen din om bokhandel høres god ut, jeg liker også bøker og ville elsket å få jobbe med noe sånt
Gjest grunder-spiren Skrevet 16. april 2005 #13 Skrevet 16. april 2005 Vil bare ønske deg lykke til! Heldig som har forretningsplanen klar.. Sitter nå og banker hodet i veggen etter flere døgn med finansielle beregninger... Skriver min ide i forbindelse med skole prosjekt (grunderskolen). Ikke bra med tidspress.. Her er nok en link til deg: www.grunder.no
Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2005 #14 Skrevet 16. april 2005 Jeg har startet virksomhet, og hadde veldig god nytte av www.spor-oss.no - der blir du loset gjennom alle trinnene, og det er god hjelp for å sikre at du husker på alt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå