Number2 Skrevet 11. februar 2019 #1 Skrevet 11. februar 2019 Hei! Er det noen som har søkt og mottatt overgangsstønad i det siste? Og som i tillegg er student? Hvordan løser dere det mtp lånekassen og inntektsgrense? Søke stipend og lån bare for et halvår pr år? Og hvor lang tid tok det før dere fikk svar på søknaden om overgangsstønad? På NAV sine sider står det 3 mnd behandlingstid, kan jeg forvente at søknaden blir behandlet før? Og hvilken tilleggsstønader får dere, og hvor mye har dere i mnd? Og kan jeg søke før jeg har skiftet adresse når jeg har kontrakt på ny leilighet? Vi får nok en samværsavtale med trolig 70/30, da fast bosted blir hos meg.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #2 Skrevet 11. februar 2019 Er vanskelig å få overgangsstønad under utdanning. Det er krav om at den er helt nødvendig for å få eller beholde arbeid. Anonymkode: 6b3cd...dc4 2
Number2 Skrevet 11. februar 2019 Forfatter #3 Skrevet 11. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er vanskelig å få overgangsstønad under utdanning. Det er krav om at den er helt nødvendig for å få eller beholde arbeid. Anonymkode: 6b3cd...dc4 Jeg kan ikke beholde mitt arbeid som alenemor + at jeg allerede er godt inne i utdanningen min. Har allerede snakket med nav og jeg oppfyller alle vilkår for overgangsstønad. 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #4 Skrevet 11. februar 2019 Mottok helt til desember 18, da fikk jeg meg samboer. Har da mottatt i nesten 3 år. Jeg søkte lå og stipend for hele skoleåret, fikk rett over 9000 fra lånekassa i måneden, og 11500 utbetalt i overgangsstønad(30% skattetrekk). Hos meg tok det 2 måneder behandlingstid. Søkte ingen tilleggsstønader utenom utvidet barnetrygd. Fikk redusert foreldrebetaling på barnehagen via kommunen. Du må flytte før du kan søke. Anonymkode: dd80f...cb5 1
Number2 Skrevet 11. februar 2019 Forfatter #5 Skrevet 11. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mottok helt til desember 18, da fikk jeg meg samboer. Har da mottatt i nesten 3 år. Jeg søkte lå og stipend for hele skoleåret, fikk rett over 9000 fra lånekassa i måneden, og 11500 utbetalt i overgangsstønad(30% skattetrekk). Hos meg tok det 2 måneder behandlingstid. Søkte ingen tilleggsstønader utenom utvidet barnetrygd. Fikk redusert foreldrebetaling på barnehagen via kommunen. Du må flytte før du kan søke. Anonymkode: dd80f...cb5 Takk! Spørst om jeg bør vente med å søke da til den dagen jeg skifter adresse.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #6 Skrevet 11. februar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mottok helt til desember 18, da fikk jeg meg samboer. Har da mottatt i nesten 3 år. Jeg søkte lå og stipend for hele skoleåret, fikk rett over 9000 fra lånekassa i måneden, og 11500 utbetalt i overgangsstønad(30% skattetrekk). Hos meg tok det 2 måneder behandlingstid. Søkte ingen tilleggsstønader utenom utvidet barnetrygd. Fikk redusert foreldrebetaling på barnehagen via kommunen. Du må flytte før du kan søke. Anonymkode: dd80f...cb5 Er du klar over at alt det du fikk i lån og «stipend», også forsørgerstipend kommer du til å måtte betale tilbake med renter så fort du er i jobb? Anonymkode: 9179a...7fd 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #7 Skrevet 11. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er du klar over at alt det du fikk i lån og «stipend», også forsørgerstipend kommer du til å måtte betale tilbake med renter så fort du er i jobb? Anonymkode: 9179a...7fd Ja, det vet jeg. I fjor fikk jeg omgjort 20000 til stipend. Mottok ikke bidrag heller. Anonymkode: dd80f...cb5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #8 Skrevet 11. februar 2019 Jeg mottok overgangsstønad, da jeg var student i 2007-2010. Men det begynner å bli noen år siden🤪 Var alenemamma og student. Samvær med pappaen annenhver helg. Mottok også lånekassa. Hadde det bra økonomisk. Dekt busskort, bøker Anonymkode: c3cc3...094
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #9 Skrevet 11. februar 2019 Det er kun bachelorgrad du tar? Jeg var 1,5 år unna mastergrad profesjonsstudie da nav sa at jeg ikke kan studere på overgangsstønad. Jeg fikk beskjed om at alt over bachelor ikke regnes som nødvendig og hensiktsmessig for å få/ beholde arbeid. Fikk derfor ikke fortsette studiet, selv om jeg kunne lest parallelt med arbeidssøking og tatt eksamener nå i april og vært bare et år unna mastergrad. Så nå er studiet utsatt på ubestemt tid, jeg søker jobber men er fortsatt arbeidsledig på fjerde måneden. Go figure. Anonymkode: 024f5...adb 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #10 Skrevet 11. februar 2019 6 timer siden, Number2 skrev: Jeg kan ikke beholde mitt arbeid som alenemor + at jeg allerede er godt inne i utdanningen min. Har allerede snakket med nav og jeg oppfyller alle vilkår for overgangsstønad. Om dette er noe de har sagt over telefon, ville jeg fått dem til å bekrefte skriftlig. De sier mye rart. Policyen nå er vel at om du ikke kan beholde arbeid fordi du blir alene, må du søke ny jobb. Med mindre det er veldig usannsynlig at du vil klare å skaffe noe uten den utdanningen du tar. Anonymkode: 6b3cd...dc4 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #11 Skrevet 11. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er kun bachelorgrad du tar? Jeg var 1,5 år unna mastergrad profesjonsstudie da nav sa at jeg ikke kan studere på overgangsstønad. Jeg fikk beskjed om at alt over bachelor ikke regnes som nødvendig og hensiktsmessig for å få/ beholde arbeid. Fikk derfor ikke fortsette studiet, selv om jeg kunne lest parallelt med arbeidssøking og tatt eksamener nå i april og vært bare et år unna mastergrad. Så nå er studiet utsatt på ubestemt tid, jeg søker jobber men er fortsatt arbeidsledig på fjerde måneden. Go figure. Anonymkode: 024f5...adb Ja, og dette kan vi takke politikerne for. Som har tatt inn en haug med uintegrerbare innvandrere, som ikke har noe ønske om eller forutsetning for å kunne bidra til fellesskapet. Disse bakvendtreglene ble innført så "flere innvandrerkvinner vil velge å jobbe". Eneste forskjellen er at de nå hever sosialstønad i stedet. Og alenemødre betaler prisen for berikelsen. Anonymkode: 6b3cd...dc4 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #12 Skrevet 11. februar 2019 så lenge du har samboer mister du mange rettigheter. bor du alene kan du få utvidet overgangstønad i intill 5 år.. Anonymkode: d77fa...9a7
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #13 Skrevet 12. februar 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er kun bachelorgrad du tar? Jeg var 1,5 år unna mastergrad profesjonsstudie da nav sa at jeg ikke kan studere på overgangsstønad. Jeg fikk beskjed om at alt over bachelor ikke regnes som nødvendig og hensiktsmessig for å få/ beholde arbeid. Fikk derfor ikke fortsette studiet, selv om jeg kunne lest parallelt med arbeidssøking og tatt eksamener nå i april og vært bare et år unna mastergrad. Så nå er studiet utsatt på ubestemt tid, jeg søker jobber men er fortsatt arbeidsledig på fjerde måneden. Go figure. Anonymkode: 024f5...adb Du er jo selv ansvarlig for livet ditt. Selv om NAV sa du ikke kunne få overgangsstønad mens du studerte, så sa det IKKE, at du ikke kunne studere videre å få den utdannelsen du selv ønsket. Du kunne ha fortsatt, fått fullt stipend OG forsørgerstipend fra Lånekassen, i tillegg kunne du fått bostøtte og søkt Lånekassen om lån. Du ville og fått utvidet barnetrygd, og antakelig bidrag fra far? Du hadde hatt rett på redusert foreldrebetaling i barnehage/SFO, og null skatt om det kun tjente opp til ca. 100.000. Siden et studieår er veldig komprimert kunne du vel fint ha jobbet noen uker i juni-august? Hele lønna ville blitt skattefri. Anonymkode: 9179a...7fd 11
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #14 Skrevet 12. februar 2019 Ehhhm, fullt lån, stipend, pluss forsørgerstipend er ca 10 000 i mnd. Bostøtte ca 5000 Dobbel barnetrygd ca 2000 Står det dårlig til med far, er bidragsforskudd ca 1000. Utgjør ca 18000 per mnd. De aller fleste klarer ikke leve på dette, i alle fall ikke i Oslo, hvor husleia er på 12/13 000 for en toroms. Om man er avhengig av sommerjobb som ekstravakt for å få det til å gå ihop, så blir jo det veldig sårbart. Da blir det jo gjerne til at man dropper videre studier og søker fast dårligere betalt jobb i stedet. Ikke meg du siterer, forresten. Anonymkode: 6b3cd...dc4 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #15 Skrevet 12. februar 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ehhhm, fullt lån, stipend, pluss forsørgerstipend er ca 10 000 i mnd. Bostøtte ca 5000 Dobbel barnetrygd ca 2000 Står det dårlig til med far, er bidragsforskudd ca 1000. Utgjør ca 18000 per mnd. De aller fleste klarer ikke leve på dette, i alle fall ikke i Oslo, hvor husleia er på 12/13 000 for en toroms. Om man er avhengig av sommerjobb som ekstravakt for å få det til å gå ihop, så blir jo det veldig sårbart. Da blir det jo gjerne til at man dropper videre studier og søker fast dårligere betalt jobb i stedet. Ikke meg du siterer, forresten. Anonymkode: 6b3cd...dc4 Nei, har har du lagt til grunn feil beløp. Et enkelt søk på skatteetatens kalkulater gir følgende tall: Enslig forsørger med 2 barn under 16 får 152.637 utbetalt over 10 måneder, i stipend, forsørgerstipend og lån. Deler man det på 12 måneder blir det: 12.719 kr stipend og lån 3000 kr utvidet barnetrygd 2 barn 5000kr ca. bostøtte 2000kr bidrag fra far. 3000kr (minst) burde man med ambisjoner om mastergrad fint klare å tjene med 3 måneder studiefri.. antakelig har hun og barnefrie helger. =25.719.. Anonymkode: 9179a...7fd 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #16 Skrevet 12. februar 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: så lenge du har samboer mister du mange rettigheter. bor du alene kan du få utvidet overgangstønad i intill 5 år.. Anonymkode: d77fa...9a7 Hvordan kan man få den utvidet til 5 år? Anonymkode: 73660...bf9
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #17 Skrevet 12. februar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ehhhm, fullt lån, stipend, pluss forsørgerstipend er ca 10 000 i mnd. Bostøtte ca 5000 Dobbel barnetrygd ca 2000 Står det dårlig til med far, er bidragsforskudd ca 1000. Utgjør ca 18000 per mnd. De aller fleste klarer ikke leve på dette, i alle fall ikke i Oslo, hvor husleia er på 12/13 000 for en toroms. Om man er avhengig av sommerjobb som ekstravakt for å få det til å gå ihop, så blir jo det veldig sårbart. Da blir det jo gjerne til at man dropper videre studier og søker fast dårligere betalt jobb i stedet. Ikke meg du siterer, forresten. Anonymkode: 6b3cd...dc4 Det er ingen som får bostøtte på 5000,- Anonymkode: 73660...bf9 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #18 Skrevet 12. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen som får bostøtte på 5000,- Anonymkode: 73660...bf9 Full bostøtte i Oslo er 4800,- i følge kalkulatoren. La inn 0 i inntekt og 12 000 i husleie. Anonymkode: 6b3cd...dc4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #19 Skrevet 12. februar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, har har du lagt til grunn feil beløp. Et enkelt søk på skatteetatens kalkulater gir følgende tall: Enslig forsørger med 2 barn under 16 får 152.637 utbetalt over 10 måneder, i stipend, forsørgerstipend og lån. Deler man det på 12 måneder blir det: 12.719 kr stipend og lån 3000 kr utvidet barnetrygd 2 barn 5000kr ca. bostøtte 2000kr bidrag fra far. 3000kr (minst) burde man med ambisjoner om mastergrad fint klare å tjene med 3 måneder studiefri.. antakelig har hun og barnefrie helger. =25.719.. Anonymkode: 9179a...7fd Med 0kr i inntekt kan man nok få det, men OS regnes som inntekt, ergo man får ikke full bostøtte. Jeg fikk 1500kr i bostøtte, betalte 8000 i husleie. Anonymkode: dd80f...cb5 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #20 Skrevet 12. februar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen som får bostøtte på 5000,- Anonymkode: 73660...bf9 Jeg la inn 3000 i månedlig inntekt, for en enslig tobarnsmor i Bergen med husleie på 12000, hun fikk 4996kr i måneden i bostøtte. Anonymkode: 9179a...7fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå