Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er ikke aktiv prøver, og vi planlegger heller ikke barn ennå - men jeg har sluttet på prevensjon og vi bruker kondom. Kondombruken funker litt sånn midt på treet, og vi tar noen sjanser (berre er vel vitende om risikoen, og det er ok). 

Ser man helst bør bruke folat 1 mnd før graviditet - og jeg skjønner jo at jeg fort kan bli det slik vi driver på. Spørsmålet er da om jeg bare skal begynne å ta folat fast nå med en gang? Er det «farlig» å ta det lenge før man blir gravid? Kan man få for mye liksom?

Anonymkode: af1b3...89e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge* er vel vitende om risikoen.

Skrevet

Ikke farlig :) Det overflødige skilles ut i urinen. Jeg har gått på det i to mnd nå, men har ikke blitt gravid enda dessverre. Men skal fortsette på det frem til jeg blir gravid... og tre mnd etter det! :)

Anonymkode: 54441...5a4

• Liker 1
Skrevet

Du bør absolutt ta folat.

Anonymkode: 95bc8...abe

Skrevet

Folat er ikke viktig om du har et normalt kosthold.

Anonymkode: c7f25...a04

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke farlig :) Det overflødige skilles ut i urinen. Jeg har gått på det i to mnd nå, men har ikke blitt gravid enda dessverre. Men skal fortsette på det frem til jeg blir gravid... og tre mnd etter det! :)

Anonymkode: 54441...5a4

Ok, takk for svar og lykke til med prøvingen ❤️ 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør absolutt ta folat.

Takk for svar! Vet nå at jeg burde det, trodde før at det holdt i massevis å begynne med det når man faktisk var gravid. Men jeg tok feil, skal begynne i dag :) 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helsemyndighetene er uenig med deg. De anbefaler alle gravide og prøvere å ta tilskudd..

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helsemyndighetene er uenig med deg. De anbefaler alle gravide og prøvere å ta tilskudd..

"Better safe the sorry" som man sier. Husk på å få nok jod også, før graviditet og under.

Anonymkode: 90dde...937

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er direkte feil!

• Liker 2
Skrevet

Folat er en b-vitamin. B-vitamin er et vannløselig vitamin, noe som betyr at overskudd skilles ut med urinen. 

Skal godt gjøres å ta altfor mye folat. 

Anonymkode: 8026f...a1f

• Liker 1
Skrevet

Hehe jeg tok både multivitamin med 200 µg folsyre OG rene folsyretabletter med 400 µg mens jeg prøvde. Fikk beskjed på apoteket om at det gikk helt fint og at kroppen kun tar til seg det den trenger, resten skylles ut :)

Anonymkode: 7a595...7aa

• Liker 1
Skrevet

Det er noe forskning som tyder på at folat kan være kreftfremkallende. Det er ikke vanskelig å få dekket folat-behovet gjennom kosten. Hvis du spiser en del frukt, grønt og grove kornprodukter (normalt for de fleste), er det egentlig vanskelig å få i seg for lite folat.

Anonymkode: c2f8a...76e

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe forskning som tyder på at folat kan være kreftfremkallende. Det er ikke vanskelig å få dekket folat-behovet gjennom kosten. Hvis du spiser en del frukt, grønt og grove kornprodukter (normalt for de fleste), er det egentlig vanskelig å få i seg for lite folat.

Anonymkode: c2f8a...76e

Spiser ikke korn eller kornprodukter, og lite grønnsaker. Spiser en del frukt, men skal vel mye til for å kompensere.. 

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Er ikke aktiv prøver, og vi planlegger heller ikke barn ennå - men jeg har sluttet på prevensjon og vi bruker kondom. Kondombruken funker litt sånn midt på treet, og vi tar noen sjanser (berre er vel vitende om risikoen, og det er ok). 

Ser man helst bør bruke folat 1 mnd før graviditet - og jeg skjønner jo at jeg fort kan bli det slik vi driver på. Spørsmålet er da om jeg bare skal begynne å ta folat fast nå med en gang? Er det «farlig» å ta det lenge før man blir gravid? Kan man få for mye liksom?

det anbefales egentlig at alle kvinner i fruktbar alder tar folat generelt og spesielt i forbindelse med svangerskap

Anonymkode: 16aac...c5a

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det anbefales egentlig at alle kvinner i fruktbar alder tar folat generelt og spesielt i forbindelse med svangerskap

Anonymkode: 16aac...c5a

Ja, har lest det. Men i og med at det antageligvis er rundt ett år til vi starter aktiv prøving - lurte jeg på om det var skadelig å ta det lenge. Noen bruker jo dog lang tid på å bli gravid, samme problemstillingen burde jo da gjelde dem. Men jeg har kjøpt en boks allerede jeg, så tar jeg de bare :) I og med at vi slurver såppas mye med kondombruken kan det jo fort hende barn kommer litt brått på :fnise:

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, har lest det. Men i og med at det antageligvis er rundt ett år til vi starter aktiv prøving - lurte jeg på om det var skadelig å ta det lenge. Noen bruker jo dog lang tid på å bli gravid, samme problemstillingen burde jo da gjelde dem. Men jeg har kjøpt en boks allerede jeg, så tar jeg de bare :) I og med at vi slurver såppas mye med kondombruken kan det jo fort hende barn kommer litt brått på :fnise:

Jeg har tatt det i 3 år uten å ha veldig høye verdier.

Det er vannløselig. 

Du er relativt garantert om dere hopper av i svingen og bruker kondom da, og du vil ko merke at du ikke får mens.

Jeg hadde ikke giddet å ta 1 pr før prøvestart selv.

Forøvrig er også jodtilskudd anbefalt nå til aktive prøvere. 

Anonymkode: a5a12...bbd

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt det i 3 år uten å ha veldig høye verdier.

Det er vannløselig. 

Du er relativt garantert om dere hopper av i svingen og bruker kondom da, og du vil ko merke at du ikke får mens.

Jeg hadde ikke giddet å ta 1 pr før prøvestart selv.

Forøvrig er også jodtilskudd anbefalt nå til aktive prøvere. 

Vi hopper ikke av i svingen... Ikke når vi slurver med kondomet en gang :P I og med at man bør begynne én måned før befruktning, vil jo fraværende mens være ''for sent'' i forhold til anbefalingene.. 

Jeg tar de nå bare jeg - kan jo godt hende jeg trenger tilskudd selv også uavhengig av graviditet, med tanke på kostholdet mitt! Har lest litt om matvarer som inneholder folat nå i dag, og jeg spiser nesten ingen av dem :fnise:

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er direkte feil!

Nei.

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, fordi NOEN lever svært næringsfattig. 

Folat er vannløselig, derfor anbefales det til alle. Det skader ikke med for mye, men 99 % av gravide har ikke behov for ekstra folat.

Gravide har blitt en svært lukrativ industri :)

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folat er vannløselig, derfor anbefales det til alle. Det skader ikke med for mye, men 99 % av gravide har ikke behov for ekstra folat.

Tror uansett jeg kommer innunder de som har behov for det.. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hallo.

Det er en fantastisk forebygger mot store skader hos fosteret.

Lukrativt er jo et høyst relativt begrep. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...