AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #1 Skrevet 11. februar 2019 Noen her som jobber som det ? Kom m tips forklar gjerne hva jobben går ut på. Hva er forskjellen på bygg-ingeniør - og bygg-entreprenør ? Hva slags utdannelse har en som driver med eiendomsutvikling ? Anonymkode: 1058c...dc8
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #2 Skrevet 11. februar 2019 Byggingeniør = Utdannelse som Ingeniør eller Sivilingeniør innen Byggfag Byggentreprenør = Entreprenørfirma som spesialiserer seg på bygg (rådgivning, prosjektering, utførelse,osv.) Eiendomsutvikling = Firma / person som planlegger utvikling av eiendom - men mer på forretningssiden. Det er disse som analyserer lønnsomheten, går til innkjøp av tom, hyrer inn designere til å designe bygget, skaffer finansieringen, osv. Når bygget skal realiseres, så hyrer de inn entreprenører til å gjøre jobben Anonymkode: a090d...a26 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #3 Skrevet 11. februar 2019 Hvordan får man jobb på et bygg-entreprenør firma ? Anonymkode: 1058c...dc8
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #4 Skrevet 11. februar 2019 Kommer an på hva du vil gjøre. Byggentreprenører har mange ulike oppgaver, og noen firma er svære. En vanlig vei er jo f.eks å ta fagbrev (f.eks tømrer), for så å jobbe seg oppover. En annen vei kan være å bli Ingeniør, for så å bli ansatt. Som oftest får du stilling innen prosjektledelse eller liknende. Kommer helt an på hva slags jobb du vil ha. Anonymkode: a090d...a26 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #5 Skrevet 11. februar 2019 Noen fra bransjen som kan fortelle ? Anonymkode: 1058c...dc8
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #6 Skrevet 11. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Noen fra bransjen som kan fortelle ? Anonymkode: 1058c...dc8 Prøv diskusjon.no heller Anonymkode: 59023...e9e 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #7 Skrevet 11. februar 2019 Hvis du vil jobbe som byggingeniør bør du åpenbart utdanne deg til byggingeniør Anonymkode: 8ba64...888 7
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #8 Skrevet 11. februar 2019 Står jo sort på hvit: Har du lyst å bli tømrer, så blir du tømrer. Dette gjør du via VGS - og det er en høyst praktisk utdanning, samt karriere. Etter noen år i arbeid, så får du mer lederstilling (f.eks BAS / Formann) Har du lyst å bli Ingeniør, så studerer du byggingeniør. Dette kan du gjøre ved en hel del skoler i Norge - men du trenger selvfølgelig generell studiekompetanse + Matte og Fysikk. Anonymkode: a090d...a26
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #9 Skrevet 11. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Står jo sort på hvit: Har du lyst å bli tømrer, så blir du tømrer. Dette gjør du via VGS - og det er en høyst praktisk utdanning, samt karriere. Ønsker på ingen måte å bli tømrer. Anonymkode: 1058c...dc8
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #10 Skrevet 11. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Prøv diskusjon.no heller Anonymkode: 59023...e9e Hvorfor ? Anonymkode: 1058c...dc8
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #11 Skrevet 12. februar 2019 Hva kjennetegner en typisk ingeniør-hjerne ? Anonymkode: 1058c...dc8
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #12 Skrevet 12. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva kjennetegner en typisk ingeniør-hjerne ? Anonymkode: 1058c...dc8 Ingeniørutdanningen inneholder mye matte og fysikk, og dette er også krav for å komme inn i tillegg til generell studiekompetanse (R1, R2 og fysikk 1). Så en typisk ingeniør vil ofte være bedre i realfag enn gjennomsnittet. Ellers tror jeg mange ingeniører er typiske problemløsere, og mange liker nok også å bidra til å skape eller utvikle ting. Anonymkode: 2709a...110 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #13 Skrevet 12. februar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingeniørutdanningen inneholder mye matte og fysikk, og dette er også krav for å komme inn i tillegg til generell studiekompetanse (R1, R2 og fysikk 1). Så en typisk ingeniør vil ofte være bedre i realfag enn gjennomsnittet. Ellers tror jeg mange ingeniører er typiske problemløsere, og mange liker nok også å bidra til å skape eller utvikle ting. Anonymkode: 2709a...110 Tusen takk jeg har et slags elsk-har forhold til realfag. Var flink da jeg hadde flinke lærere. Har fått både stryk og 6ere. Man kan vel ta forkurs med realfag så vidt jeg har forstått med nevnte fag? Jeg er veldig glad i å skape og løse problemer jeg er kreativ, men dårlig konsentrasjon. Er det noen bra dokumentarer om ingeniør-kunsten? Beklager for «tåpelige» spørsmål, og takk for all hjelp Anonymkode: 1058c...dc8
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #14 Skrevet 12. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er veldig glad i å skape og løse problemer Altså , skape ting .... og ellers finne løsninger. Jeg liker ikke å skape problemer...! dårlig setning. Anonymkode: 1058c...dc8 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #15 Skrevet 12. februar 2019 Mitt inntrykk etter å ha vært venner med flere ferdige ingeniører: - Viktigst å være interessert i fagretningen sin, og ha litt praktisk forståelse av fagretningen. - Mindre viktig å være god i realfag, det holder først og fremst å bestå. Å få noe særlig mer enn C er ikke så viktig, bortsett fra at effekten av å ha gode karakterer vil se penere ut på vitnemålet. Inntrykket man får når man leser om ingeniørstudier er at man omtrent skal redde verden...😂 Fakta er at mange ender opp på et kontor foran dataskjermen. Anonymkode: b1c93...aef 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #16 Skrevet 13. februar 2019 Finnes det sommerskole for dette forkurset man trenger for å behynne på ingeniør-utdannelse ? I innland eller utland ? Anonymkode: 1058c...dc8
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #17 Skrevet 13. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker said: Finnes det sommerskole for dette forkurset man trenger for å behynne på ingeniør-utdannelse ? I innland eller utland ? Anonymkode: 1058c...dc8 Det finnes halvårskurs for matte/fysikk på flere universiteter, eller man kan søke seg inn på Tres, tresemesterordningen. For å jobbe i entreprenørfirma så er det mange ulike utdanninger. Mitt borettslag driver med renovering nå og har innleid entreprenørfirma. Dem stiller med tømrer, elektriker, maler og taktekker. Eller kan man gå stilasbygger, murer, betong, glass og isolatør for eksempel. Byggfaget er veldig bredt. Anonymkode: 12525...2f9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå