AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #1 Skrevet 11. februar 2019 Jobbsøkningen har tatt knekken på meg. Jeg har sendt ut om lag 50-60 søknader i løpet av januar-februar, og har kun fått avslag hittil. Jeg har en bred portefølje med mye arbeidserfaring og er 21 år. Jeg fikk høre at jeg ikke er motivert til å jobbe i barnehage fra en sutrete møkkakjerring i Adecco, bare fordi jeg ikke er tilgjengelig 100% og har en ekstrajobb på si. Jeg får heller ikke napp hos Kiwi, Circle K eller REMA 1000. Ikke engang svar på flere åpne søknader til barnehager i nærheten. Enten så får jeg ikke svar eller så får jeg avslag, selv der hvor jeg er sikker jeg får napp grunnet mye relevant erfaring. Akkurat nå er jeg helt knust innvendig, jeg sitter og prøver å overbevise meg selv om at det er mange der ute og spesielt i Oslo er det mange om beinet. Men jeg klarer ikke å la være å tenke på det. Får jeg ikke jobb, kan jeg heller ikke få mulighet til å studere og få et liv her, for alt er så utrolig dyrt. Bare så det er sagt så er søknaden min strøken og gjennomgått av flere bekjente. Jeg har aldri følt på den måten før, jeg er så utrolig demotivert og lei akkurat nå og vil bare hjem. Anonymkode: 19541...d3e 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #2 Skrevet 11. februar 2019 «En bred portefølje med mye arbeidserfaring» er litt spesielt når du er 21 år. Avhengig av hvordan dette ser ut kan du bli sett som en vimsekopp som hopper fra jobb til jobb. Anonymkode: a9b98...d41 6
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #3 Skrevet 11. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: «En bred portefølje med mye arbeidserfaring» er litt spesielt når du er 21 år. Avhengig av hvordan dette ser ut kan du bli sett som en vimsekopp som hopper fra jobb til jobb. Anonymkode: a9b98...d41 Det er jeg ikke. Jeg prøver å gå fra 100% til 50% så jeg kan begynne på studier til høsten. Anonymkode: 19541...d3e
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #4 Skrevet 11. februar 2019 Søkt via PVS? Jeg søkte også på barnehagejobb som Adecco hadde lagt ut, men fikk blankt avslag ("neeei, jeg tror ikke denne jobben er helt for deg - men vi har jo mange andre jobber!"), også ramset hun opp grunnene til at hun trodde jeg ikke kom til å trives i barnehage. Så snakket jeg med PVS - og de var skikkelig gira på å få meg ut i jobb ASAP. Anonymkode: 7438b...c42
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #5 Skrevet 11. februar 2019 Du er 21 år, har ingen relevant utdanning og har mye erfaring innenfor stillinger som ikke krever utdanning - noe som gjelder for alle andre som søker på disse stillingene også. Når du søker på stillinger som ikke krever noe utdanning i en storby må du skille deg fra alle de andre søkerne. Nettverk er en effektiv og vanlig måte å kapre stillinger på. Bruker du nettverket ditt? Som student har man for øvrig mulighet til å søke på stillinger som lyses ut for studenter på utdanningsinstitusjonen. Noen ganger kan alle studenter søke på de, men ofte så er de spesifikke for det fakultet eller studieprogram du tilhører. I tillegg er det andre studenter som tipser om stillinger som ikke lyses ut. Bare nå i januar/februar har jeg sett 8 stillingsutlysninger/tips om stillinger. Jeg er ikke akkurat på utkikk etter jobb, så dette er noe jeg bare har tilfeldigvis kommet over. Jeg tror forresten ikke noe på at søknaden din er "strøken". Søknader har alltid forbedringspotensiale og er noe du bør jobbe med konsekvent når du er jobbsøker. Anonymkode: b4734...004 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #6 Skrevet 11. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker said: Du er 21 år, har ingen relevant utdanning og har mye erfaring innenfor stillinger som ikke krever utdanning - noe som gjelder for alle andre som søker på disse stillingene også. Når du søker på stillinger som ikke krever noe utdanning i en storby må du skille deg fra alle de andre søkerne. Nettverk er en effektiv og vanlig måte å kapre stillinger på. Bruker du nettverket ditt? Som student har man for øvrig mulighet til å søke på stillinger som lyses ut for studenter på utdanningsinstitusjonen. Noen ganger kan alle studenter søke på de, men ofte så er de spesifikke for det fakultet eller studieprogram du tilhører. I tillegg er det andre studenter som tipser om stillinger som ikke lyses ut. Bare nå i januar/februar har jeg sett 8 stillingsutlysninger/tips om stillinger. Jeg er ikke akkurat på utkikk etter jobb, så dette er noe jeg bare har tilfeldigvis kommet over. Jeg tror forresten ikke noe på at søknaden din er "strøken". Søknader har alltid forbedringspotensiale og er noe du bør jobbe med konsekvent når du er jobbsøker. Anonymkode: b4734...004 Mener du at jeg må sitte med lua i hånda og mase om jobb på familie og venner? Er det sånn arbeidsmarkedet skal være? At den som maser mest, får jobb? Jeg har flere års erfaring og relevant utdanning å vise til, men er det sånn at hvis man ikke ønsker å blande folk inn i arbeidssituasjonen sin må man sulte ihjel?! Anonymkode: 19541...d3e
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #7 Skrevet 11. februar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener du at jeg må sitte med lua i hånda og mase om jobb på familie og venner? Er det sånn arbeidsmarkedet skal være? At den som maser mest, får jobb? Jeg har flere års erfaring og relevant utdanning å vise til, men er det sånn at hvis man ikke ønsker å blande folk inn i arbeidssituasjonen sin må man sulte ihjel?! Anonymkode: 19541...d3e Nei, det er ikke slik man benytter nettverket sitt på en effektiv måte. Her har du tydeligvis mye å lære, så her er det bare å sette i gang. Jeg synes du overdramatiserer ganske mye i svaret ditt, noe som jeg tror gjenspeiler modenhetsnivået ditt. Man kan få seg en jobb uten nettverk, men man kan også fint få avslag fordi noen andre bruker nettverket sitt på en bedre måte. Nettverk er en del av spillereglene, så dersom man vil være attraktiv på arbeidsmarkedet er det nå ganske idiotisk å ikke bruke det for det som det er verdt. Hva slags relevant utdanning har du å vise til da? Anonymkode: b4734...004 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #8 Skrevet 11. februar 2019 33 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, det er ikke slik man benytter nettverket sitt på en effektiv måte. Her har du tydeligvis mye å lære, så her er det bare å sette i gang. Jeg synes du overdramatiserer ganske mye i svaret ditt, noe som jeg tror gjenspeiler modenhetsnivået ditt. Man kan få seg en jobb uten nettverk, men man kan også fint få avslag fordi noen andre bruker nettverket sitt på en bedre måte. Nettverk er en del av spillereglene, så dersom man vil være attraktiv på arbeidsmarkedet er det nå ganske idiotisk å ikke bruke det for det som det er verdt. Hva slags relevant utdanning har du å vise til da? Anonymkode: b4734...004 Jeg finner meg ikke i hva du beskriver. Jeg har nettopp flyttet til Oslo og kjenner ingen her, noe jeg ikke synes er en selvfølge når man skal søke jobb og livnære seg. Jeg har selvfølgelig et nettverk jeg kan benytte, men å gå rundt og spørre folk om de kan tipse meg inn et sted er helt uaktuelt for meg. Jeg har jobbet og slitt siden jeg ble 18 for å bygge opp min egen kundebase, og forventer dermed at jeg blir tatt bedre imot i arbeidslivet nå som jeg trenger en annen type jobb. Anonymkode: 19541...d3e
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #9 Skrevet 11. februar 2019 Du har altså jobbet i 3 år og kaller det en "bred portefølje med mye arbeidserfaring", hvilket det slett ikke er. 3 år i arbeidslivet er lite, og du rekker heller ikke å opparbeide deg særlig bredde på 3 år. Har du skrevet dette i søknadene dine er det garantert derfor du ikke kommer videre, du viser manglende selvinnsikt. Det er mange om beinet på studentvennlige stillinger, slik er det på de fleste steder med mange studenter. Ofte ansettes det via kjennskap og nettverk, at du ikke vil bruke det rammer kun deg selv. En annen ting er at du sier at søknaden din (i entall) er strøken, du kan ikke sende en masseprodusert søknad til alle mulige steder og tro du skal få napp. At du forventer å bli bedre behandlet er helt irrelevant, det er du som må tilpasse deg jobbsøkerprosessen, ikke arbeidsgivere som må tilpasse seg deg. Anonymkode: 67371...ddc 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #10 Skrevet 11. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg finner meg ikke i hva du beskriver. Jeg har nettopp flyttet til Oslo og kjenner ingen her, noe jeg ikke synes er en selvfølge når man skal søke jobb og livnære seg. Jeg har selvfølgelig et nettverk jeg kan benytte, men å gå rundt og spørre folk om de kan tipse meg inn et sted er helt uaktuelt for meg. Jeg har jobbet og slitt siden jeg ble 18 for å bygge opp min egen kundebase, og forventer dermed at jeg blir tatt bedre imot i arbeidslivet nå som jeg trenger en annen type jobb. Anonymkode: 19541...d3e Denne holdningen du har går kun utover deg selv. I stedet for å være så bastant på at søknaden din er strøken og at du har så mye og bred arbeidserfaring bør du heller jobbe med å gjøre deg selv mer attraktiv på arbeidsmarkedet. Din idé av nettverksbygging er ikke spesielt virkelighetsnær. I stedet for å avfeie det og komme med banale utsagn bør du heller ta til deg tipsene du får og tenke over hvordan du også kan bruke nettverket ditt til din fordel som veldig mange andre arbeidssøkere gjør. Eller så kan du jo selvfølgelig fortsette med det du gjør nå og fortsatt være arbeidsledig. Det er ditt valg og går som nevnt bare utover deg selv. Anonymkode: b4734...004 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #11 Skrevet 11. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg finner meg ikke i hva du beskriver. Jeg har nettopp flyttet til Oslo og kjenner ingen her, noe jeg ikke synes er en selvfølge når man skal søke jobb og livnære seg. Jeg har selvfølgelig et nettverk jeg kan benytte, men å gå rundt og spørre folk om de kan tipse meg inn et sted er helt uaktuelt for meg. Jeg har jobbet og slitt siden jeg ble 18 for å bygge opp min egen kundebase, og forventer dermed at jeg blir tatt bedre imot i arbeidslivet nå som jeg trenger en annen type jobb. Anonymkode: 19541...d3e Hva slags «kundebase»? Det du skriver, og måten du formulerer deg på («jeg finner meg ikke i..» og «forventer dermed at jeg blir tatt bedre imot»), gir inntrykk av at du synes du har spesielle rettigheter og at du er såpass enestående at du burde bli behandlet med særskilt respekt. Andre omtales som «sutrete møkkakjerring» dersom utfallet ikke blir slik du ønsker. Du synes muligens du er enestående, men særlig moden for å være 21 år gir du ikke inntrykk av å være. Lesetips: https://www.forbes.com/sites/larryalton/2017/11/22/millennials-and-entitlement-in-the-workplace-the-good-the-bad-and-the-ugly/#764e1af3943c Anonymkode: 2ae42...41c 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #12 Skrevet 11. februar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jeg ikke. Jeg prøver å gå fra 100% til 50% så jeg kan begynne på studier til høsten. Anonymkode: 19541...d3e Du har en 50 % jobb som ny arbeidsgiver skal ta hensyn til arbeidstidene på? Og i tillegg skal du uansett slutte til høsten? Det er jo ikke rart du får avslag. Anonymkode: 0538d...7f2 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #13 Skrevet 11. februar 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Mener du at jeg må sitte med lua i hånda og mase om jobb på familie og venner? Er det sånn arbeidsmarkedet skal være? At den som maser mest, får jobb? Jeg har flere års erfaring og relevant utdanning å vise til, men er det sånn at hvis man ikke ønsker å blande folk inn i arbeidssituasjonen sin må man sulte ihjel?! Anonymkode: 19541...d3e Og dette er muligens grunnen til at du ikke får jobb. Du klarer ikke se forskjellen på helt enkle ting som å bruke nettverket sitt og å mase. Eventuelt leser du ikke hva som faktisk står og svarer på helt andre ting. Anonymkode: e0482...fc1 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #14 Skrevet 11. februar 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg finner meg ikke i hva du beskriver. Jeg har nettopp flyttet til Oslo og kjenner ingen her, noe jeg ikke synes er en selvfølge når man skal søke jobb og livnære seg. Jeg har selvfølgelig et nettverk jeg kan benytte, men å gå rundt og spørre folk om de kan tipse meg inn et sted er helt uaktuelt for meg. Jeg har jobbet og slitt siden jeg ble 18 for å bygge opp min egen kundebase, og forventer dermed at jeg blir tatt bedre imot i arbeidslivet nå som jeg trenger en annen type jobb. Anonymkode: 19541...d3e Sorry, men her er det nesten bare å gi opp, for du kommer ikke til å få deg jobb med det første. Du bor i Norges største by, har ingen spesiell erfaring eller utdannelse å vise til, og nekter å bruke nettverket ditt? Jeg jobber med å få folk ut i arbeid, og nettverk er stort sett det som gjelder. Generelt sier vi at 70-80% av alle stillinger aldri utlyses, i mindre kommuner kan det være godt opp mot 90. Kanskje en dag sitter du på arbeidsmarkedskurs for å få hjelp til å få deg jobb, og da kommer du nok en gang til å få høre at det er nettverk som gjelder. Lykke til videre da! Anonymkode: e0482...fc1 1
origin Skrevet 16. februar 2019 #15 Skrevet 16. februar 2019 On 2/11/2019 at 2:01 PM, AnonymBruker said: Søkt via PVS? Jeg søkte også på barnehagejobb som Adecco hadde lagt ut, men fikk blankt avslag ("neeei, jeg tror ikke denne jobben er helt for deg - men vi har jo mange andre jobber!"), også ramset hun opp grunnene til at hun trodde jeg ikke kom til å trives i barnehage. Så snakket jeg med PVS - og de var skikkelig gira på å få meg ut i jobb ASAP. Anonymkode: 7438b...c42 Da går du for pvs:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå