Gjest skindeep Skrevet 11. april 2005 #1 Skrevet 11. april 2005 Jeg trenger noen råd, snarest! Idag har jeg tenkt å steke koteletter til min mann kommer hjem fra jobb (16.00). Det er så mange mulige metoder på å steke koteletter.. men hvordan skal jeg få stekt de møre nok til han kommer hjem..? Las et sted på internett at man kunne steke de i ovnen på 80 grader i 5-6 timer, men det tar for lang tid! Noen skrev at de stekte de på stekepanne, men de skrev ikke hvor lenge de måtte stekes på hver side. Noen tips? (har liksom ikke stekt så mange koteletter i mitt liv enda, he he) :oops:
Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2005 #2 Skrevet 11. april 2005 Legg kotelettene i ildfast form (takstenslagt). Dryss på salt og pepper. Midterste rille i ca. 2 timer ved 150 grader. Slå 1-2 dl. vann i forma etter 1 time. Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2005 #4 Skrevet 11. april 2005 Meg igjen. Det er forresten kanskje nok med 1 1/2 time, kanskje med temperatur litt høyere enn 150 i dette tilfelle.
Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2005 #6 Skrevet 11. april 2005 Brun de raskt på begge sider. legg de i ildfast form med al.folie tett rundt. Sett i ovnen på 160 g i en time. Du slipper å tygge de etterpå-
Lula Skrevet 11. april 2005 #7 Skrevet 11. april 2005 Men kjære vene da! Å legge dem i ovnen i timesvis høres litt vel i overkant ut! Jeg steker dem på middels varme i jernpanne til de er gjennomstekt, og ferdig med det. Tar vel max. 8 minutter tenker jeg. 2
Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2005 #8 Skrevet 11. april 2005 Nå har du sikkert lagd mat alt, men jeg pleier å brune dem et par minutter på hver side i stekepanna (høy varme), deretter steker jeg dem ved svak/middels varme i ca fem min (hm. mulig det var fem min på hver side?). Sjekk om de er gjennomstekt ved å skjære i dem - de skal være lyse inni, ikke rosa. (Selv om det ikke er fare for trikiner lengre) Ellers har jeg lagt koteletter i langpanna sammen med poteter, løk, gulrøtter, olje og smør, og de har IKKE vært i ovnen mer enn tre kvarter, tror jeg.
Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2005 #9 Skrevet 11. april 2005 Pleier å brune først, deretter et par timer i stekeovnen og de smelter i munnen! Hvordan gikk det forresten?
Gjest Eline ikke pålogget Skrevet 12. april 2005 #11 Skrevet 12. april 2005 Vi kan da umulig snakke om samme sak. Avskårne svinekoteletter i ovnen i timesvis?? Brunes i stekepanne, evnt. i ovnen i en 8-15 min.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 12. april 2005 #12 Skrevet 12. april 2005 Skjønner ikkenoe jeg heller... flere timer i stekeovn, er det koteletter eller hele grisen dere skal steke?
Gjest Anonymous Skrevet 12. april 2005 #13 Skrevet 12. april 2005 Jeg synes kotelettene blir seige ved kun å bruke stekepanna, men hver sin smak. Anbefaler dere å prøve stekeovnen som nevnt, så kan vi utveksle erfaringer etterpå...
Lula Skrevet 12. april 2005 #14 Skrevet 12. april 2005 Jeg synes kotelettene blir seige ved kun å bruke stekepanna' date=' men hver sin smak. [/quote'] De blir slett ikke seige av å stekes i pannen. Men man må vel gjøre det riktig da. Har fått ovns-varianten servert av noen gamle tanter opp i gjennom, og de er "møre" i den forstand at de er overstekt (alt kjøtt faller jo fra hverandre om du koker/steker det lenge nok). Så det blir ikke det samme som mør i ordets retter forstand akkurat. I tillegg er de TØRRE og smakløse! Ikke så godt synes jeg da! 1
Gjest Anonymous Skrevet 12. april 2005 #15 Skrevet 12. april 2005 Tørre blir de hvertfall ikke. Vet ikke om du leste at vi har oppi litt vann og gjerne dekker til med folie. Dessuten LAV temperatur. Det hørtes nå ut som trådstarter var fornøyd... Uansett er det sikkert meg det er noe galt med. Har prøvd den stekinga utallige ganger, og må frem med biffbestikket uansett...da synes jeg det blir litt for seigt...
Lula Skrevet 12. april 2005 #16 Skrevet 12. april 2005 Tørre blir de hvertfall ikke. Vet ikke om du leste at vi har oppi litt vann og gjerne dekker til med folie... Leste det også. Vann og folie har aldri bidratt til å gjøre en kotelett saftig ihvertfall. Nå ja, man får vel gjøre som man selv synes er best tenker jeg.
Gjest Anonymous Skrevet 12. april 2005 #17 Skrevet 12. april 2005 Skjønner ikkenoe jeg heller... flere timer i stekeovn' date=' er det koteletter eller hele grisen dere skal steke?[/quote'] Lurte litt på dette jeg også
outkast Skrevet 15. juli 2014 #18 Skrevet 15. juli 2014 Holder å brune de på hver side på middels-sterk varme. Jeg liker de litt ekstra stekt. Tilbehør som er godt: Salat med dressing og potetsalat. Gjerne tzatziki eller annen saus. Godt med champignon som man steker i panna sammen med mais.
Brunhilde Skrevet 15. juli 2014 #19 Skrevet 15. juli 2014 Holder å brune de på hver side på middels-sterk varme. Jeg liker de litt ekstra stekt. Tilbehør som er godt: Salat med dressing og potetsalat. Gjerne tzatziki eller annen saus. Godt med champignon som man steker i panna sammen med mais. Hvis ikke ts har funnet ut av dette fra 2005 og frem til i dag, så vil jeg påstå at alt håp er ute. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå