Gå til innhold

Jobbe nattevakt etter kveldsvakt. Overtid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurte på om man får overtidsbetalt hvis man jobber nattevakt etter kveldsvakt? Vil da jobbe fra 15-7:30 dagen etter. Grunnen til at jeg ble usikker er grunnet at det ikke blir for mange timer innenfor samme døgn. Noen som vet?😊

Anonymkode: 85986...21d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er overtid, da du skal ha hviletid mellom egne vakter.

Skrevet

Er du sikker på at det i det hele tatt er lov? På min arbeidsplass hadde ikke ledelsen tillatt det hvertfall. 

Anonymkode: 6f615...cb1

Skrevet

Du må se om arbeidsplassen din har tariffavtale. Det bør stå noe om det der. 

Jeg jobbet et sted hvor vi kunne gå to skrift etter hverandre. Men da fikk vi ikke jobbe de to siste timene, men fikk overtidsbetalt for dem. Dvs vi jobbet to skift, 14 t timer sammenhengende. Men betalt for 16 t (begge skiftene kunnne være overtid).

Arbeidsmiljøloven sier: 

§ 10-4.Alminnelig arbeidstid

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

§ 10-6.Overtid

(1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det.

(8) Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker, likevel slik at den samlede arbeidstiden etter § 10-5 andre ledd og § 10-6 femte ledd ikke overstiger 69 timer i noen enkelt uke.

Anonymkode: 24746...ba3

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at det i det hele tatt er lov? På min arbeidsplass hadde ikke ledelsen tillatt det hvertfall. 

Anonymkode: 6f615...cb1

Det er i utgangspunktet ikke noe avdelingen ønsker, men det er fordi det er en krisesituasjon. Det har hendt ved et par anledninger tidligere, men har aldri gjort det selv og derfor jeg lurte på om det ga overtid ettersom det er to forskjellige døgn. 

Jeg har f.eks av og til 8-9 vakter etter hverandre, men ettersom halvparten av vaktene er i slutten av en uke og de neste er i starten av en ny uke gir det ikke overtid. Derfor jeg lurte hvordan det blir med kveldsvakt og nattevakt😊

Skrevet

15 timer arbeid går helt fint. Ikke som lastebilsjåfør da. 

Skrevet
Akkurat nå, Pillow of Dragon skrev:

15 timer arbeid går helt fint. Ikke som lastebilsjåfør da. 

Ja, det skal gå greit. Spørsmålet er om det gir overtid😊

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det skal gå greit. Spørsmålet er om det gir overtid😊

Avhenger sikkert av bedriften det. Men hadde jeg vært deg så hadde jeg krevd overtidsbetaling for all arbeid over 7,5 timer uavhengig tid på døgnet. 

Skrevet

Vi får overtid når vi går lenger enn oppsatt vakt. Altså om jeg har en 6-timers vakt og må jobbe 7 timer får jeg én time overtid. 

Varierer sikkert fra sted til sted. Jeg jobber kommunalt.

Anonymkode: 57a1d...6e5

Skrevet

Ja, du skal ha overtidsbetalt for å gå dobbelvakt, altså nattevakt etter kveldsvakt. Det skjer ofte innen helsevesenet. Problemet er at du tjener dårligere på det enn på å komme inn og jobbe en dag du har fri (om du jobber 100 % da). Ved dobbelvakt på min arbeidsplass (sykehus) får jeg bare 50 % overtidsbetaling mot 100 % om jeg kommer inn på en fridag. 

Anonymkode: fca14...ab9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...