Gå til innhold

Gjøre boden brukelig - billigst mulig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en bod i kjeller som fremstår litt gammel og sliten. Så det frister ikke voldsomt verken å være der eller å sette ting der over tid.

har søkt litt på det store internett men er verken helt sikker på butikk eller hva jeg behøver. Hvis noen har gjort noe tilsvarende i en mindre bod, da spesielt de som er i leilighetskomplekser tar jeg gjerne i mot tips.

Hva gjorde du med:
- Belysning ( det er ikke el-punkt)
- Gulv (noe type dekke / matte, som kan ligge permanent)
- Bokser til hyller (bra / billig)
- Andre ting som kan være kjekt!

Anonymkode: dc729...8f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver ikke noe om størrelse. Ca 4 -5  kvm ? Det er vel ganske normalt for en ekstern bod tilhørende en leilighet. Det er vel lys i den i taket ? Stikkontakt er ikke vanlig i bod, da strømmen oftest går på felles strømregning. Ingen vil at du skal plassere en fryser der. Gulvet er kanskje av betong ? I så fall, la det være slik.Er det noenlunde beint, står ihvertfall hyller og annet stødig. Jeg har i stor grad brukt IKEA sine Ivar reoler. Har du takhøyde for det, bruk de høyeste. Det jeg ikke kommer til å bruke så ofte, f eks julepynt, fotoalbum osv, pakker jeg ned i banankasser og kasser fra vinmonopolet, skriver på hva de inneholder med en post-it lapp og plasserer med lappen ut. De kan for så vidt bare stå stablet oppå hverandre i det innerste hjørnet. Ellers er jeg tilhenger av IKEA sine samla bokser med lokk. Da ser jeg hva det er , og kan stable oppå hverandre. Jeg har to boder, en på 5 kvm, og en på 3 kvm, og du aner ikke hvor mye jeg kan få inn, bare jeg planlegger og bruker høyden. NB!! Planlegg, slik at det du trenger jevnlig alltid er enkelt tilgjengelig. Har du plass til det, er en liten Kallax hylle supert som et slags "arbeidsbord" med oppbevaring (hvis du f eks skal stå og finne frem skruer, ta noen mål osv i boden). 

Anonymkode: 09586...38e

Skrevet

Vi har et rom i en gammel fjøs med betonggulv som støver veldig. Der har vi bare kjøpt det jeg vil beskrive som store gulvfliser i plast som man klikker i hverandre til et dekkende gulv av ønsket størrelse. Selges på Jula og Biltema, litt ulike typer. Kanskje aktuelt hvis du vil dekke gulvet med noe der det er ståplass mellom evt hyller langs veggene. Du kan jo også oppbevare en hodelykt der hvis det kun er et taklys. 

Skrevet

Gulv - disse plastfliser, selges i mange butikker - https://www.jula.no/catalog/hage/utemiljo/gulvplater-og-ryer/gulvplater/gulvplater-374036?gclid=EAIaIQobChMI8KbZoKe04AIVxbUYCh2WNAuaEAQYASABEgJ2ePD_BwE

hyller. Trenger du at de skal holde tunge ting? Ikea Ivar, eller enda sterkere, reol type denne som selges på Clas Ohlson, men de selges også på Maxbo og andre plasser, https://www.clasohlson.com/no/Reol/40-8943?gclid=EAIaIQobChMI0I-m06e04AIVwo4YCh1IWw3mEAQYBSABEgLskvD_BwE

Sett opp en stang fra vegg til vegg, eller en stumtjener, der kan du henge vinterjakker om sommeren, skiklær osv. 

Kjøp en bra lås. 

Anonymkode: ffae3...ddc

Gjest Blondie65
Skrevet

De billigste hyllene på Ikea heter Hejne. De er helt utmerket til bod.

Hvis gulvet er fuktig ville jeg kanskje lagt inn noen trepaller før disse plastflisene som noen foreslår. Min forrige leilighet hadde en bod med mye fukt. Alt som stod der i pappkasser var det bare å kaste. 

Clas Ohlson og Ikea har gode plastkasser for oppbevaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...