MiniMjau Skrevet 11. april 2005 #1 Skrevet 11. april 2005 I blokka jeg bor i så bor det en person, som har store problemer av noe slag(psykisk). I følge styret i borettslaget så har det siste året vært flere episoder der det har vært fare for andres liv pga denne personen(brannstiftelse, fallende tunge objekter fra vindu, etc). Politi og brannvesen er stadig innom pga bråk. Vi har rett på å være trygg i vårt eget bomiljø og jeg lurer på hvilke rettigheter vi andre beboerne har og hvilke rettigheter denne syke personen har. Jeg skulle gjerne sett at vi hadde sluppet å ha denne personen i blokka vår. Med tanke på hvilke handlinger psykisk ustabile personer kan begå så mener jeg det kanskje er lurt å være litt føre var.
Gjest Catwoman Skrevet 11. april 2005 #2 Skrevet 11. april 2005 Hvorfor er han ikke innlagt på psykiatrisk avdeling? men det vet du kanskje ikke. Når han er til så stor fare for andre burde han vært det.
MiniMjau Skrevet 11. april 2005 Forfatter #3 Skrevet 11. april 2005 Nei, jeg aner ikke. Jeg kjenner ikke denne personen. Har borettslaget noe "makt" i denne situasjonen? Utkastelse etc? Jeg aner heller ikke om denne personen er i "systemet" med psykiatrisk behandling etc.
Gjest Catwoman Skrevet 11. april 2005 #4 Skrevet 11. april 2005 Jeg vet egentlig ikke noe om det. Men trodde at en person som var så pskisk syk at han var til skade for andre, i så stor grad som du sier, ville blitt tvangsinnlagt på prkiatrisk avdeling, om han ikke valgte det frivillig. Men du kan kanskje kontakte noen innefor det pskiatriske systemet å fortelle historien, å spørre de? Dere skal jo ha rett til å føle dere trygge i deres eget hjem.
villkatt Skrevet 11. april 2005 #5 Skrevet 11. april 2005 Så vidt jeg vet godkjenner flere borettslag nye boligkjøpere, før du får flytte inn. Så de har helt sikkert noe å si! Snakk med oppmannen i borettslaget, og se hva dere kan gjøre. Dette høres skummelt ut..!
Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2005 #6 Skrevet 11. april 2005 Huff, ja. Har selv vært nabo til en psykisk syk, og det var slett ikke kjekt. Å møte på han om kvelden - det var ganske skremmende. Han har riktig nok ikke gjort noen noe, men blotting osv er ikke spesielt hygglig.....
Gjest Krølltoppen i.i. Skrevet 11. april 2005 #7 Skrevet 11. april 2005 Borettslaget kan kaste ut personer som ikke følger vedtektene. Tror det må være noen advarsler først, men det går ann. Sjekk med borettslagsformannen eller ring kontoret til borettslaget. Jeg vet at enkelte kommuner kjøper leiligheter i vanlige borettslag for å tilby hjem til fok med ulike problemer. Hvis det er en slik leilighet aner jeg ikke hvilke regler som gjelder. Uansett er det viktig at dere som naboer/borettslag informerer om disse problemene til instanser som kan nå legen. Da er det lettere å vurdere for legen om innleggelse er nødvendig.
Gjest synseren Skrevet 11. april 2005 #8 Skrevet 11. april 2005 Synes alle har krav på å føle seg trygge der de bor! Hvis han har startet brann skjønner jeg ikke at han får fortsette å bo der. Jeg hadde iallefall vært livredd en så ustabil person.
Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2005 #9 Skrevet 11. april 2005 Det høres akkurat ut som min gamle nabo. Jeg tror problemet var at han ikke var syk nok (= tilstrekkelig farlig for seg selv eller andre på tross av fallende støvsugerrør o.l fra sjette etasje) til å bli tvangsinnlagt, kombinert med at han ikke ønsket behandling selv. I noen borettsalg ville han nok blitt kastet ut, men ikke her. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med borettslagsleder, vaktmester o.l og få greie på hvor lenge han har bodd der og hvordan saken har blitt håndtert. Har han bodd der i ti år uten at noe har skjedd kan du regne med at han blir ti år til også. Det er trist egentlig - naboen min var snill mot folk, men han hadde lange perioder hvor han satt og brølte hele natta og kastet diverse gjenstander ut av vinduet og ut på gangen. Han skulle helt sikkert hatt et annet botilbud med mer hjelp, og vi naboene skulle ha sluppet å være sinte og slitne og frustrerte. Naboen min ble hentet av politiet med jevnte mellomrom, men de hadde jo (heldigvis, får man vel si) ingen fullmakt til å beholde han mer enn et døgn. Andre instanser var ikke tilstedeværende. Da han ble kastet ut til slutt pga manglende betaling av husleie kjørte politiet han til akuttpsykiatrisk mottak, hvor han fornøyd spaserte ut etter en halvtime - han hadde bare sagt at han ikke trengte hjelp. Deretter bodde han på gata noen dager.
Gjest sexysadie Skrevet 11. april 2005 #10 Skrevet 11. april 2005 Beklageligvis er det en hel del mennesker med psykiatriske problemer som helst ikke skulle bodd "hjemme".
Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2005 #11 Skrevet 11. april 2005 I blokka jeg bor i så bor det en person, som har store problemer av noe slag(psykisk). I følge styret i borettslaget så har det siste året vært flere episoder der det har vært fare for andres liv pga denne personen(brannstiftelse, fallende tunge objekter fra vindu, etc). Politi og brannvesen er stadig innom pga bråk. Vi har rett på å være trygg i vårt eget bomiljø og jeg lurer på hvilke rettigheter vi andre beboerne har og hvilke rettigheter denne syke personen har. Jeg skulle gjerne sett at vi hadde sluppet å ha denne personen i blokka vår. Med tanke på hvilke handlinger psykisk ustabile personer kan begå så mener jeg det kanskje er lurt å være litt føre var. Hvis de andre er i fare pga hans oppførsel er det grunn til oppsigelse. du nevnte brann, tunge gjenstander fra vindu. Ang.innleggelse har dere ingen ting med, men gjør personen noe så kan dere tilkalle politiet. Eks.brannpåsettelse. politi vi da få han innlagt for vurdering. Bodde selv i blokk med en syk person. Det var så ille da den personen ble syk. hadde ikke noe i et slikt bomiljø å gjøre. Skulle ha vert på en plass hvor de var mere skjermet. Ble syk av å være ensom. Alle skydde han til slutt pga alt han gjorde. Han bodde i komunal leilighet og det tar lengre tid å få de ut. Må til namnsmann osv. Politiet kom og vurderte det slik at det måtte en observasjon til. Så er det beh.apparatet som er sprengt. Ble sendt ut igen. han var langt nede. Det måtte være fare for liv og helse for andre og han selv før han ble innlagt var svaret. Da måtte det tvangsinnleggelse til. Det gikk 14 dager og han ble hentet. Da ble det ordnet med egnet bolig også.
Gjest GreenSky Skrevet 11. april 2005 #12 Skrevet 11. april 2005 Nei, jeg aner ikke. Jeg kjenner ikke denne personen. Har borettslaget noe "makt" i denne situasjonen? Utkastelse etc? Ja. Borettslaget kan gå inn for tvangssalg.
MiniMjau Skrevet 12. april 2005 Forfatter #13 Skrevet 12. april 2005 Takk for mange fine svar. Har meldt det inn til styret nå, så får vi se hva som skjer. Det er sikkert flere som har meldt inn denne saken også, ettersom det ble "offentlig kjent" i blokka. Jeg vil gjerne ha et sikkert og trygt bomiljø, tenk om han hiver støvsugere ut og treffer barna i sandkassa, eller en gammel dame med gåstol eller noe! De har jo ikke sjans til å reagere og komme seg unna! Men på den andre siden så vil jeg jo ikke bare HIVE ut vedkommende heller, slik at han havner på gata og utenfor alt hjelpeapparat..... Skal holde dere oppdatert....
Usikker Skrevet 12. april 2005 #14 Skrevet 12. april 2005 Så vidt jeg vet godkjenner flere borettslag nye boligkjøpere, før du får flytte inn. Så de har helt sikkert noe å si! Snakk med oppmannen i borettslaget, og se hva dere kan gjøre. Dette høres skummelt ut..! Ja - styret godkjenner boligkjøpere - vi "må" det. Men hva godkjenner vi? Alle opplysninger er taushetsbelagte, vi i styret har taushetsplikt, og har ikke lov til å videreformidle "interne" saker. Om vi ville aldri så mye - så ville vi ikke kunne innhente de ønskede opplysningene. P.g.a. personvernet bl.a. Og ja, kommuner kan, med loven i hånd, kjøpe leiligheter i BRL for så å leie disse ut til "trengende". Dette ble nytt i BRL-lovene fra nyttår. Dessverre så er det her - akkurat som i lovverket forøvrig - "den skyldige" som har rettighetene på sin side. Det er "den uskyldiges" ansvar å legge fram bevis. :-?
Gjest Violetta Skrevet 12. april 2005 #15 Skrevet 12. april 2005 Jeg lurer på hvordan dette ble offentlig kjent? Om det var styret som har informert har de jo faktisk brutt taushetsplikten! Jeg synes ikke vi skal glemme at denne mannen også har rettigheter. Han har helt sikkert et apparat rundt seg fra kommunen. Kanskje det hadde gått an å kontakte disse? Det er ikke sikkert de vet helt hvor ille det er. Det går for eksempel an å rapportere til kommunelegen. De kan ikke svare på noe som har med pasienten å gjøre, ikke en gang hvem som er legen hans, men de kan ta imot en rapport. Sosialkontoret også kan være inne i bildet her. Det er vanskelig å få noen kastet ut fra en leilighet. Kommunen er pliktig å skaffe han et passende tilbud, men om tilbudet ikke eksisterer kan de ikke bare kaste han ut på gaten. Det kan være noe som trenerer utkastelsen. Jeg er enig i at dersom mannen er til fare for noen skal han ikke bo i et borettslag. Men det er ikke sikkert de rette instansene vet hvor ille det er, og da kan de jo heller ikke reagere slik de bør.
MiniMjau Skrevet 12. april 2005 Forfatter #16 Skrevet 12. april 2005 Det ble faktisk informert om under årets generalforsamling. Det ble informert litt løst og fast fra borettslaget alt fra at vi har fått nye søppeldunker, til ny vaskeriordning, til innbrudd, brannstiftelser og andre uregelmessigheter. Det ble også sagt at alle uregelmessighetene ble forårsaket av en person(ikke nevnt ved hverken navn eller leilighet....). Det må jo være lov å informere såpass når det gjelder beboernes ve og vel og i verste fall liv og helse?
Usikker Skrevet 12. april 2005 #17 Skrevet 12. april 2005 Det må jo være lov å informere såpass når det gjelder beboernes ve og vel og i verste fall liv og helse? Ja - det burde det. Er så enig. Men som sagt - den "skyldige" har retten på sin side........ Den som "blir rammet" må legge fram alle bevis. Og jeg er enig i at alle har krav på rettigheter - men jaggu har vi plikter også. DET synes jeg ofte blir glemt!
loop Skrevet 12. april 2005 #18 Skrevet 12. april 2005 En psykisk syk person må følge boretslagets husregler som alle andre. Bryter han dem, kan dere klage. Håper inderlig ikke dere driver med heksejakt fordi han er syk.
Gjest Gjesta Skrevet 12. april 2005 #19 Skrevet 12. april 2005 Her hvor jeg bor er det mange personer med psykiske problemer..meg inkludert kanskje :ler..men ikke slik som du beskriver det da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå