Gå til innhold

Hvordan er middagsvanene deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vil si litt om hvordan dere planlegger middager og deres rutiner i forhold til middagslaging i hverdagen? Lager dere alt fra bunnen hver dag? Bruker matkasse? Bytter dere og mannen på å lage? Ukesmeny? Hvordan løser dere middagen de dagene barna skal rett på aktiviteter etter skolen?

Interessant å høre hvordan andre løser dette i hverdagen. Selv jobber jeg 100% dagtid og bytter på å lage middag med mannen noen dager i uka. Jeg står for ca. 70% av middagene. Vi har to barn. 

Anonymkode: a667d...282

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi planlegger og handler én gang i uka. Vi lager det meste fra bunnen, men kjøper f.eks. gjerne fiskekaker el.l.

Vi bytter på å lage middagene. Vi spiser vanligvis 17.30, men de dagene ungene har aktiviteter spiser vi enten litt tidligere eller litt senere, alt ettersom hva som passer.

Skrevet

Vi skriver ukemeny og handler alt én gang i uken. Vi lager det meste fra bunnen av. Det er alltid jeg som lager middag (til gjengjeld tar mannen alltid seg av oppvask). Vi spiser som oftest en gang mellom 17 og 18 litt avhengig av fritidsaktiviteter. Hvis fritidsaktivitetene begynner så tidlig at vi ikke reker middag først får de en brødskive eller noe og så spiser vi middag når de kommer hjem.

Skrevet

Vi lager ukesmeny mandag-mandag (lager den i fellesskap sammen med barnet vårt på søndager), ukeshandler mandager+supplerer litt på butikken fredager (kjøper inn f.eks litt potetgull og snop til lørdagen) 

Bruker å sjekke fryser og skap for å se hva vi har å lage middag av, og jeg sjekker alltid appen mattilbud for å se etter gode tilbud den kommende uka. Er Coop-medlem så av og til har vi kuponger der som gir tilbud på mat og tilbehør 

Har også noen restemiddager i løpet av uka. Enten ved at jeg lager ekstra mye av en middag sånn at det varer til to middager, eller så har vi to forskjellige middager en dag. Er bevisst på å kaste minst mulig mat. Har fryser, så bruker den mye

Lager det meste fra bunnen av, men kan også bruke f.eks et glass ferdig pastasaus. Jeg tåler ikke gluten og melk, så det er mye av årsaken til at jeg lager nesten alt selv. 

Det er som oftest meg som lager middag på hverdager, mannen kommer seinere hjem enn meg. Spiser som oftest rundt 16.30-tida. 

Matbudsjettet vårt gikk iallefall skikkelig ned etter at vi ble flinke til å gjøre de grepene her med ukeshandling, sjekke tilbud og restemiddager 

Skrevet

Jobber fullt, to barn og vi deler på. Det meste faller på meg. Tar det litt som det kommer. Noen uker handler vi for hele uken, andre ganger handler vi hver dag. Lager så og si alt fra bunnen av med unntak av en dag i uken hvor vi noen ganger kjøper ferdig pga tidspress. Har matkasse innimellom i perioder. Det er når vi er veldig lei og trenger inspirasjon 

Anonymkode: 551f3...d15

Skrevet

Her er det mannen som lager alt av middag og alt med det. Jeg får det servert hver dag 😁

Anonymkode: 73e87...fb5

Skrevet

Vi (dvs jeg) ser hva vi har i kjøleskapet og fryseboksen, så planlegger jeg ut fra det. Handler 1-2 ganger i uka. 

Vi spiser middag når eldstemann kommer hjem fra jobb (han er lærling), ca kl 17. Synes det er grei tid, da de fleste fritidsaktivitetene starter mellom 18 og 20.

Jeg lager 99 % av middagene, mannen skylder på at han er redd for å bruke «feil» ingredienser til den aktuelle middagen eller bruke noe som jeg eller eldstemann ikke tåler. Lager det meste fra bunnen.

Det er ingen matkasser som leveres her vi bor. Dessuten har jeg lagt merke til at det nesten ikke er fisk i kassene, og vi pleier å ha fisk 3-4 ganger i uka.

Anonymkode: 01022...7bf

Skrevet

Ingen rutine her😅 Handler stort sett hver dag, litt sånn «hva har vi lyst på i dag.. 

Skrevet

Vi har lenge hatt store planer om å begynne med ukesmeny, men det blir stadig glemt. Middagen bestemmes stort sett like før den lages, omtrent sånn:

- Oi, har du tenkt på noe middag i dag?

- Nei, har du?

- Nei... har vi noe i fryseren som kan tines fort?

- Vet ikke

....

- Jeg fant xxx

eller

- Jeg fant ikke noe, jeg får lage pannekaker / vi får bestille noe / gidder du å dra på butikken?

Anonymkode: 21fd5...986

• Liker 1
Skrevet

Hos oss er det fullt kaos, men det fungerer det også. Handler stort sett hver dag, på vei hjem fra jobben. Det er stort sett ting som tar under 15 min å lage... Spaghetti, fiskeburger, tomatsuppe, ... Hvis det er tilbud op noe spesielt, eller noe vi har lyst på akkurat der og da.

Så er det stort sett mannen som lager middagen hver dag mens jeg gjør lekser med barna.

Anonymkode: 66a51...88d

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss er det fullt kaos, men det fungerer det også. Handler stort sett hver dag, på vei hjem fra jobben. Det er stort sett ting som tar under 15 min å lage... Spaghetti, fiskeburger, tomatsuppe, ... Hvis det er tilbud op noe spesielt, eller noe vi har lyst på akkurat der og da.

Så er det stort sett mannen som lager middagen hver dag mens jeg gjør lekser med barna.

Anonymkode: 66a51...88d

Godt det ikke bare er oss som ikke har perfekte middager laget fra bunnen hver dag. Jeg synes det er et ork, og koser meg ikke med matlaging :( Det må bare gjøres. Hvis jeg ikke hadde barn og mann, hadde jeg glatt droppet middagen og tatt enkle løsninger flere ganger i uka. Prøver per dags dato å lage middag fra bunnen av minst 4-5 ganger i uka. 

Anonymkode: 8b51a...aed

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...