AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #1 Skrevet 11. februar 2019 Føler meg ganske langt nede, og er svært usikker på hva jeg kan gjøre: 1. Har ikke fast arbeid, og finner heller ikke jobb her jeg bor. (Større by med 50000 innbyggere) Jeg får arbeid veldig sporadisk, men det er ikke til å livnære seg. Har kontaktet alle VGS og Ungdomskoler i området, er registrert og snakker med alle vikar/bemanningsbyrå i byen. Får som sagt oppdrag veldig sporadisk - en mnd. får jeg mer enn nok arbeid, men plutselig blir det helt stille i 4-5 uker. Siden dette er en by med mange studenter, og spesielt lærer / helse / o.l, så er det nesten umulig å få deltidsjobber på mer enn 20%-30% 2. Betaler mye i husleie (10000 kr for 1-roms leilighet), men får også bostøtte - slik at jeg i realiteten betaler rundt 6500 kr i leie, og da er alt inkludert. Jeg føler meg låst til denne leiligheten, fordi alt er så jævla dyrt her i byen. Dersom jeg "nedgraderer" til rom i bofellesskap / hybel, så må jeg fortsatt betale 6500-7500 kr - men får da følgelig ingen bostøtte. 3. Holder på å skrive en Masteroppgave, men det eneste jeg tenker på er økonomi. Pga. lab-arbeid, så må jeg være i byen. Hadde jeg fått en 60%-100% stilling, så hadde alle mine problemer vært løst. Men akkurat nå så er det et jævla kappløp, hver bidige mnd., på å nå husleien og regningene. Har solgt unna alt jeg eier, og sitter praktisk talt i en tom leilighet. Siden jeg er 100% blakk, og ikke har slektninger som kan hjelpe meg økonomisk, så er jeg pr. nå avhengig av lønninger hver 2. uke. Anonymkode: 99c4e...199
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #2 Skrevet 11. februar 2019 Du må ta en hvilken som helst jobb og ikke bare innenfor den kategorien du vil, som høres ut som er skole. Du får garantert jobb om du søker bredere, skobutikk, matbutikk, transportfirma, postkontor, barnehage, lager, resepsjon, telefonsalg.... Husleia di er veldig lav så tror ikke du kan få den lavere i storby men hvis du føler at alt er så dyrt der du bor så er det garantert mer fordi du handler og lever dyrt og ikke fordi ting er dyrt. For eksempel kan du fint ha et matbudsjett på 1500-2500 kr i mnd , og nå vet ikke jeg noe om fritidsinteressene dine men å slutte å gå på byen , cafe osv vil også spare deg for flere tusen i måneden. Sosialgrensa er på 5200 kr i måneden og om du har under dette etter betalt husleie kan du få resterende fra NAV til mat og leve. Om du har mer enn det etter betalt husleie så skal du klare deg, selv om jeg vet det er trangt om man har et aktivt og dyrt liv. Man må bare venne seg til å leve billigere. Heller gå tur enn å gå på kino, heller kjøpe First Price enn å kjøpe Mc Donalds. Mer plantekost og mindre kjøtt... Mange grep som kan gjøres og det føles stramt i starten men blir vane og noe man lærer seg å bli tilfreds med med tiden. Anonymkode: 395a9...eb7 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #3 Skrevet 11. februar 2019 Hvis du skriver master, hvorfor får du ikke støtte av låbekassen? Anonymkode: c3869...6cc 8
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #4 Skrevet 11. februar 2019 Lurer også på hvorfor du ikke søker lånekassen? Evt må du bare innse at du ikke har råd til å skrive master, og skaffe deg full jobb i steden. Jeg tar master nå ved siden av fulltids jobb, det er jo også en mulighet. Anonymkode: 89fc3...b68 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #5 Skrevet 11. februar 2019 Uff.så slitsomt. Anonymkode: 53427...034
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #6 Skrevet 11. februar 2019 Du er jo student om du skriver Master, så hvorfor i alle dager har du ikke studielån? Anonymkode: b4fb0...4f7
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #7 Skrevet 11. februar 2019 TS her Lang historie kort: Studerte noe ved en annen skole for noen år siden, og hadde et stort fag på 60 studiepoeng der jeg strøk på en deleksamen. Dette førte til at jeg siden har blitt hengende etter med 60 studiepoeng. Nå i høst fikk jeg ikke avlagt en eksamen på 10 stp, og vips så var jeg over grensen! Skal ta den eksamen nå i Februar, men jeg står altså uten noen studielån. Anonymkode: 99c4e...199
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #8 Skrevet 11. februar 2019 Det er forøvrig grunnen til at jeg får bostøtte, selv om jeg er student. Anonymkode: 99c4e...199
Gjest O.G. Skrevet 11. februar 2019 #9 Skrevet 11. februar 2019 Men da bør du ikke klage, du bær bare bite tennene sammen til du har masteren i boks.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #10 Skrevet 11. februar 2019 Søk på alt av jobber. Hjemmesykepleien har vel alltid behov for assistenter? Ta deltidsstilling på butikk, kafe e.l som er typisk ekstrahjelp stilling for studenter,selv om det er 10%. Da kan du ta ekstravakter ved sykdom, i tillegg har du en fot innenfor og får lettere større stilling. Anonymkode: 7d2a0...46b
Yuumi Skrevet 11. februar 2019 #11 Skrevet 11. februar 2019 PVS ? Der jobber jeg og føler alltid at de ringer dersom jeg har grønne dager.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #12 Skrevet 11. februar 2019 Er litt overraska over prisnivået på leia. Jeg bor også i en by med litt over 50.000 innbyggere (Tønsberg) og her får man lett en ok 2-roms til 8.500-9.000. Vil du si hvilken by du bor i? Vet ikke om TB er en veldig studentrik by, men det er jo 5.000 studenter på Universitetet i Sørøst-Norge 15-20 min på utsida av byen. En del av dem bor kanskje på campus eller i Horten (20.000 innbyggere). Anonymkode: 1fc98...d64
Paprika91 Skrevet 11. februar 2019 #13 Skrevet 11. februar 2019 17 hours ago, AnonymBruker said: Føler meg ganske langt nede, og er svært usikker på hva jeg kan gjøre: Jeg kjenner igjen fortvielsen, men prøv å huske at alt er midlertidig. Denne studietiden, masteroppgaven og hele situasjonen din er midlertidig. 17 hours ago, AnonymBruker said: Jeg får arbeid veldig sporadisk, men det er ikke til å livnære seg. Har kontaktet alle VGS og Ungdomskoler i området, er registrert og snakker med alle vikar/bemanningsbyrå i byen. Får som sagt oppdrag veldig sporadisk - en mnd. får jeg mer enn nok arbeid, men plutselig blir det helt stille i 4-5 uker. Siden dette er en by med mange studenter, og spesielt lærer / helse / o.l, så er det nesten umulig å få deltidsjobber på mer enn 20%-30% Er det noe du kan jobbe med via nett? Kan du kanskje henge opp lapper på butikker etc.? Hjelpe gamle med å handle feks? Har du noen spesielle evner du kan bruke til å tjene penger? Kan du få jobbe som vitenskapelig assistent på skolen? Hva med leksehjelp? Hundlufter? Vaskehjelp? Kjøkken på sykehus? Finnes det noe utenfor byen som du kan ta buss til? Avløser på gård? 2. Betaler mye i husleie (10000 kr for 1-roms leilighet), men får også bostøtte - slik at jeg i realiteten betaler rundt 6500 kr i leie, og da er alt inkludert. Jeg føler meg låst til denne leiligheten, fordi alt er så jævla dyrt her i byen. Dersom jeg "nedgraderer" til rom i bofellesskap / hybel, så må jeg fortsatt betale 6500-7500 kr - men får da følgelig ingen bostøtte. Det beste hadde vært om du fant et sted som ikke var så dyrt. Kanskje noen vil la deg bo i kjelleren mot at du fikser ute i hagen/måker snø? Er du sikker på at du ikke finner noe litt lengre utenfor byen til en bedre pris? 3. Holder på å skrive en Masteroppgave, men det eneste jeg tenker på er økonomi. Pga. lab-arbeid, så må jeg være i byen. Du er sannsynligvis deppa pga masteroppgaven også. Jeg var hvertfall veldig stressa og engstelig i den tiden, og det gjorde at alt annet ble verre også. Kan du feks gjøre forsøkene dine mer effektivt eller lignende? Slik at du kan redusere lengden på hvor i byen du må være. Hadde jeg fått en 60%-100% stilling, så hadde alle mine problemer vært løst. Men akkurat nå så er det et jævla kappløp, hver bidige mnd., på å nå husleien og regningene. Har solgt unna alt jeg eier, og sitter praktisk talt i en tom leilighet. Siden jeg er 100% blakk, og ikke har slektninger som kan hjelpe meg økonomisk, så er jeg pr. nå avhengig av lønninger hver 2. uke. Masteroppgaven din skal vel leveres snart? Kan du feks levere litt før slik at du kan flytte ut før? Anonymkode: 99c4e...199 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #14 Skrevet 11. februar 2019 Du må jo skaffe deg jobb. Har du prøvd ALT når det gjelder jobb? Uten å være kresen? For noe jobb må jo finnes et sted, du må bare være villig til å ta alt. Anonymkode: b525b...fe2 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #15 Skrevet 12. februar 2019 Dumpster-diving. Anonymkode: 4ad37...98b
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #16 Skrevet 12. februar 2019 Det er kanskje vanskelig å få fast jobb, men som ringevikar er det alltid vakter å hente i barnehage, på omsorgsbolig eller på sykehjem. Folk er jo sjuke hele tida. Jeg vet ikke hvordan reglene er, men om du skulle få for få vakter innimellom så kan du kanskje få bostøtte bare for de månedene? Anonymkode: 0f9a5...4ef
Summ Skrevet 12. februar 2019 #17 Skrevet 12. februar 2019 Litt tiltaksløs kanskje? Jeg har hatt opptil 3 jobber samtidig, som ringevikar, ekstrahjelp og deltidsstilling. Jobbet hver eneste helg, sa ja til alle vakter som kom, og jobbet steinhardt. Vakter man må STÅ og GÅ i gjennom hele skiftet, innimellom 0600-2030, uten pause, bare de 5minuttene det tok og skifte uniform, løpe de meterne til jobb nr 2, unnskylde meg igjen, selvom jeg sa ifra igår at jeg kom 2min forsent, pga jobb nr1... komme hjem, dusje, og ligge i sengen til jeg hadde blitt avslappet nok til og sovne! I tillegg til barn og hjem! Det ble konstant; «skaff vakter, skaff barnevakt, skaff penger» jeg kan ikke huske at jeg har klaget en eneste gang! Jeg satte meg på skolebenken igjen, bestemte meg for at dette ikke kunne fortsette! Fikk meg verdens beste jobb, storkoser meg, har masse tid med barna, og har fått alt på stell! Liker man ikke hverdagen sin, neivel, da forandrer du den! Skaff deg jobb som ringevikar 2-3 forskjellige steder! Nå sier du sikkert at du ikke har tid pga master, men ødelegger ikke den «angsten» din mer enn en ekstrajobb ville gjort? 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #18 Skrevet 13. februar 2019 Hva med studenthybel via samskipnaden? Får du en gammel og stygg en skal de være ganske billige. Jeg bodde for 3400kr mnd i Trondheim by for ett år siden. Delte med en person. Anonymkode: 46cd4...86f
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #19 Skrevet 13. februar 2019 TS her Studenthybel: Prøvde alle som var å finne her i byen, men alt var opptatt. Jeg bor i en by med skrikende boligmangel for studenter, og der Universitetet tar inn 15% flere studenter hvert bidige år...Dette er også en grunn til at det er tilnærmet umulig å finne jobb. Har snakket med hver eneste skole, barnehage, SFO i området - sendte dem søknad og CV. Bare to skoler har gitt meg jobb, og jeg takker ja til alt jeg får der (mistenker en grunn til at de gir meg jobb,er fordi de er 2 mil unna byen). Har hørt med sykehjem o.l, men de har også vikarliter med tosifret antall vikarer. Butikkene er enda mer håpløse. 30% av befolkningen her er jo blakke studenter. Anonymkode: 99c4e...199 1
prt90 Skrevet 13. februar 2019 #20 Skrevet 13. februar 2019 Du har alt for høy husleie. Det hører ingensteds hjemme å betale så mye for en knøttliten leilighet i en småby. Du får jo leid en fin to-roms i Oslo for den prisen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå