AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #1 Skrevet 11. februar 2019 Først etter at jeg fødte har jeg merket meg at flere har skader av varierende grad - noe som overasker meg. Tipper flere hadde revudert å bli gravide hadde de visst om alvorlige revningee, fremfall av ulike typer, problemer med å holde igjen avføring og urin, halebeinsplager og mye mer. Hvorfor snakkes det nesten ikke om fødselsskader? Eller i det minste opplyses til de gravide om det? Anonymkode: 48101...9f6 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #2 Skrevet 11. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Først etter at jeg fødte har jeg merket meg at flere har skader av varierende grad - noe som overasker meg. Tipper flere hadde revudert å bli gravide hadde de visst om alvorlige revningee, fremfall av ulike typer, problemer med å holde igjen avføring og urin, halebeinsplager og mye mer. Hvorfor snakkes det nesten ikke om fødselsskader? Eller i det minste opplyses til de gravide om det? Anonymkode: 48101...9f6 Ja det kan man lure.. Det er nok litt skambelagt. Hilsen ei med fremfall Anonymkode: 366b0...c37 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #3 Skrevet 11. februar 2019 Helt enig, har ikke fått noe som helst informasjon hverken under svangerskapet eller på føden om feks inkontinens av både urin og avføring, fremfall, at renselsen kan lukte vondt, osv osv... jeg visste riktignok om alt dette fra før av, men tenk på de som ikke har peiling på slikt! Hvis de da revner skikkelig eller plutselig oppdager at alt «henger» ut av skjeden eller at de ikke klarer å holde på luft lenger må de da bli helt forferdet! Synes det er utrolig merkelig at det gis NULL informasjon om at dette faktisk er normalt etter en fødsel.. hilsen hun som nylig har oppdaget fremfall på seg selv etter fødsel, og tross i at hun vet at dette kan skje nettopp opprettet en tråd her på kg i rein fortvilelse....... Anonymkode: f1b2c...b12 7
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #4 Skrevet 11. februar 2019 Visste om alt slik på forhånd. Det er jo en risiko man tar om man ønsker egne barn. Har født to barn vaginalt og det har heldigvis gått bra. Det eneste jeg sliter med er at jeg ikke klarer å holde igjen noe særlig med urin om jeg blir veldig tissetrengt, men nå har jeg ikke tatt noen knipeøvelser heller. Anonymkode: d14e3...689
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #5 Skrevet 11. februar 2019 Jeg føler også det er lite snakk om dette. Hadde jo hørt noen skrekkhistorier, men i ettertid har jeg fått inntrykk av at det er ganske vanlig å ha noen plager i ettertid. Her er det bare 3 uker siden fødsel, men jeg klarer ikke holde på avføring og selv om jeg føler jeg klarer holde på urin noenlunde så må jeg dusje flere ganger til dagen fordi jeg rett og slett lukter urin - så tydeligvis lekker jeg! Jeg kniper og kniper og håper det skal komme seg. Og så lukten av renselsen! Den ble jeg virkelig ikke advart om 🤮 Anonymkode: f8c98...633
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #6 Skrevet 11. februar 2019 Jeg også visste om det på forhånd.. den risikoen må man ta for å være gravid og føde egne barn. Anonymkode: ec1b1...604 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #7 Skrevet 11. februar 2019 Jeg har født tre vaginalt og har vært veldig, ingen plager i ettertid. Både mamma og svigermor derimot har fortsatt plager etter sine fødsler. 😔 Anonymkode: 4b96e...d32
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #8 Skrevet 11. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har født tre vaginalt og har vært veldig, ingen plager i ettertid. Både mamma og svigermor derimot har fortsatt plager etter sine fødsler. 😔 Anonymkode: 4b96e...d32 *heldig Anonymkode: 4b96e...d32
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #9 Skrevet 11. februar 2019 Fødte barnet prematurt, så hun var liten, bare 2 kg. Likvel måtte jeg klippes. Det ble sydd, har grodd helt perfekt. Men jeg er inkontinent. Det var veldig ille noen måneder etter fødselen. Hadde ingenting å holde igjen med. Nå har det gått seg litt til, med sporadisk kniping. Men ved hoste lekker jeg ganske mye og hvis jeg har full blære og babyen plutselig vil bæres, kan det gå galt. Har fått Tena Lady på resept. Fikk ikke noe informasjon om fremfall, så det skal jeg google. Anonymkode: a87b0...6ee
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #10 Skrevet 11. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fødte barnet prematurt, så hun var liten, bare 2 kg. Likvel måtte jeg klippes. Det ble sydd, har grodd helt perfekt. Men jeg er inkontinent. Det var veldig ille noen måneder etter fødselen. Hadde ingenting å holde igjen med. Nå har det gått seg litt til, med sporadisk kniping. Men ved hoste lekker jeg ganske mye og hvis jeg har full blære og babyen plutselig vil bæres, kan det gå galt. Har fått Tena Lady på resept. Fikk ikke noe informasjon om fremfall, så det skal jeg google. Anonymkode: a87b0...6ee Jeg snakker forresten svært gjerne om inkontinensen min...men folk er merkelig nok ikke så interesserte i å høre.😂 Anonymkode: a87b0...6ee 4
Gjest ServiceManagerFrue Skrevet 11. februar 2019 #11 Skrevet 11. februar 2019 Jeg har 3 barn, fikk fødselsskade under andre fødsel. Alikevel har vi valgt å få en til. Å føde er en kalkulert risiko man er villig til å ta for å få de barna man ønsker seg. Man kan jo ikke la være å få barn fordi man kanskje kan få skader. Det er mange som har plager i ulik grad etter fødsler, men det er også mange som ikke får noen skader eller plager. Jeg setter meg i bilen hver dag, selv om jeg vet at jeg kan dø av å kjøre bil. Vil si det er en mye større risiko enn å gå gjennom en fødsel eller tre, i løpet av et helt liv.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #12 Skrevet 11. februar 2019 Jeg fikk fremfall, fremre skjedevegg. Dog skjedde ikke dette før 6 uker etter fødsel. Var mye aktiv noen uker etter fødsel da jeg ikke hadde noen plager og ble veldig overrasket da jeg plutselig kjente at noe hadde ommøblert seg der nede. Ble helt forferdet og følte livet mitt var over (ja, litt vel dramatisk, men når du kjenner noe gnikke oppi der når du går så blir man litt nedfor). I ettertid har jeg tenkt at jeg skulle ønske det var mer informasjon om dette, jeg føler det var min feil at det skjedde siden det skjedde så mange uker etter fødsel. At jeg skulle tatt det mer med ro.. Men legen sa at det ikke er noen grunn til å sitte i ro hele dagen så lenge kroppen føles fin. Likevel skulle jeg gjerne visst at en av tre får fremfall. Revning og sånn hører man mye om men.. Ikke dette. Så jeg fikk helt sjokk og trodde livmoren min holdt på å falle ut.. Nå var det ikke livmorfremfall, men kunne jo vært det. Det er ikke så enkelt å snakke høyt om at man har prolaps i underlivet, men jeg valgte likevel å si det til mine nærmeste da jeg ikke syns man kun skal dele det som er bra. Nå har jeg vært flink til å knipe i 3 uker, følger et "program" og kjenner muskulatuten er blitt sterkere. Nå plages jeg ikke lenger, kun etter litt hardere fysisk aktivitet over litt lenger tid. Kan gå en rolig trilletur uten å merke det, noe som er en stor forbedring. Så tror og håper jeg skal bli kvitt det helt. Anonymkode: 73e45...15a 2
Majmamma Skrevet 11. februar 2019 #13 Skrevet 11. februar 2019 Det finnes en ganske nyoppdaget skadetyp tror jeg «levatorskade» som en svensk blogg skriver om. Mange som fått en grad 2, kan ha fått det og det blir ikke oppdaget slik jeg skjønt. Bloggen har masse bra om fødselsskader, hun som skriver er bekkenbunnsfysioterapeut og fikk selv en total ruptur grad 4 med første barnet. http://bakingbabies.se/?s=Levator 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #14 Skrevet 11. februar 2019 Jeg visste om farene på forhånd, visste også at det er fare for at jeg og barnet dør. Jeg er også klar over at jeg kan dø etterpå, eller i morgen når jeg krysser gata. Det som ryster meg mest er mangelen på interesse for å opplyse seg selv om kvinnelig helse og reproduksjon. Man gjør research på alt mulig. Skal vedde på at dere som ikke hadde null peiling brukte mer tid på hvilken telefon dere sist kjøpte dere enn på å sette dere inn i hva et svangerskap betyr FØR dere ble gravide. Anonymkode: 7fe07...c6f
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #15 Skrevet 11. februar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg visste om farene på forhånd, visste også at det er fare for at jeg og barnet dør. Jeg er også klar over at jeg kan dø etterpå, eller i morgen når jeg krysser gata. Det som ryster meg mest er mangelen på interesse for å opplyse seg selv om kvinnelig helse og reproduksjon. Man gjør research på alt mulig. Skal vedde på at dere som ikke hadde null peiling brukte mer tid på hvilken telefon dere sist kjøpte dere enn på å sette dere inn i hva et svangerskap betyr FØR dere ble gravide. Anonymkode: 7fe07...c6f Jeg har svart før her i tråden, og var også fullt klar over alle farene på forhånd. Det forbauser meg likevel stort at helsepersonell ikke informerer NOE om alt dette her ila et helt svangerskap og en fødsel! Det er jo tross alt det jobben deres med oppfølging av gravide er?? Anonymkode: f1b2c...b12 6
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #16 Skrevet 11. februar 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har svart før her i tråden, og var også fullt klar over alle farene på forhånd. Det forbauser meg likevel stort at helsepersonell ikke informerer NOE om alt dette her ila et helt svangerskap og en fødsel! Det er jo tross alt det jobben deres med oppfølging av gravide er?? Anonymkode: f1b2c...b12 Jeg skjønner ikke at man er så hjelpesløs at man ikke klarer å lese seg litt opp selv. Det er ikke hemmelighetsstemplet informasjon dette. Er du klar over hvor mange kvinner i Norge som må føde under transport uten kyndig helsehjelp grunnet dårlige ressurser i svangerskap- fødsel og barselomsorgen? Litt ansvar må man ta selv. Dessuten er det for sent med denne informasjonen i svangerskapet, dette burde man få kunnskap om fra barneskolealder og oppover i forbindelse med seksualundervisning, kropp og helse. Det skulle seriøst vært kursing med sertifisering før man fikk bli gravid. Anonymkode: 7fe07...c6f 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #17 Skrevet 11. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke at man er så hjelpesløs at man ikke klarer å lese seg litt opp selv. Det er ikke hemmelighetsstemplet informasjon dette. Er du klar over hvor mange kvinner i Norge som må føde under transport uten kyndig helsehjelp grunnet dårlige ressurser i svangerskap- fødsel og barselomsorgen? Litt ansvar må man ta selv. Dessuten er det for sent med denne informasjonen i svangerskapet, dette burde man få kunnskap om fra barneskolealder og oppover i forbindelse med seksualundervisning, kropp og helse. Det skulle seriøst vært kursing med sertifisering før man fikk bli gravid. Anonymkode: 7fe07...c6f Altså, hjelp. Fint at du vet alt her i verden. Det må da være lov å etterspørre en bedre barselomsorg og bedre informasjon selv om det er mulig å lese seg opp selv. Man kan da ikke google alt her i verden heller, betyr ikke at man ikke har oppsøkt informasjon og ikke bør bli gravid. Det snakkes ikke nok om fremfall og diverse andre skader, må da være lov til å påpeke dette uten at sånne som deg skal komme med pekefingeren sin. Håper du koser deg på din høye hest, må si jeg blir litt svett av sånne som deg 😅 Anonymkode: 73e45...15a 8
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #18 Skrevet 11. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Altså, hjelp. Fint at du vet alt her i verden. Det må da være lov å etterspørre en bedre barselomsorg og bedre informasjon selv om det er mulig å lese seg opp selv. Man kan da ikke google alt her i verden heller, betyr ikke at man ikke har oppsøkt informasjon og ikke bør bli gravid. Det snakkes ikke nok om fremfall og diverse andre skader, må da være lov til å påpeke dette uten at sånne som deg skal komme med pekefingeren sin. Håper du koser deg på din høye hest, må si jeg blir litt svett av sånne som deg 😅 Anonymkode: 73e45...15a Hadde man fått beskjed om alt som kan gå galt under vaginal fødsel og ks, hadde ikke kvinner født barn.. Anonymkode: 6230b...2d4 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #19 Skrevet 11. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde man fått beskjed om alt som kan gå galt under vaginal fødsel og ks, hadde ikke kvinner født barn.. Anonymkode: 6230b...2d4 Alt er nå en ting, er mye som kan gå galt, men som veldig sjelden skjer. Men når så mange som en av tre opplever fremfall av varierende grad er det kanskje et poeng å nevne hvordan det kan forebygges, i den grad det går an, og hvordan man best mulig kan bli kvitt det. Anonymkode: 73e45...15a
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #20 Skrevet 11. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Alt er nå en ting, er mye som kan gå galt, men som veldig sjelden skjer. Men når så mange som en av tre opplever fremfall av varierende grad er det kanskje et poeng å nevne hvordan det kan forebygges, i den grad det går an, og hvordan man best mulig kan bli kvitt det. Anonymkode: 73e45...15a De aller fleste kvinner får fremfall pga alderdom uansett. Fremfall uten andre komplikasjoner er noe av det siste man blr tenke på. Jordmødre bør heller bli flinkere til å be gravide trene bekkenbunnen. Noe foreldre burde fortelle sine ungdommer også. Anonymkode: 6230b...2d4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå