ashera Skrevet 11. april 2005 #1 Del Skrevet 11. april 2005 Jeg kjøpte et sitrustre på IKEA før påske. Da var det fullt av små frukter som etterhvert har modnet. De kan spises, men er sure. Har satt treet i et stuevindu som vender sørøstover, og det er tydeligvis tingen: Nå har treet fått masse nye skudd, og blomstrer så det suser. Duften er riktignok så bedøvende at jeg ikke klarer å bestemme meg for om den er god eller ikke (det er en appelsinvariant, sitronblomster lukter friskere). Så til spørsmålet: Hva gjør jeg for at blomstene skal utvikle seg til frukter? Har heldigvis dårlig med insekter i stua mi – så er det et poeng å hjelpe til med pollineringen (bruke vattpinne)? Gode råd mottas med takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Bridezillah-killah~ Skrevet 11. april 2005 #2 Del Skrevet 11. april 2005 Så langt har du gjort alt riktig. Foreløpig klarer nok treet seg godt i sørvinduet, men når det lir litt lenger utpå blir det trolig for varmt der. Pass på å skygge for den varmeste sola, og gi nok vann. Det er helt utrolig hvor mye vann som fordamper når plantene står varmt. Bruker mer vann gjør de også når de får mye lys. Pass derfor godt på gjødslinga. Det kan være greit å bruke gjødselpinner. Da frigjøres det passe med gjødsel i forhold til vannmengden. Om du har et lunt sted uten alt for sterk sol ute kan du med fordel flytte planta ut til sommeren, men husk at sitrusplanter er tilpassa tropisk og subtropisk klima. Vent til all fare for frost er over, og plasser planta så lunt og beskytta som mulig. Når det gjelder pollinering må du nok hjelpe til. En pensel (fra et vanlig malerskrn f.eks) vil fungere et hakk vedre enn vattpinner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2005 #3 Del Skrevet 11. april 2005 Jeg har et over 40 år gmlt appelsintre arvet fra bestemor, som sådde appelsinsteiner selv. Dette treet vil nok aldri blomstre og sette frukt (frøformert), men spiller ingen rolle. Jeg har beskåret det mange ganger for å få det tett og fint og tilpasset en stue. Sitrus er fine planter og tåler tørr stueluft. Selv om de ideellt sett skulle stått kjølig om vinteren, greier de seg like bra i varm stue. Ang. å sette dem ut om sommeren. Vær forsiktig med det, jeg satte mitt ut på verandaen, og bladene fikk sviskader for de var ikke vant til sterk sol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Bridezillah-killah~ Skrevet 11. april 2005 #4 Del Skrevet 11. april 2005 Ang. å sette dem ut om sommeren. Vær forsiktig med det' date=' jeg satte mitt ut på verandaen, og bladene fikk sviskader for de var ikke vant til sterk sol.[/quote'] Dette gjelder de aller fleste stueplanter. Setter du dem rett ut i sola fra stua vil de få problemer. De aller fleste (altså nesten alle) planter foretrekker skygge (særlig midt på dagen) utendørs. På en veranda står ofte lufta stille, og det blir derfor ekstra varmt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 12. april 2005 Forfatter #5 Del Skrevet 12. april 2005 Takk, alle sammen! Jeg trår til som befruktningshjelp og håper på resultat! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå