AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #1 Skrevet 10. februar 2019 Jeg lurer på hvorfor? Kusina mi går i første klasse og hadde kommet med en kommentar til en annen elev om matpakken hans ÉN gang. Dette fortalte barnet til sine foreldre som tok kontakt med skolen. Skolen ringte da til tante og onkel og fortalte hva kusina mi hadde sagt (som var noe veldig uskyldig), men kunne ikke fortelle hvilke foreldre som hadde meldt ifra om det pga taushetsplikt. Er det mulig? Går det an å lage så mye styr av en liten kommentar? Hvorfor må foreldrene blandes inn i absolutt alt som skjer, hvor foreldre attpåtil vil være anonyme? Kan ikke noe ordnes opp i på skolen- elevene i mellom? Evt med lærerne? Anonymkode: 9dee0...6b8 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #2 Skrevet 10. februar 2019 Vanskelig å ta stilling til dette når vi ikke får vite hva som ble sagt. Tenker at barn har godt av å bli irettesagt og lære hva som er greit å si og hva man kan holde inn seg. Tenker og at kommentaren er nok ikke så uskyldig som du skal ha det til for da hadde du skrevet den i HI. Synes det er bra og viktig at skolen og foreldrene tar det barnas hverdag på alvor og ikke legger til rett for mobbing. Jeg fikk for øvrig og en kommentar på matpakken en gang når jeg var barn, førte til at jeg ikke spiste på skole og den slags før jeg gikk ut i jobb i voksen alder. Anonymkode: c2a15...069 6
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #3 Skrevet 10. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vanskelig å ta stilling til dette når vi ikke får vite hva som ble sagt. Tenker at barn har godt av å bli irettesagt og lære hva som er greit å si og hva man kan holde inn seg. Tenker og at kommentaren er nok ikke så uskyldig som du skal ha det til for da hadde du skrevet den i HI. Synes det er bra og viktig at skolen og foreldrene tar det barnas hverdag på alvor og ikke legger til rett for mobbing. Jeg fikk for øvrig og en kommentar på matpakken en gang når jeg var barn, førte til at jeg ikke spiste på skole og den slags før jeg gikk ut i jobb i voksen alder. Anonymkode: c2a15...069 Det eneste hun sa var «æsj». Er dette begynnende mobbing? Tuller du? Leit å høre at du slet med å spise på skolen😞 Anonymkode: 9dee0...6b8 3
SoWhat? Skrevet 10. februar 2019 #4 Skrevet 10. februar 2019 (endret) Hvorfor skal kusina di pakkes inn i bomull da, når hun har sagt noe upassende? Gjør vel ingenting om hun får beskjed om det? Sånn kan du jo snu på det. Tror foreldre er redde for mobbing og vil være bedre føre var. Hvilket som jo er forståelig så lenge mobbing er psykisk mishandling ingen barn bør oppleve. Det var kanskje en bagatell. Men det var jo ingen krise at de sa fra? Så hva hun sa nå. Det var ingen bagatell. Endret 11. februar 2019 av SoWhat? 8
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #5 Skrevet 11. februar 2019 3 minutter siden, SoWhat? skrev: Hvorfor skal kusina di pakkes inn i bomull da, når hun har sagt noe upassende? Gjør vel ingenting om hun får beskjed om det? Sånn kan du jo snu på det. Tror foreldre er redde for mobbing og vil være bedre føre var. Hvilket som jo er forståelig så lenge mobbing er psykisk mishandling ingen barn bør oppleve. Det var kanskje en bagatell. Men det var jo ingen krise at de sa fra? Så hva hun sa nå. Det var ingen bagatell. Selvfølgelig ikke. Helt greit om hun hadde fått høre av lærerne at slik snakker man ikke. Jeg forstår bare ikke hvorfor foreldre skal bli innblandet i alt som skjer med elevene på skolen. Hvis foreldrene skal kontaktes etter hver eneste kommentar en elev kan få, så vil ikke lærerne gjøre noe annet enn å ringe rundt til foreldrene. Anonymkode: 9dee0...6b8 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #6 Skrevet 11. februar 2019 Det var vel noe som gikk innpå gutten da, siden han fortalte det hjemme. Og for å forhindre dette i å skje igjen eller å utvikle seg, så sier foreldrene ifra med en gang om at dette ikke er greit. Skolen oppfordrer foreldre til å si fra om ting de reagerer på for å forhindre at det går over i mobbing. For alt hva du vet kan dette barnet ha vært utsatt for mobbing tidligere, eller en av foreldrene i sin tid, noe som kan forklare at de har en lav terskel for å si fra. Når barnet begynner på skolen så mister foreldrene den oversikten de hadde i barnehagen. Det er en stor overgang. Det er ikke alltid lett å vite hvordan en skal forholde seg til det barnet forteller. Eneste måten å prøve å få en oppklaring eller forståelse av situasjonen på er å ta kontakt med skolen. Skolen valgte tydeligvis å ta tak i dette. Det må ha vært en oppførsel de ikke ønsker i klassen. Synes det er rart at du stiller spørsmål ved skolen og barnets foreldre i denne saken, snarere enn å se på din kusine sin oppførsel som kritikkverdig. Det er greit å slå ned på dårlig atferd. Anonymkode: 340db...210 3
SoWhat? Skrevet 11. februar 2019 #7 Skrevet 11. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig ikke. Helt greit om hun hadde fått høre av lærerne at slik snakker man ikke. Jeg forstår bare ikke hvorfor foreldre skal bli innblandet i alt som skjer med elevene på skolen. Hvis foreldrene skal kontaktes etter hver eneste kommentar en elev kan få, så vil ikke lærerne gjøre noe annet enn å ringe rundt til foreldrene. Anonymkode: 9dee0...6b8 Fikk læreren det med seg da? Og ikke for å kverulere, men lærerne skal ikke behøve å oppdra unger. Det blir lett feil om lærere sier fra også! Foreldre er ikke akkurat alltid like lette å ha med å gjøre. 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #8 Skrevet 11. februar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det eneste hun sa var «æsj». Er dette begynnende mobbing? Tuller du? Leit å høre at du slet med å spise på skolen😞 Anonymkode: 9dee0...6b8 Da er det greit at noen lærer henne at man ikke oppfører seg sånn mot andre. Det skal være hyggelig rundt måltidet på skolen. Det foreldrene ikke har fått lært henne, det må andre si fra om. Barnet skal ikke grue seg til å åpne matpakka si i frykt for frekke kommentarer fra kusina di. Hun trenger ikke å måtte holde på en uke før hun får tilsnakk. Like greit å få vite det med en gang. Anonymkode: 340db...210 5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #9 Skrevet 11. februar 2019 Jeg er helt enig i at det må være greit å få høre at slik sier man ikke, og be barnet om å si unnskyld til det andre barnet for en slik kommentar. Jeg ønsker ikke å forsvare det som ble sagt. Synes selvsagt ikke det var greit, og slike kommentarer burde ikke komme. Det jeg mener er at det må jo være lettere å ta det akkurat der og da. Si ifra, få en unnskyldning og ordne opp slik at det ikke gjentar seg. Ved å blande inn foreldrene lager man en kjempestor sak istedenfor at barnet bare blir irettesatt i klasserommet. Ts Anonymkode: 9dee0...6b8 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #10 Skrevet 11. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig i at det må være greit å få høre at slik sier man ikke, og be barnet om å si unnskyld til det andre barnet for en slik kommentar. Jeg ønsker ikke å forsvare det som ble sagt. Synes selvsagt ikke det var greit, og slike kommentarer burde ikke komme. Det jeg mener er at det må jo være lettere å ta det akkurat der og da. Si ifra, få en unnskyldning og ordne opp slik at det ikke gjentar seg. Ved å blande inn foreldrene lager man en kjempestor sak istedenfor at barnet bare blir irettesatt i klasserommet. Ts Anonymkode: 9dee0...6b8 Blir vanskelig å ta det opp der og da når ingen får vite det før barnet forteller foreldrene sine. Anonymkode: 340db...210 7
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #11 Skrevet 11. februar 2019 Her kunne jo foreldrene ringt rett til foreldrene til kusina di i så fall. Lærer måtte jo uansett ringte dit. Ellers er jeg for å lære barn å si fra. «Det der likte jeg ikke at du sa», «jeg vil ikke snakke med deg når du sier sånt til meg», «stopp!». Så kan man si fra til en voksen om den andre ikke respekterer det. Anonymkode: 7da2f...622
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #12 Skrevet 11. februar 2019 Dette blir for dumt TS... for det første, forteller du egentlig ingenting om situasjonen... Det handler tydligvis om en komentar. Hva sa hun da? For det andre, det er BRA at skolern reagerer. Mobbing og plaging av andre starter gjerne i det små... nesten helt uskyldig. Deretter eskalerer det over til og blir til ordentlig mobbing. Ikke sikkert at det hadde vært tilfelle her, men det er bra skolen reagerer på dette med en gang! Forresten, hadde mitt barn sagt noe stygt om ett eller annet til andre barn, eller komentert matpakken på en stygg måte, hadde jeg personlig satt han på plass!  Anonymkode: 38b10...a04
ablaze Skrevet 11. februar 2019 #13 Skrevet 11. februar 2019 (endret) Jeg er helt enig i at dette faktisk er mobbing. Dette er ikke ditt barn, så det er meget mulig du ikke vet alt. Ble saken lagt fram av mor til deg med samme sarkastiske undertone? Lærer barnet at det er greit å si æsj til mat? Hva vet du om dette barnet er en sterk personlighet i klasserommet som driver med hersing av de andre for å føle seg bedre (lært av foreldrene?) Hva vet du om dette barnet hver dag sender stygge blikk, hvisker om til andre, bevisst stenger ute osv denne gutten hver dag? Så det at det kom en hørbar kommentar kun var siste dråpen som barnet kunne henge kritikken på? Det er helt vanlig at et barn ikke klarer/tørr/ønsker å konfrontere direkte når kommentaren kommer, så jeg synes det er positivt at han har ett så godt forhold til sine foreldre at han tar det opp med dem (mulig kusina di har noe å lære der). Nei det av foreldrene å bagatellisere denne kommentaren viser at de trenger noe selvinnsikt om at deres barn faktisk kanskje ikke er så englebarn som de innbiller seg. Du vet ingenting om maten til denne gutten, men slike såkalt uskyldige kommentarer kan nok forårsake mer skade enn du kan se for deg, så her synes jeg du heller skal prøve å lære barnet hvordan det skal oppføre seg Endret 11. februar 2019 av ablaze 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #14 Skrevet 11. februar 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på hvorfor? Kusina mi går i første klasse og hadde kommet med en kommentar til en annen elev om matpakken hans ÉN gang. Dette fortalte barnet til sine foreldre som tok kontakt med skolen. Skolen ringte da til tante og onkel og fortalte hva kusina mi hadde sagt (som var noe veldig uskyldig), men kunne ikke fortelle hvilke foreldre som hadde meldt ifra om det pga taushetsplikt. Er det mulig? Går det an å lage så mye styr av en liten kommentar? Hvorfor må foreldrene blandes inn i absolutt alt som skjer, hvor foreldre attpåtil vil være anonyme? Kan ikke noe ordnes opp i på skolen- elevene i mellom? Evt med lærerne? Anonymkode: 9dee0...6b8 Uskyldig kommentar? Det var en gutt i barnehagen som skammet seg over matboksen sin i ukevis etter en annen jente hadde sagt han har så rar mat. Var allergisk og spiste litt spesiell mat. Han gjemte alltid maten sin. Det er ikke alltid så mye som skal til før man ødelegger dagen for andre, og det bør denne kusina di lære seg! Man sier ikke æsj om andres mat, dette vet til og med 3-åringene jeg jobber med... Anonymkode: ea983...b0f 3
Gjest hind Skrevet 11. februar 2019 #15 Skrevet 11. februar 2019 Dette høres veldig spesielt ut. Jeg har hatt barn i skolen i temmelig mange år og har aldri opplevd at de har gjort et kjempenummer av regelrette bagateller, så jeg tenker at det sikkert ligger mer bak som du enten velger å ikke ta med eller ikke kjenner til. Jeg kan tenke meg at skolen tar tak hvis eleven som har fått tyn for matpakken sin har en forhistorie som mobbeoffer, eller om det holder på å danne seg fronter mellom veganere og kjøttspisere. Også hvis muslimer shamer barn som spiser svin og motsatt. Slikt bør de ta tak i for å unngå mobbing og dårlig miljø i klassen. Det kan lett bre om seg og bli en stor greie.
morhjertegod Skrevet 11. februar 2019 #16 Skrevet 11. februar 2019 Her er det foreldre til matpakkebarnet som har reagert og kontaktet skolen, læreren må ta dette opp om dette skjer. Om dette var mitt barn som kom hjem å fortalte at noen hadde sakt Æsj til matpakken hennes, så tror jeg nok ikke jeg hadde ringt skolen. Jeg hadde nok snakket med henne, men om det ble et problem eller vedvarte, da ville jeg nok snakket med lærer. Men ikke ved engangstilfelle. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #17 Skrevet 11. februar 2019 Sånn skaper man snowflakes. Anonymkode: f32e2...466 1
Mrs Robinson Skrevet 11. februar 2019 #18 Skrevet 11. februar 2019 Det eneste jeg anser som vanskelig i slike saker, er Ã¥ vite hvor lenge slike kommentarer reellt har pÃ¥gÃ¥tt. For alt du (og foreldrene til jenta vet), er ikke dette den første kommentaren til jenta. Det kan være den 10.kommentaren jenta har kommet med og som de har unnlatt Ã¥ snakke med foreldrene om, men at de nÃ¥ mÃ¥ ta affære før det utvikler seg til mobbing. Det er sjeldent barn begynner med direkte mobbende kommentarer fra dag 1. Det er gjerne smÃ¥kommentarer som de voksne har latt passere, hvor barnet tenker at det er ok Ã¥ komme med stygge kommentarer, og deretter fortsetter med styggere kommentarer. Godt skolen tar tak før det eskalererÂ
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #19 Skrevet 11. februar 2019 Jeg er faktisk enig med TS. I dag lærer ikke barna å håndtere ubehagelige situasjoner selv. Lærer og foreldre skal ordne opp for de hele tiden. Noe som bekreftes av lærere på "vår" skole. De bruker fryktelig mye tid hver dag på å ordne opp i bagateller. Jeg tenker at så langt det lar seg gjøre, så bør barna selv læres opp til å takle forskjellige situasjoner. Det kommer de styrket ut av. Dette gjelder selvfølgelig ikke mobbing. Om denne jenta kommenterte "æsj" én gang, så kan det ikke kalles mobbing. Mobbing er noe repeterende over tid. Ja, det er en unødvendig og ufin kommentar som selvfølgelig ikke burde blitt sagt, men jeg mener det da holder med at lærer snakker med jenta om dette (og gutten om han ble lei seg), men så legge saken død. Jeg har tre barn og alle tre har opplevd konfrontasjoner, ufine kommentarer etc. Jeg har aldri kontaktet foreldre/skole for dette. Om de har kommet hjem og fortalt at noen har kommet med en sleivete kommentar for eks., så forteller jeg de hvordan de kan håndtere dette. Mellomste på 12 år har ei "venninne" som ikke alltid oppfører seg like greit. Hun kan være ufin og frekk. Men, det er ikke mobbing. Jeg hjelper min datter til hvordan hun kan håndtere dette, og har sagt at det er lov å trekke seg helt vekk fra denne venninna. Nå føler hun at ting har bedret seg fordi hun føler hun har kontroll på situasjon og vet hva hun kan si/gjøre. Det vil jo ikke være første gang hun møter på denne type mennesker, og da er det greit at man har lært seg å håndtere det. Jeg vil understreke at man må skille mellom dette og direkte plaging/mobbing. Anonymkode: b2f66...993 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå